4-ulotteinen planeetta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pohdiskelkaamme olosuhteita 4-ulotteisessa avaruudessa olevalla planeetalla. Sen pintahan ilmeisesti on 3-ulotteinen.

Minkä ympäri planeetta pyörisi. Kun ympyrä pyörii pisteen ympäri ja pallo yksiulotteisen akselin ympäri, niin pyörisikö 4-ulotteinen planeetta 2-ulotteisen tason ympäri.

Mitkä olisivat planeetan "navat", olisivatko ne pisteitä vaiko yksiulotteisia janoja. Olisiko navoilla 3-ulotteisen planeetan tavoin kylmä, en osaa hahmottaa miten 4-ulotteinen aurinko niille paistaisi.

Kun 3-ulotteisella planeetalla vuodenaikojen vaihtelun aiheuttaa (radan elliptisyyden lisäksi) planeetan kaltevuuskulma, niin olisiko 4-ulotteisella planeetalla useita vuodenaikojen vaihteluun vaikuttavia kaltevuuskulmia.

Keksiikö joku muuta mielenkiintoista pohdittavaa.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija
Einesteini
Tilavuus/koko on neljäs tila/ulottuvuus.

(mutta mehän näemme mailmankaikkeuden silti 2 ulotteisena).

Aika on neljäs ulottuvuus.

Vierailija
Ahteri
Einesteini

Olen kuullut samaa ja kannatan tätä siihen asti, kunnes maailman kuvani muuttuu.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Ahteri

Onko aika jotenkin kytköksissä tilaan niin että se voidaan mieltää neljänneksi ulottuvuudeksi muutenkin kuin vain matemaattisessa mielessä? Niinno, eihän Einsteinin mukaan ennen alkuräjähdystä ollut aikaa, kun ei ollut tilaakaan. Vaan miten nämä kaksi ovat kytköksissä? Painovoima ainakin vääristää aikaa ja avaruutta.

Vierailija

Joopa joo, noita ulottuvuuksia on 11. Matemaattisesti ne on helppo mallintaa. Rinnakkaisia universumeita sun muuta, tervetuloa todellisuuteen. Teoriani on teistä ehkä taikuutta, mutta sitähän elämä on. Ja jos et havaitse, niitä kuten minä, et ole tyhmä, olet vain mielesi vanki. Mutta kuten olette tästä elämästä huomanneet, monet vangit eivät viihdy kuitenkaan kauaa vapaudessa, minä viihdyn...

T: Free as a bird

Shaman says 11.11

Vierailija

Pohtimista ehkä helpottaa kun muistaa, että hyperpallo projisoituna 3-ulottuvuuteen on itse asiassa jono erikokoisia palloja. Siis hyperpallon poikkileikkauspinta on pallo, samaan tyyliin kuin pallon poikkileikkaus on ympyrä.

Vierailija
Ahteri
Einesteini

Eikös aika voi olla vaikka n:s ulottuvuus? miksi juuri neljäs?
Tilaulottuvuuksiahan voi olla vaikka kuinka monta.

Vierailija
Cosmic-Fairy
Ahteri
Einesteini

Eikös aika voi olla vaikka n:s ulottuvuus? miksi juuri neljäs?
Tilaulottuvuuksiahan voi olla vaikka kuinka monta.

Tottakai aika voi olla vaikkapa se 11 ulottuvuus kuten M-teorioissa. Mutta standardi einsteinilaisissa teoriassa aika-avaruus on tämä tavallinen aistimme kokema neliulotteinen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ei ulottuvuuksia ole olemassa, se on vain ihmisten keksimää höpönlöpöä. Ei ole mitään 1, 2 tai 3-ulotteista, ei myöskään 4-ulotteista. Tai jos haluaa välttämättä noita ulottuvuuksia ajatella, niin voin kertoa ettei sen kolmannen jälkeen tule neljättä. Ei kaikkea ole loputtomasti, jos niitä on 1, 2 ja 3. Yhtä mielekästä on pohtia, että koska on olemassa suora viiva, ja käyrä viiva, mikä olisi seuraava "askel"? Joku fucking viiva joka ei ole suora eikä käyrä, vaan jotain muuta.. pas**n vit*t. Olemassa on tila, ja kaikki toteutuu tässä tilassa, siinä kaikki, ei ole mitään mystisiä lisäulottuvuuksia joita emme vain voisi ymmärtää.

Kuka on keksinyt että pitäisi olla 4. ulottuvuus? Einsteinko? Hän oli päissään kun sitä alkoi miettimään. Minun käsitykseni maailmankaikkeudesta ei tarvitse 4. ulottuvuutta, kaikki toimii ihan hyvin tässä normaalissa tilassakin, jota EN aio kutsua 3-ulotteiseksi, enää. Kaikki mitä kutsutte 2-ulotteiseksi, on vain hyvin ohutta materiaalia täällä normaalissa tilassamme, ei sen kummempaa. Täydellinen "2-ulotteisuus" on mahdollista vain matematiikassa, ja matematiikka on vain matematiikka, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Minä tiedän kaiken olen paras.

くそっ!

Vierailija
Ronron
Ei ulottuvuuksia ole olemassa, se on vain ihmisten keksimää höpönlöpöä.........................

Minä tiedän kaiken olen paras.

Sinä olet yksinkertaisesti humalassa tai vaihtoehtoisesti mielipuoli.
Mene nukkumaan. Aamulla kaikki on taas kirkkaampaa.

Jumala on luonut kaiken, pienen ihmisen ei tarvitse mahdottomuuksia
miettiä. Maailmankaikkeus on mielikuvituksen tuollapuolen.

Vierailija
Ahteri
Einesteini

Aika on kolmas, neljäs on koko, koska näet asiat 2 ulotteisina.
("aika" luo syvyyden avaruudelle).

Ei ulottuvuuksia ole olemassa, se on vain ihmisten keksimää höpönlöpöä.

Totta koska monitorikin on 2 ulotteinen mutta kykenet näkemään kuvassa myös syvyyden, toisinaan stereona, (koska aivot).

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Richard Dawkins
Ronron
Ei ulottuvuuksia ole olemassa, se on vain ihmisten keksimää höpönlöpöä.........................

Minä tiedän kaiken olen paras.

Sinä olet yksinkertaisesti humalassa tai vaihtoehtoisesti mielipuoli.
Mene nukkumaan. Aamulla kaikki on taas kirkkaampaa.

Jumala on luonut kaiken, pienen ihmisen ei tarvitse mahdottomuuksia
miettiä. Maailmankaikkeus on mielikuvituksen tuollapuolen.

Mistä tiesit että olen mielipuoli? Nikkini on "mielipuoli" eräällä foorumilla..

くそっ!

Lentotaidoton
Seuraa 
Viestejä5187
Liittynyt26.3.2005
Ahteri
Einesteini

Ei liity otsikon teemaan. Aika ei suhtiksessa, eikä missään kosmologisessa mallissa ole spatiaalinen ulottuvuus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat