Elokuvien/musiikin laittomasta levittämisestä...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mietin tässä mihin kohtaan on haluttu vetää viiva..
Muistan kuinka pienenä katsoin vhs kaseteilta leffoja joiden alussa oli varoituksia, "laiton kopioiminen, levittäminen, julkinen jakaminen, aineistolla rahastaminen on kiellettyä" tai jotain sinnepäin jne... you know the drill.

Otetaan esimerkki:
Matti ostaa DVD leffan omaan talouteensa, vaimo Maija ja tytär Mari saavat katsoa leffan. Sitten Matin kaveri Pekka tulee kylään ja kaikki katsovat leffan, eikö Matti syyllisty silloin laittomaan jakeluun ? Hän ei ota suorannaista maksua siitä että "jakaa" leffan Pekan kanssa, mutta Pekan tuomat virvoikkeet ja naposteltavathan voidaan luokitella lahjuksiksi ? Eikö tässä olisi tuotantoyhtiön syytä nostaa sormeaan ja syyttää Mattia menetetyistä tuloista ? Jos Matti ei olisi "jakanut laittomasti" leffaa Pekan kaa kotonaan, Pekan olisi ollut pakko ostaa kyseinen leffa itse.

Tämä esimerkki on mielestäni täydellinen ja rinnastettava täysin netissä tapahtuvaan levitykseen. Jos yksilö ei rahasta jakamallaan materiaalilla, silloin sen pitäisi olla täysin laillista. Mutta silti tämä käytäntöhän ei ole yhtiöiden mieleen, potentiaaliset tulot menevät sivu suun. Kärjistetysti, näiden yhtiöiden pitäisi istuttaa jokaiseen siru joka valvoo täysin jokaista tekoamme, ja hälyttää heti jos esim. antaa jonkun muun kuin samaan talouteen kuuluvan kuunnella iPodistaan biisejä tai katsella koneeltaan elokuvia ? Tää on absurdia ja naurettavaa...

Joten mihin se raja tulisi vetää ?
Kun yksilö maksaa tallenteesta joka näin ollen siirtyy hänen haltuunsa, hän ei saa mitä ?
Jakaa sitä tuloja vastaan ? Jakaa sitä ilmaiseksi, perheenjäseniensä kesken, ja ketkä tähän kuuluvat, kumppani, puoliso, lapset, sisarukset, kaukaisemmat sukulaiset ?

Pilkunviilaajat, näyttäkää taitonne !

Kommentit (13)

Vierailija

heitäs sit joku linkki josta löytyy tämä asia *yksiselitteisesti*...
paljon on suojauskoodin purusta aihetta... onko laitonta jos ostan DVD:n ja kaveri tulee hakeen sen.... tai katsoo sen mun luona..... mitä häh ?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
CE-hyväksytty
Kannattaisiko tutustua tekijänoikeuslakiin? Se on melko yksiselitteinen.
Kyllähän se tuollaiselle asiaan paneutuneelle on tietysti helppoa, mutta maallikot ovat aina itkemässä, koska eivät ole viitsineet tutustua selviin säädöksiin:
Minulla on perintönä laatikollinen kelanauhoja, Niissä on ainakin oman perheen joululauluesityksiä 60-luvun alusta mutta myös kaikenlaista muuta, varmaankin myös paljon mikrofonilla äänitettyjä radio-ohjelmia yms. Kun en omista itse kelanauhuria, enkä edes tiedä millä nopeudella tai raitamäärällä nämä nauhoitteet on tehty, niin käännyin digitointia suorittavan yrityksen puoleen saadakseni näistä tärkeistä muistoista CD-kopiot.

Toteutus olisi teknisesti helppo, eivätkä kustannuksetkaan päätähuimaavia, mutta asia tyssäsi siihen, että lainsäädäntö edellyttää, että minun pitäisi ensin selvittää, mikä on nauhojen sisältö ja sen jälkeen hommata luvat Gramexista ja Teostolta, suorittaa maksut, ja vasta sitten siirto olisi mahdollinen.

Lainattu: Piraattiliitto: Perheen joululaulunauhat jäivät kopioimatta - kiitos Gramexin ja Teoston!

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Itse taas en ymmärrä sitä miksi musiikin/elokuvien tuotantoyhtiöt itkee miten paljon tuloja jää piratismin takia saamatta. Ei nimittäin jää paljoakaan.

Jos imaisen vaikka jonkun keskiverto leffan netistä laittomasti, mitä siinä kukaan menettää? Jos en kyseistä pätkää netistä saisi, en sitä muutenkaan hankkisi. Jos taas sattuisin imaisemaan sellaisen leffan mistä oikeasti tykkään, hankin sen kyllä alkuperäisenä jostain myöhemmin, joten tämä nettijakelu toimii ikään kuin markkinointikanavana.

Ja lisäksi, ainakin ennen teosto sai tietyn prosentin tyhjien C- ja VHS kasettien myynnistä juurikin sen takia etteivät jäisi kopioinnin takia näppejään nuolemaan. Miten lie nykyisin CD ja DVD levyjen kanssa...?

Vierailija

Melko paljon on tullut viimeaikoina koneita nuorten osalta. Lähes kaikissa on ollut vertaisverkkolevitys-ohjelma (P2P). En ole poistanut, mutta vanhemmille olen kyllä kertonut asiasta, että laitonta nettilevitystä on koneella tehty. Haluavat aina tietää, että miksi kone on seonnut. Saavat ite sitten perhepiirissä keskustella asiasta.
Täällä lisää http://fi.wikipedia.org/wiki/Vertaisverkko

Vierailija
Lassi
Melko paljon on tullut viimeaikoina koneita nuorten osalta. Lähes kaikissa on ollut vertaisverkkolevitys-ohjelma (P2P). En ole poistanut, mutta vanhemmille olen kyllä kertonut asiasta, että laitonta nettilevitystä on koneella tehty. Haluavat aina tietää, että miksi kone on seonnut. Saavat ite sitten perhepiirissä keskustella asiasta.
Mistäs tiedät mitä materiaalia vertaisverkko-ohjelmilla on siirretty?

Vierailija

Näyttäminen ei ole tiedoston jakamista. Jakamisessa tehdään kopioita, monistetaan. Tilanteessasi Pekka ei saa minkäänlaista kopiota DVD-elokuvasta, ellei mielikuvia lasketa. Pekka ei voi jakaa katsomaansa DVD-elokuvaa eteenpäin, toisin kuin sellainen Pekka joka olisi saanut Matilta kopion.

Kasettejahan/DVD:itä saa näyttää kotonaan kavereille muttei julkisissa tiloissa suurille massoille.

Vierailija
Lassi

Eipä kai se kone sekoa p2p-ohjelmien käytöstä. Tietenkin jos jollain kyseisistä ohjelmista sattuu imppailemaan koneelleen viruksen niin kone saattaa seota mutta kuka nyt viruksia imuroisi ??

Vierailija

Joissakin p2p-ohjelmissa on sisään koodattuja mainoksia joista tulee spywarea/konetta hidastavia haittaohjelmia. Lisäksi viruksia levitetään systemaattisesti esim. musiikkikappaleiksi nimettyinä. BitTorrent on kyllä erinomainen p2p-sovellus ihan laillisenkin tavaran levittämiseen.

Vierailija
betti
Joissakin p2p-ohjelmissa on sisään koodattuja mainoksia joista tulee spywarea/konetta hidastavia haittaohjelmia. Lisäksi viruksia levitetään systemaattisesti esim. musiikkikappaleiksi nimettyinä. BitTorrent on kyllä erinomainen p2p-sovellus ihan laillisenkin tavaran levittämiseen.

Kyllä. Juurikin näin. Ei siis syytetä P2P-ohjelmia koneessa olevista viruksista vaan käyttäjien taitamattomuutta Eikä asennella Emuleja sun muita schaisseja.

Uusimmat

Suosituimmat