Seuraa 
Viestejä45973

Brasilialainen lentokonefirman johtaja, Joel Rosado, kyllästyi maksamaan hirveitä summia bensasta. Bensakulut olivat 20 % hänen vuosiansioistaan, eli hänen firmansa kulutti noin 300000 litraa bensaa vuodessa.Niinpä hän osti itselleen uusinta mallia olevan Ipanema lentokoneen. Erikoista tuossa koneessa on se, että se käy etanolilla. Hänen laskunsa ovatkin tippuneet tuon koneen osalta 40% verrattuna bensakoneeseen. Nyt Rosado ostaa itselleen jo toisen vastaavan koneen ja aikoo muutatuttaa loputkin 11 konettaan etanolikäyttöisiksi. Ainoa ongelma on se, että vain yksi tehdas maailmassa valmistaa näitä etanoli käyttöisiä lentokoneita ja sillä on 2 vuoden jonotuslista valtaisan kysynnän takia.
Brasiliassa on yleisesti käytössä autoja, jotka toimivat pelkästään etanolilla ja muutenkin Brasiliassa myytävä bensa on 22-26% etanolia.

Etanolin käyttö bensan sijasta on ekologinen kysymys, sillä etanolilla tai etanolin ja bensan sekoituksella kulkevat autot saastuttavat huomattavasti vähemmän kuin bensakäyttöiset autot. Muun muassa kasvihuone kaasuja syntyy huomattavasti vähemmän kuin bensakäyttöisistä autoista.

Mitä mieltä olette onko etanoli käyttöinen auto tai lentokone teistä parempi vaihtoehto kuin bensakäyttöinen.

Sivut

Kommentit (45)

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613

No totta munassa on parempi vaihtoehto. Hinnan lisäksi myös päästöt vähenevät sanoisimmeko huomattavasti, kun rikin, typen ym aineiden oksidit muuntuvat pelkäksi divetymonoksidiksi ja hiilen oksideiksi...

Ainoa ongelma on se, että etanolia voi helposti valmistaa suhteellisen vähin kustannuksin, mikä hermostuttaa öljypamppuja. Ja tietenkin tällaista uutta, ympäristöystävällistä teknologiaa pitää (Suomen logiikan mukaan) verottaa mahdollisimman ankarasti, että sen kilpailukyky romahtaisi. Vrt. hybridiautoteknologia, biokaasuautoteknologia, etanoliautoteknologia ja yleensäkin kaikki mikä ei kulje bensalla... Lätkäistään älyttömät käyttökustannusverot.

Ei järjen häivääkään.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
buugie
Mites tuo suhde tehokkuus/määrä - vaikka prosentteina? Kuinka tehokasta etanolin käyttö olisi bensiiniin suhteutettuna?

Annan sinulle hyötysuhteen rahassa, se on puolet halvempaa kuin bensa. Pelkällä etanolilla ajavat autot( flex fuel) tulevat polttoaine kuluiltaan puolta halvemmiksi, ainakin Brasiliassa. Siellä voit tankata etanolia autoon aina Riosta Amazonin peräkyliin.

Juu onhan se halvempaa tankata etanolia, kuin bensaa. Jopa minä sen tiesin, ja taidettiin se jo mainitakin tässä.

Mitä hain, oli enemmänkin määrä, mitä etanolia vaadittaisiin suhteessa bensaan. Kasvaako tankkausmäärä paljonkin?

Linkissäsi kuitenkin todettiin, että etanoli on vain vähän tehottomampaa, eli ei mitään radikaalia.

buugie
Juu onhan se halvempaa tankata etanolia, kuin bensaa. Jopa minä sen tiesin, ja taidettiin se jo mainitakin tässä.

Mitä hain, oli enemmänkin määrä, mitä etanolia vaadittaisiin suhteessa bensaan. Kasvaako tankkausmäärä paljonkin?

Linkissäsi kuitenkin todettiin, että etanoli on vain vähän tehottomampaa, eli ei mitään radikaalia.


Jos sitä busseissa ja lentokoneissa käytetään, niin siitä voisi päätellä, ettei tankkausmäärä juurikaan kasva.

Tep
Seuraa 
Viestejä827

Ympäristövaikutuksiin pitää vielä kaikki etanolin valmistusvaiheet. Sokeriruokoko siellä on lähtökohtana vai mikä? Joka tapauksessa on tarkasteltava myös viljelyn ympäristövaikutukset.

Jos etanoli on Brasiliassa puolet halvempaa kuin pentsiini, niin se ei tarkoita Suomeen vielä yhtään mitään: Brasilia vetää joka vuosi sellaisen Euroopan kokoisen läntin sademetsää tasaiseksi ja paikalle tulee tehomaatalous plantaaseja. Sieltä saa halpaa sisäfilettä ja myös etanolia tuotettua suhteellisen edullisesti. Etanolia voidaan tietääkseni toistaiseksi tuottaa ainakin sokeriruo'osta ja puunjalostuksen yhteydessä? Lisäksi täytyy vielä muistaa ettei Brasilialla ole kovinkaan hyvä öljytilanne ja sen voisi ainakin kuvitella maksavan öljystään kovaa hintaa.

Noh, suomalaisen polttoaineen hinnasta n. 75 % on veroa ja tästä ei niin vain luovutakkaan.

Brasiliassa on ajettu ns. "alkoholi autoilla" jo vaikka kuinkakauan. Se suhde välillä muuttui siihensuuntaan, että puhtaasti etanoliautot hiukan vähenivät. Mutta kun öljyn hinta on nyttemmin noussut aika rajusti, etanoliautot ovat taas ruvenneet lisääntymään. Etanoli on saastettomampaa kuin tavan bensiini, ja halvempaa tuottaa. Mutta yksi ongelma teiltä jäi huomioimatta. Etanolimoottorin käyttöikä on huomattavasti lyhyempi kuin bensiinimoottorin.
No, ehkä sekään ei todellisuudessa ole se suurin syy, miksi etanoli autot ei ole yleistyneet juuri muualla. Suurin syy varmaan on öljy-yhtiöt. Jos vaikka puolet maailman autoista muutettaisi etanoli käyttöiseksi, se olisi öljy-yhtiöille järjettömän suuri tappio. No, nyt kun ilmasto lämpenee, jne. on todella ruvettu katselemaan saasteettomampaa polttoainetta. Ja jopa öljy-yhtiöt ovat näyttäneet ns. "vihreää valoa" uusille polttoaineille. No, suomessa ei moista kukaan kehitä, koska kaikki vaihtoehtoista polttoainetta käyttävät autot saavat nykyisin "käyttövoimaveron". No, se on kaikilla sama kuin dieselmoottoreilla. Saanähdä, tuleeko bensiinimoottorin tilalle polttokenno-, vai etanolimoottori? Vai ehkä joku aivan muu? Se on kyllä aivan selvää, että joku tulee. Itse uskon polttokennomoottori vaihtoehtoon.

Onhan niitä muitakin diopolttoaineita kuin etanoli. Esimerkiksi biodiesel. Sehän on käytännössä hyvin lähellä ruokaöljynä käytettyä Rypsi/rapsi öljyä. Jopa niin samalaista, että sitä voi periaatteessa syödä. Lisäksi sitä voidaan tuottaa muistakin kasveista kuten sinapista, jota voidaan kasvattaa Suomessa.

Nestehän rakentaa Porvooseen biodiesel:n tuotantolaitoksen. Tosin sen tuotanto menee kokonaisuudessaan Saksaan, kun Suomeen sitä ei kannata myydä(verotus).

Lisäksi maatiloilla syntyy runsaasti biokaasua(metaania), ainakin jos tilalla on eläimiä kuten sikoja tai nautoja. Soveltuu hyvin polttoaineeksi. Sillä voi ainakin periaatteessa korvata yllättävän ison osan maatilan lämmitykseen käytetystä öljystä tai maakaasusta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238

Vihreiden energiaohjelmaan kuuluu nimenomaan biopolttoaineiden viljelyn tehostaminen. He ovat povanneet siitä Suomelle jopa uutta, menestyksekästä markkinarakoa.

Ajatukselle on tällä palstalla kuitenkin tuhahdeltu ja naurettu paljon. Johtuuko sitten siitä, että viherpiipertäjät kannattavat sitä?

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Vihreiden energiaohjelmaan kuuluu nimenomaan biopolttoaineiden viljelyn tehostaminen. He ovat povanneet siitä Suomelle jopa uutta, menestyksekästä markkinarakoa.

Ajatukselle on tällä palstalla kuitenkin tuhahdeltu ja naurettu paljon. Johtuuko sitten siitä, että viherpiipertäjät kannattavat sitä?

Varmaakin tuo on syynä siihen. Ainakaan minun silmissäni viherpipertäjät eivät kyllä ole kaikkein uskottavinta porukkaa. Mutta toisaalta sielläkin taitaa olla niin, että pieni äänekäs huuhaa porukka on pilannut kokonaisuudessaan vihreiden uskottavuuden.

Ottakaa nyt vielä huomioon, että Brasilialla ja Suomella on vielä yksi ero: ilmasto. Ilmeisesti etanoliauto käynnistyy todella huonosti jo +10 asteen lämpötilassa. Olisi varmaan mukavaa sitten Suomen parinkymmenen pakkasasteen tammikuussa. Ja kannattaa muistaa, ettei täällä viljellä yhtään mitään syyskuun ja maaliskuun välissä... Ainakin Brasilian pohjoisosissa kasveilla on kasvukausi ympäri vuoden?, joten olettaisi, että siellä voidaan sokeriruokoa tai vastaavaa raaka-ainetta tuottaa per neliökilometri huomattavasti enemmän.

Ihmes
Ottakaa nyt vielä huomioon, että Brasilialla ja Suomella on vielä yksi ero: ilmasto. Ilmeisesti etanoliauto käynnistyy todella huonosti jo +10 asteen lämpötilassa. Olisi varmaan mukavaa sitten Suomen parinkymmenen pakkasasteen tammikuussa. Ja kannattaa muistaa, ettei täällä viljellä yhtään mitään syyskuun ja maaliskuun välissä... Ainakin Brasilian pohjoisosissa kasveilla on kasvukausi ympäri vuoden?, joten olettaisi, että siellä voidaan sokeriruokoa tai vastaavaa raaka-ainetta tuottaa per neliökilometri huomattavasti enemmän.

Katso jo aiemmin antamani linkki, ole hyvä:
http://www.volvooceanadventure.org/volv ... 0005.shtml

tapani
Onhan niitä muitakin diopolttoaineita kuin etanoli. Esimerkiksi biodiesel. Sehän on käytännössä hyvin lähellä ruokaöljynä käytettyä Rypsi/rapsi öljyä. Jopa niin samalaista, että sitä voi periaatteessa syödä. Lisäksi sitä voidaan tuottaa muistakin kasveista kuten sinapista, jota voidaan kasvattaa Suomessa.

Nestehän rakentaa Porvooseen biodiesel:n tuotantolaitoksen. Tosin sen tuotanto menee kokonaisuudessaan Saksaan, kun Suomeen sitä ei kannata myydä(verotus).

Lisäksi maatiloilla syntyy runsaasti biokaasua(metaania), ainakin jos tilalla on eläimiä kuten sikoja tai nautoja. Soveltuu hyvin polttoaineeksi. Sillä voi ainakin periaatteessa korvata yllättävän ison osan maatilan lämmitykseen käytetystä öljystä tai maakaasusta.


Biodiesel on Saksalainen systeemi. Noista mainitsemistasi rypsi öljystä tulee puhtaampaa ja halvempaa kuin dieselistä. Moni dieselauto kestää jo nyt ilman mitään muutoksia 20% biodieseliä. Saksalaiset auton almistajat valmistavat autoja, jotka kestävät 100% biodieseliä. Saksan hallitus onkin keventänyt biodieselin verotusta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat