Silmähäirö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua on noin kuukauden päivät vaivannut näkökentässä näkyvä
'roska'. Ihan kuin verkkokalvolla olisi 'verisuoni' tai 'hius'. Kun käännän katsettani, se seuraa viiveellä perässä, pysähtyen kohtaan johon tarkennan katseeni, himmentyen sitten näkymättömiin. Häiriötä ei näy aamuisin, vaan se ilmestyy vasta päivän mittaan.. esimerkiksi tälläkin hetkellä se häiritsee kirjoittamistani. Onko muilla samantyyppisiä häiriöitä silmissä? Pakkohan tästä on silmälääkärille varata aika.. Työpaikkalääkäri oli sitä mieltä, että viipalekuva saattaisi olla paikallaan. Saattaapa olla oikeassakin. Oon aina tiennyt, että jotain vikaa siellä kuupassa on, mutta vasta nyt nämä näköhäiröt ovat ilmestyneet haittaamaan arkeani. Tapahtuuko silmän lasiaisessa jotain muutoksia vanhemmiten, jotka saattavat aiheuttaa tällaista, vai 'kovettuuko' silmien ohuimmat verisuonet iän myötä? (eräs työkaverini ehdotti tällaista.)

Toistaiseksi tuo häiriö ei ole hirveästi haitannut muuten, mutta piirtäessä, ruiskumaalatessa, tai muussa tarkkuuta vaativassa työssä tuo häiritsee, ellen järkähtämättömästi pidä katsettani kohdistuneena tiettyyn pisteeseen.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

En ole varma onko kyse samasta vaivasta.
Aikoinaan kysyin samaa silmälääkäriltä, hän totesi, että kyse on silmää suojaavan vesikalvon epäpuhtaudesta. Minulle ei ole siitä sen kummemmin ollut haittaa. Kaikkeen tottuu.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Minulla on myös niitä , ollut jo iät ja ajat . Veikkaan ,että johtuu ilman epäpuhtauksista . Suurimmat "langanpätkät " lähtee huuhtomalla silmiä vedellä . Niitä saattaa olla kaikilla ,mutta niihin ei varmaan kiinnitetä niin huomiota .

Vierailija

Olen yrittänyt huuhdella silmiäni siihen tarkoitetulla liuoksella, ei ole auttanut. Uskoisin kyllä kanssa, että ei varmaan tule enää kolmenkymmenen vuoden päästä kiinnitettyä huomiota moiseen. About viikko ennen häiriön alkamista olimme 'eräilemässä' ystävieni kanssa, ja muistan saaneeni nuotiosta oikein kitkerät savut silmilleni.. Mutta ei ollut ensimmäinen kerta kun näin käy. Enkä tiedä onko tuolla tapahtuneella mitään yhteyttä tuohon vaivaan. Tuo viipalekuvauksen ehdotus lääkäriltäni jäi vaan vaivaamaan.. Luulisi silti, että esiintyisi jonkinlaisia pahempiakin oireita, jos kyseessä olisi kasvain tms.

Ystäväni kertoi, että hänellä näkyy ajoittain myös ikäänkuin 'solukkoa' tai 'sammakon kutua' näkökentässä. Välillä enemmän, välillä vähemmän.. Mutta minua tuo vaivaa, koska aiemmin ei ole tällaista häiriötä ilmennyt. Voihan tietysti olla, että täällä kumin ja muovin katkuisessa tehtaassa ilmassa on todella niin paljon epäpuhtauksia, että niistä tulee tällaisia oireita.

-Kiitokset kaikille pähkäilijöille!

Vierailija

Diabetes aiheuttaa mm. silmäpohjiin muutoksia - rappeumia ja nämä näkyvät roskina näkökentässä. Näin olen kuullut eräältä diabeetikolta.

Pienet haituvat ovat 'normaaleja'.

Vierailija

http://www.hyvaterveys.fi/component/opt ... Itemid,65/

lainattua:

"nimim. Silmistä huolestunut näkee näkökentissään palloja ja karvoja. Mitä ne ovat? Ovatko ne vaarallisia?"

vastaus: "Silmätaudit eivät ole vahvimpia alueitani, jonka vuoksi tarkistin tietoja dosentti Tero Kivelältä Helsingin silmäklinikasta. Hänellä oli heti vastaus valmiina.

Ilmiö liittyy silmän lasiaiseen, joka täyttää silmän sisuksen. Lasiainen on kirkas hyytelö, josta 99 prosenttia on vettä. Pikkulapsella lasiainen on moitteeton, mutta vuosien mittaan suuri vesimäärä ei tahdo pysyä hyytelönä. Pieniä määriä vettä irtaantuu hyytelöstä, jolloin lasiaiseen muodostuu minilammikoita ja hiukkasia. Nämä häämöttävät näkökentässä palloina, haituvina ja karvoina, jotka usein näyttävät liikkuvan.

Ilmiö liittyy ikään, joten vanhemmiten palloja ja karvoja näkyy enemmän. Se ei ole vaarallinen, koska kyseessä ei ole sairaus vaan pikemminkin normaali ikääntymiseen liittyvä ilmiö. Useimmat keski-iän ylittäneet näkevät näkökentän laidoilla karvoja ja palloja, kun katsoo valkeaa taustaa vasten.

Ilmiön vierasperäinen nimi on muscae volitantes, mikä on sananmukaisesti "lentelevät kärpäset". Suomenkielinen termi on hyttystanssi, mikä kuvaa ilmiötä hyvin, sillä liikkuvat varjopilkut ovat usein hyttysmäisiä. Toinen Suomessa käytetty nimitys on lasiaiskellujat.

Aivan kaikki näkökentässä näkyvä ylimääräinen ei ole viatonta. Jos silmiin äkisti ilmaantuu pallomainen varjo, on syytä käydä silmälääkärillä, sillä kyseessä voi olla verenvuoto lasiaiseen. Tällöin ei näy rihmoja ja karvoja vaan pelkästään läiskä."

ai perkule, kun helpotti! -Mä oon vaan tulossa vanhaksi.

Vierailija

Ja diabeteksesta + silmäpohjanmuutoksista näkökenttään linkistä:

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=535

lainaus:
"
Oireita tulee vasta, kun verkkokalvon turvotus ulottuu tarkannäkemisen alueelle, jolloin näkökenttä vääristyy ja keskeinen näöntarkkuus huononee tai kun uudissuonet vuotavat verta lasiaistilaan ja potilas näkee heiluvia samentumia näkökentässään. Jos muutokset todetaan vasta siinä vaiheessa, kun näkö on merkittävästi heikentynyt, hoitotulokset jäävät poikkeuksetta huonoiksi.
"

II -tyypin diabetes voi olla pitkäänkin diagnosoimatta, eli välttämättä kyse ei ole pelkästä 'viattomasta' haitasta.

Vierailija
sfinksi
Diabetes aiheuttaa mm. silmäpohjiin muutoksia - rappeumia ja nämä näkyvät roskina näkökentässä. Näin olen kuullut eräältä diabeetikolta.

Pienet haituvat ovat 'normaaleja'.

Hee, itsekin näen niitä välillä. Kuvittelin niiden johtuvan likinäköisyydestäni, mutta jos muillakin on niitä, niin onpahan niille saatu selitys. Jänniä kyllä ovat, välillä saattaa kulua pitkään, että niitä ei näy, esim. juuri nyt ei näy, mutta välillä niitä piisaa.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

Itsekkin näen semmoisia langanpätkiä tai mitä lie otuksia mutta yleensä vain ulkona kun on aurinkoinen keli, taino pilviselläkin säällä niitä voi mutta yleensä vain jos on kirkasta. Itse taas luulin että mulla vaan ois niin hyvä näkö että näkisin kaikkee outoo, mutta ei kai sitten..tai sitten että ne ois ollu matoja, mutta ei ne kyl silleen liikus että ne ois eläviä.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija

Totta kai on eläviä.
Kun seuraavan kerran näet niitä, liikautapa silmääsi.
Heti pomppaavat.
Samalla voit myös tarkkailla, kuinka alas ne voivatkaan vajota kun et liikauta silmääsi lainkaan. Sanan "vajota" tilalta voi käyttää sanaa "valua", jos ööga-lemmikkisi ovat kunnollisia.

Itse olen aina luullut että ne haituvat ovat silmän pinnalla. Ei räpyttely auttanut, villiintyivät vain .

Vierailija

Samaa havaintoa on täälläkin. Ikää tosin on mulla jo 55 v. Ja taitaa oireilla "aikuisiän" diabetes. Ei sen kummemmin, mutta lääkäri otti asian esiin. Ei noi "roskat" haittaa mua kuin lähityöskentelyssä. Olen miinuslasejä käyttävä.
Voi johtua mulla myös silmien rasituksesta tai verenpaineen kohoamisesta, joka täälläkin tänään erään nikin toimesta huomasin

Vierailija

Kyseessä lienee pikemminkin sellainen "sauvamainen" polveileva kuvio näkökentässä? Mahdollisia syitä onkin jo tullut esille. Tuttua myös meikäläiselle. Tämä pitää kuitenkin erottaa sahalaitaisesta kuviosta, mikä yleensä liittyy migreeniin. Muistan nähneeni jossain kuvia ko. oireista, mutta pikaisella Googlettamisella ei sattunut asiaan liittyvää aineistoa eteen. Jos löydän kuvat, laitan linkin tänne.

Loppukevennyksenä tähän vielä ajankuluksi aivan muusta syystä johtuva "näköhäiriö"

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Noissa voi olla toisinaan vakavakin syy taustalla, joten kannattaa käydä silmäspesialistilla ihan varmuuden vuoksi. Etenkin jos alkaa koko ajan olla niitä langan pätkiä siellä näkökentässä, niin saattaa olla repeytynyt silmämunan takaosassa se päällisin kerros, joka pitää sitä (silmämunaa)vakaasti muodossaan koossa. Aikaisessa vaiheessa pystyvät vielä leikkauksella parantamaan, mutta jos antaa ajan kulua, niin eipä ole ehkä niin takeita paranemisesta ja voi sitten näkökin kärsiä. Itse en silmien ongelmien suhteen kyllä aikailisi asian tarkastamisella.

Tuossa linkki sivustoon, jossa on silmäsairauksista ja verkkokalvon irtautumasta kuten lasiaiskalvon irtautumastakin. Toisaalta jos olet nuori, niin ei ehkä siinä mielessä ole pelättävää

http://www.diacor.fi/index.php?option=c ... Itemid=162

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija

Kysymyshän on lasiassamentumista, ja olen kyllä lukenut, että langanpätkät ja tummat pisteet ovat vaarattomia. Joillakin ihmisellä voi olla niitä kummatkin silmät täynnä. Toki se haittaa näköä jollaintapaa. Itselläni on toisessa silmässä aika runsaasti, käytän miinuslaseja ja muuten näkö on ok.

Vierailija
Merike
Kysymyshän on lasiassamentumista, ja olen kyllä lukenut, että langanpätkät ja tummat pisteet ovat vaarattomia. Joillakin ihmisellä voi olla niitä kummatkin silmät täynnä. Toki se haittaa näköä jollaintapaa. Itselläni on toisessa silmässä aika runsaasti, käytän miinuslaseja ja muuten näkö on ok.

Heh, täälläkin tunnustautuu miinuslasien käyttäjä - vahvojen sellaisten.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat