Demokratian luonne Afrikassa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen miettinyt kysymystä, miten parlamentaarisen demokratian pitäisi toimia Afrikassa.

Länsimaissahan äänestetään vaaleissa puolueittain, jotka jakautuvat vasemmistosta oikeistoon sen mukaan, kuinka paljon he kannattavat valtion puuttumista yksityisten asioihin, eli vasemmistolaiset kannattaa valtion suurempaa roolia yhteiskunnassa ja oikeistolaiset taas vähäisempää. Tällä janalla jokainen puoluee hakee paikkansa. Lisäksi tulevat jotkut lisäpuoluet, kuten Suomessa ruotsalainen kansanpuolue ja vihreät, joita ei saa aivan suoraan asetettua tälle rimalle.

Mutta Afrikassa ihmiset äänestävät heimolojaalisuuksien mukaan. Jokainen äänestää omaa heimoaan eikä mitään tiettyä ideologiaa. Eihän siellä monin paikoin edes ole yksityisomaisuutta vaan heimon yhteisomistusta.

Suomessa saman kadun varrella ja samassa porraskäytävässä asuu ihmisiä, jotka äänestävät eri puolueita, Afrikassa kaikki samalla alueella asuvat äänestävät heimonsa mukaan.

Mun kysymykseni kuuluu, miten sellaisessa systeemissä toimii parlamentarismi. Eli oppoistio edustaa aina toista heimoa, kulttuuria, jopa uskontoa ym. Minusta kun se ei oikein toimi, eikä oikein voikaan toimia. Kaikissa Afrikan kriisipesäkkeissä on kriisin syynä ollut, että valtaantullut heimo vaihtaa kaikki viranomaiset, upseerit ym. oman heimonsa edustajiin, ja sotahan siitä tulee.

Pitäisikö siellä perinteisestä parlamentarismista luopua ja luoda hallitukset kaikkien heimojen yhteishallintaperiaatteella? En usko, että Afrikkaan saadaan rauhanomaisia yhteiskuntaoloja ennen kuin tämä kysymys on ratkaistu, ja kopioimalla suoraan parlamentarismi sellaisena kuin se Euroopassa toimii, ei välttämättä toimi siellä.

Kommentit (3)

Vierailija

Alueelle perustettu yhteinen raamattukoulu lähensi muutamia heimoja toisiinsa etelä-Sudanissa. Luin siitä Michael Howardin kirjasta "Pelastakaa Kansakunta".

Sitä ennen ystävyys oli luokkaa "tuo tuli tänne, tapetaan".

Nuo heimohallinnot on syvältä. Jos lehmä karkaa omia aikojaan laitumelta, niin luullaan että naapuriheimo kävi varastamassa, ja sodassa voi kuolla sata henkeä.

Vierailija

Demokratia Afrikassa on aika lapsenkengissään.

Eurooppalaiset ovat jo aikoja sitten jakaneet Afrikan "valtioihin" omien intressiensä mukaan - siirtomaavalta.

Euroopassa jako on jotakuinkin "luontaista", mutta Afrikassa kaikkea muuta.

Hagrid
Suomessa saman kadun varrella ja samassa porraskäytävässä asuu ihmisiä, jotka äänestävät eri puolueita, Afrikassa kaikki samalla alueella asuvat äänestävät heimonsa mukaan.

Mielestäni tämä kuvaa hyvinvointia - osittain. Samalla kadulla on vuokrakämppiä opiskelijoille, omistusasuntoja eläkeläisille ja asuntoja tuleville "diilereille".

Opiskelija on vihreä, eläkeläinen sosiaalidemokraatti ja "tuleva diileri" vannoutunut kokoomuslainen.

Kehitysmaat tulevat samanveroisiksi rikkaiden länsimaiden kanssa globalisaation kautta.

Suomessakin II maailmansodan jälkeen ollaan edistytty.

Kysymykseesi miten toimii parlamentarismi? Ei mitenkään ennenkuin homma skulaa luontaisesti ja demokraattisesti.

Vierailija

Kysymyksesi Afrikan demokratiasta on hyvä.
Kysymykseen ei olisi tarvinnut ottaa heimoja mukaan,
saatika muitkaan "ulkoisia, että sisäisiä" vaikuttajia.

Olen juuri nyt Etelä-Afrikassa ja ollut jo jonkun kuukauden.
Muita Afrikan maita olen myös kolunnut.

Vastaus kysymykseesi on helppo minulle, mutta kauhistus ulkopuolisille:
"Kauhalla ei voi ottaa kun sormilla on annettu."

"Erinomaisen laiskoja ja tyhmiä kaikki tyynni, valitettavasti"

Rasistiko olen?
En, ihan oikea demokraattinen realisti.

Uusimmat

Suosituimmat