Miksi tallentaminen lisää tiedostoon kilotavuja?

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Niin. Miten?

Mistä johtuu, että vaikka kuinka photoshopilla kuvaa pienentää, se ei alle kuusi kilotavuiseksi pienene?

edit. Siis kun kuva on photoshopissa pienennetty 6 kiotavuiseksi, miksi siihen tulee useita kymmeniä kilotavuja lisää kun sen tallentaa vaikkapa jpg-formaattiin? Eikös jpg:n pitäisi nimenomaan olla pakkausformaatti, eli sen pitäisi pienentää kuvaa?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (79)

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005

Käytät kai liian hienoa ja monimutkaista ohjelmaa, jota et hallitse.
Minä olen pienentänyt omat avatareni (ja monet muutkin) ilmaisella XnView-ohjelmalla, jonka voi ladata vaikka tuolta: ilmaisohjelmat.fi : XnView

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija

Irfran view...hyvä ohjema minusta. Sillä voi tehdä avattaria ja ICO kuvia. Ai mitä ne on? Voisko joku muu kertoa niistä. Mut ICO kuvia käytän nettisivuilla.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
salai

Itse asiassa hallitsen photoshopin erinomaisesti. Internet on kuitenkin minulle musta aukko, enkä joudu tekemisiin kuvien pienentämisen kanssa juurikaan. Enemmän kuin kuvan pienentäminen minua kuitenkin kiinnostaa nimenomaan tuo ko. ohjelman tallennusprosessi. Kun jpg:n pienentää PS:ssä alle kuusi kilotavuiseksi, se kuitenkin tallennuksen yhteydessä kerää ympärilleen n. 40 kt lisää. Mistä se johtuu? Jos joku tietää, olisin suunnattoman kiinnostunut vastauksesta.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Niin. Miten?

Mistä johtuu, että vaikka kuinka photoshopilla kuvaa pienentää, se ei alle kuusi kilotavuiseksi pienene?

Kyllä se pienenee vaikka 0,01 kilotavun suuruiseksi jos pienennät sitä tarpeeksi.

Kuinka suuri se on pikselikooltaan? Mitä toimintoa käytät tallentaessasi sen ja mitä arvoja annat tallennusikkunassa?

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
Aweb
salai
Itse asiassa hallitsen photoshopin erinomaisesti. Internet on kuitenkin minulle musta aukko, enkä joudu tekemisiin kuvien pienentämisen kanssa juurikaan. Enemmän kuin kuvan pienentäminen minua kuitenkin kiinnostaa nimenomaan tuo ko. ohjelman tallennusprosessi. Kun jpg:n pienentää PS:ssä alle kuusi kilotavuiseksi, se kuitenkin tallennuksen yhteydessä kerää ympärilleen n. 40 kt lisää. Mistä se johtuu? Jos joku tietää, olisin suunnattoman kiinnostunut vastauksesta.
Miten ihmeessä voit julkisesti väittää hallitsevasi Photoshopin erinomaisesti, jollet pysty sillä tallettamaan edes yksinkertaista foorumille kelpaavaa avatarta?

Vai onko Photoshop niin paska ohjelma, ettei sillä moinen homma kerta kaikkiaan onnistu? Viisaammat neuvokoot sinua sen ohjelman käytössä, en ala asentelemaan koneelleni laitonta versiota pelkästään auttaakseni tuollaista tumpeloa.

Pystyn itse tekemään muutamassa sekunnissa esimerkiksi jostain nettikuvasta foorumille sopivan avataren noilla välineillä: XnView: kätevä, ilmainen ja suomenkielinen ohjelma (sieltä näköjään pari vuotta sitten tekemäni esimerkkikuva on jo vanhentunut Imageshackissa). Sitten jos tuon ohjelman rajalliset ominaisuudet eivät riitä, opettelen jonkun toisen johon kykyni riittävät.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Käytä File > Save for web -toimintoa. Valitse jpeg ja Qualityksi niin pieni arvo että ikkunan alaosassa kuvan kooksi ilmoitetaan sopiva kt-arvo.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
salai
Miten ihmeessä voit julkisesti väittää hallitsevasi Photoshopin erinomaisesti, jollet pysty sillä tallettamaan edes yksinkertaista foorumille kelpaavaa avatarta?

Kuten kirjoitin:

"Internet on kuitenkin minulle musta aukko, enkä joudu tekemisiin kuvien pienentämisen kanssa juurikaan."

Painettu grafiikka on täysin eri asia kuin nettigrafiikka.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Ding Ding
Aweb
Niin. Miten?

Kyllä se pienenee vaikka 0,01 kilotavun suuruiseksi jos pienennät sitä tarpeeksi.

Kuinka suuri se on pikselikooltaan? Mitä toimintoa käytät tallentaessasi sen ja mitä arvoja annat tallennusikkunassa?

Tuo save for web voi tosiaankin toimia, kokeilen. Toki kuva pienenee aivan minimaaliseksi, kuten kirjoitinkin, mutta jpg:ksi tallentaminen lisää siihen kilotavuja. Kiinnostaisi tietää miksi. Jpg-formaattihan on pakkausformaatti, jonka kuuluisi pienentää kuvan kokoa.

NallePuh
Seuraa 
Viestejä1151
Liittynyt19.7.2007
Aweb
Niin. Miten?

Atkinsin dieetillä.

Olen fiksu ja älykäs!

Vierailija

Tallentaisiko Photoshop siihen kuvan jotain metadataa? Ja sen todellakin saa tallennettua pieneen tiedostokokoon sillä save for web-tominnolla. Ihme itkemistä ja vittuilua. Salaikin voisi miettiä koska kannattaa pitää turpa kiinni, jos ei ole asiaan mitään sanottavaa.

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
ilesoft
Tallentaisiko Photoshop siihen kuvan jotain metadataa? Ja sen todellakin saa tallennettua pieneen tiedostokokoon sillä save for web-tominnolla. Ihme itkemistä ja vittuilua. Salaikin voisi miettiä koska kannattaa pitää turpa kiinni, jos ei ole asiaan mitään sanottavaa.
Minä nyt oikeasti yritin auttaa neuvomalla helpomman ohjelman käyttöä. Käsitykseni nimimerkki Awebin yleisestä asioiden ymmärryskyvystä vaikutti tietysti neuvooni.

Sitten ihmettelin, kun tämä ei kehumallaan "erinomaisella Photoshopin käyttötaidolla" osaa edes sellaisia perusasioita kuin kuvan tallettaminen tiettyyn kokoon. Vai eikö Photoshopissa todella voi tallennusta itse yksikäsitteisesti määrätä kuten kokeilemissani muissa ohjelmissa vaan pitää valita joku epämääräinen "save for web"-moodi?

Täytyy asentaa Photoshop, jospa sitten saisi oikeuden avata turpansa myös teidänlaistenne "asiantuntijoitten" kanssa keskustellessa.

Vierailija
Aweb
Niin. Miten?

On kysymys.

Sinä vastaat:

salai
Minä olen pienentänyt omat avatareni (ja monet muutkin) ilmaisella XnView-ohjelmalla, jonka voi ladata vaikka tuolta: ilmaisohjelmat.fi : XnView

Tuo ei vastaa kysymykseen.

Sen sijaan alat heti arvostelemaan toista kirjoittajaa. Tiedätkö mitä se kertoo sinusta, kun melkein joka kirjoittamassasi viestissä arvostelet muiden atk-taitoja?

Ihan vinkiksi: useita tietokoneen käyttäjiä arsyttää sellainen, että kun kysyy neuvoa, tulevat kertomaan miten hyviä itse ovat ja miten hyviä ohjelmia heillä on, sen sijaan että osaisivat vastata itse kysymykseen.

Tietokoneiden käyttäjät ovat aika kirjava sakki ja siihen mahtuu ties minkälaisen ohjelman ja käyttiksen käyttäjää. Jokainen on tottunut johonkin ja jos siinä on ilmennyt ongelma, haluaisi mielellään ratkaisun ongelmaan. Ei mitään toisen ohjelman mainostusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat