Sitkeäntahmea rasvamähnä

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Päätin pestä öljy-spraypullon tiskikoneessa. Pullossa oli ollut rypsiöljyä (joka oli jo aikansa virttynyt pullossa, yh). Virhesiirto, sillä kun kone oli tehnyt työnsä, pullon sisäpinnassa oli muutama raita steariinimaisen sitkeää tahmeaa rasvaa, joka ei tunnu liukenevan yhtään mihinkään.

Olen kokeillut seuraavia:[list:3c4h8qpl][*:3c4h8qpl]Fairy[/*:m:3c4h8qpl][*:3c4h8qpl]Kuuma vesi[/*:m:3c4h8qpl][*:3c4h8qpl]Etikka (olettaen että siinä olisi ollut kalkkisaostumaa)[/*:m:3c4h8qpl][*:3c4h8qpl]Cillit Bang rasvanpoistaja[/*:m:3c4h8qpl][*:3c4h8qpl]Uuninpuhdistaja[/*:m:3c4h8qpl][*:3c4h8qpl]Label Off -sitrusöljy[/*:m:3c4h8qpl][/list:u:3c4h8qpl]
... eikä mikään tunnu tehoavan. Mitä ihmettä tuo rasvamainen aine ylipäätään on, ja mihin sen saa liukenemaan? Osaako joku kemisti täällä vastata?

Tuota samaista rasvamähnää tuntuu löytyvän myös paistinpannujen ja liesituulettimien reunoista.

Kommentit (12)

Vierailija
PeterH
Päätin pestä öljy-spraypullon tiskikoneessa. Pullossa oli ollut rypsiöljyä (joka oli jo aikansa virttynyt pullossa, yh). Virhesiirto, sillä kun kone oli tehnyt työnsä, pullon sisäpinnassa oli muutama raita steariinimaisen sitkeää tahmeaa rasvaa, joka ei tunnu liukenevan yhtään mihinkään.

Olen kokeillut seuraavia:[list:xhkemgyt][*:xhkemgyt]Fairy[/*:m:xhkemgyt][*:xhkemgyt]Kuuma vesi[/*:m:xhkemgyt][*:xhkemgyt]Etikka (olettaen että siinä olisi ollut kalkkisaostumaa)[/*:m:xhkemgyt][*:xhkemgyt]Cillit Bang rasvanpoistaja[/*:m:xhkemgyt][*:xhkemgyt]Uuninpuhdistaja[/*:m:xhkemgyt][*:xhkemgyt]Label Off -sitrusöljy[/*:m:xhkemgyt][/list:u:xhkemgyt]
... eikä mikään tunnu tehoavan. Mitä ihmettä tuo rasvamainen aine ylipäätään on, ja mihin sen saa liukenemaan? Osaako joku kemisti täällä vastata?

Tuota samaista rasvamähnää tuntuu löytyvän myös paistinpannujen ja liesituulettimien reunoista.

Rasvahapot ovat varmaan polymeroituneet vrt. polyeteeni.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kappas. Minulle oli uutta että rasvahapotkin voivat polymeroitua.

Nyt sitten maallikkokysymys: ilmeisesti vain tietyt rasvahapot rypsiöljyssä polymeroituvat? Ovatko ne niitä (moni)tyydyttyneitä sellaisia? Ja tapahtuuko tätä samaa kenties myös verisuonten sisällä? Se meinaan olisi aika inha ajatus.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
tietää
Asetoni. Se puree hyvin.

Tuo suihkepullo on muovia. Ei kai tässä nyt käy niin että asetoni puree hyvin siihen pulloonkin?

Vierailija
PeterH
tietää
Asetoni. Se puree hyvin.

Tuo suihkepullo on muovia. Ei kai tässä nyt käy niin että asetoni puree hyvin siihen pulloonkin?

Asetonipullossa (teräs) on PE-osia (korkki ym.), joten ainakin se kestää.

Muuten se pitää aina kokeilla varovasti.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Niin, ja millä tuo itse asetoni sitten huuhtoutuu pois? Astia on kuitenkin tarkoitettu elintarvikekäyttöön. Onko asetoni vesiliukoista, huuhtoutuuko / haihtuuko se kokonaan pois?

Vierailija
PeterH
Kappas. Minulle oli uutta että rasvahapotkin voivat polymeroitua.

Nyt sitten maallikkokysymys: ilmeisesti vain tietyt rasvahapot rypsiöljyssä polymeroituvat? Ovatko ne niitä (moni)tyydyttyneitä sellaisia? Ja tapahtuuko tätä samaa kenties myös verisuonten sisällä? Se meinaan olisi aika inha ajatus.

Kyllähän tyydyttymättömät hiilivedyt polymeroituvat, siihen tarvitaan kuitenkin esim. peroksidikatalysaattori. josta muodostuu vapaita radikaaleja.
Kun kuumentaa kasviöljyä hapen kanssa paistinpannulla, syntyy huonosti pysyviä tuotteita, jotka hapettavat mm. solukalvojen rasvoja.
Happi ei suoraan yhdisty tyydyttymättömiin yhdisteisiin elimistössä, ja pitoisuudet veressä ovat pieniä, ei siellä mitään ketjureaktioita pääse tapahtumaan.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
biologi
Ennen asetonia kokeile huviksesi väkevää spriitä. Sillä lähti ainakin meillä liesituulettimesta rasvatöhnä, joka ei ole millään muulla lähtenyt.

Muuten mikä ettei, mutta väkevää spriitä saa vain denaturoituna, ja denaturantin kuvottavaa makua ei saisi lähtemään öljypullosta hiomakoneellakaan. Astia kun olisi tarkoitus ottaa elintarvikekäyttöön. (Liesituulettimessa tuo tuskin haittaa, sitä harvemmin tulee nuoleskeltua.)

Viru Valgeetako tässä pitäisi...?

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

Mulle ilmantui tänään samankaltaista töhnää liedelle, kun keitin riisiä ja vesi kiehui hieman yli. Piti sitten rapsutella ne pois siitä, kun ei rätillä ja puhdistusaineella lähteny.

Uusimmat

Suosituimmat