Liian yleinen moka tv-lähetyksissä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Laitoin asiasta YLE:lle palautetta. Tuhotaan laajakuva laittamalla logo mustaan ylänurkkaan

Kuva viime lauantain Avara Luonto ohjelmasta.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Miten niin moka ja miten niin tuhotaan laajakuva logolla ylänurkassa ??
Sinnehän se on päinvastoin hyvä laittaa, kun se on muuten mustaa aluetta. Ei tuhoa laajakuvaa.
Samoin tekstille alareunan musta raita on aivan omiaan. Ei tarvitse sitäkään tunkea kuvan sekaan.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Miten niin moka ja miten niin tuhotaan laajakuva logolla ylänurkassa ??
Sinnehän se on päinvastoin hyvä laittaa, kun se on muuten mustaa aluetta. Ei tuhoa laajakuvaa.
Samoin tekstille alareunan musta raita on aivan omiaan. Ei tarvitse sitäkään tunkea kuvan sekaan.

Joo, mutta kuvasuhde menee telkussa päin prinkkalaa. Tosin voihan sen manuaalisesti säätää uusiksi.

Tuo kanavalogo on muuten aivan järjetön keksintö. Varsinkin nykyään. Tuhoaa vain alkuperäistä sisältöä.

Vierailija
Volitans
Tuo kanavalogo on muuten aivan järjetön keksintö. Varsinkin nykyään. Tuhoaa vain alkuperäistä sisältöä.

Paitsi siellä kuvan mustassa osassa ei tuhoa mitään.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Ertsu
Volitans

Aivan oikein, mutta telkku päättelee kuvasuhteen tästä väärin, kun kuvadataa on myös siellä. Sinänsä hyvä. Mutta nyt, kun on digi-tv, niin olisi jo aika siirtyä yhdenmukaiseen 16:9-formaattiin kaikissa lähetyksissä. Ja unohtaa nuo hölmöt kanavalogot.

Vierailija

Tuossa lienee kyseessä 4:3 kuva johon on ns. poltettu kiinni 16:9 kuva samoin kuin logokin on poltettu sinne yläreunaan. Eli kyseessä on eräänlainen letter-box kuva, joka jo on itse aineistossa tämän muotoinen. Olisiko kyseessä vanhempaa matskua? Samantapaisena letter-boxina tulee kyllä muitakin ohjelmia, muistaakseni esim sunnuntai-iltaisin TV2:lta tuleva italiaanosarja Kunnian hinta. Joissakin telkkareissa tuon kuvan pystyy kyllä manuaalisesti zoomaamaan kokoruudun täyttäväksi.

Vierailija
Ertsu
Volitans

Tuhoaapas. Kuvaformaatissa on tietty määrä pikseleitä käytettävissä ja jos näistä pikseleistä hukataan nuo mustat alueet, niin se meinaa että itse kuvamateriaali on epätarkempaa. Siis kun kuvaan lätkitään tuommoiset mustat viivat, niin 576 vaakarivistä katoaa osa pois ja itse kuva joudutaan jo ennen pakkaamista änkeämään vähempään pikselimäärään. Tämän takia ns. "letterbox" kuva huonontaa lähetystä.

Anamorfisessa kuvassa puolestaan käytetään kaikki saatavilla olevat pikselit sille varsinaiselle kuvalle ja annetaan television venyttää se oikeisiin mittasuhteisiin.

Lisäksi digitelkkarin MPEG-2 algoritmille tuottaa ongelmia jos kuvassa on yhtäaikaa paikallaan pysyviä ja liikkuvia osia. Kanavalogo on juuri tällainen, mutta myös nuo mustat palkit aiheuttavat oman ongelmansa, kun algoritmin kannalta ne ovat kuvassa olevia oikeita objekteja jotka pitää ottaa huomioon. Seurauksena on kuvan korruptoitumista silloin kun siinä on nopeaa liikettä.

Jos digitv olisi suunniteltu oikein, niin esim. tuon kanavalogon pitäisi tulla kuvavirrasta erillään, jolloin television päätettäväksi jäisi näyttääkkö sitä vai ei.

Vierailija

Tuon kanavalogon Suomeen tuoja tai luoja on varmaankin jonkin ison kihon poika. Muutenhan sen voisi poistaa tai korvata harmittomammalla informaatiokentällä. Saanut varmaan Sarasvuon koulutusta

Vierailija

Ainakin tuossa omassa digisovittimessa on kanavanumeron osoitin. Ja vaikkei olisi, niin muisti pelaa vielä sen verran, että tajuaa uutisten tulevan tv1:ltä.

Vierailija
Veikko
Ertsu
Volitans

Tuhoaapas. Kuvaformaatissa on tietty määrä pikseleitä käytettävissä ja jos näistä pikseleistä hukataan nuo mustat alueet, niin se meinaa että itse kuvamateriaali on epätarkempaa. Siis kun kuvaan lätkitään tuommoiset mustat viivat, niin 576 vaakarivistä katoaa osa pois ja itse kuva joudutaan jo ennen pakkaamista änkeämään vähempään pikselimäärään. Tämän takia ns. "letterbox" kuva huonontaa lähetystä.

Itseäni nämä letter-boxit eivät hirveästi hairitse, zoomaan nimittäin kuvan manuaalisesti suunnilleen koko ruudun täyttäväksi niin, että logo jää ruudun ulkopuolelle. Onhan tuosta tietty ylimääräistä vaivaa ja lisäksi itse kuvanlaatuhan on tietty huonompi kuin oikeassa 16:9 lähetteessä. Onneksi tämäntyyppiset formaatit ovat viime aikoina kovasti vähentyneet.

Vierailija
Ertsu
On se mukava tietää kotimaassakin, mitä kanavaa katselee. Itse en kuitenkaan katso enää mitään.

Terve valinta epäterveessä yhteiskunnassa.

Vierailija

Tulee niitä uutisia muiltakin kanavilta. Sitäpaitsi muuna aikana tulee muuta ohjelmaa, jolloin kanavalogo on perusteltu. Jos omistaisin vielä telkkarin, ei minua tuo kanavalogo häiritsisi pätkän vertaa, varsinkin, kun se on sijoitettu siihen mustaan palkkiin. Enemmän se häiritsisi kuvan päällä. TV vastaanotin tunnistaa kyllä ne mustat palkitkin kuvan osaksi, juoviksi, joten mitään järkevää estettä niiden käyttämiselle ei ole. Jos kuva zoomataan ruudun kokoiseksi, se vääristyy.

Vierailija
Ertsu
Jos kuva zoomataan ruudun kokoiseksi, se vääristyy.

Ei tuo letterbox kuva vääristy kun zoomaat sen ruudun kokoiseksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat