Miettiikö ihminen mahdollista jälkikasvuaan pariutuessaan?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli esim. jos on koulukiusattu koko ikansä vaikka ylipainosta niin valitseeko tukeva henkilö kumppanikseen hoikan tuumaten että jalkikasvulla on ainakin puolet pienempi mahdollisuus tulla läskiksi ja syrjityksi kun toinen puoli geeneistä tulee hoikalta?
Tai jos omassa suvussa on perinnöllisiä sairauksia kuten syöpää tai pahoja allergioita tai vaikka pelkkää kaljuuntumista niin onko hyväksyttävää varmistaa ettei kumppanin puolelta moisia vitsauksia pääse jälkikasvulle asti?
Onko tällaiset ajatusmallit järkeviä vai lähinnä kylmiä ja laskelmoivia?
Miettiikö ihmiset kuinka paljon tällaisia asioita kun rupeaa pariutumaan tai lisääntymään?

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Veikkaan, ettei mietitä jälkikasvua vielä siinä vaiheessa kun aletaan puhua pariutumisesta (siis, "nähäänkö?", "ens lauantaina?).

Pariutuminen jatkuu jonkin aikaa, koska sen toisen kanssa on vain mukava olla.

Jossain vaiheessa tulee yhteen muuttaminen, ehkä naimisiin meno (vuosien päästä ?).

Naimisissakaan ollessa ei välttämättä tehdä lapsia. On vain mukava olla ja symbioosi toimii.

Parit yleensä keskustelevat jälkikasvusta. Geneettinen syy voi estää lasten tekemisen, muttei hankkimisen. Adoptio on Suomessa vaikeaa, mutta muualta saa lapsia.

Mikään taho ei toivottavasti estä vakavan sairauden geeniä kantavaa tekemästä lapsia, ainahan on mahdollista, että huono geeni hyppää yli sukupolven; voihan olla ettei sairaus periydy lainkaan.

Vierailija

Jokainen nähdään ja hän näkee itsensä vanhempana joskus, ennenkuin se tapahtuu. Sen toteutuminen voi tulla vastaan millä tahansa tavalla aina "vahingosta" - pyyteettömän rakkauden ilmaisuun.

Kiintymys ja rakkaus sumentaa laskelmointia vaikka biologia vetää toteuttamaan sen ihmisen kanssa jonka olemus eniten houkuttaa tai vain pakottaa ilman tietoista päätöstä. Joskus se on voittamaton pakko.

Joskus lapsi itse ennen syntymäänsä on kaikkea määräävä tavoite, jolle saa alistua kaikki elinpiirissä.

Vierailija

Sukupuolivalinnassa ei ole tilaa tuollaiselle. Mainitsemiasi asioita yritetään paikata kasvatuksella: esimerkiksi lihavuudesta koulukiusattu yrittäisi ohjata lapsensa harrastamaan liikuntaa. Ihminen on tyytyväinen saadessaan ylipäänsä jonkun rinnalleen ja yhteinen lapsi symboloi sitoutumista sekä on osa "hyvän elämän myyttiä".

Itse tosin en halua siirtää geenejäni eteenpäin, koska en halua hoitaa lapsellani omia sairauksiani. Mielestäni ei olisi väärin kieltää perinnöllisen vakavan sairauden sairastajilta lapsen hankkimista ainakin toisen samaa sairautta kantavan kanssa saadulla lapsella olisi korkea riski saada sairaus. Miksi synnyttää nyt jo liikakansoitettuun maailmaan lapsia, joiden hoito on kallista ja raskasta niin vanhemmille kuin lapsillekin? Varsinkin, kun adoptiomahdollisuus on olemassa.

Vierailija
koiruoho
Sukupuolivalinnassa ei ole tilaa tuollaiselle. Mainitsemiasi asioita yritetään paikata kasvatuksella: esimerkiksi lihavuudesta koulukiusattu yrittäisi ohjata lapsensa harrastamaan liikuntaa. Ihminen on tyytyväinen saadessaan ylipäänsä jonkun rinnalleen ja yhteinen lapsi symboloi sitoutumista sekä on osa "hyvän elämän myyttiä".

Itse tosin en halua siirtää geenejäni eteenpäin, koska en halua hoitaa lapsellani omia sairauksiani. Mielestäni ei olisi väärin kieltää perinnöllisen vakavan sairauden sairastajilta lapsen hankkimista ainakin toisen samaa sairautta kantavan kanssa saadulla lapsella olisi korkea riski saada sairaus. Miksi synnyttää nyt jo liikakansoitettuun maailmaan lapsia, joiden hoito on kallista ja raskasta niin vanhemmille kuin lapsillekin? Varsinkin, kun adoptiomahdollisuus on olemassa.

Ei kannattaisi kauheasti vastustaa tasa-arvon nimessä sikiöseulontoja ja valikoivaa aborttia, koska sellaisella voidaan estää monenkin perinnöllisen sairauden periytyminen, vaikka vanhemmiksi haluavilla sellainen olisikin.

Vierailija

Eettiset ongelmat tulevat tietenkin vastaan, enkä tiedä voisinko itsekään abortoida omaa lastani mahdollisesti ilmenevän sairauden kannalta. Kuitenkin on moraalisestikin hyväksyttävämpää tappaa syntymätön ihminen kuin jo elävä ja tietoinen. Näkökantani liittyy siis väestönkasvun hidastamiseen.

Vierailija
Texa
Eli esim. jos on koulukiusattu koko ikansä vaikka ylipainosta niin valitseeko tukeva henkilö kumppanikseen hoikan tuumaten että jalkikasvulla on ainakin puolet pienempi mahdollisuus tulla läskiksi ja syrjityksi kun toinen puoli geeneistä tulee hoikalta?

Tai siis valitseeko hoikka kumppanikseen tukevan siksi, että tukevan mielestä hänen kanssaan olisi puolet pienempi mahdollisuus saada "läskigeeniä"???
Ei sitä "valintaa" niin vain tehdä sormia napsauttamalla ja oleteta että toinen sanoo automaattisesti että "Totta kai, ilman muutan suostun ottamaan läskin sillä tukevan lapsen saanti hänen kanssaan on vain 50-50 kun hoikan kanssa voisi saada 100%:sti hoikan"...

Anteeksi julmahkolta kuulostava teksti mutta asennekasvatus kouluissa ja ennenkaikkea kodeissa olisi paikallaan.
Ymmärtäisin ehkä paremmin syrjimistä sen vuoksi ettei joku käy pesulla tms. kuin että joku on ylipainoinen jonkin sairauden vuoksi, sillä pesulla käynti korjaa syrjinnän syyn kertaheitolla.
Ylipainoonkin vaikuttaa ruokailutottumukset mutta koska itse olen sellainen, joka voi syödä mitä vain lihomatta, olen oikeastaan hyvin jäävi vastaamaan tähän "läskiasiaan" tämän enempää.
En kuitenkaan haluaisi 180-kiloista vuorta.

Jos on toisen kanssa parisuhteessa ja tietynlaiset sairaudet ovat olleet puheena muutoinkin kuin vain lapsentekosuunnitelmissa, voi asiaa tietenkin harkita noiden syöpien sun muiden osalta.
Mutta jos on jo raskaana ja seulontaan mentäisiin abortointimielessä siksi että lapsella olisi riski saada jokin sairaus, niin suosittelen käyttäytymään ennaltaehkäisevästi eli käyttämään ehkäisyä tai painua steriloitavaksi.

Lapsen kehitysvammaisuuden mahdollisuuden vuoksi riskiseulontoja tehtäneen yli 40-vuotiaille terveille odottajille?
On tietysti jokaisen oma valinta, mitä tekee mutta itse en tuon riskin vuoksi lasta lähtisi enää tekemään. Yksi terve vesseli riittää .
Vanhempien vanhemmiksi aikovien pitäisi myös ajatella sitä omaa jaksamistaankin, jos lapsen ollessa kymmenvuotias olisi itse joku yli 50-vuotias.

Vierailija

Minulla ainakin mahdollisten tulevien jälkikasvujen ominaisuudet ovat aika korkealla kriteereissä, kun puolisoa valitsen.

Otan huomioon myös sen, että puolison kanssa pitää viihtyä hyvin, että lapset voi sitten kasvattaa oikein.

Vierailija
Kuukkeli
Tai siis valitseeko hoikka kumppanikseen tukevan siksi, että tukevan mielestä hänen kanssaan olisi puolet pienempi mahdollisuus saada "läskigeeniä"???

Laiha mies pariutuu lihavan naisen kanssa siksi, että molemmat ovat meidän kulttuurissamme ei-toivottuja ominaisuuksia, eikä kumpikaan sopusuhtaista kumppania saa. Jos ei sillä miehellä satu olemaan aivan saatanasti pätäkkää tai se nainen kiloistaan huolimatta muuten poikkeuksellisen kaunis.

Vierailija
Dieter
Kuukkeli

Laiha mies pariutuu lihavan naisen kanssa siksi, että molemmat ovat meidän kulttuurissamme ei-toivottuja ominaisuuksia, eikä kumpikaan sopusuhtaista kumppania saa. Jos ei sillä miehellä satu olemaan aivan saatanasti pätäkkää tai se nainen kiloistaan huolimatta muuten poikkeuksellisen kaunis.

Tämä oli typerin kommentti, mitä olen koskaan kuullut.

Melko moni mies pitää hieman tuhdeista tytöistä, aivan kuten monet naisetkin pitävät "nallekarhumaisista" miehistä.

Hoikat miehet vetoavat moniin naisiin, etenkin, jos he ovat lihaksikkaita (eli pitkänmatkan juoksijan vartalo).

Stereotyyppiset yleistyksesi ovat vastenmielisiä. Onneksi minun ystäväni eivät ainakaan valitse kumppaniaan painon vaan kokonaisuuden perusteella. Ja kyllä on viehättävää porukkaa, seassa kaiken painoisia (tosin enimmäkseen sopusuhtaisia tai hoikkia, koska tuttavapiiristäni suuri osa on kasvissyöjiä, jotka ovat keskimääräistä harvemmin ylipainoisia).

Vierailija

Niin, tucin olisi kannattanut lukea viestini tarkemmin. Minä puhuin "laihoista", en hoikista miehistä, ja "lihavista", en hieman tuhdeista tytöistä. Siinä on se oleellinen ero.

Varmaan sinäkin tiedät sanonnan "päällä ei pysy, takaa ei yllä ja alle ei uskalla mennä."

Vierailija

Ja kyllähän tässä tullaan myös siihen, että tosissaan urheilevan voi olla vaikea ymmärtää kuntoilumielessä urheilevaa, ja kuntoilumielessä urheilevan totaalista sohvaperunaa. Siksipä kaksi huippu-urheilijaa on hyvä pari niin kuin kaksi sohvaperunaakin.

Vierailija

Yhtä lailla, pinnallista ja poikkeavan painoisten halveksuntaa. Yhtä kuvottavaa kuin jos sanoisit, että mustat ihmiset pariutuvat Suomessa rumien ihmisten kanssa, kun kulttuurissamme tumma iho on ei-toivottava ominaisuus?

Missä vaiheessa ihmisiä ruvetaan arvioimaan muilla perusteilla kuin ulkonäöllä?

Ai niin, sinä otit myös esille lompakon paksuuden. Sehän se onkin VIELÄ parempi tapa arvioida ihmistä.

Vierailija
tuc
Yhtä lailla, pinnallista ja poikkeavan painoisten halveksuntaa. Yhtä kuvottavaa kuin jos sanoisit, että mustat ihmiset pariutuvat Suomessa rumien ihmisten kanssa, kun kulttuurissamme tumma iho on ei-toivottava ominaisuus?

Missä vaiheessa ihmisiä ruvetaan arvioimaan muilla perusteilla kuin ulkonäöllä?

Ai niin, sinä otit myös esille lompakon paksuuden. Sehän se onkin VIELÄ parempi tapa arvioida ihmistä.

Niin, karu faktahan on se että rikkaimmat miehet saavat kauneimmat naiset. Vaikkei tätä faktaa olisi vihreiden puoluekokous hyväksynytkään

Ja köyhillä miehillähän useimmiten on rumat naiset, ja tummat Suomessa ovat usein olosuhteiden pakosta köyhiä (eri asia tietysti jotkut professorit). Eli naulan kantaan osuit siinäkin

Vierailija

Kysyin alunperin vaan koska itselleni riittää että itselläni on läskiä. Sitä ei tarvitse vastapuolella olla. Ei kiinnosta "isot naiset" millään tavalla ja olen miettinyt syytä moiseen. Ja jostain kumman syystä ne naiset mitkä minua yleensä lähestyy, ovat tukevia. Mutta ei auta kun olla ilman jos ei kiinnostusta löydy niiltä naisiltä jotka muistuttavat enemmän ihmistä kuin norsua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat