Elektroniikka kirjallisuutta.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Sattuuko kukaan tietämään kirjaa jolla pääsisi hyvin alkuun elektroniikka harrastuksessa? Ala kiinnostaa ja olen etsinyt siitä kirjoja, mutta tuntuu löytyvän vain englanniksi. Olisi kiva jos sattuisi olemaan suomen kielinen teos ihan vain sen takia, että siitä asiat jää ainakin minulla helpommin päähän.

Kommentit (5)

Vierailija

Aloita kirjastosta, jossa varmuudella löytyy alkeiskirjoja aiheesta. Älä sorru rakennussarjoihin vaan joihinkin koekytkentäsarjoihin.

Paras tie on edetä niin että koettaa peruskomponentit toteuttaa itse joistain materiaaleista mitä on käsillä.

Englanniksi oppiminen on elinehto, jos aiot siitä ammattia, mutta tietysti rinnan suomen kansa.

Vierailija
tietää
Aloita kirjastosta, jossa varmuudella löytyy alkeiskirjoja aiheesta. Älä sorru rakennussarjoihin vaan joihinkin koekytkentäsarjoihin.

Paras tie on edetä niin että koettaa peruskomponentit toteuttaa itse joistain materiaaleista mitä on käsillä.

Englanniksi oppiminen on elinehto, jos aiot siitä ammattia, mutta tietysti rinnan suomen kansa.

Joo... pitäisi koittaa, nörttinä katsoin vain netistä Pärjään kyllä enkun kanssa mielestäni ihan hyvin, niin se ei ole ongelma. Suomen kanssa on vain mielekkäämpää opetella.

Vierailija

Osta halpa starter kit esim:

http://focus.ti.com/docs/toolsw/folders ... g4618.html

Tuossa on mikrofoni, LCD-näyttö, pari painonappia, 3.5mm audiolähtö (kytke kuulokkeet tai tietokoneen kaiuttimet), sarjaportti, yleisimmät väyläliitännät sensoreille, AD-muunnin analogiamittauksiin (esim patterin jännite), DA-muunnin vaikka moottorin ohjaukseen jne.

Tuota voi hallita siis ohjelmallisesti. Esimerkkiohjelmia löytyy.
-"Onko sulla iPod vai mikä MP3-soitin ?"
-"ääh, tämmöinen itse tehty..."

Vierailija

Tässä nyt ei päde se että mikä on nyt in. Sähkötekniikkaa on ollut abouttiatrallaa 150 v ja samat säännöt pätevät , mitä nyt puolijohteet on keksitty jossain välillä.Ajallinen syvyys parantaa oppimistulosta ja on sitä paitsi hiton mukavaakin.

Onhan tietysti multimedian suoma apu, joka auttaa hahmottamisessa. Simulaatio-ohjelmiakin on, joilla voi kokeilla ilman savuja, jotka kuuluivat vanhaan oppimismedotiin. Olen kokeillut molemmat.

Nuukan alun tie on hyvä sanoisi joku guru. Se että menee ja ostaa heti kaikki, ei kehitä yhtään sen enempää mutta maksaa.

Vierailija

(arvasin että tietää kommentoi ensimmäisenä)

Itse tekisin mieluiten semmoista, missä selvästi tapahtuu jotakin; moottorin ohjaus, valot himmenee ja kirkastuu, eri taajuiset äänet kuuluu eri volyymeillä ja myöhemmin tekstiä LCD-näyttöön tai vaikka telkkariin.

Pelkkä LCR-piiri ei ole ulospäin minkään näköinen. Vaikea sanoa ilman mittaria, että toimiiko se edes

Lapsena 70-luvulla tehtiin vielä mekaanis-sähkömagneettisia summereita, eli mekaaninen liike katkaisi piirin. Tuommoinen retroilu on ihan oma harrastushaaransa, enkä sotkisi sitä kauheasti elektroniikkaan.

Vastuksia, keloja,konkkia, tyristoreita, diodeja ja tehotransistoreja löytyy ihan megawatti-tasoltakin, ei ne ole itsessään edes elektroniikkaa, mistä aloittaja oli kiinnostunut. Tosin ei kenenkään pitäisi olla kiinnostunut elektroniikasta vaan sovelluksista. Hälyttimen, termostaatin tai muun säätimen voi tehdä myös ilman elektroniikkaa.

Ja jos elektroniikkaa haluaa silti harrastaa, niin voisi valita heti aluksi että mikä kiinnostaa eniten, audio, robotit, hälyttimet, radioamatööri vai mikä.

Uusimmat

Suosituimmat