Omalaatuiset ajatukset - Mielenterveysongelmako?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen ihminen jolle kehittyy nopeasti voimakkaat mielipiteet asiasta kuin asiasta josta olen kiinnostunut, ja näitä kiinnostuksen kohteita on paljon. Luen paljon ja seuraan maailman menoa, ja minulle tulee kiinnostavista asioista hyvin pian voimakas intuitiivinen näkemys, joka tosin kehittyy tai jalostuu kun saan asiasta lisää tietoa, mutta joka ei oikeastaan koskaan muutu perustaltaan. Tavallaan löydän hyvin pian asioista mielestäni sen oleellisen ja tätä kuvaa toisten on vaikea horjuttaa, vaikka yrittäisivät. Saatan väitellä asioista aihetta opiskelleiden kanssa, ja löydän aina uusia vastauksia näkemykseni tueksi. Mielikuvitukseni on vahva ja ajattelu saattaa keskittyä päivä- tai viikkokausiksi sillä hetkellä mielenkiintoisimpaan asiaan, siten että kelaan asiaa päässäni lähes koko ajan myös muiden seurassa, ehkä hieman liiankin syvällisesti niin etten väkisin edes kuuntele toisten puhetta. Aiheiden kirjo käsittää tieteen, teknologian, ravinnon ja kuntoilun, filosofiset ja uskonnolliset kysymykset, salaliitot ja mystiikan, yhteiskunnallisia aiheita; kansalaispalkan ja paljon muuta.
Keskityn yhteen asiaan aikani erittäin syvällisesti ja palaan taas maan pinnalle arkeen, kunnes jonkun toisen asian pohdiskelu valtaa mieleni.
Saatan lähettää eri keskustelufoorumeihin useita kymmeniä viestejä päivässä lähes pakonomaisena vyörynä. Kysymyksiä, vastauksia ja väittelyä kymmenillä nimimerkeillä. Jutut voivat kuulostaa trollaukselta, mutta omasta mielestäni ne eivät ole sitä, haluan vain keskustelua aiheesta ja antaa toisennäköisen näkökulman itsestään selvinä pidettyihin asioihin. Saman asian pohdiskeluun palaan takaisin ehkä puolen vuoden päästä ja sama keskustelun hakeminen alkaa.

Monissa asioissa näkemykseni eroaa virallisista näkemyksistä, mutta minulla on syvällinen tunne oikeassa olosta ja argumentit joiden kanssa pystyn puolustamaan näkemystäni vaikka kuinka pitkään, ilman että joku voi sanoa suoraan että puhut täyttä paskaa. Tuntuu että ymmärrän asioita keskimääräistä paremmin ja tavoitan sen oleellisen, vaikka näkemykseni ovat usein omalaatuisia.
Tuttavien parissa minua pidetään ihmisenä joka tietää paljon ja neuvojani kysellään lähes asiaan kuin asiaan. Useampi tuttava on sanonut pitävänsä minua älykkäimpänä tuntemanaan ihmisenä, joka on jo suuren luokan kunnianosoitus. Viime kädessä kyse on kuitenkin vain asioista saamastani intuitiivisestä näkemyksestä, johon tosin päädyn yleensä syvän loogisen pohdiskelun kautta. Saatan myös keskustella näistä kiinnostavista asioista syvällisesti tuntikausia ihmisten kanssa jotka työkseen ovat tieteentekijöitä, heidän usein luullessa että olen alaa opiskellut.

Täyttääkö tämä mielestänne jonkin mielenterveysongelman tunnusmerkit? Ainakin eräitä mielenterveyslääkkeitä mainostetaan "vähentää omalaatuisia ajatuksia".
Olenko jonkin sortin intuitiivinen hullu.

Sivut

Kommentit (89)

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Butgereit
Olen ihminen jolle kehittyy nopeasti voimakkaat mielipiteet asiasta kuin asiasta josta olen kiinnostunut, ja näitä kiinnostuksen kohteita on paljon. Luen paljon ja seuraan maailman menoa, ja minulle tulee kiinnostavista asioista hyvin pian voimakas intuitiivinen näkemys, joka tosin kehittyy tai jalostuu kun saan asiasta lisää tietoa, mutta joka ei oikeastaan koskaan muutu perustaltaan. Tavallaan löydän hyvin pian asioista mielestäni sen oleellisen ja tätä kuvaa toisten on vaikea horjuttaa, vaikka yrittäisivät. Saatan väitellä asioista aihetta opiskelleiden kanssa, ja löydän aina uusia vastauksia näkemykseni tueksi. Mielikuvitukseni on vahva ja ajattelu saattaa keskittyä päivä- tai viikkokausiksi sillä hetkellä mielenkiintoisimpaan asiaan, siten että kelaan asiaa päässäni lähes koko ajan myös muiden seurassa, ehkä hieman liiankin syvällisesti niin etten väkisin edes kuuntele toisten puhetta. Aiheiden kirjo käsittää tieteen, teknologian, ravinnon ja kuntoilun, filosofiset ja uskonnolliset kysymykset, salaliitot ja mystiikan, yhteiskunnallisia aiheita; kansalaispalkan ja paljon muuta.
Keskityn yhteen asiaan aikani erittäin syvällisesti ja palaan taas maan pinnalle arkeen, kunnes jonkun toisen asian pohdiskelu valtaa mieleni.
Saatan lähettää eri keskustelufoorumeihin useita kymmeniä viestejä päivässä lähes pakonomaisena vyörynä. Kysymyksiä, vastauksia ja väittelyä kymmenillä nimimerkeillä. Saman asian pohdiskeluun palaan takaisin ehkä puolen vuoden päästä ja sama keskustelun hakeminen alkaa.

Monissa asioissa näkemykseni eroaa virallisista näkemyksistä, mutta minulla on syvällinen tunne ja argumentit joiden kanssa pystyn puolustamaan näkemystäni vaikka kuinka pitkään, ilman että joku voi sanoa suoraan että puhut täyttä paskaa. Tuntuu että ymmärrän asioita keskimääräistä paremmin ja tavoitan sen oleellisen, vaikka näkemykseni ovat usein omalaatuisia.
Tuttavien parissa minua pidetään ihmisenä joka tietää paljon ja neuvojani kysellään lähes asiaan kuin asiaan. Useampi tuttava on sanonut pitävänsä minua älykkäimpänä tuntemanaan ihmisenä, joka on jo suuren luokan kunnianosoitus. Viime kädessä kyse on kuitenkin vain asioista saamastani intuitiivisestä näkemyksestä, johon tosin päädyn yleensä syvän loogisen pohdiskelun kautta. Saatan myös keskustella näistä kiinnostavista asioista syvällisesti tuntikausia ihmisten kanssa jotka työkseen ovat tieteentekijöitä, heidän usein luullessa että olen alaa opiskellut.

Täyttääkö tämä mielestänne jonkin mielenterveysongelman tunnusmerkit? Ainakin eräitä mielenterveyslääkkeitä mainostetaan "vähentää omalaatuisia ajatuksia".
Olenko jonkin sortin intuitiivinen hullu.

(en jaksa lähteä arvailemaan, kenen multinickistä tässä on kysymys)

Sinulla on liikaa insightia tilaasi ollaksesi varsinaisesti psykoottinen; lääkitystä ei kannata mietiskellä.

Yo. teksti kuvaa crank person -tyyppistä tilannetta. Kaipa tämän saisi sujautettua jonkin persoonallisuushäiriön sisäänkin, joka tapauksesta patologiselta haiskahtavaa käyttäytymistä yllä kuvataan.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija

En mielisairaaksi sinua määrittelisi. Yksi asia minua häiritsee: miten intuitio ja looginen päättely liittyvät toisiinsa?

Vierailija
koiruoho
En mielisairaaksi sinua määrittelisi. Yksi asia minua häiritsee: miten intuitio ja looginen päättely liittyvät toisiinsa?

Eikö Einsteinillä ollut voimakas intuitio, ja samalla hän oli looginen? Mielestäni intuitio saavutetaan syvällisellä loogisella ajattelulla. Kaiken perustana pitää olla logiikka jotta näkemyksiään voi pitää uskottavina. Pidän omia päätelmiäni asioiden laidasta itse uskottavina ja hyvin todennäköisinä. En pidä oikeastaan mitään asiaa maailmassa sadan prosentin varmana, mutta näkemyksiäni silti erittäin todennäköisesti oikeina. Tosin saatan kärjistää näkemyksiäni nettikeskustelussa, mutta tämän teen saadakseni asiantuntijat esittämään mahdollisimman paljon vasta-argumentteja, jotta huomioin asiasta nekin puolet ja voin kehittää näkemystäni yhä täydellisemmäksi.

Vierailija

Luettuani otsikon ajattelin sen olevan Suomalaisen Ollin kirjoittama. Oletko Olli? Jos olet, on kyseessä mielenterveysongelma.

Vierailija

Ennemmin minä katsoisin, että sulta löytyy Aspergerin oireyhtymän piirteitä.

Heidän älyllisiin kykyihinsä kuuluvat poikkeuksellisen hyvä muisti, innostus ja tietämys erityisistä kiinnostuksen kohteista, omaperäinen ajattelutapa, hyvä mielikuvitus ja ainutlaatuinen kyky ajatella visuaalisesti. Nämä luonteenpiirteet eivät koske vain Aspergerin oireyhtymää, mutta vahvistuvat sen ansiosta”

Aspergerin oireyhtymä

Vierailija
qaz
Intuitio on jotenkin enemmän, kuin looginen - inhimillinen - päätelmä.

Intuitio on minusta välitöntä syvällistä näkemystä asioiden oikeasta laidasta, johon päädyn lähes heti loogisella päättelyllä, luovuudella ja mielikuvituksella. Tätä pikaisesti syntyvää näkemystä sitten syvennän asioiden intensiivisellä pohtimisella.

Vierailija
Lazlo
Ennemmin minä katsoisin, että sulta löytyy Aspergerin oireyhtymän piirteitä.

Heidän älyllisiin kykyihinsä kuuluvat poikkeuksellisen hyvä muisti, innostus ja tietämys erityisistä kiinnostuksen kohteista, omaperäinen ajattelutapa, hyvä mielikuvitus ja ainutlaatuinen kyky ajatella visuaalisesti. Nämä luonteenpiirteet eivät koske vain Aspergerin oireyhtymää, mutta vahvistuvat sen ansiosta”

Mielestäni muistini ei ole mitenkään erityisen hyvä. Pidän tätä jopa hyvänä ominaisuutena, sillä siitä syystä palaan saman asian tiimoille uudelleen ja pohdin asioita eri kantilta.

Vierailija

Kerronta on loogista ja juohevaa. Täynnä innoststa ja luottamusta omiin kykyihisi. Pureudut teemaan kerrallaan indessiivisesti ja siihen sitoutuen. Hyvä.

Sinulla on arvostavia ystäviä. Se on arvokasta.

Vain tuo voimakkaat mielipiteet ja loppumaton väittelynhalu eivät ole niinkään positiivinen piirre, ainakaan jos omaat suuren tietomäärän. Runsas tietous pehmentää mielipiteitä laajentaessaan näkökulmaa. Se on tosin persoonallisuudestakin kiinni.

Koeta pureskella sanottavasi ennen julkituontia, niin se ei kohtaa vastaväitteitä niin paljon.

Vierailija

Yksi piirteeni joka voi tuntua jo sairaudelta monista on se että pidän itseäni päättelykyvyltään samantasoisena kuin maailman suurimmat ajattelijat ja teoreettiset nerot. En siis usko suoraan mitä niin sanotut nerot ovat päätelleet asioiden laidasta, vaan käyn asiat läpi itse pohtien, ja pidän näitä luomiani johtopäätöksiä todennäköisempinä kuin tieteen ja filosofian auktoriteettien.

Vierailija
Butgereit
qaz
Intuitio on jotenkin enemmän, kuin looginen - inhimillinen - päätelmä.

Intuitio on minusta välitöntä syvällistä näkemystä asioiden oikeasta laidasta, johon päädyn lähes heti loogisella päättelyllä, luovuudella ja mielikuvituksella. Tätä pikaisesti syntyvää näkemystä sitten syvennän asioiden intensiivisellä pohtimisella.

Allekirjoitan tuon "välitöntä syvällistä näkemystä".

Mutta näen niin, että intuitio/vaisto ilmenee jotenkin poikkeuksellisena tietona, tietää, että tietää... ettei tämä inhimillinen (hyvä/paha) tieto ole kuin pintaa. Sitä ei voi selittää, koska se ei ole selitettävissä, se täytyy kokea. Sen voi kokea kuka tahansa, jos alkaa kyseenalaistamaan hyvää ja pahaa. Vaistoamista ei voi opettaa, elämä opettaa kulkijaansa, mutta kaikki eivät kiinnostu pintaa syvemmästä ajattelusta/kyselystä. Usealle riittää, että tunteet (hyvä/paha) ovat muka totta.

Vierailija
Butgereit
Yksi piirteeni joka voi tuntua jo sairaudelta monista on se että pidän itseäni päättelykyvyltään samantasoisena kuin maailman suurimmat ajattelijat ja teoreettiset nerot. En siis usko suoraan mitä niin sanotut nerot ovat päätelleet asioiden laidasta, vaan käyn asiat läpi itse pohtien, ja pidän näitä luomiani johtopäätöksiä todennäköisempinä kuin tieteen ja filosofian auktoriteettien.

Aina on mukava kuulla, että joku pohtii itse. Upea piirre ihmisessä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kerropa jotain esimerkkejä päättelyistäsi. Jotain helppoa, jonka taviskin voi periaatteessa ymmärtää.

Haasta sitten Savor. Opit pohtimaan yhtä juttua vuosikausia.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
Opit pohtimaan yhtä juttua vuosikausia.

Elämässä ei ole mitään järkeä pohtia kuin vain yhtä juttua.

Elämää, oikeastaan käsitettä - elävä - .

Vierailija
Paul M
Kerropa jotain esimerkkejä päättelyistäsi. Jotain helppoa, jonka taviskin voi periaatteessa ymmärtää.

Jos kerron niin jotkut nimimerkkini tunnistetaan heti. Haluan kirjoittaa aiheista ilman taustatietoja henkilöstä nimimerkkien takaa. Tavallaan opastan ihmisiä ajattelemaan uudella tapaa ja kyseenalaistamaan luutuneita virallisia käsityksiä. Kirjoitan asioiden eri puolista eritasoisella tekstillä, ja usein keskustelen nimimerkkieni kesken kuin noviisi ja mestari, saadakseni eritasoisia vastauksia muilta kirjoittajilta.

Paul M
Haasta sitten Savor. Opit pohtimaan yhtä juttua vuosikausia.

Savorin ja Arkos itse:n ajatukset ovat kiinnostavia, joskin päättelylläni vääriksi todistettuja siinä muodossa. On kuitenkin hienoa että asioita ajatellaan itse, eikä kaikkea oteta valmiiksi pureskeltuna kirjoista kuten suurin osa tekee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat