Aika

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin lähinnä psykologinen, aika, mitä se on? Mitä tuo aika jota tarvitaan itsensä ymmärtämiseen on? Ajan avulla ymmärtäminen, kokemukseen perustuva, vertaaminen, voiko sen avulla ymmärtää itseään?

No jatketaan , mutta voiko ajan avulla ymmärtää omaa olemustaan, siis sitä "kuka minä olen, mikä minä olen"

Voiko tuota ymmärtää vertaamalla, aika on vertaamista.

Sivut

Kommentit (42)

Vierailija

Aika absoluuttisena suureena ei ehkä merkitse paljoa. Eri kulttuurit ovat valinneet sattumanvaraisen nollavuoden. Nykyfysiikan nollavuosi on vaikeampi määrittää, koska ajankulku ei ole vakio.

Tärkeämpää on ehkä aikaero.

Sama asia vertauskuvallisesti: Onko paine-ero absoluuttista vai ylipainetta ( kPa(A) tai kPa(G) ). Sillä ei ole merkitystä, se on molempia, enemmän kuitenkin absoluuttista. Pointti on siinä, että paine-ero on energiaa, joka vaikuttaa ympäristöönsä.

Aika joka kuluu itsensä kehittämisessä, se vaatii tietyn aikaeron. Noin niinkuin kouluaika, parikymmentä vuotta (yliopisto mukaanlukien). Absoluuttisella ajalla ei ole tällöin merkitystä, aikaero tuo muuttavan voiman kehitykselle.

Jotkut ovat neroja, ovat perillä asioista jo ilman koulutusta. Joillekin ei mikään aika riitä. Jotkut löytävät sitä enemmän kysymyksiä, mitä enemmän oppivat, aika tuntuu pakenevan.

Vierailija

Niin aikaero, mutta ei ole aikaa, jos ei ole sen katsojaa. Oppi tai kokemus on aikaa, koettu muistiin merkitty kokemus on ajan lähtökohta, aika on asioiden vertaamista keskenään.

Kuka on näiden asioiden katsoja, kuka on minä, mikä on siis minä, vertaaja?

Ymmärrän, että tämä saattaa olla vaikea kysymys, kukapa tuntisi, itseään?

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005
henkka
Niin lähinnä psykologinen, aika, mitä se on?

Koskettava, romantillinen jutska on, mistä muualta kuin eteläamerikan viidakosta ja sieltä nähden pohjoisen preerioilta, että intiaanit katsovat aikaa taaksepäin, etenevät peruuttamalla.

Intiaanit kulkevat aikaan nähden takaperin — opetus jonka syvällisyys hivelee tyhmiä.

Heidän, inkkareiden, tietty, edessä on se mikä on mennyt. Valkoisen miehen taakka vastaavasti on siinä että se yrittää, tyhmä valkoinen mies, katsoa taakseen, kohti tulevaisuutta jota ei voi nähdä.

Aika on siis aina jotain sellaista jonka voi nähdä menneen. Tulevaa vasten aikaa ei ole, koska se ei ole vielä ollut.

Aika on näin näkökulma enimmäkseen siihen mikä on tapahtunut. Kaikki muu on perusteetonta aproksimaatiota ja aiheuttaa turhan valkoisen taakan miehelle.

On aika olla aika intiaani ja kokea aika jonka on jo joku intiaani kokenut. Käytetty, aikasi on jo käytetty. Mene kassan kautta.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija
henkka
Niin lähinnä psykologinen, aika, mitä se on? Mitä tuo aika jota tarvitaan itsensä ymmärtämiseen on? Ajan avulla ymmärtäminen, kokemukseen perustuva, vertaaminen, voiko sen avulla ymmärtää itseään?

No jatketaan , mutta voiko ajan avulla ymmärtää omaa olemustaan, siis sitä "kuka minä olen, mikä minä olen"

Oma aika alkaa siitä kun syntyy. Aikaa voi sanoa elämän kulkemiseksi eteenpäin. Ajan mukana ihminen kehittyy ja tulee uusia kokemuksia ja uusia ajatuksia. Vuosien vieriessä noita menneitä ajatuksia ja kokemuksiian voi ajatella, voi siis ajatella ajassa taakse päin. Miettiä millainen oli silloin ja silloin ja verrata millainen on nyt, siis ajattelu hetkellä. Ajan avulla voi muistaa menneisyytensä. Jos ihmisellä ei olisi ajan tajua, silloin ei ihminen kykenisi ajattelemaan menneisyyttään, ainoastaan vain sen hetken elämää.

Ajan avulla minä ainakin voin ymmärtää kuinka monta vuotta vanha minä olen. Ymmärrän että ajan mukana muutun minäkin. Aika rientää eteen päin ja lopulta tulee käymään niin että aikamme loppuu, sen me tiedämme kaikki että aikamme ei ole ikuinen.

Aika on minulle elämää joka alkoi syntyessäni ja loppuu kuollessani. Elämä, se on itse kullekkin aika. Ja niin edelleen ja niin edelleen......

Vierailija

Tällä hetkellä ajassa miestä/naista mitataan! Kuinka nopeasti pääset urasi huipulle? Oletko tarpeeksi tehokas suhteessa aikaan? Aika on rahaa! Oletko tehnyt aikasi rahan arvoiseksi?

En oikein ymmärrä aikaa ja siksi olenkin huono ajankäytössä. Aikaa itseni ymmärtämiseen ei ole. Siispä liikun ajassa ajattomana.

Aika on turhaa, siirry ajattomuuteen

IsoJussi
Seuraa 
Viestejä987
Liittynyt16.3.2005

Ajan avulla asioita laitetaan järjestykseen. Sitten niille löydetään syy-seuraus-suhteita. Ajan avulla ihminen mittaa elämänsä ja olemisensa.

Aika on apusuure, jonka avulla voit itseäsi johonkin suhteuttaa.

henkka

Kaikki on vertaamista, vertaat aika usein itseäsi metrin mittaan tai kilogramman painoon.
Henkka
Jess näin, mutta mitä on minä, silloin, kun sitä ei verrata mihinkään?

No etpä juuri mitään...

Same shit, different day...

Vierailija

Niinpä, ajan avulla suhteutetaan, ja verrataan. Vertauksen tulosta pidetään tosiasiana, määritteenä. Siis olen kaunis, ruma, rikas, köyhä, mitä milloinkin.
Mutta viisastuuko ihminen ajan avulla, tuleeko hän joksikin? Kokemus, tiedot, taidot kyllä kehittyvät, muuttuuko ihminen, tuleeko hän paremmaksi?

Vaarin intiaanien mielestä tulevaisuus on vapaa, näin onkin, mutta olemmeko me ihmiset vapaita?

Niinkuin ayla sanoi voin miettiä millainen olin, tai millainen olen nyt. Huomaan kyllä etten ole muuttunut. Saatan toimia erilailla kuin ennen, osata käyttäytyä, ja soveltaa eri asioita paremmin, mutta ihmisenä en ole muuttunut, ihminen ei muutu.

"En ole juuri mitään" mitä siis olen?

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
Boysen
Aika on se suure, minkä perusteella lakimies ottaa 100euroa yhdestä puhelinsoitosta.

Tai yleensä enemmän

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Aika on myös pakokeino. Elämän ollessa ehdoton, se tapahtuu nykyhetkessä, eikä se kuuntele valituksia.
Ajan avulla pyritään lieventämään seurauksia, sovittamaan, selittämään, ja mukautumaan.

Vierailija

Ei aika ja sen kuluminen vaadi tarkkailijaa. Se etenee meistä riippumatta.

Atomit jakautuvat, tähdet räjähtävät, galaksit kiertyvät omalla ajallaan omilla todennäköisyyksillään. Sen olemme havainneet, mutta sitä ne tekisivät vaikkemme olisi asiaa tutkineet.

Ihmisen omalle minälle aika merkitsee lähinnä objektiivisia jaksoja, kehittymisvaiheita, eli aikaeroja, kuten: Vanhoina aikoina oli kivaa, 8 tunnin työaika, nykyään on asiat huonosti, lomasta on jäljellä enää 2 viikkoa, parkkiaika on puoli tuntia, jos otan tuon pokan niin myöhästyn kymmenen minuuttia, lapsi kasvaa ulos kotoaan parissakymmenessä vuodessa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat