Lennokki

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.metacafe.com/watch/754244/re ... in_action/

Kun taidot ja resurssit yhdistää ja unohtaa mitä oppitunnilla sanottiin, niin jotain tuollaista saa aikaan.

Kommentit (11)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Aika vehje on! Tehopainosuhdekin tuntuu olevan kohdallaan, kun puolikaasulla pysyy jo leijunnassa. Ihmetyttää vain noiden vaakakierteiden nopeus lähes nolla-vauhdilla!

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Taisi moottorin vääntö pyörittää härveliä tuossa leijuntavaiheessa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Herra Tohtori
Taisi moottorin vääntö pyörittää härveliä tuossa leijuntavaiheessa.

Ja-a, yleensähän moottori asennetaan siten, että se osoittaa asteen pari vinoon kompensoidakseen vääntöä.

Veikkaan itse, että lennokki on vain erittäin kevyt ja siinä on suuret ohjainpinnat.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Niin siis jos puhutaan normaalista tilanteesta, jolloin vääntö kampeaa rullaavaa konetta oikealle/vasemmalle riippuen potkurin pyörimissuunnasta, niin silloin tätä hankalaa pyrkimystä voidaan rajoittaa asentamalla moottori siten että sen tuottama voima korjaa väännön tuottamaa momenttia.

Itse asiassahan potkurin pyörittäminen tuottaa vastakkaissuuntaisen momentin joka pyrkii pyörittämään moottoria (ja siihen kiinnitettyä lentolaitetta) pituusakselinsa ympäri myötä/vastapäivään. Rullatessa tämä havaitaan vääntönä oikealle/vasemmalle, ilmassa pituusakselin ympäri kiertymisestä sen mukaan miten paljon vastamomenttia potkurin pyörittäminen tuottaa, riippuen lapakulmasta, moottoritehosta, potkurin kierrosnopeudesta ja kuun ja tähtien asennosta. Jos potkuri/roottori on pystyasennossa, momentti pyörittää laitetta pystyakselinsa ympäri.

Helikopterin tapauksessa tämä estetään vipuvarren päässä olevalla kontrolliroottorilla. Leijuvan lentokoneen tapauksessa vain ohjainpintojen ja siipien poikkipinta-alan tuottama vastus rajoittaa pyörimistä.

Ohjainpinnoillahan ei tee kontrollin kannalta mitään jos ei ole ilmanopeutta, eli ei tuo nollanopeudella leijuessa pyöriminen luultavasti niistä johdu. Korkeusperäsintä ja sivuperäsintä tuossa voi käyttää potkurin tuottamalla ilmavirtauksella, mutta siivekkeillä ei konetta tuolla tavalla pyörimään saa.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Kone ei tosiaan paljoa paina.

Kyllä tuo propelli liikuttaa niin paljon ilmaa, että se aikaansaa riittävän nosteen jo sellaisenaan. Ohjainpinnoilla sitten on helppo pyöritellä konetta kuten haluaa.

Oikeassa Yak 54:ssa on myös järjetön suorituskyky...

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Jep, katsoin pätkän uudelleen. Potkurivirtauksella homma tuolla mallilla kyllä onnistuu, koska ohjainpinnat ulottuvat siiven kärjestä runkoon asti.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613
Liittynyt18.3.2005

Hyvinhän tuo pysyi oikein päin silloin kun sitä ohjattiin suoraan lentämään...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Vierailija

Olihan tuosta muutakin. Moottorin tehot ovat jopa 16 kW, joka selittää nuo temput.

Mestari:
Daniel Brüssow YAK-54 Red Devil

Hyvälaatuista lennätyskuvaa:
http://airtoimedia.nl/web/upload/Jurgen ... xtreme.wmv

http://www.3w-modellmotoren.com/video/c ... ckum-1.wmv

http://www.3w-modellmotoren.com/video/c ... how_01.wmv

Moottori:
http://www.3w-modellmotoren.com/english ... n_com.html

Startti:
http://www.3w-modellmotoren.com/video/start.htm

Uusimmat

Suosituimmat