Metallin valaminen.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Haluaisin kokeilla koriste-esineiden tekemistä metallista valamalla, mutta muotin materiaali arveluttaa vielä.
Ajattelin materiaaliksi näin alussa tinaa sen matalan sulamispisteen vuoksi.

Kommentit (9)

Vierailija

Vahamuotti on tinan valamiseen varmaan passeli. Teet esineen vahasta ja dippaat sen kipsivellissä. Kun on tarpeeksi paksu seinämä ja muotti kuivunu niin lämmität hieman ja valutat vahat pois. Sitten kaadat sulan tinan muottiin. Sitä en ihan tarkkaan tiedä käytetäänkö siinä yhteydessä mitään juoksutteita, että tina leviää muotissa tasaisesti.

Vierailija

Pieniin esineisiin/yksityiskohtiin RTV-silikonimuotti lienee kätevin vaihtoehto. EFCO-merkkiä saa ainakin Tampereen Harrasteesta, tosin melko tyyristä tavaraa on, puolen kilon pänikkä n. 40 egeä. Ja kovetteen oikean määrän laskeminen (2-3%) ei ole ihan ogelmatonta, jos ei ole kunnon vaakaa. Mutta toisaalta muotti kyllä kestää sitten useita kymmeniä valuja.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Olen valanut alumiinista muutaman kilon painoisia koristeita.

Juttuun tarvitaan valuhiekkaa (Linema Oy:stä). Täytehiekka kelpaa vallan hyvin. Valukehiä ja alumiiniromua. Johdinalumiinin sekaan on lisättävä muuta romua kuten mopon osia tms. Romikselta saa sopivaa koneenosaa edullisesti ja johdinalumiinia kannattaa välttää. Tarvitaan vielä irrokepölyäkin meinasi unohtua. Kohta, josta muotin puolikkaat pitää saada irti toisistaan, on pöllyytettävä tuollaisella. Ennenwanhaan siihen käytettiin katinlieon (liekokasvi kuusimetsässä) siitepölyä.

Alumiinin sulatukseen sopii aluksi teräsastia, joka sijoiteaan uunikonstruktioon (poltetuista tiilistä), jossa tohon lämpö vaikuttaa mahdollisimman tehokkaasti. Ja lämmitys siis toholla. Säteilylämmön meno hukkaan on pyrittävä estämään. Esim. kilo alumiinia vaatii mielettömästi puhtia liekiltä jos lämpötalous on pielessä.

Hiekkaan kaavaaminen on oma osaamisen lajinsa. Siinä ideana on tiukata valuhiekkaa mallikappaleen ympärille kahdessa osassa, jotta mallin saa pois hiekasta. Mallin on siis oltava sellainen, että se irtoaa hauraasta hiekasta murtamatta sitä yhtään. Kannattaa lueskella jotain tai hankkia opashenkilö. Kun mallin muotoinen tyhjä tila on hiekan sisässä, tarvitaan vain valureikä ja pari ilmareikää. Ja sula metalli sinne.

Homma on rajun puoleista, jos metallin määrä on iso. Isoja lämpömääriä, savua, roiskeen vaaroja.

Sanoisinpa, että kannattaa hakeutua johonkin koristevalimoon ekskursiolle tai jos pääsee työväenopiston tms. kurssille niin viivana sinne.

Valuhiekka onkin mielenkiintoista tavaraa. Se muistuttaa puristettaessa kukkamultaa vaikka on lähes puhdasta hiekkaa. Se on tuontitavaraa. Kosteana se pysyy kasassa valukehässä reunoista kannatettuna tuollaisessa A4-koossa jo 60...80 mm paksuna. Isompiin kaavauksiin voi käyttää raudoituksia. Ammattipiireissä hiekka kuivataan kaavauksen jäleen, jolloin se kestää kuin hieman hauras muurauslaasti, mutta koristehommissa ei ole tarpeen kuivata. Voi touhuta kostealla hiekalla koko ajan. Hiekkaa voi käyttää moneen kertaan. Se seulotaan muutaman millin seulan läpi. Olen seulonut keittiösiivilänkin läpi pieniä määriä. Myös kaavaukseen hiekka "asetellaan" seulan läpi.

Jos käyttää vahamallia tekemään valutilan, niin vahan sulatus tärvelee jonkin verran siitä hiekasta. Täytehiekka ei montaa kymppiä maksa kymmenien kilojen erinä. Koko jutun rahantarve on aika minimaalista. Esimerkiksi satasen panostuksella voi koko suvun varustaa oven kolkuttimilla.

Valaminen on muuten melko tehokas tapa monistaa aivan alkeellisesti korkealuokkaisia esineitä. Kannattaa kokeilla jos on käsityöläisen verta siunaantunut.

Valuhiekalla voi muuten tehdä hyvin tarkkojakin valoksia. Esimerkiksi kolikon voi valaa. Tällöin on käytettävä täytehiekan sijaan aivan mallin pinnassa mallihiekkaa. Se on hienompaa tavaraa kuin täytehiekka (muistuttaa kipsijauhetta rakenteeltaan) ja siinä on kostukkeena öljyä. Mallihiekkaa kuluu aina mitätön määrä, koska täytteeksi käytetään täytehiekkaa.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

de Selby
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt16.3.2005

Jos teet kipsimuottiin, muista turvallisuus jutut - ja tietysti muutenkin.

Kun kaadat sulan metallin kipsionteloon, kipsiin sitoutunut vesi / ilmankosteus höyrystyy ja voi puhaltaa metallit "silmille".

Kipsimuotti pitäisi siis aina uunittaa veden ja ns "kideveden" ?!?!? poistamiseksi. Tinalle tätä tuskin tarvitsee tehdä, mutta alumiini, joka sulaa varsin alhaisessa lämpötilassa sen jo tarvitsee.

Höyry, vaikkei metallia muotista jaksaisikaan pois puhaltaa, voi silti pilata valukappaleen kuplien vuoksi. Muoto ei täyty.

Tuli vielä mieleen kun tuo hiekkavalu mainittiin, että sitä muistuttava joskaan ei teollinen vanha pienvalumenetelmä oli painaa malline kuivattuun seepiaan ja kaataa tina tai jopa hopea siihen joko avovaluna tai tekemällä ontelomuotti kahdesta seepian osasta. Kertakäyttöinen muotti tietenkin mutta sikanopea pienille levymäisille koruille...

Gravity sucks.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Näin Fiskarsin ruukkikylässä hopeisia riipuksia. Niissä valumallina oli tervalepän käpy! Ja koru tietenkin aivan kuin se käpy kaikkine minimaalisine hienouksineen.

Pieni kisa tässä. Miten luulisitte, että lopputulos on saatu aikaiseksi?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Muottihiekka ei sovellu tuohon. Käyttävät kipsilietettä muotin tekoon. Ja varmasti polttavat, mutta miten mahtavat saada ontelon puhtaaksi tuhkasta? Ja onnistuuko kipsin kuumentaminen riittävästi jotta käpy sieltä hiiltyy pois?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat