Pidätkö lakia ehdottomana?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli pidätkö lakeja ehdottomina asioina joita ei rikota missään tapauksessa vai rikotko niitä?
Joillekin mm. höpöheinän poltto on ehdottomasti kitkettävä koska se on laitonta mutta silti samat ihmiset voivat ilman omantunnontuskia ajaa autolla humalassa tai muuten rikkoa liikennesääntöjä tai trokata venäjältä tuotua pirtua ja bensaa.

Sivut

Kommentit (136)

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Lievää ylinopeutta tulee ajettua silloin tällöin. Tekijänoikeuslakia rikon edelleen, vaikka olenkin "waretusta" vähentänyt ja pyrin pääsääntöisesti ostamaan musiikin mitä kuuntelen.

Vierailija

Polttelen pössykkää, siis itse jemmassa kasvattamaani hampun kukkaa.
Teen myös ajatusrikoksia, kun ostan kukkaruukkuja aikeena kasvattaa huumausaineeksi luokiteltavaa kasvia siinä.
Rikon lakia aina silloin kun se minun tarkoitusperiini sopii, ei voisi vähempää kiinnostaa mitä joku lakimiehenpaska asiasta ajattelee. Itsehän kuitenkin kannan vastuun jokatapauksesa.
Paha saa palkkansa, hyvä jää nuolemaan näppejään.

Vierailija

Kun nyt mietin tuota niin rikon yllättävän usein lakia. Tuleehan melkein päivittäin ajettua ylinopeutta, waretan aika paljon, käytän joskus laittomia päihteitä. Olen myös käynyt kusella yleisellä paikalla. Mutta itse ainakin väittäisin että en tee mitään mikä suoraan aiheuttaisi pahaa toisille ihmisille.
Täytyy myöntää että en pidä lakia ehdottomana, mutta enhän minä silti puukota ventovierasta selkään kuten jotkut:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1428585

Hieman offtopicia, mutta ottaa kyllä päähään kun lukee noita juttuja.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Valitettavasti en muista tätä itse, mutta äitini väittää että:

Olimme Lontoossa kun olin kolme vuotta vanha. Olin varsin vikkelä muksu ja kohdatessani kuningatar Viktorian patsaan , minussa syntyi välitön ja vastustamaton tarve kiivetä ylös.

Aluetta vartioivat poliisit kiipesivät perääni ja kiskoivat minut alas. He kysyivät yleisöltä: kenen poika tämä on. Äitini oli häpeissään.

Hänen kertomansa mukaan tämä oli ainoa kerta kun hän harkitsi minun hylkäämistäni.

Loptio
Seuraa 
Viestejä1187
Liittynyt12.4.2005

Laki ei ole mikään ehdoton asia sen enempää kuin vaikka hyvän ja pahan määritelmäkään. Laki on aina kulttuurisidonnainen dynaaminen asia, joka muuttuu yhteiskunnan muuttuessa. Lakia tulee silti noudattaa - ainakin pääpiirteittäin -, koska se on osa sitä, mitä me olemme ja sen rikkominen on rikos kulttuuriamme vastaan, enkä tarkoita suomalaisuutta, vaan inhimillisyyttä.

Nykytilanne ei kuitenkaan enää ole näin yksitulkintainen, kun kansan ääni ei lakien laatijoille enää merkitse mitään ja lakeja voi ostaa riittävän rahan ja vallan avulla. Nykytilanteessa voi olla hyvinkin perusteltua harjoittaa kansalaoistottelemattomuutta ja tai muuten nousta barrikaadeille tilanteessa, jossa globaalit suuryritykset tai toiset valtiot harjoittavat painostusta ja käyttävät valtaa, jota heillä ei kuuluisi olla, mutta nämä ovat eri asioita kuin vaikkapa toisen ihmisen tappaminen, jonka vääryydestä ei ole kenellekään epäselvyyttä.

Harmaa alue on harmaata, mutta sen, mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei tule lakikaan oleman.

Vierailija
Texa
Eli pidätkö lakeja ehdottomina asioina joita ei rikota missään tapauksessa vai rikotko niitä?
Joillekin mm. höpöheinän poltto on ehdottomasti kitkettävä koska se on laitonta mutta silti samat ihmiset voivat ilman omantunnontuskia ajaa autolla humalassa tai muuten rikkoa liikennesääntöjä tai trokata venäjältä tuotua pirtua ja bensaa.

Juridinen laki ei voi olla ristiriidassa objektiivisten luonnonlakien kanssa, sitä on tulkittava niiden mukaisesti.

Ja kansallisten lakien pitäisi olla YK:n kansainvälisten lakien, ja oman maan tavallisten lakien maan perustuslain mukaisia.

Perustuslain pitää olla konkreettisia lakeja olennaisesti yksinkertaisempi, pysyvämpi, perusperiaatteisiin keskittyvä ja sen pitää määrätä lakien säätämis- ja kumoamistavasta ja -järjestyksestä sekä muiden lakien keskinäisistä suhteista ja sovellettavuuden ehdoista. Perustuslain muuttaminen pitää tapahtua vaikeutetussa järjestyksessä mm. jotta sinne ei päästä pelkän vaikeutetun kumoamsen takia tilapäisillä suhdanteilla ajamaan tilpöhöörisääntelyä (kuten omaisuuslakeja joita ei kuitenkaan ainakaan valtio ikinä noudata...).

Lakien ja erityisesti perustuslakien on oltava loogisesti moittettomia ja oikeusperiaateiden mukaisia: esimerkiksi henkilöiden ehdottoman juridisen tasavertaisuuden lain edessä, sen, että laki on poliittisen elimen säätämä ja koskee poliittista asiaa, että sellainen, mitä ei ole kielletty, on sallittua, että alamaisten on oltava tietoisia todellisista laeista, että rikokseen houkutteleminen on myös rikos, tai että laillisen palvelun hyödyntäminen ei voi olla rikos.

(Kaikki Suomen voimassaolevat lait eivät suinkaan noita periaatteita noudata. En kuitenkaan aio harrastaa kansalaistottelemattomuutta esimerkiksi seksinostolain suhteen...

"EU-lait" eivät sovi tässä kuviossa oikein mihinkään väliin, ainakaan jos ne eivät oikeiden kv. lakien tai kansallisten lakien mukaisia.

"Euroopan ihmisoikeustuomioistuin" on laiton, ja siellä on hulluja vilpistelijöitä tuomareina.)

Noissa puitteissa pyrin noudattamaan lakeja, mutta joskus voin harrastaa myös julkista kansalaistottelemattomuutta.

YK:n nykyisten lakien en katso antavan aihetta kansalaistottelemattomuudelle, vaan päin vastoin selkänojaa silloin, jos se suuntautuu YK:n linjan vastaisia kansallisia lakeja, tai hallituksen (ja presidentin) ja viranomaisten muuten kv. laittomia kotkotuksia vastaan.

Vierailija
Texa

Lakeja ei tulisi rikkoa, vaan niitä tulisi muuttaa siltä osin kuin ne muutosta kaipaavat.

Loppujen lopuksi on kuitenkin parempi että me kaikki noudatamme jopa typerinä pitämiämme lakeja kuin että rikkoisimme niitä tieten tahtoen. Sillä voihan olla että typeränkin lain takana on jokin logiikka jota emme ole itse oivaltaneet. Toisinaan saattaa olla että laki on vanhentunut, toisinaan voi olla että laki on yksinkertaisesti typerä, mutta yhtä mahdollista on sekin että lainsäätäjä on vain ajatellut asiaa tarkemmin, ja saanut aikaan säännön joka saattaa tuntua typerältä, mutta onkin ihan kelvollinen sääntö.

Nimenomaan ymmärryksen ja etenkin sen puutteen vuoksi on esim. moni ammatti erityisen tarkkailun alla. Jos ajatellaan vaikka sähköasennuksia, niin onhan se hyvä ettei ihan ketä tahansa päästetä räpläilemään johtoja, valitettavasti vain jotkut eivät ole oivaltaneet tämänkään säännön tarpeellisuutta, ja lopputuloksena on sitten näitä tee-se-itse-miesten tekemiä virityksiä jotka ovat pahimmillaan hengenvaarallisia.

Jotakin saattaa harmittaa se että esim. tietokoneohjelmien ja musiikin kopiointi on laitonta, mutta onko hän koskaan ajatellut asiaa ohjelmien tekijöiden tai muusikoiden kannalta? Miltä heistä tuntuu kun tuhannet ihmiset ympäri maailman hyötyvät heidän työstään ilman että tekijä itse saa punaista puupennin puolikastakaan näiltä ihmisiltä?

Joku saattaa pitää joitain nopeusrajoituksia typerinä, mutta entä jos sen nopeusrajoituksen asettaja onkin tutkinut paikkaa ja onnettomuustilastoja huolellisesti ja todennut rajoituksen tarpeelliseksi? Silloin rajoituksen rikkoja saattaa sekä itsensä että muut vaaraan.

Kysymys kuuluukin, että kuinka moni kuolee tai vammautuu ihan vaan sen vuoksi että joku kuvittelee olevansa lainsäätäjää viisaampi?

En sano että kaikki lait ovat ehdottoman tarpeellisia ja hyödyllisiä, tai ettei typerää lakia olisi olemassakaan, sanon vaan että moni rikkoo lakia tietäen tekevänsä väärin. Ja moni saa kärsiä näiden yksilöiden tekemistä virheistä.

Vierailija

Lait ovat näppärä keino pitää tietyt perusasiat selkeinä ihmistenvälisessä kanssakäymisessä, jota myös yhteiskunnaksi kutsutaan.

Kuitenkin itse kierrän melko paljon lakeja näissä nk. uhrittomissa rikoksissa. Esim. kävelen/pyöräilen punaisia päin silloin kun en aiheuta sillä vaaraa, waretan, roskisdyykkaus on mielestäni ok vaikken sitä harrastakaan, holhoava päihdepolitiikka on syvältä, ajan ylinopeutta kun liikenne on hiljaista. Esimerkkejä löytyy.

En kuitenkaan harrasta mitään sellaista mistä koituu muille ihmisille haittaa, pidän itseäni aika empaattisena kaverina

Haukkukaa omahyväiseksi mutta luotan enemmän omaan oikeudentajuuni ja moraaliini kuin lakeihin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Ei tietysti mikään ole ehdotonta. Kyllä sitä tulee pieniä uhrittomia rikoksia tehtyä tuon tuostakin. Tyyliin käveltyä päin punaisia, lieviä liikennerikkomuksia, omia sähköasennuksia ja mekaanisten laitteiden modifiointeja (tyyliin sirkkelistä suojukset pois, jos on tarve sirklata ylikokoisia kappaleita, en tosin tiedä onko se varsinaisesti laitonta kun itse tekee omalla sirkkelillään) ja niin edelleen. Useimmiten rikon juuri tuollaisia holhoavia lakeja, joiden tarkoitus on tehdä elämästä maksimaalisen turvallista, koska olen (tiettyyn rajaan asti tietysti, mutta se raja on paljon korkeampi kuin kaikki riskit kohtuuttomallakin hinnalla minimoimaan pyrkivällä yhteiskunnallamme) sitä mieltä että parempi antaa ihmisten tehdä ja rankaista niitä jotka todella aihuttavat haittaa muille. Ja myös mielummin teen ripeästi ja tehokkaasti pienellä riskillä kun käytän kohtuuttomasti, usein jopa paljon enemmän kun jonkin työvaiheen suorittaminen vie, aikaa turvatoimiin.

Vierailija

Suomessa on niin paljon turhia, holhoavia ja muuten vaan typeriä lakeja (tekijäinoikeuslaki nykymuodossaan, kukkaruukku"laki", kaljanmyynti yhdeksältä yms.) että hulluksihan sitä tulisi, jos jokaista pitäisi noudattaa. Vastaukseni on siis, en pidä.

Vierailija

Kyllä laki ja järjestys olla pitää! Lain rikkojat asein perustelevat rikollisuuttaan siten että säännöt on sairaita varten tai "systeem" on mätä ja pitää olla rebel!

Itse he ovat sairaita rikollisia lainrikkojia!

Ollin alignment on lawful neutral.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat