Älkää aivopeskö nykyisiä fysiikan opiskelijoita :);):)

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos ette osaa selittää miten vetävä voima välittyy, älkää jankatko siitä ja älkää ainakaan aivopeskö fysiikan opiskelijoita olettamaan että vetävä voima varmasti on olemassa.

Mihin paine perustuu?

Miten esim. ilman molekyylit tönivät toisensa pois avaruusaluksesta kohti vähemmän tiheää aluetta tilassa kun aluksen ovi avataan?

Miten tuo voima välittyy molekyyli molekyyliltä?

Ja anteeksi kun kysyn, mutta kun tuntuu että nykyisen fysiikan kannattajat vaan heiluttavat käsiään.

Olisi niin mukava kuulla jotakin konkrettista nykyisien teorioiden tueksi.

Joten olkaapa hyvä ja kertokaa jotakin konkreettista esim. tämän ilmiön osalta.

Savor

;):)

Sivut

Kommentit (43)

Vierailija
Kuuba-Pete
Savor
Mihin paine perustuu?

Paine = voima / pinta-ala

Ei riitä. Tuo on käsien heiluttelua.

Minä osaan kuvailla miten energia laajenee tilassa joka ei laajene tai kaareudu.

Jos ette osaa selittää miten vetävä voima välittyy, älkää jankatko siitä ja älkää ainakaan aivopeskö fysiikan opiskelijoita olettamaan että vetävä voima varmasti on olemassa.

Onesimple

ovolo
Seuraa 
Viestejä5366
Liittynyt7.7.2007

Eikös se Savor joku aika sitten luvannut pysyä omassa ketjussaan, eikä availla jatkuvasti uusia.

Kyllä se vain on sillä lailla, että paineelle on ominaista tasoittua. Jos avaruudessa on 0 ilmakehän paine ja aluksessa 1 ilmakehän paine, niin tietysti paine pyrkii tasoittumaan. Ilma on joustavaa materiaalia, joten sitä voi pumpata kasaan. Sitten kun hana avataan, paine tasoittuu. Tämän voit kokeilla vaikka kahdella kaasupullolla, jotka on yhdistetty keskenään venttiilillä. Jos toisessa on 10 ilmakehän paine ja toisessa 1 ilmakehä. Kun avaat yhdistävän venttiilin paine tasoittuu molemmissa samaksi.

Tähän ei tarvitse simlalapim-Savorin räjähdyksiä, eikä energiakimppuja tilassa joka ei laajennu tai kaareudu. Että osaakin aikuinen mies olla ihan höpsö...

Vierailija

Ei riitä sulle* fixed
Rohkeasti vain haasteleen oikeita fyysikko, arki-ihmisiä jotka ovat lukion, max. yliopiston käyneet tuskin osaavat, tai jaksavat edes vastata... energian haaskaaminen, en pysty edes ymmärtämään.

Vierailija
ovolo
Eikös se Savor joku aika sitten luvannut pysyä omassa ketjussaan, eikä availla jatkuvasti uusia.

Kyllä se vain on sillä lailla, että paineelle on ominaista tasoittua. Jos avaruudessa on 0 ilmakehän paine ja aluksessa 1 ilmakehän paine, niin tietysti paine pyrkii tasoittumaan. Ilma on joustavaa materiaalia, joten sitä voi pumpata kasaan. Sitten kun hana avataan, paine tasoittuu. Tämän voit kokeilla vaikka kahdella kaasupullolla, jotka on yhdistetty keskenään venttiilillä. Jos toisessa on 10 ilmakehän paine ja toisessa 1 ilmakehä. Kun avaat yhdistävän venttiilin paine tasoittuu molemmissa samaksi.

Tähän ei tarvitse simlalapim-Savorin räjähdyksiä, eikä energiakimppuja tilassa joka ei laajennu tai kaareudu. Että osaakin aikuinen mies olla ihan höpsö...

Käsien heiluttelua edelleen.

Miksi aivopesette nykyiset fysiikan opiskelijat olettamaan että vetävä voima on varmasti olemassa, jos ette pysty kertomaan miten se välittyy?

Onesimple

Vierailija
Savor
Kuuba-Pete
Savor
Mihin paine perustuu?

Paine = voima / pinta-ala

Ei riitä. Tuo on käsien heiluttelua.

Okei, tarkemmin ottaen paine P = lim(|dF| / dA), dA->0, mikä on siis paineen määritelmä. Ilman tätä määritelmää kukaan ei olisi koskaan kuullutkaan mistään paineesta.

Olen tässä viime aikoina lueskellut sepustuksiasi One Simple -teoriasta, ja päätiin viimeinkin rekisteröityä. Sitten huomasinkin, että olen näköjään jo aikaisemminkin rekisteröitynyt foorumeille.

Teoriasi on varsin hassu, sillä se olettaa valmiiksi kaikennäköistä ilman minkäännäköistä (matemaattista) perustelua. Mikä esimerkiksi on energian määritelmä teoriassasi? Mikä on sen yksikkö teoriassasi? Pystytkö ratkaisemaan esim. seuraavanlaisen tehtävän hyödyntäen teoriaasi: "Pallo on aluksi levossa pudoten sitten 10 metrin korkeudelta maan pinnalle. Kauanko pudotus kestää?"

Sanot vain, että kaikki perustuu energiaan. No näinhän se on 'oikeassa' maailmassakin. Energia on kuitenkin tavallaan vain 'apumuuttuja', jota ei välttämättä edes tarvitsisi fysiikan teorioihin, mutta pirusti se helpottaa niin teoriassa kuin käytännössäkin.

Lisäksi teoriasi ei ole sopusoinnussa havaintojen kanssa. Miten voit väittää, että Maapallo 'työntyy' pois Auringosta, jos näin ei kerran havaittavasti tapahdu. Miksi omena putoaa maahan, eikä lennä ylöspäin, jos se kerran työntyy ylöspäin Maapallosta?

Niin, ja lisäksi väität koko ajan, että nykyinen fysiikan teoria ei pysty selittämään asioita. Miten niin? Itse en ole kohdannut montaakaan asiaa, jota nykyinen fysiikka ei pystyisi selittämään.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Siksi koska lapset kysyy että "iskä miksi me pysymme maan pinnalla?" niin täytyyhän siihen jotain vastata.. ja ei ole edelleenkään mitään syytä miksemme puhuisi vetävästä voimasta. Emme tiedä miten se välittyy mutta se ei ole ollut olennaistakaan. Kun jokatapauksessa meistä jokainen voi havaita että sellainen voima on olemassa.

くそっ!

Vierailija

Jokainen voi havaita omin silmin että Aurinko kiertää meitä?!?

Jokainen voi havaita omin silmin että putoavat kappaleet liikkuvat kohti Maapallon keskustaa?!?

Väärin, ei Aurinko kierrä meitä, vaikka näyttääkin kiertävän.

Ja ei kappaleet jotka putovat maan pinnalle, liiku kohti Maapallon keskustaa.

Toki ne lähestyvät Maapallon keskustaa suhteellisesti ottaen, mutta silti ne työntyvät sieltä poispäin, mutta hitaammin kuin Maapallon pinta.

"Niin, ja lisäksi väität koko ajan, että nykyinen fysiikan teoria ei pysty selittämään asioita. Miten niin? Itse en ole kohdannut montaakaan asiaa, jota nykyinen fysiikka ei pystyisi selittämään."

No selitä tämä

Miten esim. ilman molekyylit tönivät toisensa pois avaruusaluksesta kohti vähemmän tiheää aluetta tilassa kun aluksen ovi avataan?

Miten tuo voima välittyy molekyyli molekyyliltä?

Onesimple

Vierailija
Savor
No selitä tämä

Selitän sitten, kun olet vastannut loppuihin kysymyksiini:

Mikä esimerkiksi on energian määritelmä teoriassasi? Mikä on sen yksikkö teoriassasi? Pystytkö ratkaisemaan esim. seuraavanlaisen tehtävän hyödyntäen teoriaasi: "Pallo on aluksi levossa pudoten sitten 10 metrin korkeudelta maan pinnalle. Kauanko pudotus kestää?"

Ja pari lisää: Miten voit edes puhua mistään atomeista yms. hiukkasista jos et ole niitä mitenkään määritellyt? Oletat teoriasi pohjaksi nykyisen fysiikan, kun heität hatusta atomit yms. avaruusalukset, joiden olemassaolon nykyinen fysiikka selittää hyvin. Miten teoriasi perusteella sellaisia voi olla edes olemassa?

Vierailija

"Selitän sitten, kun olet vastannut loppuihin kysymyksiini:"

Minä tiedän ettet osaa selittää maailmankaikkeutta neljällä eri voimalla. Etkä osaa selittää edes tätä yhtä ilmiötä nykyisellä fysiikalla.

Ja täts it.

Savor

Vierailija
Savor
"Minä tiedän ettet osaa selittää maailmankaikkeutta neljällä eri voimalla. Etkä osaa selittää edes tätä yhtä ilmiötä nykyisellä fysiikalla.

Itse et näköjään pysty selittämään/ratkaisemaan edes yläastefysiikan tasoista perustehtävää.

Vierailija
redeemer9
molekyylien lämpöliike, entropia ja liike-energia mielestäni selittää paineen ihan hyvin, helvetti

Ei riitä.

Etkö ymmärrä että heilutat vain käsiäsi?

Avaruusalus pääsee nopeammin poispäin Maapallon keskustasta kun ihminen saa aluksen polttoaineen räjähtämään eli laajenemaan muita aineita nopeammin, jolloin tuo paine työntää alusta nopeammin poispäin Maapallon keskustasta kuin Maapallon pinta työntyy poispäin Maapallon keskustasta.

Ja minähän osaan kuvailla miten energia laajenee jo olemassa olevassa tilassa joka ei laajene tai kaareudu.

Te ette osaa selittää yhtäkään ns. voimaanne.

Etkö ole sitä aikaisemmin ymmärtänyt?

Haloo pahvit, herätkää.

Savor

Vierailija
Kuuba-Pete
Savor
"Minä tiedän ettet osaa selittää maailmankaikkeutta neljällä eri voimalla. Etkä osaa selittää edes tätä yhtä ilmiötä nykyisellä fysiikalla.

Itse et näköjään pysty selittämään/ratkaisemaan edes yläastefysiikan tasoista perustehtävää.

hei, kyllä näitä laskuja laskemaan luulisi löytyvän tyyppejä. Sitä varten niitä kai koulutetaan.

Minä poika vaan lupasin selvittää miten maailmankaikkeus toimii ja sen myös tein.

Muut saavat kehittää sen matematiikan. Ja niin myös tulee käymään, joten älkääpä hättäilkö.

Savor

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat