Sisäinen adoptio

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällä hetkellä Suomessa on lukuisia perheitä, jonka muodostavat samaa sukupuolta olevat vanhemmat lapsineen. Näillä vanhemmilla ei ole kuitenkaan täysin samoja oikeuksia vanhemmille kuuluviin vanhempainetuuksiin kuin eri sukupuolta olevien vanhempien muodostamilla perheillä.

Vaikka kummatkin vanhemmat toimisivat lapsen todellisina kasvattajina, lapsen ei-biologisella vanhemmalla ole lain suomaa automaattista asemaa lapsen holhoojana. Tällöin toisen vanhemman asema suhteessa lapseen on puutteellinen. Parisuhdelakia tuleekin täydentää parin oikeudella sisäiseen adoptioon, siten että lapsen biologisen vanhemman rekisteröity puoliso voisi olla lapsen juridinen vanhempi.

Syksyllä 2006 hyväksyttiin hedelmöityshoitolaki, joka salli lapsien syntyä myös samaa sukupuolta oleville pareille, joten yhteiskunnan tulisi saattaa kuntoon näiden perheiden oikeudellinen asema.

Sisäisen adoption toteutuessa täytyy perhelainsäädäntöä tehdä sukupuolineutraaliksi: eri sukupuolta olevien parien muodostamat perheet ja samaa sukupuolta olevat perheet asetettaisiin tasa-arvoisiksi. Tämä tarkoittaa mm. yhtäläisiä oikeuksia vanhempainvapaisiin ja -etuuksiin sekä tapaamis- ja perintöoikeuteen.

Näitä asioita on jo selvitetty sosiaali-ja terveysministeriön toimikuntamietinnössä Lapset ja rekisteröity parisuhde (2003).

Kommentit (10)

Vierailija

Hämmästyttävää, ettei tämä aihe ole nostattanut lainkaan keskustelua?

Toisaalta, jos eriäviä näkemyksiä ei ole, niin hyvä näin.

Ehkäpä Yrjö Bushman multinikkeineen kuitenkin oli palstan ainoa
varsinainen seksuaalivähemmistöjen kriitikko, jos hänen solvauksiaan
nyt kritiikiksi saattoi sanoa.

Vierailija
Ayla
Adoptoikaa toinen toistenne lapset. Silloin ei tarvitse karjua vähemmistölleen lakioikeuksia.

Luuletko, että Suomessa annetaan lasta erotilanteessa miehelle
kovinkaan usein. Ja aivan riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta.

Vierailija
Y.T.Prihtilä
Ja aivan riippumatta seksuaalisesta suuntautumisesta.

Olen varma, että se vaikuttaa suunnattomasti. Julkihompeille tuskin
huoltajuutta annetaan missään tilanteessa. Ennemmin vaikka lastenkotiin!

Vierailija
henkiset

Ehkäpä Yrjö Bushman multinikkeineen kuitenkin oli palstan ainoa
varsinainen seksuaalivähemmistöjen kriitikko, jos hänen solvauksiaan
nyt kritiikiksi saattoi sanoa.

Ykä on ykkös tykittäjä !!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
henkiset

Vaikka kummatkin vanhemmat toimisivat lapsen todellisina kasvattajina, lapsen ei-biologisella vanhemmalla ole lain suomaa automaattista asemaa lapsen holhoojana. Tällöin toisen vanhemman asema suhteessa lapseen on puutteellinen. Parisuhdelakia tuleekin täydentää parin oikeudella sisäiseen adoptioon, siten että lapsen biologisen vanhemman rekisteröity puoliso voisi olla lapsen juridinen vanhempi.

Sisäisen adoption toteutuessa täytyy perhelainsäädäntöä tehdä sukupuolineutraaliksi: eri sukupuolta olevien parien muodostamat perheet ja samaa sukupuolta olevat perheet asetettaisiin tasa-arvoisiksi. Tämä tarkoittaa mm. yhtäläisiä oikeuksia vanhempainvapaisiin ja -etuuksiin sekä tapaamis- ja perintöoikeuteen.

Näitä asioita on jo selvitetty sosiaali-ja terveysministeriön toimikuntamietinnössä Lapset ja rekisteröity parisuhde (2003).

Mielestäni juridinen vanhemmuus tulisi erottaa (lähes) kokonaan biologisesta ja siirtää ennemmin sosiaalisen vanhemmuuden suuntaan. Sillähän loppupeleissä enemmän väliä on, myös heterosuhteissa.

Ymmärrän että jotkut miehet eivät halua elättää "käenpoikia", mutta kuinka ihmeessä sitten uusperheitä syntyy niin paljon? Pitäisikö biologisen vanhemmuuden olla jonkinlainen ainoa autuaaksi tekevä asia, vaikka moni pariskunta on lapseton vastoin tahtoaan?

Yksi syy, miksi kannatan lapsilisenssiä, on se että mitä enemmän lasta joutuu "yrittämään" ts. lapsi ei tapahdu "vahingossa ja yllättäen", sitä todennäköisemmin se on toivottu ja siihen myös panostetaan muutenkin kuin aineellisella tasolla. Siksi esim. parinsisäinen adoptio-oikeus pitäisi olla automaattisesti.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen

Yksi syy, miksi kannatan lapsilisenssiä, on se että mitä enemmän lasta joutuu "yrittämään" ts. lapsi ei tapahdu "vahingossa ja yllättäen", sitä todennäköisemmin se on toivottu ja siihen myös panostetaan muutenkin kuin aineellisella tasolla. Siksi esim. parinsisäinen adoptio-oikeus pitäisi olla automaattisesti.

Lämmittää mieltä, että palstalla on kuitenkin suurimmaksi osaksi järkeviä kirjoittajia.
Melkein unohtuu muutama kaikkialle sontiva mätämuna.
Ehkä palstalla on vielä toivoa. Palailen taasen asiaan jossain vaiheessa,
sillä enhän minä toki palstalaisia täysin hylkää. En edes sitä mustaa
lammasta.

Vierailija
henkiset

Lämmittää mieltä, että palstalla on kuitenkin suurimmaksi osaksi järkeviä kirjoittajia.
Melkein unohtuu muutama kaikkialle sontiva mätämuna.
Ehkä palstalla on vielä toivoa. Palailen taasen asiaan jossain vaiheessa,
sillä enhän minä toki palstalaisia täysin hylkää. En edes sitä mustaa
lammasta.

Ymmärrän hyvin miksi poistit ilmoituksesi iloisesta perhetapahtumasta.
Mutta, kuten sanoin ei kannata enää välittää trollaajista. Itse olen nostanut
itseni sellaisen yläpuolelle. Antaa lasten leikkiä keskenään.

Vierailija
*Mikkis*

Ymmärrän hyvin miksi poistit ilmoituksesi iloisesta perhetapahtumasta.
Mutta, kuten sanoin ei kannata enää välittää trollaajista. Itse olen nostanut
itseni sellaisen yläpuolelle. Antaa lasten leikkiä keskenään.

Juuh se on sitten henkinen astunut avioliiton satamaan. Sydämelliset onnitteluni.
Min oon ollu trollaajien yläpuolella jo alusta asti ja suosittelen sitä kaikille muillekin.
Vieläkö muuten Kuuban tullijärjestely on samanlainen kuin 70-luvulla?

Vierailija
Y.T.Prihtilä

Juuh se on sitten henkinen astunut avioliiton satamaan. Sydämelliset onnitteluni.

Liittynyt! Onneksi olkoon.
Muistakaa käyttää kumia.
Se on AIDS edelleen tappava.
Huo-hou-hou...

Uusimmat

Suosituimmat