Kulkineita tai jotain

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Karmaisevan näköistä menoa. Jonkin aerodynaamisen (maa?)- efektin hyödyntämistä, mutta katsoin juttua "kylmin värein". Kieli on venäjää.

Youtubesta poistettu.
Vaihdoin otsikkoa. Vanha: Matkustaisitko tällä?

Sivut

Kommentit (75)

Vierailija

Kyseessä on wanha dokumentti silloisen Neuvostoliiton innovaatioista. Noita ei ole tarkoitettu itse asiassa siviilimatkailuun vaan jenkkien pommittamiseen.

On sen verran mielenkiintoinen pätkä että esitän sen eräälle Venäjää/Suomea puhuvalle tuttavalleni. Jotain sentään ymmärsin mutta ei kannata kommentoida nyt sen enempää ilman parempaa tietoa.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Neuvostoliittolainen "vesilintu". Liitää lähellä vedenpintaa ja kantaa paljon lastia. Noitahan yritettiin kaupata cargo kuljetuksiin länsimaihin joskus 90-luvulla. Sittemmin en ole kuullut.

Alkuperäinen käyttötarkoitus oli nopea maihinnousualus. Tuon ajan (siis80-luku) rannikkopuolustus ei välttämättä olisi laiteeseen ehtinyt reagoida ennen joukkojen rantautumista ja jopa järjestäytymistä.

Joskus intissä oli sellainen skennaario että "ylivoimainen, mekanisoitu, yllättävä ja suuri vihollisosasto suorittaa massiivista maahan nousua/laskua länsirannikolle". Taisivat viitata jossain välissä myös näihin koneisiin. Sittenhän me zhingahtelimme.

Kone lentää pari metriä meren pinnan yllä.

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Äääh taas unohdin villakoiran ytimen. Kone on kehitetty käyttämään hyväkseen (jos en väärin muista) merituulta. Ylimääräistä nostetta joka mahdollistaa kömpelön koneen liidon rannikolle suhteellisen pienin polttoainekustannuksin.

Edit: edelläpuhunut pääsikin jo villakoiran ytimeen.

Vierailija

Jäi painottamatta se mitä tuossa lähinnä hain eli se tuon härvelin olemus, joka on varsin trammaattinen kiitäessään matalalla kuin lentokone, joka ei pääse kunnolla ilmaan.
Olisiko se vaikuttamassa ettei noita taida olla nyt yhtään liikenteessä?

Ehkä se jää pahasti väliin lentokoneen ja ilmatyyny-aluksen/kantosiipi-aluksen suhteen, olematta riittävän nopea.

Olisihan tuo liikennöimässä vaikka suomen ja viron välillä aika vinkeä härveli.

Vierailija

Tuon ison KM-ekranokoneen edesmenneen suunnitelijan Rostislav Alexeevin suunnittelutoimisto Alexeev Central Hydrofoil Design Bureau Nižni Novgorodissa jatkaa edelleenkin näiden GEV-koneiden parissa.

Suunnittelutoimisto oli vahvasti esillä elokuun lopulla Žukovskissa pidetyssä Moskovan kansainvälisessä ilmailunäyttely MAKS:ssa . Kovasti toivat esiin sitä suunnitteilla olevaa yli 500 matkustajaa ottavaa ekranoa.

http://www.hs-ships.ru/e_pages.phtm?f=2&p=26

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tuossa näkyy tavallisien lentokoneitten laskeutumisefekti myös. Kone ei voi laskeutua, jos patopainetta on liikaa eli on saatava sakkautuminen aikaan oikea-aikaisesti tuosta patoutuneesta ilmasta huolimatta.

Noilla monstereilla päästään lentokonenopeuksiin matalalla, mutta miten toimivat kovassa allokossa?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Reiska
Seuraa 
Viestejä5100
Liittynyt6.5.2007
Kalevi
Enpä kyllä uskaltaisi nousta venäläisvalmisteisen laitteen kyytiin.

Olen ajanu ladalla, et ei toi kovasti pahemmaks voi mennä..

Per se

Vierailija
Kalevi
Enpä kyllä uskaltaisi nousta venäläisvalmisteisen laitteen kyytiin.

Kyllä niihin kummasti tottuu ja onhan niissä oma charminsa, itse matkustan muutamia kertoja vuodessa Ilyushin ja Antonov koneilla, no jälkimmäinenhän ei enää ole venäläisvalmisteinen. Etenkin noissa Ilyushineissä tottumista vaatii niiden karsea melu ja muu resonointi sisätiloissa sekä kovin jyrkät ja "väkivaltaiset" nousut suuren konetehon myötä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

No eikös noilla laskeutuminenkin ole samaa lajia? Pudottaudutaan melkein pystysuoraan suurin osa laskusta. Johtuu siitä että piloteilla on taistelulentäjän koulutus.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Ei niillä nyt sentään kaikilla taistelulentäjän koulutusta ole. Mutta kyllä se alastulo etenkin lyhyillä kiitoradalla aika rytinällä myös tapahtuu hyvin aikaisella kovalla koneiden "reversoinnilla" verrattuna siihen mitä länsikoneilla on tapana. Mutta nousu on todella välistä epämiellyttävää, kun koneita huudatetaan huullunlailla kiitoradan päässä ja sitten päästetään jarrut ja lähdetään raketin lailla matkaan. Tuntuu välistä kuin kone nousisi pystysuoraan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat