Déja vu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin, minulle on usein sattunut tilanne, josta olen varma, että se on tapahtunut ennenkin. Kyllä tiedän, että se johtuu aivopuoliskojen reaktioeroista tai jostain vastaavasta. Mutta mitäs sitten, kun näen unta ja joudun kuukauden sisällä täysin samanlaiseen tilanteeseen? Tämä on siis sattunut useita kertoja... Onko aika hakeutua psykiatrille ?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Ei välttämättä, ellei ilmiö häiritse jokapäiväistä elämääsi. Deja vu- ilmiöt liittyvät usein kasvu-ja kehitysikään, usein murrosikään sekä teini-ikään.

Ilmiön alkuperää haetaan siitä, kuinka havaittu ärsyke kulkeutuu aivoissa. kerrotaan, että syynä olisi toisen aivopuoliskon hitaampi toiminta, jonka vuoksi sama tilanne koetaan niin kuin se olisi koettu aiemmin.

ps. enemminkin neurologi olisi kiinnostunut tilanteestasi, psykologi ei niinkään.

Vierailija

Kuinka tarkasti uni toistuu. Liittyykö siihen muita henkilöitä aktiivisesti? Kuinka hallitseva unenomaisuus on vai onko ennakkokokemus tilannetta vastaava. Oletko tietoinen että olet ennakolta siinä tulevassa tilanteessa?

Vierailija

Muija näkee myös noita unia jotka "ennustaa" tulevaa.
On muuten väärä foorumi tälle jutulle, koska tiede ei hyväksy tuollaista, joten 95% palstan "ihmisistä" on sitä mieltä että hoitoon pitäisi hakeutua..

Vierailija
Ulabanderos
Niin, minulle on usein sattunut tilanne, josta olen varma, että se on tapahtunut ennenkin. Kyllä tiedän, että se johtuu aivopuoliskojen reaktioeroista tai jostain vastaavasta. Mutta mitäs sitten, kun näen unta ja joudun kuukauden sisällä täysin samanlaiseen tilanteeseen? Tämä on siis sattunut useita kertoja... Onko aika hakeutua psykiatrille ?

Ei ainakaan suin päin.

Kannattaa mm. tarkastella, onko siitä de j´a vu:sta tai siihen liittyvästä tapahtumasta ollut hyötyä vai harmia.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Onko tämä Deja vu sama mitä Nykänen markkinoi Bon Voyage- tunteena ? . Minulla on näitä Deja vu:ta ollut aika harvakseen mutta tunteena se on aika omituinen ,kun kohilleen sattuu .

Vierailija
Ulabanderos

Ajattele, että on olemassa kaltaisiasi ihmisiä vaikka kuinka ja paljon, mutta tunnetusti jotkut eivät puhu kokemuksistaan, koska silloin saa helposti kuulla: ei ole lääkitys kohdallaan.. mene idiootti hoitoon tai mikä sä luulet olevasi jne.

Ihme juttu tuo kokemuksesi .. ja mielenkiintoinen.

Minusta on itsetäänselvää, että on olemassa "yliluonnollinen".. miten milloinkin se sitten ilmeneekään.

Vierailija

Déja vu`ta olen kokenut toistakymmentä vuotta. Noin 1-2 kertaa vuodessa. Hämmentävä kokemus.
Viitisen vuotta sitten sain aika voimakkaan "kohtauksen".
Tutkittiin, ei mitään vikaa. Luultavasti vika on aivojen etulohkon verenkiertohäiriö, sanoi neurologi. Kysymykseeni mitä se tarkoittaa, hän vastasi, että allkoholiepilepsiaa.
No, en ole alkkohoolin suurkuluttaja.
Sovin neurologin kanssa, että kirjoitan Déja vu tuntemuksia muistiin ja näyttäisin niitä asiaa kuuluvalle henkilölle. Auttaisi diagnoosissa, sanoi hän.
Pari eri kertaa olen sitä yrittänyt, mutta tuntemukset tuntuvat silloin loitontuvan, etääntyvät kun yrittää kirjata ylös. Vaikeaa selittää.
Hassua muistaa kokemuksen, minkä kuitenkin tietää, ettei ole sitä koskaan kokenut. Hassua muistaa omia pohdintoja ja kuitenkaan ei ole kyseistä asiaa koskaan edes pohtinut.

Vierailija

WTF markent??!?! kävit tutkimuksissa? DDDDDDDDDDDDDDDDD eiih, deja vu on niin yleinen, ja erittäin harvoin elämää milläänlailla haittaava ett huhhhh... vissi oli vielä 5v sitte aika heikolla kannalla toi tieto Itellä on harvemmin, ehkä just 2-5 kertaa vuodess. Kerra oli semmonen sykli että iski vissi 2 deja vuta päivän aikana, ja viikossa ties kuinkamonta kertaa viikossa.
Ois khyl kiva tietää miten se tapahtuu, ite nään tapahtumat unina, tai siis muistan nähneeni... eli vissi aivot vain menee *tilttiin* jossainkohissa ja luulet että ois nähny aijemmin muka sen kohtauksen, senkummempaan ennustamiseen en usko sen olevan

Vierailija
Ulabanderos
Mutta mitäs sitten, kun näen unta ja joudun kuukauden sisällä täysin samanlaiseen tilanteeseen? Tämä on siis sattunut useita kertoja... Onko aika hakeutua psykiatrille ?

Aikaisemmin koin usein deja vu ilmiöitä, nykyään enää harvemmin. Joskus kyseinen ilmiö itselläni yhdistyi uniin, ikäänkuin olisin unessa nähnyt sen tilanteen. Unissahan nyt näkee kaikenlaista joten ei mikään ihme vaikka olisi tilanteen unissa nähnytkin, mutta uskoisin että se deja vu ilmiö itsessään voi olla niin vahva, että se saa tapahtuman tuntumaan juuri siltä unessa koetulta.

Jos sulla on jotain yksityiskohtaisia unia, niin voithan ruveta kirjaamaan niitä ylös etukäteen. Jos näyttää siltä että tosissaan koet samat tilanteet, mitä olet aijemmin kirjannut yölös, ni pääset tuhlaamaan niitä skeptikkojen lupaamia palkintorahoja.

Vierailija

Koen kans ajoittain deja vu tunnetta, erityisesti sosiaalisissa tilanteissa. Sitä on vähän kinkkinen selittää mutta joskus oon keskusteluissa, yleensä vaan kuuntelijana sivusta ja yhtäkkiä kun joku sanoo jotain ja joku toinen vastaa ja useimmiten sittenkin vielä se ensimmäinen sanoo jotain lisää ja toinen vastaa jotain lisää niin tuntuu siltä kuin olisin kuullut saman keskustelun ennenkin aivan täysin samoilla äänenpainotuksilla, eleillä, ilmeillä ja sanoilla. Ihan kun osaisin ennustaa koko jutun etukäteen. Se on todella oudon tuntusta.

Itse uskoisin että alitajuntani yhdistää sen tilanteen vaan johonkin toiseen tilanteeseen tai asiayhteyteen ja siks tuntuu kun olisin "elänyt" sen tilanteen ennenkin.

Muuten vielä mainintana että jostain syystä tämä deja vu tunne ei tunnu kovin miellyttävältä. Jotenkin vaistomaisesti alan heti "muistelemaan" että seuraskos tästä "viime kerralla" jotain pahaa. Aivot on kyllä merkillinen kapistus...

Oon kokenu näitä samoja tuntemuksia aina silloon tällöön ihan skidistä lähtien.

Vierailija
Yeshua
Muija näkee myös noita unia jotka "ennustaa" tulevaa.
On muuten väärä foorumi tälle jutulle, koska tiede ei hyväksy tuollaista, joten 95% palstan "ihmisistä" on sitä mieltä että hoitoon pitäisi hakeutua..

No miten tuon nyt ottaa.
Jos joku näkee unia jotka toteutuvat, eikö niitä kutsuta enneuniksi eikä déja vu-ilmiöksi?
Luulenpa että kaikille ihmisille on tullut jossakin tilanteessa tunne, kuinka jokin (hetki) olisi tapahtunut aiemminkin.
Kyse lienee muutamista sekunneista jos niistäkään, sekunnin sadasosasta?

Joskus on tietävinään oheisen tunteen ollessa päällä, mitä toinen seuraavaksi sanoo koska "tämä on tapahtunut aiemminkin".
Ikinä ei (ainakaan minä) ole ehtinyt sanoa toisen tulevaa sanottavaa ääneen.
Miksi ?

Vierailija

Kuukkeli:
"Luulenpa että kaikille ihmisille on tullut jossakin tilanteessa tunne, kuinka jokin (hetki) olisi tapahtunut aiemminkin.
Kyse lienee muutamista sekunneista jos niistäkään."

Koettu hetki oli/on minulla lyhyt, mutta koin/koen Déja vun aiheuttamia eriaiheisia tapahtumia muutaman tunnin ajan.
Eräs keino, jolla minä hillitsen tuota tilaa on, että minä kiinnitän koko asiaan mahdollisimman vähän huomiota. Kun alan sitä pohtimaan, niin siihen jää kiinni ja se ei ole miellyttävää. Toisaalta, kun aloin tuossa tilassa kirjoittamaan kokemustani, niin tilanne tuntui "rauhoittuvan"
Voi myös olla niinkin, että Déja vu -tila on hyvin yksilöllinen. Jokainen kokee sen enemmän tai vähemmän eri tavalla.

Vierailija

Tuntemuksessa on myös ajallista syvyyttä. Minulla voimakkain tuntemus on sosiaalisessa tilanteessa ilmenevä deja vu, jossa tuntuu kuin lyhyt nauha pyörisi toista kierrosta ja ihmettelen, miksi toinen henkilö toistaa juuri sanomaansa?
Sen voi voi kokea vuosien viiveelläkin jolloin on mielikuva että on nähnnyt tämän tapahtuvaksi aiemmin, muttei näe miten se etenee. Silloin se tuntuu laimealta kuin vanhat muistot yleensäkin.

Vierailija

En tienytkään että kyseessä on vika aivoissa, aika vahva sana tuo ehkä, mutta itse olen aikuisiälläkin kokenut dejavuuta tasan riittävästi. Välillä se on jopa pelottavaa.

muummuassa yhden kuoleman ja auto-onnettomuuden, jotka todellisuudessa koettuna olivat toistoa 1-1.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat