Voiko kiukaasta saada säkärin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eräs kaveri piipahti jenkeissä ja huomasi siellä että paikallisessa saunassa oli vino pino kaikenlaisia varoituksia. Kummillisin niistä oli ettei kiukaalle saa heittää vettä. Aluksi ajattelin, että typeriä nuo jenkit. Eivät poloiset tiedä saunomisesta yhtään mitään. Sitten mieleeni juolahti, että ehkäpä jenkkiläinen kiuas on suunniteltu jotenkin eri tavalla kuin suomalainen. Mahtaako näin olla asian laita? Puulämmitteisestähän ei tietenkään mitään säkäreitä voikaan saada, mutta sähköinen onkin sitten asia erikseen.

Tulin ajatelleeksi, että kiukaassahan on vastuksia, joissa ilman muuta kulkee aika napakka jännite. Onko suomalaisen kiukaan sähköä kuljettavat komponentit jotenkin eristetty, vai tarviiko niitä edes eristää? Minä en ole koskaan saunoessani kohdannut mitään negatiivista kaataessani ämpäri tolkulla vettä kiukaalle... niin no korvanlehtien palamista ei sitten lasketa.

Jos jenkit todella rakentavat kiukaansa hengenvaarallisiksi, (jos se on edes mahdollista), niin sitten kyllä ymmärrän nuo varoitukset. Toisaalta paikallisen oikeusjärjestelmän huomioon ottaen on aika selvää miksi donaltsin kahvipannun kyljessäkin varoitetaan kuumasta nesteestä.

Tässä kysymyksessä tarkoitetaan tietenkin aivan normaalia käyttöä. Tottakai jokainen puupaa saa halutessaan sähköiskun vaikka kammasta tai kotikissasta, sähkölaitteista puhumattakaan.

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Kyltit on sen takia että korvauksia on aivan turha anella, jos jotain tapahtuu... kertaalleen löysin pään kokoisesta muuntajasta varoitus lapin että "hengen vaarallinen nieltynä", taisi olla samoten joku USa lainen valmiste.

(muistaakseni USa valmisteisissa mikroaalto uuneissa on lappu että "Ei suositella kissojen kuivaamiseen").

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

No, ne jenkit taitaa ihan oikeasti olla tyhmiä - vai olisiko vika puutteellisessa peruskoulutuksessa, tai sitten siitä, että lakimiehiä on liikaa. Niin, tai näin, niin parantamisen varaa on kuitenkin.

Oletteko joskus ajaneet jenkkiautoa? Siinä sivupeilissä ihan oikeasti lukee: "Objects in mirror are closer than they appear". Nyttemin ovat älynneet luopua tuosta, tai sitten kyse on muualla valmistetuista.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007

Sähkölaitteiden, kuten kiukaan turvallisuus perustuu suojamaadoitukseen. Jos jostain syystä esim. lämmitysvastukset vuotaisivat sähköä vastusten ulkokuoreen tai runkoon, seurauksena palaa vain sulake, eikä mitään vaarallisia jännitteitä pääse muodostumaan.

Vierailija
Einesteini
Kyltit on sen takia että korvauksia on aivan turha anella, jos jotain tapahtuu... kertaalleen löysin pään kokoisesta muuntajasta varoitus lapin että "hengen vaarallinen nieltynä", taisi olla samoten joku USa lainen valmiste.

reps. kehvit melkein näytölle

Vierailija

Olin kerran paikalla kun yksi kiuas "räjähti". Olin ystavättärien kanssa saunassa, jossa oli hirvieän iso kiuas, heittelimme sinne vettä, kun yhtäkkiä kiukaan alaosista tuli mahtava kipinäsuihku ja kuului kovaa rätinää. Arvaatte varmaankin että kukaan meistä ei uskaltanut vähään aikaa astua märälle lattialle

Olen kuullu parista muustakin vastaavasta tapauksesta...

Vierailija
totinen
Olen lukenut tapauksesta, jossa vastaavassa tilanteessa joku suomalainen on kaatanut vettä kiukaalle ja seurauksena on ollut kova pamaus. Ilmeisesti jonkinlainen väärinasennus?

Eikös tuollaisessa tapauksessa ole jokin kiukaan vastus sanonut sopimuksen irti?

olli-san
Seuraa 
Viestejä419
Liittynyt28.1.2007

No sen minä tiedän ainakin, ettei kiukaalle kannata kaataa 80% vodkaa. Iskee yllättävänkin ison tulipallon sieltä kun vähänkin enemmän kaataa.

Vierailija

Minäpä käytän kiuaskivinä käsikranaatteja ja heitän bensaa kiukaalle. Minäpä olen sellainen poika minä. Lauteilla istun kuitenkin kypärättä munasillani. Jos poksutellaan niin sitten poksutellaan kunnolla.

Hmm... itse asiassa voisi olla aika tyylikäs kiuas, deaktivoiduista kranaateista koostettu...

Vierailija
Tetrafuran
Eräs kaveri piipahti jenkeissä ja huomasi siellä että paikallisessa saunassa oli vino pino kaikenlaisia varoituksia. Kummillisin niistä oli ettei kiukaalle saa heittää vettä.

Ei tarvitse mennä rapakon taakse. Tanskassa on jo samanlaista varoitusta. Olin kerran Roskilden uimahallin saunassa kun suomalaiset viskoivat ämpärillä kiville vettä. Se aiheutti paikallisissa paniikkia: ikäänkuin lämmityslaitteeseen olisi kaadettu vettä. Saksalainenkin käy saunassa pyyhkeen kanssa ja lukee Frankfurter Allgemeine Zeitungia. Jos/kun tulee hiki mennään suihkuun.

Kiuas oli muuten ruotsalainen. Ei siinä mitään vaaraa ollut. Eivät juutit vain tienneet sitä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Armitage
Hmm... itse asiassa voisi olla aika tyylikäs kiuas, deaktivoiduista kranaateista koostettu...

Vois tulla rautamurikoista aika terävät löylyt. Itse tykkään enemmän pehmoisemmista.

Vierailija
Armitage
Minäpä käytän kiuaskivinä käsikranaatteja ja heitän bensaa kiukaalle. Minäpä olen sellainen poika minä. Lauteilla istun kuitenkin kypärättä munasillani. Jos poksutellaan niin sitten poksutellaan kunnolla.

Kyllä ne kiukaan kivet räjähtää eli laajenee kolmiulotteisesti koko ajan sitä mukaa kuin muutkin aineet ympärillä laajenevat ja työntyvät poispäin maapallon keskustasta kiihtyvällä vauhdilla.

Kranaatin atomit nyt vaan saadaan hetkellisesti räjähtämään eli laajenemaan kolmiulotteisesti muita aineita nopeammin.

Onesimple

;):)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Jossain ne käyttävät kiukaita ilman kiviä. Paljaille vastuksille ei saa heittää vettä. Vastukset menevät nopeasti rikki, ja voipa kuuma vesi roiskua sen kiehuessa rajusti.

Tulin ajatelleeksi, että kiukaassahan on vastuksia, joissa ilman muuta kulkee aika napakka jännite. Onko suomalaisen kiukaan sähköä kuljettavat komponentit jotenkin eristetty, vai tarviiko niitä edes eristää? Minä en ole koskaan saunoessani kohdannut mitään negatiivista kaataessani ämpäri tolkulla vettä kiukaalle... niin no korvanlehtien palamista ei sitten lasketa.

Vastuksessa on sisällä vastuslanka, päällä teräs (tai muu metalli) -kuori ja välissä eriste. Vesi ei aiheuta sähkäturvallisuusongelmia, mutta osuessaan kuumaan vastukseen jäähdyttävät sen nopeasti, mikä aiheuttaa toistuessaan vastuksen ennenaikaisen vanhenemisen. Kiviä tulisi olla niin paljon, ettei vesi osu vastuksiin. Lisäksi sähkökiukaan kuori on aina maadoitettu. Jos paha eristevika päästää vaiheen suoraan runkoon, sulake palaa heti. Veden läpi taas kulkee niin pieni virta, että kuori pysyy maapotentiaalissa.

emmak
Olin kerran paikalla kun yksi kiuas "räjähti". Olin ystavättärien kanssa saunassa, jossa oli hirvieän iso kiuas, heittelimme sinne vettä, kun yhtäkkiä kiukaan alaosista tuli mahtava kipinäsuihku ja kuului kovaa rätinää. Arvaatte varmaankin että kukaan meistä ei uskaltanut vähään aikaa astua märälle lattialle

Vastus vain siellä vain paloi poikki. Kun se vastuksen päällä oleva metallinen suojakuori murtuu, ilma pääsee kuumaan vastusmassaan ja sytyttää sen tuleen. Ei se ole edellä mainituista turvatoimista johtuen vaarallista, mitä nyt saattaa hieman kärytä epämääräisiä kaasuja. Ei tuo estä saunomistakaan, kiuas vain toimii 2/3 teholla sen jälkeen kun yksi vastus kolmesta palaa.

Vierailija
Neutroni
... klips.. Vastuksessa on sisällä vastuslanka, päällä teräs (tai muu metalli) -kuori ja välissä eriste. Vesi ei aiheuta sähkäturvallisuusongelmia, mutta osuessaan kuumaan vastukseen jäähdyttävät sen nopeasti, mikä aiheuttaa toistuessaan vastuksen ennenaikaisen vanhenemisen. Kiviä tulisi olla niin paljon, ettei vesi osu vastuksiin. Lisäksi sähkökiukaan kuori on aina maadoitettu. Jos paha eristevika päästää vaiheen suoraan runkoon, sulake palaa heti. Veden läpi taas kulkee niin pieni virta, että kuori pysyy maapotentiaalissa... kliops...
Jeps näin on. Myös tämä vastuksen vaippa on maadotettu. Sen metallisen putkilon sisällä on ns. helmivastuslanka. Nämä "helmet" eristävät itse vastusta koskettamasta kuoreen.
Eniten virheitä sähkökiukaissa tehdään juuri tuon kivienladonnan yhteydessä. Yhtään punaisena hehkuvaa vastuksen osaa ei saa näkyä. Kivien ladonnassakaan ei aina huomioida ohjeita. Sullotaan liian tiukkaan, joten lämpölaajenemiselle ei jää tilaa, ja se taas rikkoo vastuksia. Isot kivet alas ja pieniemmillä peitellään loput.

Jos sähkökiuas on ammattitaitoisesti asennettu niin ei rikkoutumisista ole vaaraa. Suojaukset/sulakkeet toimivat. Suomessa on ehkä maailman tiukin sähkölaki ja turvallisuusmääräykset. Ja niitä valvotaan kanssa. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960410 Tiedä sitten miten muissa maissa on. Joskus on oikein hirvittänyt lomamatkoilla ulkomaiset viritykset.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat