relativistiset pyörivät esineet / osoita älykkyytesi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

esine 1: tuuletin raketissa

esine 2: pyörivä raketti

esine 3: kahden raketin rakettilaivasto pyörivän galaksin vastakkaisilla reunoilla

kysymys: kaikki raketit lähtevät liikkeelle, mitä tapahtuu kullekin pyörimisliikkeelle?

Kommentit (7)

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Ei tuossa älykkyyttä tarvita.

No, mikäli suhteellisuusteoriasta on tarkoitus puhua, niin pyörivien kappaleiden lyhentyessä liikkeen suunnassa, joten nopeudet alukseen nähden (sieltä lähtökoordinaatistosta käsin katsottuna) lähestyvät aluksen nopeutta. Myös itse pyöriminen näyttää hidastuvan. Eli pyörivien kappaleiden mikään kohta ei näytä etenevän yli valon nopeutta.

Itse aluksessa mitään erikoista ei näytä tapahtuvan.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija
bosoni

No, mikäli suhteellisuusteoriasta on tarkoitus puhua, niin pyörivien kappaleiden lyhentyessä liikkeen suunnassa, joten nopeudet alukseen nähden (sieltä lähtökoordinaatistosta käsin katsottuna) lähestyvät aluksen nopeutta. Myös itse pyöriminen näyttää hidastuvan. Eli pyörivien kappaleiden mikään kohta ei näytä etenevän yli valon nopeutta.

jaa niin kai

minä vaan en ymmärrä varsinkaan kolmos tapausta

mistä raketti tietää että hänen pitää hidastua?

lisättäköön että kaikki pyöriminen tapahtukoon poikittain liikkumiseen nähden

Vierailija

entäs pyörivä tuuletin pyörivässä raketissa?

jos vaikka tuuletin pyörii raketin suhteen siten että tuuletin
on pyörimätön absoluuttiseti

ja sitten raketin pyörimisessä tapahtuu muutos, kaikkien paitsi raketissa
olijoiden mielestä, kun raketti lähtee liikkeelle

siispä pyörimätön tuuletin alkaa pyörimään !!!!!!!!

Vierailija
jartsa

Massiivinen hoksaus. Jospa sinä pyörit itse tuulettimen ympärillä? (Toivottavasti kyseessä ei ole kattotuuletin johon on ripustettu köysi jonka varassa riiput kun huomaat että liian pitkiä lauseita jotkin humalaiset vastaajat kirjoittavat kysymyksiisi.. öh... jonka nimi oli Jussi.)

Nojoo. Ihan Newtonilaisittain (ja myöskin Einsteinilaisittain), kysymyksesi ei tarkentanut missä on havaitsija.

ps. eikö olekin hieno liite nimen perään: -(i)laisittain. Siinä on ulkomaanelävät ihmeissään kun lukevat suomenkieltä. Ja Matti E. Simonahohan tästä värkkää uuden sydeemin..

Alavilla mailla hallan vaara, ahohan on.. kaunista.

Vierailija
Harhatien opiskelija
jartsa

Massiivinen hoksaus. Jospa sinä pyörit itse tuulettimen ympärillä? (Toivottavasti kyseessä ei ole kattotuuletin johon on ripustettu köysi jonka varassa riiput kun huomaat että liian pitkiä lauseita jotkin humalaiset vastaajat kirjoittavat kysymyksiisi.. öh... jonka nimi oli Jussi.)

Nojoo. Ihan Newtonilaisittain (ja myöskin Einsteinilaisittain), kysymyksesi ei tarkentanut missä on havaitsija.

ps. eikö olekin hieno liite nimen perään: -(i)laisittain. Siinä on ulkomaanelävät ihmeissään kun lukevat suomenkieltä. Ja Matti E. Simonahohan tästä värkkää uuden sydeemin..

Alavilla mailla hallan vaara, ahohan on.. kaunista.

havaitsijat jäävät paikalleen seisomaan ja katsomaan kun raketit lähtevät liikkeelle

se pyörimään lähtevä tuuletin sitten taas, no kävi silleen että satun tietämään että
se lähtee pyörimään, mutta siinä perustelussa ei sitten ollutkaan järkeä

siis tilanne on nyt semmoinen että suhtiksesta seuraa joskus pyörimisliikkeen hidastumista

ja siitä kun pyörivän rakettipolttoaineen energia-massaa siirtyy pyörimättömään
tuulettimeen sitten taas seuraa tuulettimen pyörimään lähtemistä

no jospa voisimme yhdistää suhtiksen ja pyörimismääränsäilymislain
pyörimisen muuttumisen teoriaksi

Vierailija
bosoni

siis seisköön tarkkailija pyörivän galaksin keskellä,
kiikaroiden ensinnäkin avaruusraketteja galaksin
reunoilla ja toiseksi avaruushissejä galaksin reunoilla

avaruushissien hän näkee liikkuvan hidastetusti, entäs raketit??

Vierailija
jartsa

siis seisköön tarkkailija pyörivän galaksin keskellä,
kiikaroiden ensinnäkin avaruusraketteja galaksin
reunoilla ja toiseksi avaruushissejä galaksin reunoilla

avaruushissien hän näkee liikkuvan hidastetusti, entäs raketit??

siis tarkkailijan mielestä avaruushissit käyttävät osan liikkumisresursseistaan paikallaan
pysymiseen galaksin suhteen, ja avaruusrakettien taas ei tarvitsisi käyttää osaa liikkumisresursseistaan galaksin mukana pysymiseen, mutta sitä raketti tai rakettikuski
tajua

tarkkailijahan on sitä mieltä että kaikki rakettilaukaisualustat ovat liikkeessä,
"oikeasti" voi olla vaikka niin että yksi laukaisualusta on paikoillaan ja loput 10000 liikkeessä

siis kun kaikki raketit galaksissa lähtevät kohti naapurigalaksia niin tarkkilijan
mielestä jokainen niistä valitsee huonon lähtösuunnan, ja tarkkailija on oikessa
vähintään 99,9 prosenttisesti

siis jos nyt oletamme että raketeissa ei ole alyä, niin onko niin että rakettilaivaston
nopeus jää aina alle jonkun rajan, vaikkapa 1/3 valonnopeudesta??

Uusimmat

Suosituimmat