Miksi lapset ei syö kouluruokaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minä koulussa söin ruokani ja oli ihan hyvää. Miksi nykynuorisolle ei oikea ruoka maistu?

Sivut

Kommentit (82)

Vierailija

Koska kouluruoan taso on laskenut (budjettileikkausten takia?).
Joissain kouluissa ruokaan annettua määrärahaa ei edes käytetä kokonaan, joten ruoka on mausteetonta mössöä.

Vierailija

Kun puhutaan "monipuolisesta ruokavaliosta", tarkoittaa se yleensä sitä, että lapsia kidutetaan kaikkein sadistisimpien hullujen keksimillä hirvittävillä mömmöillä, joiden reseptit olisi pitänyt hävittää ja keksijät pilkkoa jo niiden syntyvaiheessa. Esimerkiksi kaikki ruuat, joiden nimessä on sana "kiusaus" tai "laatikko" (makaronilaatikkoa lukuun ottamatta).

Vierailija

Tämä juttu on ihmetyttänyt myös minua. Ainakin kun itse kävin peruskoulua 80-luvulla, oli kouluruoka mitä mainiointa, paitsi kesäkeitto yök!, mutta se nyt oli makuasia. Varmaan karkki- ja limuautomaateilla on jotain tekemistä asian kanssa, kun kakarat vetää itsensä sokeria täyteen ennen ruokatuntia, niin ei ihme jos ruoka ei maistu.

Vierailija

Eräs tapa nujertaa orastavan itsetunnon ilmaukset on puuttua lapsen valinnanmahdollisuuksiin perustarpeissa, joita syöminenkin on. Se koetaan moraalisesti oikeaksi. Lapsi kapinoi ja jättää ruuan syömättä koska se on ainoa keino. Hän korvaa sen roskaruualla, jota tuputetaan toisaalla rahastusmielessä.
Jos lapsi saisi ilmaista kapinaansa, antamalla hänen järkevissä rajoissa päättää mitä ja milloin syö, voi tilanne olla parempi ravitsemuksellisesti.

Kuinka kallis ruoka on liian kallis jos lapsi kehittyy paremmin?

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Fëanor
Kun puhutaan "monipuolisesta ruokavaliosta", tarkoittaa se yleensä sitä, että lapsia kidutetaan kaikkein sadistisimpien hullujen keksimillä hirvittävillä mömmöillä, joiden reseptit olisi pitänyt hävittää ja keksijät pilkkoa jo niiden syntyvaiheessa. Esimerkiksi kaikki ruuat, joiden nimessä on sana "kiusaus" tai "laatikko" (makaronilaatikkoa lukuun ottamatta).

Näyttää pitävän paikkansa:

"Viikon ruokalista Turun kouluissa

Nälkäpäivä 20. - 22.9.2007
Maanantai 17.9.

Nakkistroganoff, perunat, mehevä kaalisalaatti
Tiistai 18.9.

Janssonin kiusaus, punajuuri - omenasalaatti
Keskiviikko 19.9.

Värikäs possupata, perunat, jäävuori - kurkkusalaatti
Torstai 20.9.

Kesäkeitto, karjalanpiirakka ja munavoi
Perjantai 21.9.

Gratinoitu perunsosevuoka, tomaatti-sipulisalaatti

Ruokalista syksy 2007"

Tosin kyllä nuo minulle lounaaksi maistuisivat, jos olisivat ilmaisia, kuten ovat lapsille.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija

Kuulostavat kyllä hienoilta nuo nimet, todellisuus on aivan toinen. Hämmästelin kerran nähtyäni lehtijutun jostain koulusta, jossa jonkunsortin päättäjät kävivät viikon verran syömässä ja totesivat kouluruuan mainioksi. Siellä oli tarjolla jopa useampaa leipälajia, meillä ei ole ollut kuin näkkileipää, poikkeuksena keittopäivät jolloin saa sitkeän sämpylän. Muistaakseni saivat siellä jopa jotain juustoa ym. leivän päälle, entisessä koulussani tämä oli mahdollista n. kerran kuussa.

Perunat ovat ala-arvoisia. Ottamastani kolmesta perunasta (perusannos minulle) vähintään yksi oli musta sisältä, tavattoman löysä tai muuten vaan kuvottava. Ennenmuinoin huhujen mukaan kouluissa tehtiin ruuat, nykyään lienee lämmitys lähes ainut "valmistus"keino. Poikkeuksena koulun "talon tapaan"-niminen ruokalaji joka oli useimmiten kaalilaatikkoa.

Ja tuossa entisessä koulussani ei ollut limsa/karkkiautomaattia. Lukion puolella oli, mutta yläastelaisilla ei sinne ole asiaa.

Itse siis söin kuitenkin kouluruokaa joka päivä yläasteen ja lukion aikana poislukien harvinaiset päivät, jotka päättyivät ennen ruokailua (lähinnä lukiossa).

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Meillä oli amiksessa hyvät ruuat. Oli jotain ulkofilettä ja sitten lohta monesti+ muut pöperöt. Myös niitä ruokia oli jota ei välttämättä syönyt kuin vain ainoastaan jos oli oikeasti nälkä.

Kaikenlaisia ruokia, mitkä kouluruuaksi oli laadukaita. Toki asiaa selittää että nämä ravintoalan opiskelijat niitä oppityökseen kokkas.

Vierailija

Mitä kauempaa kouluruoka kuljetetaan, sitä kehnompaa se yleensä on. Muistan tosin omat kouluaikani, eikä ruoka silloin ollut mitään herkkua, mutta nälkäänsä sitä söi.

Suurin moka on siinä, että kouluruokailu ulkoistetaan halvimmalle tarjouksen tekijälle ja putiikki saa liian suuren alueen palveltavakseen.

Lisäksi koulujen ruokapöytiin soisi mausteita, joilla saa makua ruokaan.

Lasteni kokemusten mukaan parempaan suuntaan ollaan menossa. Toinen ylä- ja toinen ala-asteella.

Iso tekijä varsinkin tyttöjen kesken on kimppakerho: "hyi yök, en ainakaan tuota syö!". Mielipide leviää, kuin kulovalkea.
Maistaisivat edes.

Vierailija

Oma teini-iän kynnyksellä oleva muksu ei syö kalakeittoa kun se on minun tekemää. Enhän minä kuori kokonaan uusia perunoita. Itse lapioin sitä kuitenkin suurin piirtein kauhalla.

Vierailija
Leuka
Muistan tosin omat kouluaikani, eikä ruoka silloin ollut mitään herkkua, mutta nälkäänsä sitä söi.

Niin, aika pahaahan se oli, mutta nälkäänsä sitä söi. Nykyään koululaisilla on vaihtoehtoja ja siksi kouluruoka ei kelpaa..

Vierailija

En tiedä teidän käymistänne kouluista tai nykyisistä peruskoulun pöperöistä, mutta minä olen aina pitänyt tarjotuista kouluruoista (poikkeuksena marjapuuro, joka yleensä oli sitkeää kuin liisteri ).

Vierailija

Kun en muista missä - täällä vai lehdissä - kerrottiin miten mielettömiä vaatimuksia koulukeittiölle aiheuttavat erilaiset allergiat/erikoisruokavaliot.

Siis energiaa ja aikaa kuluu vielä erikoisruokavaliolaisten dieettien suunnitteluun. Puhumattakaan että erikoisruoat maksavat.

Väkellä siinä sitten monipuolista, vaihtelevaa ja maistuvaa ruokaa koko viikoksi isolle tyytymättömälle joukolle + kirjavalle allergikkojoukolle.

Monet vanhemmat ovat kertoneet, että ruualla kikkailu ja siitä kieltäytyminen alkaa vasta koulussa. Tietysti, luokassa on heti kättelyssä pari erikoisruokavaliota ja sitten pari kellokasta jotka tajuavat että ruoka on huonoa. Voihan se ollakin.

Vierailija

Meidän koulussa ruoka kyllä tehdään ihan kokin toimesta, mutta ruoan taso ei toisinaan silti ole mitään huippua. Esim. perunat ovat usein kuorittuja, jolloin niihin on monesti muodostunut ällöttävä sitkeä pintakerros. Joskus perunat taas maistuvat suorastaan kuvottavan makeilta, kuin olisi aspartaamia laitettu.

Toinen esimerkki on liha. Olkoon mitä lihaa tahansa, on se sitkeää, jänteistä ja purukumia.

Myös monet ruoat on joko maustettu piloille tai jätetty kokonaan maustamatta. Jälkimmäisen voi onneksi korjata itse ainakin jossainmäärin niillä mausteilla mitä ruokalassa on saatavilla.

Monesti ruoka on kyllä erittäin hyvääkin. Useimmiten jotain välimuotoa, vie nälän, ei okseta, mutta ei kyllä aiheuta mitään erityistä mielihyvääkään.

Toinen ongelma on annosten koko. Monesti esim. lihapullien tapauksessa annoskoko on aivan liian pieni, n. 5 em. tapauksessa. Nälänviemiseen tarvitsee enemmän. Suurin osa syö enemmän kuin olisi sallittua, eikä ole tietääkseni koskaan ruoka loppunut. Lähes aina edellispäivän ruokaa saa vielä seuraavankin päivänä kun on jäänyt yli, jopa parhaimilla ruokalajeilla.

Kaikkia näitä ongelmia hieman korvaa kieltämättä kattavat leipä- ja salaattivalikoimat. Usein koulussamme valitetaan kuitenkin, että leipää syödään nälkään. Leipää syödään nälkään vain koska muutakaan ei voi syödä.

Tämä nyt oli vain yhden oppilaan mielipide yhdestä koulusta, mutta luulen tämän pätevän myös muihin kouluhin, joissa vastaavanlainen paikanpäälläkokkausjärjestelmä on. Oppilaitoksissa, joissa ruoka vain lämmitetään on tilanne mitä todennäköisemmin vielä huomattavasti vakavempi.

Ja niille, jotka valittavat, että kaikki on nuorten oma vika: Teidän pitäisi itse jotenkin päästä maistamaan sitä ruokaa mitä tarjotaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat