Yhtälö ja parametrit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla olisi tässä tällainen kysymys, että en ymmärrä mitä tällä tarkoitetaan:

Ratkaise yhtälö kaikilla parametrin a arvoilla?
[code:7w6qe911]
ax = a -(x+1)[/code:7w6qe911]

Haluaisin taas kerran teiltä oppinelta neuvoa tällaisten laskujen laskemiseen. Tärkein kysymys on se, että mitä tämän laskun ratkaiseminen antaa tietoa minulle tästä yhtälöstä ja toiseksi mitä eroa on yhtälöparien ratkaisussa tähän verrattuna.

Lopuksi voitte neuvoa minulle miten tällaisia laskuja aletaan ratkaisemaan...

Kommentit (2)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
nuclear
Minulla olisi tässä tällainen kysymys, että en ymmärrä mitä tällä tarkoitetaan:

Ratkaise yhtälö kaikilla parametrin a arvoilla?
[code:3c2yja4d]
ax = a -(x+1)[/code:3c2yja4d]

Muljaat sen algebran sääntöjä noudattaen muotoon x=jotain, jossa on mukana parametri a.

Tärkein kysymys on se, että mitä tämän laskun ratkaiseminen antaa tietoa minulle tästä yhtälöstä ja toiseksi mitä eroa on yhtälöparien ratkaisussa tähän verrattuna.

Yhtälöryhmässä on useita tuntemattomia, jotka pyritään kaikki ratkaisemaan. Tässä yhtälössä ratkaistaan yksi tuntematon annetun parametrin a funktiona.

Lopuksi voitte neuvoa minulle miten tällaisia laskuja aletaan ratkaisemaan...

No ensin tsekkaat, onko se polynomiyhtälö ja mitä kertalukua se on muuttujan (jonka suhteen yhtälö ratkaistaan) suhteen. Tässä tapauksessa se on ensimmäisen asteen yhtälö, jonka pitäisi olla peruskoulukamaa. Toisen asteen yhtälölle on ratkaisukaava, joka opetetaan ennen kuin sellaisia käsketään ratkoa. Kolmannen ja neljännen asteen yhtälöillekin on ratkaisukaavat, mutta niitä ei lukiotasolla pitäisi tarvita.

Vierailija

Heivaa kaikki samalle puolelle ja ratkaise x. Ratkaisu sulkee pois yhden tai useamman a:n arvon, jotka on tarkasteltava erikseen.

Uusimmat

Suosituimmat