Yksinhuoltajaäitien lasten huonot elämäntavat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen tässä perheellisenä päässyt tai joutunut seuraamaan useita yksinhuoltajaperheitä ja näiden lasten elämäntapoja, ja ei voi muuta kuin päätään puistatella. Tämä on tietenkin yleistys, mutta samanlainen asenne tuntuu olevan monella yksinhuoltajalla suhteessa lapsiinsa.

Eli ensinnäkin mukulat syövät mitä sattuu ja erityisen paljon karkkia ja limuja. Kunnon perusruokaa ei tehdä kuin korkeintaan kerran viikossa ja muuten ruoka on valmispizzoja, ranskanperunoita, valmisperunamuusia, nakkeja, valmislihapullia ja kaikkea muuta paskaa päivästä toiseen. Mitään vihreää tai kasvista ei laiteta lautaselle koska lapsi ei sitä syö, ei siis ole tottunut syömään, eikä äiti saa lastaan syömään vaan antaa periksi.

Väliruokina vanukkaita ja kaakaota ja tietenkin sitä ravintoköyhintä vaaleaa ranskanleipää ja meetvurstia tai "kahvipullaa". Juotavana sokeroidut mehukatit ym, ei mieleenkään että vesi, maito tai täystuoremehut. Ja se karkin määrä, jos lapsi on jo koulussa niin mukaan saa päivittäin 5 € karkkirahaa ja aamusta iltaan syödään muutenkin äiteen ostamia sipsejä, suklaita, karkkeja, sokerilimuja.

Tämä oli tietynlainen yleistys mutta nuo esimerkit olivat kaikki tuntemieni yksinhuoltajaperheiden arjesta.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Tämä ei ehkä liity asiaan mitenkään, mutta tulipahan mieleen muutamia kymmenenvuoden aikana tapahtuneita nuorten tekemiä vakavia rikoksia, esim. se Heinon -pariskunta, Hyvinkään paloittelusurmat ja Eveliina Lappalaisen tapaus. Olivatko tekijät yksinhuoltajien lapsia?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Pärkkels! Mistä kaikesta minä, yksinhuoltajan lapsi, olenkaan jäänyt paitsi! Karkkia kerran viikossa, jos silloinkaan, maitoa juotettiin veden lisäksi, siihen sai kaakaota vain ruinaamalla. Kaikkeen mitä pyysi tuli vastaus: "Ei ole varaa." Joululahjatkin tuli vasta joulunjälkeisalennusmyynneistä. Ja autarmias jos olisin jäänyt kiinni huonosta käytöksestä...

Provo? Niin tämäkin. Mutta ah niin totta.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen
Pärkkels! Mistä kaikesta minä, yksinhuoltajan lapsi, olenkaan jäänyt paitsi! Karkkia kerran viikossa, jos silloinkaan, maitoa juotettiin veden lisäksi, siihen sai kaakaota vain ruinaamalla. Kaikkeen mitä pyysi tuli vastaus: "Ei ole varaa." Joululahjatkin tuli vasta joulunjälkeisalennusmyynneistä. Ja autarmias jos olisin jäänyt kiinni huonosta käytöksestä...

Provo? Niin tämäkin. Mutta ah niin totta.

Samat ajatukset, ja vielä syntymäpäivä joulukuussa, niin nekin lahjat yhdistettiin monesti joululahjoihin..

Kateellisena sai vain katsella miten "ehjien perheiden" lapsia lelliteltiin. Etenkin niitä jotka olivat ainoita kullannuppuja. Oli peliä ja karkkia. Nyt ajateltuna ei voi kuin päätää puistatella sitä menoa..

Vierailija

Onpahan varsin yksisilmäinen, leimaava ja perusarvoiltaan ultrakonservatiivinen aloitusviesti.
"Olen tässä perheellisenä päässyt..."
Minä tunnen useita varsin fiksuja yksinhuoltajien lapsia ja ns. malliperheen syrjäytyneitä ja epäsosiaalisia kakaroita. Ei nykypäivänä ydinperhe näytä olevan mikään ehdoton tae tasapainoisille lapsille. Vanhempien uraputket ja alkoholi ym. voivat tehdä perhehelvetin, vaikka kulissit kunnossa olisivatkin. Luulen jopa, että yh-äidit jotuvat skarppaamaan enemmän kuin perusäidit; he ovat jatkuvan seurannan kohteena yhteiskunnan ja naapureiden taholta. Ei tiilitalossa asuvia mallikotilaisia seurata läheskään niin tarkasti kuin yksinhuoltajia, vaikka seinien sisäpuolella tapahtuisi mitä laiminlyöntejä niin ruan kuin muunkin suhteen.

Vähän porstuaa sanomisille.

Vierailija

Vaadin tasa-arvoa! Meitä yksinhuoltajaisiäkin pitäisi jonkun arvostella ja moittia! Jonkun pitäisi leimata meidätkin huonoiksi vanhemmiksi! Perkele!

Vierailija
K. K.
Onpahan varsin yksisilmäinen, leimaava ja perusarvoiltaan ultrakonservatiivinen aloitusviesti.
Minä tunnen useita varsin fiksuja yksinhuoltajien lapsia ja ns. malliperheen syrjäytyneitä ja epäsosiaalisia kakaroita. Ei nykypäivänä ydinperhe näytä olevan mikään ehdoton tae tasapainoisille lapsille. Vanhempien uraputket ja alkoholi ym. voivat tehdä perhehelvetin, vaikka kulissit kunnossa olisivatkin. Luulen jopa, että yh-äidit jotuvat skarppaamaan enemmän kuin perusäidit; he ovat jatkuvan seurannan kohteena yhteiskunnan ja naapureiden taholta. Ei tiilitalossa asuvia mallikotilaisia seurata läheskään niin tarkasti kuin yksinhuoltajia, vaikka seinien sisäpuolella tapahtuisi mitä laiminlyöntejä niin ruan kuin muunkin suhteen.

Tämä on tuttavapiirissä koettua, isällisissä perheissä asiat tuntuu sujuvan, mutta yksinhuoltajaperheissä talous- ja lastenhuoltoasiat kusee pahoin.

Vierailija

Sosiaalisesta leimautumisestahan tässä on kyse. Stereotypialla mätkitään että kylä raikuu. Se siinä yksinhuoltajuudessa on se pahin asia, vaikka se isyyden/miehenmallin tärkeyden mitätöinti on sekin kehnoa sosiaalisuutta. Mitään miehentapaista ei päästetä lapsen elämään vaikuttamaan.

Kaksi kehnoa huoltajaa yhdessä ei ole parempi yksi kehno, vaikka resursseja on enemmän. Riitaisuuden mukaantulo voi pilata lapsuuden. Toisaalta yksinhuoltaja voi purkaa turhaumiaan lapseensa, kun muita ei ole tarjolla.

Vierailija
Ulmas
K. K.

Tämä on tuttavapiirissä koettua, isällisissä perheissä asiat tuntuu sujuvan, mutta yksinhuoltajaperheissä talous- ja lastenhuoltoasiat kusee pahoin.

Edellisten lisäksi vielä talousasiat ovat useilla yksinhuoltajaäideillä aivan perseellään. Laskut maksetaan kun sattuu ja karhukirjeitä ja ulosottokirjeitä tulee jatkuvalla syötöllä. Mielummin ostetaan pojille kaikkea kivaa kuin maksetaan laskut ajallaan. Ongelma on vielä se että vaimoke on luottotiedot menettänyttä yksinhuoltajasukulaistaan avittanut auttamalla vaikkapa puhelinliittymän hankinnalla ja Hobby Hallista tilaamalla ja tämä jättää kaikki hoitamatta niin että karhuja ja ulosottouhkailuja tulee vaikka jo useita kuukausia sitten liittymät on suljettu. Olen hyväsydämmistä vaimoketta kieltänyt enää koskaan auttamasta näitä taloudenpidossa pikkulapsimaisia yh-äitejä, ettei luottotietomerkintöjä tule vaimokkeelle.
Kyllä varmasti on hyvin lapsensa ja taloutensa hoitavia yh-äitejä, jopa mallikelpoisia mutta jostain syystä tuntuu että lähiöihin kerääntyy tätä yh-kuonaa, joka ei osaa hoitaa asioitansa ja siirtää leväperäisyytensä jälkipolville huonolla kasvatuksella ja lällymäisyydellä. Vaikkei naisella miehen perhekalleuksia olekaan niin "munalla" lapsiaan pitää kasvattaa ei kaikessa periksi antaen.

On totta, että minun tuntemani yh-äidit ovat lähes kaikki kasvattaneet mallikelpoisia lapsia. Ehkä ero on siinä, onko yksinhuoltajaksi jääty avioeron kautta, vai tietoisella valinnalla. Tuntemani äidit eivät ole olleet koskaan naimisissa. Uskon kyllä, että avioeron jälkeen äidille määrätyt lapset saattavat joskus joutua heitteille äidin alkaessa hakea sosiaalisia suhteita kapakasta ja muusta remuelämästä.

Avioliitto näköjään heikentää yksilön itseluottamusta hoitaa omaa elämäänsä yksin. Mielestäni koko institutio on yliarvostettu.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
K. K.

On totta, että minun tuntemani yh-äidit ovat lähes kaikki kasvattaneet mallikelpoisia lapsia. Ehkä ero on siinä, onko yksinhuoltajaksi jääty avioeron kautta, vai tietoisella valinnalla. Tuntemani äidit eivät ole olleet koskaan naimisissa. Uskon kyllä, että avioeron jälkeen äidille määrätyt lapset saattavat joutua heitteille äidin alkaessa hakea sosiaalisia suhteita kapakasta ja muusta remuelämästä.

Avioliitto näköjään heikentää yksilön itseluottamusta hoitaa omaa elämäänsä yksin. Mielestäni koko institutio on yliarvostettu.

Tottakin. Minä olin äitini projekti ilman miestä, mikä tietysti oli vielä siihenkin aikaan aikamoinen shokki traditionalistiselle suvulle. Kuitenkaan äitiäni ei potkaistu yhteisöstä pois (mitä nyt ahdasmielisimmät sukulaiset ottivat yhteyttä vasta kun sattuivat äitiäni tarvitsemaan) joten sain kyllä ihmisen mallia lähiympäristöstäni ilman hakemattakin.

Sitten kun musta tulee maailman diktaattori (TM), yksi määräyksistä on ettei suoraan kotoa saa mennä naimisiin. Omillaan on asuttava ainakin vuosi tai muutoin suoritettava "oman elämän peruskurssi", jottei (väistämättömän?) eron jälkeen tulisi hirveitä takertumisongelmia.

Ja luonnollisesti se lapsilisenssi. Kummankin vanhemman täysipäisyys on taattava, että lapsi voisi mahdollisimman hyvin alusta loppuun.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Pikku Gen
K. K.

On totta, että minun tuntemani yh-äidit ovat lähes kaikki kasvattaneet mallikelpoisia lapsia. Ehkä ero on siinä, onko yksinhuoltajaksi jääty avioeron kautta, vai tietoisella valinnalla. Tuntemani äidit eivät ole olleet koskaan naimisissa. Uskon kyllä, että avioeron jälkeen äidille määrätyt lapset saattavat joutua heitteille äidin alkaessa hakea sosiaalisia suhteita kapakasta ja muusta remuelämästä.

Tottakin. Minä olin äitini projekti ilman miestä, mikä tietysti oli vielä siihenkin aikaan aikamoinen shokki traditionalistiselle suvulle. Kuitenkaan äitiäni ei potkaistu yhteisöstä pois (mitä nyt ahdasmielisimmät sukulaiset ottivat yhteyttä vasta kun sattuivat äitiäni tarvitsemaan) joten sain kyllä ihmisen mallia lähiympäristöstäni ilman hakemattakin.

Sitten kun musta tulee maailman diktaattori (TM), yksi määräyksistä on ettei suoraan kotoa saa mennä naimisiin. Omillaan on asuttava ainakin vuosi tai muutoin suoritettava "oman elämän peruskurssi", jottei (väistämättömän?) eron jälkeen tulisi hirveitä takertumisongelmia.

Ja luonnollisesti se lapsilisenssi. Kummankin vanhemman täysipäisyys on taattava, että lapsi voisi mahdollisimman hyvin alusta loppuun.

Miksi pitää rajottaa ihmisten elämää, neuvoja voi antaa ja valistaa. Mutta yksilön pitää saada päättää itse.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
tiäremiäs

Miksi pitää rajottaa ihmisten elämää, neuvoja voi antaa ja valistaa. Mutta yksilön pitää saada päättää itse.

Silloinkin kun se vahingoittaa muita ihmisiä, etenkin sellaisia jotka ovat riippuvaisia henkilöstä jolle neuvoja yritetään antaa?

Vierailija
HalfNelson
Vaadin tasa-arvoa! Meitä yksinhuoltajaisiäkin pitäisi jonkun arvostella ja moittia! Jonkun pitäisi leimata meidätkin huonoiksi vanhemmiksi! Perkele!

Minä, yksinhuoltajaäiti, jonka lapsi syö ja elää terveellisesti eikä ole huonotapainen vaan pidetty niin koulussaan kuin koulun ulkopuolellakin voin arvostella sinua että; oletpa huono yksinhuoltajaisä kun taidat sinäkin lapsesi rakkaudella ja rajoilla kunnolliseksi kasvattaa, kuten niin monet meistä äideistäkin tekee.
Toivottavasti en loukannut kuitenkaan sydänjuuriasi myöten... .

Vierailija

Woah sulla on kyllä ollu tuuria tavata noin *rikkaita* yksinhuoltajia, viitosia lätkitään ja karkkia mässytellään vain.. jaa-a eipä vastaa ihan sitä kuvaa mitä mie oon saanu, tai tiiän.. aika ääripäitä veät.. voisin hyvin kertoa niistä yksinhuoltajista jolla ei ole rahaa eivätkä anna lapsilleen kaikesta periksi, ja luultavasti näitä yksinhuoltajia ois enemmänkö sun mallissa

Vierailija

Kylläpäs yh-äitejä syyllistetään!

Ei hyvä ilman isää

Minulla on ollut tapana lukea lehdistä syntyneet-, kastetut-, vihityt ja kuolleetpalsta. Olen huomannut lisääntyvän ilmiön, että syntyneen lapsen vanhempina on pelkästään äiti.
Tämä on todella surullista. On itsekästä jo lähtökohtaisesti tarkoituksella saattaa lapsiparka maailmaan ajatellen, etä ”me pärjäämme kyllä kaksistaankin”!
Lapsihan ei tuossa ikävaiheessa vielä osaa ilmaista ja ajatella asiaa omalta kannaltaan, mutta sekin ikä tulee vastaan.
Oma isäni joutui kasvamaan ilman isää, nimi vain oli tiedossa eikä sekään ollut sataprosenttisen varma tieto.
Seuraukseet ovat ilmeiset. Kasapäin paperin mielenterveystoimiston asiakkaana. Itse hän on suurimmaksi syyksi maininnut isän puuttumisen ”sivuvaikutukset”.

Ydinperhe

Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset sivu 6

Mutta kyllä yh-äidit osaavat puolustautuakin

Älyttömiä väitteitä

Nimimerkki Ydinperhe (KU 12.9.) syyllisti yksinhuoltajaäitejä heidän lastensa isättömyydestä. Päättelit hienosti lasten olevan täysin isättömiä sillä perusteella, että lehden syntyneet-palstalla luki vain äidin nimi.
Tulitko ajatelleeksi että lapsen isä on saattanut kuolla raskauden aikana? Onko äidin syy että isä ehtii menehtyä esim. sairauteen tai auto-onnettomuudessa ennenkuin lapsi syntyy?
Entä jos tuleva isä on päättänyt vain ottaa hatkat? Mitä äiti siinä tilanteessa pystyy tekemään? Entäpä jos isä on ollut väkivaltainen ja äiti on päättänyt erota hänestä ennenkuin lapsikin joutuu tulilinjalle?
Ihmiset voisivat pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään, että ei ole aina äidin päätettävissä tuleeko hänestä yksinhuoltaja vai ei. Oman lapseni kohdalla ei syntyneet-palstalla lukenut kuin minun nimeni, johtuen siitä, että lapsen isä lopetti suhteemme eikä häntä kiinnostanut olla tekemisissä sen paremmin minun kuin lapsenkaan kanssa.
Ei huonossa parisuhteessa pidä elää edes lapsen takia. Se olisi väärin jokaista perheenjäsentä kohtaan, myös lasta. On todella typerää laukoa lehdessä tuollaisia väitteitä, kun et tiedä jokaisen yksinhuoltajaäidin taustaa. Vielä älyttömämpää on väittää että mielenterveysongelmat johtuvat isättömyydestä. Monella on mielenterveysongelmia nimenomaan sen takia, että isä oli paikalla!
Vaikka oman isäsi kohdalla väitteesi pitää paikkaansa, niin et voi yleistää, että niin olisi muidenkin kohdalla. Seuraavaksi varmaankin alat pommitella kirjeillä ja soitoilla yh-äitejä, joiden nimiä bongailet lehdistä. Olisi mielenkiintoista tietää, mitä mieltä olet yksinhuoltajaisistä?
Millaisia psykopaatteja heidän kasvattamistaan lapsista mahtaa tulla, kun ei ole äitiä kotona? Ai niin, mutta yh-isäthän ovat sankareita, joille pitää nostaa hattua, kun jaksavat huolehtia jälkikasvustaan, yh-äidit sen sijaan itsekkäitä luusereita.
Tsemppiä kaikille yksinhuoltajille tasapuolisesti.

”Ex yh”

Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset sivu 6

Vierailija

Tuskin yksinhuoltajaäiti huono vaihtoehto lapselle on. Lehdistä saa päivittäin lukea montaa huonompaa ydinperhevaihtoehtoa.

Itsellä kolkuttaa onatunto yksinhuoltajaisänä. Olen huono siivoamaan, mahtaneeko tämä haitata 11 vuotiasta lastani.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat