Oikeistolaisen lapsuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vunetista löytyi mielenkiintoinen artikkeli, mutta itse tutkijoista ja metodeista olisi kiva tietää lisää. Lisäksi 95 ihmistä on aika pieni otos. Kuinkahan kattavia ne muut vastaavat tutkimukset ovat mahtaneet olla?

Tämän perusteella tietyistä tiede-foorumin kirjoittajista voidaan hahmotella nyt aika mielenkiintoinen lapsuusprofiili. Mahtoivatko koulussa joutua kaveriporukassa nokkimisjärjestyksessä alakastiin, kun auktoriteettiuskollisesti kantelivat kaikki tehdyt ja tekeillä olevat metkut opettajille?

http://www.vunet.org/tiede/tutkimus_rui ... t-346.html

Tutkimus: Ruikuttavat lapset kasvavat usein oikeistolaisiksi

Miten voit tunnistaa vauvakonservatiivin Ruikuttavat lapset, kertoo uusi tutkimus, kasvavat usein tiukkapipoisiksi ja perinteellisiksi.

Tulevaisuuden vasemmistolaiset toisaalta...

Muistatko ne valittelevat, epämukavaksi olonsa tunteneet lapset leikkikoulussa, ne jotka aina ajattelivat että joku tekee heille pahaa, ja olivat aina juoksemassa opettajalle kantelemassa muista?

On hyvin paljon mahdollista että hänestä on kasvanut oikeistolainen.

Ainakin Berkeleyn alueen tutkimuksen mukaan joka 20 vuoden ajan tarkkaili 95 lapsen elämää.

Itsevarmat, joustavat, itsenäiset lapset kasvoivat usein vasemmistolaisiksi.

Tutkimuksen mukaan epäturvalliseksi itsensä tuntevat lapset hakevat turvaa perinteistä ja määräysvallasta, ja löytävät sen usein oikeistolaisten politiikasta. Enemmän itsevarmat lapset ovat innokkaita vaihtoehtojen etsijöitä, ja löytävät usein vasemmistolaistyylisen politiikan kiehtovana.

Myös aiemmin ollaan toteutettu vastaavia tutkimuksia joissa ollaan tultu samaan lopputulokseen.

Tutkimuksesta voi lukea lisää Star -julkaisun sivuilta englanninkielellä.

Kommentit (12)

Vierailija
Tutkimuksen mukaan epäturvalliseksi itsensä tuntevat lapset hakevat turvaa perinteistä ja määräysvallasta, ja löytävät sen usein oikeistolaisten politiikasta. Enemmän itsevarmat lapset ovat innokkaita vaihtoehtojen etsijöitä, ja löytävät usein vasemmistolaistyylisen politiikan kiehtovana.

Entäs sitten vasemmistolaisessa perheessä kasvaneet lapset? Hakevatko turvaa maailmankuvasta, jonka ovat kotonaan saaneet, eli vasemmistolaisuudesta ja itsevarmat taas uskaltavat oikeistolaisiksi yrittäjiksi vastoin perhetaustaansa?

Vierailija
Abamocho

Muistatko ne valittelevat, epämukavaksi olonsa tunteneet lapset leikkikoulussa, ne jotka aina ajattelivat että joku tekee heille pahaa, ja olivat aina juoksemassa opettajalle kantelemassa muista?

Ainakaa tältä foorumilta saadut kokemukset eivät juuri tue tätä "tutkimustulosta"... äänekkäimmät ruikuttajat kun ovat yleensä vasemmalta. Tiedättehän, ne pellet, jotka aina ulvovat moderaattoria bannaamaan "väärät" (eli esim. monikultturismia tai yletöntä homoilua kritisoivat) mielipiteet muka rasistisina tai sen sellaisina.

Vierailija

Ehkä tuossa on jotakin. Tuli mieleeni, että lukiossa eräs tyyppi meni valittamaan rehtorille minun ja muutamien kavereideni julkaisemasta underground-lehdestä, joka levisi koulussa kädestä käteen. Lehti oli luonnollisesti täysin epäkorrekti poliittisesti ja muillakin tavoilla. Kantelija oli kokoomusnuorten aktivisti ja on nykyisin erään luottoyhtiön toimitusjohtaja.

Vierailija

Ehkäpä niiden "oikeistolaisten" pitäisi oikeasti kuulua vasemmalle mutta toisaalta, vasemmisto tuntuu olevan enemmin oikealla kuin oikealla olevat itse?
Samaa soppaa taitavat olla, vai onko kyse "soluttautumisista" ja suurista "salaliitoista" ?

Vierailija

Eiköhän siinä "röllittelyssä" ole kysymys monestikkin oman erinomaisuuden esille tuomisesta ja siihen syyllistyvät kaikki.

Ajatellaanpa vaikka koulukiusattua: hän tekee jotain, niin hänestä juorutaan. Hän saa paheksunnan osakseen ja näin hän on jo alakynnessä. Selviytyäkseen "hengissä" hän rohkenee juoruta, niin AWOT: hän onkin kantelupukki ja muuta sellaista. Ja jos joku asettuu hänen puolelleen, niin muut hyökkäävät päälle.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Tuossa suomenkielisessä uutisessa on nyt käännetty conservative=oikeistolainen, liberal=vasemmistolainen. Mikäs minä sitten olen, kun olen liberaali ja oikeistolainen? Millainen minä olin lapsena?

Vierailija

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutk ... 5229318335

Tutkimus: Koulukiusaamisella yhteys rikollisuuteen
Julkaistu: 7.8.2007 09:56

helsingin sanomat

Laajan suomalaisen tutkimuksen mukaan koulukiusaaminen on yhteydessä nuorten myöhemmin tekemiin rikoksiin, kertoo Yle uutiset. Sekä koulukiusaajat että koulukiusatut tekevät kolmanneksen kaikista nuorten tekemistä rikoksista.

Vakava kiusaaminen ja kiusatuksi tuleminen ovat yhteydessä aikuisiän psykiatrisiin häiriöihin, rikollisuuteen ja päihdeongelmiin, kertoo Yle uutisten haastattelema professori Andre Sourander.

Jatkuvasti vakavan kiusaamisen uhreiksi joutuneet lapset kärsivät myöhemmin muita selvästi enemmän ahdistuneisuudesta ja masentuneisuudesta. Vakavaan kiusaamiseen syyllistyneillä taas havaittiin varttuneempina usein persoonallisuushäiriö.

Lastenpsykiatrian alaan kuuluva tutkimus julkaistiin amerikkalaisessa Pediatrics-lehdessä. Tutkimuksessa seurattiin 2 500 suomalaislasta kahdeksanvuotiaista 20-vuotiaiksi.

Kun kaikenlainen rikollisuus on tuomittavaa, olisikin aiheellista alkaa miettiä esim. kouluissa, tukeako tulevaa kriminaalia tulevaisuuden työssään olemalla välinpitämätön kiusaajan harrastuksista muita oppilaita välineinään käyttäen siinä missä kiusattujenkin osalta.
Tietysti kovapäinen luupäävanhempi saattaa lapselleen sanoa tämän kertoessa kiusaamisestaan, että "Anna takaisin" ja sitten vanhana itketään kun lapsi vetää turpaan myös häntä itseään. Antaa kai vain takaisin?

Ei mikään ihme että Jenkkilässäkin joku oppilas saa hepulin vähän väliä ja pistää kylmäksi opettajiakin.

Asiasta enemmin täällä

[size=75:14twsf68]EDIT[/size:14twsf68]: Urlittelu pielessä.

Vierailija
Fëanor
Abamocho

Ainakaa tältä foorumilta saadut kokemukset eivät juuri tue tätä "tutkimustulosta"... äänekkäimmät ruikuttajat kun ovat yleensä vasemmalta. Tiedättehän, ne pellet, jotka aina ulvovat moderaattoria bannaamaan "väärät" (eli esim. monikultturismia tai yletöntä homoilua kritisoivat) mielipiteet muka rasistisina tai sen sellaisina.

vali vali....

Vierailija
Ding Ding
Tuossa suomenkielisessä uutisessa on nyt käännetty conservative=oikeistolainen, liberal=vasemmistolainen. Mikäs minä sitten olen, kun olen liberaali ja oikeistolainen? Millainen minä olin lapsena?

Olet ilmiselvä kepuli, lapsena opportunisti.

Vierailija
Fëanor
Abamocho

Joo, mä olen samaa mieltä. Munkin avolava-auto/mustien naisten raiskaamistopikki hävis sen saman tien.

Vierailija
Ding Ding

Berkelyn yliopiston Journal of Research Into Personalityssa julkaistu tutkimus oli amerikkalainen ja siinä käytettiin liberaali-sanaa tietysti sen amerikkalaisessa merkityksessä, joka on suurin piirtein sosiaaliliberaali Suomessa eli juuri päinvastainen kuin omat näkemyksesi. Varsin tunneoikeistolainen ja johdonmukaisen konservatiivinen kirjoittelusi viittaa tämän tutkimuksen perusteella siihen että saatoit olla nipo ja turvaton vesa, joka oli sitä mieltä että tiesi vastaukset kaikkeen lastentarhassa ja otti erivapauksia itselleen. Tiedämme kaikki tyypin.

Tämä uusi tutkimus muuten tukee aiempaa selvitystä asiasta. Hyvin mielenkiintoista, oikeistolaisuus on siis eräänlaista kompensaatiota.
Nyt, missäs se alkulähde on... haluaisin lukea, löytyy vain artikkeleita siitä.

Uusimmat

Suosituimmat