Yöllä rauhallista liikkua

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Mistä johtuu tälläinen myytti että, on pelottava liikkua yöllä vaikkapa kaupunkilla.

Suomessa ei ainakaan ole, yleensä 20-22 on vaarallisinta olla liikkeellä, koska ihmisiä on vielä paljon pihalla.

aamuyöstä ei näy ketään, nämä uhoavat känniääliötkin monesti sammuu jo ennen klo 23. Niin eivät ole uhoamassa aamuyöstä.

2 tai 3 aikaan kun lähden kaljakuppilasta, on niin asiallisia meininkiä monesti, että päivälläkään ei kukaan pysty samaan. Enempi häiriöö on siinä päiväsaikaan 14-15 välillä, kun aamuyöstä 2-3 välillä.

Lenkilläkin käyn monesti jos kerkeän aamuyöstä kello 1, on kaikki teinit pois pihamaalta häiriköimästä

Kommentit (13)

Vierailija

Meillä ainakin on vaarallista liikkua yksinään ulkona myöhään illalla ja yöllä, oli sitten mies tai nainen. Mutta naisille se paljon vaarallisempaa.
Se ei ole mitään p-ka puhetta. Yksityis kohtiin en aio mennä. Mutta oikeastaan jokainen joka vaeltelee yksin ulkona yöllä, voi osittain syyttää itseään jos jotain tapahtuu. Mutta johtuu tietenkin aika palkon missä asuu tai liikkuu.

Vierailija
Ayla
Meillä ainakin on vaarallista liikkua yksinään ulkona myöhään illalla ja yöllä, oli sitten mies tai nainen. Mutta naisille se paljon vaarallisempaa.
Se ei ole mitään p-ka puhetta. Yksityis kohtiin en aio mennä. Mutta oikeastaan jokainen joka vaeltelee yksin ulkona yöllä, voi osittain syyttää itseään jos jotain tapahtuu. Mutta johtuu tietenkin aika palkon missä asuu tai liikkuu.

Saako udella, että missäpäin ruotsinmaata Ayla asustaa?

Vierailija

On varsin kätevää sijoittaa pelon kohteensa tilaan tai henkilöön, joka ei ole juuri silloin käytetty, kuten pimeä huone, tyhjä katu, pimeä puisto, tuntematon vastaantulija hämärässä tms.

Tutut kohteet täytyy jäsentää niin ettei niiden väliset hierarkiset suhteet vaarannu, koska ne täytyy olla selvät arkikäyttöä varten. On siis parempi jäsentää uhkat erillisiin kohteisiinsa, joilla ei ole kuin satunnainen merkitys. Tutustuminen pelkonsa kohteeseen, vaarantaa sen pelkotoiminnon, joten niihin pidetään etäisyyttä ja kontaktoidaan jonkin järjestelmän välityksellä, joka on luotu hyödyntämään tätä ilmiötä ja pyrkii siksi vahvistamaan ja ylläpitämään sitä. Kaikki, mikä hiemankin vahvistaa pelkoa kohteeksi valittuun, tuodaan kerkeästi esille stereotyyppisesti ja paisutellen.

Vierailija
Huomen
Ayla

Pääkaupunki alueella.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007

Olen huomannut saman jutun. Itsekkin olen jo about 6-7 vuotta kävellyt silloin tällöin yöllä ulkona ja eipä minulle koskaan olla edes tultu vittuilemaan.

Olen fiksu ja älykäs!

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Ayla
Huomen
Ayla

Pääkaupunki alueella.

Tarjoa niille hunaja purnukoita niin ei tarvitse pelätä.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija

Suomi on tässäkin mittakaavassa hyvä paikka asua. Ei taida olla Helsingissäkään paikkaa johon en uskaltaisi yön tunteina. Toivottavasti asiat myös pysyvät näin.

Vierailija
tiäremiäs
2 tai 3 aikaan kun lähden kaljakuppilasta, on niin asiallisia meininkiä monesti, että päivälläkään ei kukaan pysty samaan. Enempi häiriöö on siinä päiväsaikaan 14-15 välillä, kun aamuyöstä 2-3 välillä.

En ole edes nähnyt mitään häiriöitä päiväsaikaan. Viikonloppuöisin taas kuuluu aina huutoa jostain kadulta. Eräs yö oli jonkinlainen pahoinpitely jossain lähellä.

Päiväsaikaan on hankala riehua ja tapella kun ihmisiä on kaikkialla, ja yleensä ollaan selvinpäin.

Vierailija

Yöllä häiriöitä aiheuttaa yleensä juottolan sulkemisaika-nakkari/taksijono-juopuneet-seuransaannista kilpailun turhauttamat-ilmiö, jonka aiheuttama melu kuuluu taustamelun vähyyden vuoksi kauas. Osasyy on alkoholin puheen äänenvoimakkuutta nostava tekijä.

Maalla, jossa on pimeää ja suhteellisesti vähän alkoholinkäyttöä, ei tuota kuule kuin vain pihapiirissä satunnaisesti. Asian merkityskin asettuu paremmin realiteetteihinsa.

Puistoja kaihtavat naiset on oma sosiaalinen kuriositeettinsa.

Vierailija

Raisiossa oli ainakin turvatonta jokin päivä sitten. "Ulkomaalaistaustainen" miesjoukko raiskasi aamyöllä ravintolasta tulleen naisen. Missähän ne kuuluisat suomalaiset rasistit ja skinheadit ovat? Miksi suomalainen yö on julkisilla paikoilla turvallista joukkoraiskausaikaa ulkomaalaistaustaisille miehille? Milloin lehdissä alkaa näkyä uutisia, että suomalaistaustainen miesjoukko raiskasi ja hakkasi ulkomaalaistaustaisen miesjoukon klo 1.30 kirjaston vieressä. Pimittääkö media tällaiset uutiset?

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

En sitten tiedä, mutta tyypillisin väkivallan kohteeksi joutuva kylillä liikkuja on 17-30v. mies. Turha on mummeleiden pelätä. Ei niille kukaan mitään tee. Mä taas saan lättyyni vähän väliä.

Vierailija

Koskaan ei voi tietää missä voi tulla yllätyteksi. Olin kerran kaverin kanssa nakkioskilla ja ihan siinä rauhassa mietin, että mitäs sitä tilaisi... No, siinä takanani seisoi ilmeisesti huumeiden vaikutuksen alaisena oleva tyttö. Ihmettelin kun se alkoi nojata minuun ja sipistä korvaani jotain. Yhtäkkiä se alkoi haroa hiuksiani ja veti päästä hiuspompulani ja alkoi hillittömästi töniä ja lopulta potkia minua. Olin " että helvetti vieköön, eikö täällä saa enää rauhassa tilata". Tilanne tosin kärjistyi, mutta onneksi kaveri sai tilanteen rauhoittumaan. Todella törkeetä kajota toiseen tuollatavoin.

Uusimmat

Suosituimmat