Kahdenlaisia muistikuvia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Taas erään kerran mietin noita elämäni ensimmäisiä muistikuviani.
Kahteen ensimmäiseen muistikuvaani suhtaudun kummeksuen. Niissä näen itseni muistitilanteessa.
Aivan ensimmäisessä muistikuvassani minua kannetaan talvella kivisiä portaita ylöspäin. Siis minä näen, että minua kannetaan. Eihän sellainen voi olla muistikuva.
Toisessa muistikuvassani minä "näen" itseni juoksevan raiviolla. Olin vanhempien kertoman mukaan juossut kuuman hiillokseen ja polttanut jalkani pahasti.
Tuo kokemukseni on jäänyt syvälle mieleni sokkeloihin, mutta niin, että minä näen siinä itseni ja sitä tässä kummeksun. Sen vuoksi kysynkin:

Onko sellaiset muistikuvat luotettavia, missä itse näkee itsensä? Onko teillä samanlaisia muistikuvia?

Kommentit (5)

Vierailija

Ehkä olet luonut omia muistikuvia siis uuden perspektiivin tilanteeseen vanhempiesi kertoman perusteella? Itselläni ei ole vastaavanlaisia muistikuvia enkä muistaakseni ole kuulut moisesta.

Vierailija

Itsestäni on pienenä otettu niin paljon videokuvaa sekä valokuvia vanhempieni toimesta, esikoinen kun olin, että nämä ovat sekoittaneet muistoni täysin. Luulen muistavani asioita kuin eilisen päivän ja sitten muistankin nähneeni sen tapahtuman videolla jälkeenpäin jne jne.

Onko sinua pienenä kuvattu paljon? Saattaisi olla sinunkin muistot sekaisin tämän johdosta. Kuvat myös selittäisivät ruumiin ulkopuolista kuvakulmaa.

Vierailija

Ensimmäinen muistikuvani on ajoilta, jolloin olin 3-4 vuotias. Heräsin aamulla ja näin, kun isäni astui huoneeseen. Ei sen ihmeempiä

Aloittajan kuvaamat tilanteet muistojen erikoisista perspektiiveistä ei ole minulle ollenkaan outoja. Monesti "näen" muistojen tapahtumat eri henkilön silmin [size=75:26ht8wr9](en tarkoita konkreettista henkilöä)[/size:26ht8wr9]. Joskus jopa suhteellisen uusille muistoille käy näin.

Vierailija

Eräs varhaisimpia muistikuviani on, että istun isäni kanssa sairaalan odotushuoneessa odottamassa ja näen ikkunasta lentokoneen lentävän. Luullakseni olimme sairaalassa siksi, kun pikkuveljeni syntyi. Olin silloin 2v ja 9kk. Muistikuvassa tarkastelen itseäni ikäänkuin ulkopuolelta.

Vierailija

Sadveku:
"Onko sinua pienenä kuvattu paljon? Saattaisi olla sinunkin muistot sekaisin tämän johdosta. Kuvat myös selittäisivät ruumiin ulkopuolista kuvakulmaa."

Ei ole.
Olin hiljattain ystävän luona rantasaunassa saunomassa. Kun muistelen sitä saunomista, näen muistoissani itseni saunomassa.
Oletettavasti minä rakennan olettamuksista ja kokemuksesta muistoihini " filmin", jota minä katson/muistelen. Omin silmin nähdyt muistikuvat täydentävät tuota muistifilmiäni.
Olennaista on, että kaikki muistikuvat tapahtumista eivät ole omin silmin nähtyjä, vaan muistikuvissa minä olen ulkopuolisen kuvauskohteena.
En tiedä osasinko minä nyt tuota ymmärrettävästi selittää

Uusimmat

Suosituimmat