Villikaniinista kesykaniiniksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Helsingissä on paljon kaneja... ja ne raukat ovat nykyään tappolistalla tekemiensä haittojen takia. Ne ovat siis kaneja, eivät luonnon JÄNIKSISTÄ lähtöisin... lähimmät luonnonvaraiset kanikannat lienevät Saksan, Viron ja toisaalta Tanskan? Englannin ym. Eteläisemmän Euroopan alkupuolella.

Nuo eläimet, jotka ovat tappolistalla, ovat alkujaan kesykanien luontoon
hylättyjä jälkeläisiä. Kihlattuni halajaa lemmikkiä, mutta olen allerginen kissoille ja koirille. Kanille ja lyhytkarvaisille jyrsijöille kuulemma en.

Tuli mieleen luontoteko. kaksipiippuinen. Pyydystäisin haavillani joka on suuri ja soveltuisi "lähikontakteihin", hyvin nuoren kanin, niitä pieniä, jo ruohoa syömään oppineita näkee tähän aikaan- veisin appivanhempien luo häkkihoitoon pihalle kunnes kesyyntyisi ja opettaisin sisäkaniksi.

Noita villikaneja ei mikään laki suojaa. Mulla on itselläni Australiasta importoituja jättikonnia, Bufo marinus, mitkä siellä ovat tappouhan alla kun noiden rupikonnan sukuisten lajien kanta on ollut liian suuri. Jättikonna on siellä riesa.. Ne kesyyntyivät kun nakkelin sopivaa ruokaa niille, tarjosin viihtyisän terraarion ja puhuin eli niiden kannalta ääntelin tasaisesti ja rauhoittavasti. Nykyään tulevat luo, syövät kädestä elävää ravintoa ja hyväksyvät minut ja puhdistustoimenpiteet.
http://www.floridagardener.com/critters/BufoM.jpg
(Tuo otus on muuten täysikasvuisena jopa 30-35cm pitkä.)

Ne olivat villejä mulle tullessani, eläinkaupan kautta tilattuja. Mutta voisiko villin jyrsijän kesyttää yhtä helposti kuin vaihtolämpöisen? Ei noilla paljon eroa ole, tuskin kani nyt kovin älyllinen on, mutta lienee turvallisuushakuinen.

Kommentit (4)

Vierailija
taiteilijatyyppi
No, mikä laki estää pyydystämästä kaninpoikasta lemmikiksi?

Ei kai mikään, jos lajina on kesykani (mites vaa todistat vallesmannille? Katso minkä värisen pyydystät.)

Kanit joita olen nähnyt stadissa ovat pieniä täysikasvuisenakin. Eivät kasva täyteen mittaansa, koska safkat sen on itse haettava luonnosta city-kettujen ja ihmishirviöiden uhalla? Omat kanini olivat muinoin paljon isompia.

Jos metsästyksesi onnistuu ja pidät pupuja ulkona, laita kunnon teräsverkot häkin pohjaan, kanit ovat armottomia kaivajia.

Yksilöitä ne myös ovat, toiset hurjia ihmisvihaajia, toiset lutusia lemmikkejä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
tiäremiäs
Jäniksen metsästys alkoi, en tiedä koskeeko kaniineitä ei todennäköisesti koska ne kaniinit on kaupunkissa.

Minusta asiallinen metsästys tulisi sallia harmieläimelle. Haulikko on turvallinen väline tuollaisessa puuhassa. Tai sitten ansapyynti. Kaupunkioloissa lienee aika paljon allergiaa haulikon äänelle.

Pienoiskivääri äänenvaimentajalla olisi muuten hyvä, mutta sillä on iso vaara-alue.

Jokseenkin yhtä turvallinen tai turvallisempikin haulikkoon verrattuna olisi jousi. Ehkä siitä saisi jonkun City-jahtikehitelmän.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Uusimmat

Suosituimmat