Muhkurat kaulassa

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Monilla varsinkin nuorilla on nykyään jokin muhkura kaulassa, mikä se on? Rasvapatti? Syöpä? Joku imusolmuke juttu? Minulla ja muutamalla kaverillani on. Minulla se on kaulan sivussa, sellainen ehkä sentin kokoinen patti joka ei ole ihossa kiinni, vaan siellä alla jotenkin. Ei liiku paikasta toiseen, mutta muljahtelee silleen että en osaa sanoa onko se kiinni jossain lihassa tai ei. Vieressä on toinen pienempi. Ei satu, ja on pysynyt suht vakaana jo aika kauan, varmaan yli vuoden tai kaksi. Olen 18 vuotta.. Mikä mahtaisi olla? Menenkö lääkäriin..

くそっ!

Kommentit (11)

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Voi olla rasvapatti, tai sitten ihan tukkeutunut ja tulehtunut talirauhanen. Minulla tuli tuollainen jälkimmäinen, ja se poistettiin kirurgisesti leikkaussalissa. Tunsin itseni aika idiootiksi lojuessani siellä moisen takia leikeltävänä, mutta lääkärithän sen diagnoosin tekivät ja toimenpiteestä päättivät. Oli siitä se hyvä puoli, että jos sitä ei olisi poistettu se hyvin todennäköisesti olisi uusinut, koska arpikudos olisi tukkinut sen aina uudelleen, ja se oli aika ikävän tuntuinen.

Mene lääkäriin jos pahkura kiusaa sinua. Mutta jos se on ollut sinulla jo vuoden tai kaksi, niin tuskinpa se sinua tappaa. Imusolmuke se tuskin on, jos se muljahtelee irtonaisena ihon alla.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

asdf
Seuraa 
Viestejä11066
Liittynyt16.3.2005

Se on ns. aataminomena. Se on ihan normaali miehillä.

Ei vaiteskaan, jos kaulassa on joku kummallinen patti, (joka ei siis ole aataminomena) kannattaa sitä käydä lääkärille näyttämässä.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
Ronron
Monilla varsinkin nuorilla on nykyään jokin muhkura kaulassa, mikä se on? Rasvapatti? Syöpä? Joku imusolmuke juttu? Minulla ja muutamalla kaverillani on. Minulla se on kaulan sivussa, sellainen ehkä sentin kokoinen patti joka ei ole ihossa kiinni, vaan siellä alla jotenkin. Ei liiku paikasta toiseen, mutta muljahtelee silleen että en osaa sanoa onko se kiinni jossain lihassa tai ei. Vieressä on toinen pienempi. Ei satu, ja on pysynyt suht vakaana jo aika kauan, varmaan yli vuoden tai kaksi. Olen 18 vuotta.. Mikä mahtaisi olla? Menenkö lääkäriin..

Juuh, tuttujuttu. Jalassani olevan patin takia kävin röntgenissä ja ultraäänessä. No tämän patin syy selvisi, 7mm reikä lihaskalvossa.. ultraäänilääkäri siinä ihmetteli, että miten kummassa olen sellaisen saanut, no en kyllä tiedä vieläkään, mutta harmiton juttu kuulemma.

Samalla sitten pyysin tutkimaan kaulassani olevan herneen kokoisen patin ultraäänellä ja hänen mukaansa ei mitään vakavaa. Kyseinen patti ollut jo joitain vuosia siinä.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007
Ronron

Kuvauksen perusteella veikkaan rasvapattia - itselläkin niitä on pari, vaimolla on ja penskoilla on. Ihan ovat vaarattomia, mutta jos esteettisesti kiusaavat, niin ne saa kyllä pois.

Jos tulehtuvat tai jotenkin vaivaavat, niin tietysti silloin kannattaa lääkärille näyttää tai mielenrauhan vuoksi muuten vain.

Itselläni ollut pari rasvapattia korvan takana jo ainakin 25 vuotta, eivätkä ole kasvaneet tai pienentyneet tai muutenkaan aiheuttaneet minkäänlaista vaivaa.

Vierailija
Ronron
Tietääkö kukaan näille syytä? Kertooko se mistään vai voiko niitä tulla ihan kenelle vaan?

Missä kohdassa kaulaa patti on, imusolmukkeet ovat kaulan sivulla juuri leuan alla, lähialueen tulehdukset turvottavat ne.
Jos patti on kova eikä se liiku, silloin kannattaa käydä näyttämässä sitä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Ronron

Varmaan syöpä, mee lääkäriin.

Vierailija

Rasvapatti luulisin. Tukkeutunut rasvatiehyt aiheuttaa rasvan kertymisen ihon alle. Lääkäri terveyskeskuksessa leikkaa sen pois. Yleensä pyrkimys on leikata niin perusteellisesti ettei uusiudu. Leikkaus ei satu ollenkaan.

Juppejänis
Seuraa 
Viestejä504
Liittynyt17.5.2007
tiäremiäs
Ronron

Varmaan syöpä, mee lääkäriin.

Tartteeko sitä tavallisten rasvapattien takia pelotella nuoria?

Muistan muuten lukeneeni jostain, että näitä usein ilmestyy nimeomaan murrosikävuosien aikan, kun hormonitoiminnan muutokset muuttaa talirauhasten eritystä.

Mutta ovat siis todella yleisiä, jos jokainen ryntäisi lääkäriin rasvapattien takia, ei lääkärit mitään muuta ehtis tekemäänkään kuin poistamaan niitä. On niitä suurempiakin murheita lääkäreillä hoidettavana.

Tietysti sen takia jotkut terveyskeskus- ja työpaikkalääkärit näitä ja luomia leikkelevät, kun pääsevätpä ainakin joskus leikkimään kirurgia ja treenaamaan tikkien laittoa.

Uusimmat

Suosituimmat