D³-vitamiinista apu kaamosmasennusta vastaan?

Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kaamosmasennuksen sanotaan johtuvan nimenomaan päivänvalon, ei varsinaisen auringonpaisteen puutteesta. Valaistus vaikuttaa aivojen serotoniinitasapainoon.

Tuttu jenkeistä kuitenkin vihjaisi että aurinkoa otettaessa syntyvästä D³-vitamiinistakin voisi olla apua. Hän viittasi tähän suomalaisen Timo Partosen hypoteesiin:

Vitamin D and serotonin in winter.
Partonen T.

Department of Psychiatry, University of Helsinki, Finland.

Calcitriol accumulates in the nuclei of adrenal medullary cells, stimulating the tyrosine hydroxylase gene expression. The transcription of the CREM gene is induced by adrenergic input to the pineal gland at night. Depending on the photoperiod of the prior night length, the CREM gene is either subsensitive or supersensitive to induction. Guided by the memory of past photoperiods, the induced changes in melatonin synthesis may mediate either the inhibitory or stimulatory effects on bodily functions. Calcitriol might inhibit the binding of melatonin to the nuclear retinoid Z receptors, which would result in the increased serotonin levels. Serotonin synthesis is hypothesized to be dependent on the duration of light exposure the previous summer.

PMID: 9792205 (PubMed - indexed for MEDLINE)




.. sekä tähän artikkeliin:
... Basically, what vitamin D does is increase levels of the [chemical] serotonin in the brain," he tells WebMD. Many antidepressant medications work the same way.

Hän painotti että on erityisen tärkeää että se on nimenomaan D³ -vitamiinia, sillä kolmonen toimii parhaiten. Muut muodot ovat halvempia, mutta metaboloituvat ja imeytyvät huonommin.

Olisiko tässä oiva apu kaamosdepikseen, josta itsekin tuppaan kärsimään? Oiva täydennys kirkasvalolamppuhoidolle? D³ -vitamiinivalmisteita saa apteekista, joten ei ole pakko lähteä solariumiin sitä saadakseen.

Kommentit (5)

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007

D-vitamiinihän on tietysti muutenkin talvikuukausina suositeltavaa, mutta minä olen ihan pihalla, että mikähän on nykyisen tietämyksen mukaan sopiva päiväannos, kun tästä lienee jonkinverran ristiriitaista tietoa liikkeellä?

Vierailija
Juppejänis
D-vitamiinihän on tietysti muutenkin talvikuukausina suositeltavaa, mutta minä olen ihan pihalla, että mikähän on nykyisen tietämyksen mukaan sopiva päiväannos, kun tästä lienee jonkinverran ristiriitaista tietoa liikkeellä?

Itse käytän kahta valmistetta lisäravinteina, joissa molemmissa on D-vitamiinia. Tuotteet ovat nestemäinen Mivitotal Plus ja nestemäinen Vitamar Omega-3 + ADE -vahva kalaöljy. Nuo tuotteet sisältävät oikeastaan kaiken mitä voi tarvita ja vielä vahvoina annoksina. Silti D-vitamiinia ei tule liikaa, koska toinen tuote sisältää sitä 10 mcg ja toinen 5 mcg, eli yhteensä 15 mcg päiväannoksessa. Tämä on hyvin uusien kansainvälisten ja USA:laisten tutkimussuositusten sisällä, joissa esim. 25 mcg:n annoksen pitkäaikaiskäytössä ei ole havaittu haittoja, päin vastoin jopa 50 mcg:n annoksilla oletetaan olevan hyötyjä mm. syöpien ym. sairauksien ehkäisyssä.
Myöskään A-vitamiinia noista tuotteista ei saa liikaa, koska Mivitatal Plussassa se on beetakaroteenina, josta elimistö tehtailee A-vitamiinia tarpeen mukaan.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Juppejänis
D-vitamiinihän on tietysti muutenkin talvikuukausina suositeltavaa, mutta minä olen ihan pihalla, että mikähän on nykyisen tietämyksen mukaan sopiva päiväannos, kun tästä lienee jonkinverran ristiriitaista tietoa liikkeellä?

Itse noudatan purkin ohjetta. Sen suositeltu vuorokausiannos on 1-2 tablettia joka on 5-10 mikrogrammaa = 200 - 400 IU = 100-200% EU-vertailuarvosta. Se tuttu tosin väittää että kroppa saattaa tuottaa jopa 10 000 IU D³ -vitamiinia jo vartin aurinkokylvyssä, ja hän ottaa itse 5000 IU päivässä.

En menisi kovin liberaalisti testailemaan kuitenkaan, sillä rasvaliukoisena D³ varastoituu elimistöön, ja yliannostus aiheuttaa myrkytysoireita - tosin vasta 50 000 IU/vrk:n paikkeilla.

Täältä lisädaattaa: http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=3778423

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007

Kysyin vastaanotolla käydessäni työpaikkalääkäriltä hänen suositustaan D-vitamiinista ja hän sanoi sen ottamisen talvikuukausina olevan suositeltavaa kaikille.

Sanoi, että 2 kertaa päivässä voi hyvin ottaa 800 IU:ta.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Näin about viikon koeajan jälkeen voin varovaisesti todeta että kyllä, D[size=67:1n3jzbq6]3[/size:1n3jzbq6] -vitamiinilisällä on ollut mielialaani ja energiatasoani kohottava vaikutus. Ellei sitten ole kyse vaan muuten vain paremmasta kaudesta...

Mutta tuntuu ihan järkevältä. Minussa on Keski-Eurooppalaisia geenejä, joten voi hyvin olla että tarvitsen vähän enemmän auringonvaloa kuin puhtaasti pohjoismaalainen?

Uusimmat

Suosituimmat