Kuinka ja missä opetetaan huomisen opettajat -Pro Savonlinna

Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005

[size=150:19gurnb9]Huomisen opettajakoulutus vaatisi erityisesti luontoarvoja, henkisyyttä ja inhimillisyyttä-[/size:19gurnb9]
[size=75:19gurnb9]( Savonlinnasta ollaan viemessä opettajien koulutusta pois alueelta, joka luonnostaan voisi houkutella parhaita resursseja )[/size:19gurnb9]

Tunnetusti ikäluokat ovat pienentyneet. Peruskouluihin astuu vähemmän koululaisia kuin aikoina, jolloin mm. Savonlinnaan perustettiin opettajien koulutustoimintaa. Savonlinnassa laitos on sittemmin toiminut Joensuun Yliopiston alaisuudessa. Savonlinnalla on pitkät perinteet opettajien kouluttamisesta - tätä perinnettä ei tule katkaista!

Savonlinna on yksi luontoarvoiltaan kauneimmista kaupungeista - Savonlinna on puhtaiden vesistöjen ympäröimä jono saaria, joissa on hyvä asua, yrittää ja tehdä työtä. Myös opettajat, jotka opettavat uusia opettajia ovat viihtyneet rauhallisen, viihtyisän ja puhtaan luonnon keskellä. Savonlinna on luonnostaan virikkeellinen paikkakunta asua, jossa kaikki tarpeelliset palvelut ovat ruuhkattomasti "kivenheiton" päässä.

Virikkeellisyys itselle, lapsilleen ja koko perheelle on yksi huomisen pehmytarvoista päätettäessä uutta asuinsijaa ja sijoittumista. Savonlinna on ympäristöltään houkutteleva alue. Savonlinna voisi innostaa opettajien koulutusalan huippuosaajia pois suurten kaupunkien ruuhkista, saasteista, melusta ja jatkuvista mieliä riipivistä kiireistä.

Mikäli tilastot osoittavat, että opettajia tarvitaan huomenna vähemmän - on viisasta reagoida tähän säätämällä opettajakoulutuksen aloituspaikkoja, tai sitten voimme kouluttaa osaavia opettajia myös muiden maiden tarpeisiin - opetettavaa riittää maailmalla; tiedon määrä kasvaa koko ajan ja "tietämättömyyttä" on tunnetusti myös "osaavissakin" piireissä

Mikäli opettajien koulutusta halutaan taas keskittää tehokkuus - ja laatutavoitteiden vuoksi, onkin syytä harkita vakavasti, olisiko Savonlinna yksi näistä opettajien koulutuksen keskuspaikoista sen houkuttelevuusarvojen vuoksi - niin opettajia kuin oppilaitakin ajatellen.

Perustakaamme Pro-Savonlinna Opettajia Kaikille -liike vastustamaan opettajakoulutustoiminnan lopettamista/ siirtämistä Itä-Suomen helmestä - vesistöistään, selistään ja loputtomista saaristaan tunnetusta Savonlinnasta.

Aihe on tärkeä myös muulle pääkaupunkiseudun ulkopuoliselle suomalaisittain suurten väestökeskittymien ulkopuolisille alueille. Huomisen kehitystä ei ole yksinomainen ydinkasvukeskuksien tukeminen - huomista on harkittu ja harmoninen hajautus koko maan alueelle. Nykypäivän tietoliikennetekniikka on kutistanut välimatkat, yhteydet ja osallistumisen verkottumisena kaikkialle - minimiinsä.

Vastustakaamme opettajankoulutuksen lopettamista ja siirtämistä Savonlinnasta. Päinvastoin tukekaamme ympäristöarvojen kehitystä houkuttelemaan parhaita resursseja opetustyöhön yhteen Suomen ympäristöltään mielenkiintoisimmista asuinalueista.

"Luonnostaan virikkeellinen opetus luo huomisen tarpeiden tunnistamisen opettajia ylihuomisen kasvaville haasteille"

Linkki adressiin, jossa ilmaisen tukeni Savonlinnalle kamppailussa opettajien koulutuksen pitämiseksi Savonlinnassa ja sen edelleen kehittämiseksi:
http://www.adressit.com/opettajia_savonlinnasta

Linkkikokoelma:
http://sokl.joensuu.fi/ [ Savonlinnan opettajankoulutuslaitos ]

Ilkka Luoma

http://ilkkaluoma.blogspot.com

....................

[size=150:19gurnb9]Kirjoitukseen liittyvä kuvakertomus-[/size:19gurnb9]
[size=75:19gurnb9]( kuvia saa käyttää vapaasti ylläolevan kirjoituksen kanssa, Copyright by Ilkka Luoma 2006 )

Kuva 1
--- http://www.panoramio.com/photo/4781051 ---

Teksti
Savonlinna on heinäkuussa oopperan keskipiste vetten keskellä. Savonlinna on asuinkuntana rauhallinen, ruuhkaton ja puhdas ympäristöltään. Täällä on hyvä asua myös tulevien opettajien opettajat.

Kuva 2
--- http://www.panoramio.com/photo/4781076 ---

Teksti
Vesi on aina viehättänyt ja rauhoittanut ihmisen mieltä. Savonlinnassa on erittäin paljon rantaviivaa. Vesi pilkistää suunnalta ja toiselta. Jukolansalossa saa oman asunnon alle 2000 eurolla neliö järven rannalta uimavesien ääreltä. Savonlinnaan on hyvä muuttaa opettamaan huomisen opettajia.

Kuva 3
--- http://www.panoramio.com/photo/4781104 ---

Teksti
Sillat yhdistävät Suomen kauneinta kesäkaupunkia. Ohikulkutie rakennetaan, tämän olisi voinut jättää tekemättä. Idylli, puhtaus, kiireettömyys ja vesien ympäröivyys voisivat innostaa huippuosaajia laajempaankin opettajakoulutukseen - Savonlinna voisi olla ylihuomisen ajattelun opettajien koulutuskeskus.

Kuva 4
--- http://www.panoramio.com/photo/4781133 ---

Teksti
Toriranta on kesäisin toiminnallinen kohtaamiskeskus. Täältä saa vantaalaisetkin sen kuuluisan Laurikaisen lihapiirakan, lupsakkaan palvelun ja pikkusavolaisen hymyn arvoituksella ulottuuko tänne saakka vastuun siirto kuulijalle. Vesi on Savonlinnassa aina läsnä. Kaupunki voi olla huomenna houkutteleva kohde opettajakoulutuksen huippuosaajille.

Kuva 5
--- http://www.panoramio.com/photo/4781166 ---

Teksti
Savonlinna tarjoaa kaikille jotain, mutta erityisesti vesillä oloa - purjehtijat saavat tilaa kulkea puhtaasti ja äänettömästi. Pieneksi vähemmistöksi jäävät motoristit mahtuvat mukaan niin kauan kuin on varaa ostaa polttoainetta Savonlinnassa voi harrastaa työn jälkeen kaikkea luonnossa - rauhassa, yksin, kaksin ja ryhmässä. Savonlinna on ruuhkaton mieliä kiristelemätön asutuskeskus ympärillään ainutlaatuinen suomalainen luonto, jossa ihminen voi kokea oloa luonnon kanssa sopusoinnussa.[/size:19gurnb9]

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Kommentit (8)

Vierailija

Kertoisitko vielä lyhyesti, miksi esim ala-asteen opettajan tulee olla yliopiston käynyt ? Vielä -50-luvun kansakoulussa opettaja osasi opettaa luku- ja kirjoitustaidon vain keskikoulupohjalla. Tuolloin opettajissakin oli miehiä suhteessa enemmän kuin nykyisin. Tänä päivänä lähes kaikki opettajat ovat naisia eivätkä he uskalla puuttua kunnolla kiusaamistapauksiin.

Tai mitä hyötyä esim lastentarhanopettajalla on yliopistokoulutuksesta ? Eikö lapsiakaan enää vähemmällä koulutuksella pysty hoitamaan ?

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
Ertsu
Kertoisitko vielä lyhyesti, miksi esim ala-asteen opettajan tulee olla yliopiston käynyt ? Vielä -50-luvun kansakoulussa opettaja osasi opettaa luku- ja kirjoitustaidon vain keskikoulupohjalla. Tuolloin opettajissakin oli miehiä suhteessa enemmän kuin nykyisin. Tänä päivänä lähes kaikki opettajat ovat naisia eivätkä he uskalla puuttua kunnolla kiusaamistapauksiin.

Tai mitä hyötyä esim lastentarhanopettajalla on yliopistokoulutuksesta ? Eikö lapsiakaan enää vähemmällä koulutuksella pysty hoitamaan ?

...

ellei tapahdu ratkaisevaa käännettä vanhempien osallistumisesta omien lapsiensa kasvattamiseen, jää opettajille yhä suurempi vastuu saada notkeasti kyvykkäitä uusia ihmisiä yhteiskuntaamme, täyttä anarkiaa kun ihmiskunta ei kestä... "alussa vitsa väännetään" - vanha suom. - ristiriitainen sinänsä - sananlasku...

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

Juttelin eilen Joensuun opiskelijapoliitikkojen kanssa Savonlinnasta ja näkemykset olivat sitä, että "Savonlinna seisoo paikallaan". Kielen kääntäjäthän siirrettiin vastikään Joensuuhun.

Mitä sieltä valmistuu, käsityönopettajia ja musanopettajia enää? AInakin ziljoona tenttikirjaa ovat sinne hommanneet kirjastoon, mitkä EIVÄT KOSKAAN OLE LAINASSA.

Hyvähyvä, Joensuussa olisi niille niteille käyttöä joka helvetin kuukausi. Olisi ainakin jossain mielessä kirveelle töitä, kun kerran kehutaan maasta taivaisiin miten meillä on vapaa sivuaineoikeus ja miten se OMISTAA.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
Ertsu
Kertoisitko vielä lyhyesti, miksi esim ala-asteen opettajan tulee olla yliopiston käynyt ? Vielä -50-luvun kansakoulussa opettaja osasi opettaa luku- ja kirjoitustaidon vain keskikoulupohjalla. Tuolloin opettajissakin oli miehiä suhteessa enemmän kuin nykyisin. Tänä päivänä lähes kaikki opettajat ovat naisia eivätkä he uskalla puuttua kunnolla kiusaamistapauksiin.

Tai mitä hyötyä esim lastentarhanopettajalla on yliopistokoulutuksesta ? Eikö lapsiakaan enää vähemmällä koulutuksella pysty hoitamaan ?


Olisiko korkeakoulutetulla opettajistolla joku korrelaatio Suomen uskomattomiin tuloksiin mm. kansainvälisissä PISA-testeissä?

Dynamiittityhmää porukkaa sieltä ulos kyllä tulee akateemisessa mielessä, mutta ilmeisesti täyttävät yhteiskunnallisen tehtävänsä ainakin karkeassa mielessä.

Sussa sen tietää....

Olen opettajana tullut siihen tulokseen, että jos ihminen on niin surkea opettaja, että hänen didaktiset taitonsa paranevat opettajakoulutuksessa, on hän aivan väärällä alalla.

Jos hän vielä uskoo sen kvasitieteellisen pajunköyden, mitä siellä syötetään, on hänen ymmärryksensä ihmismielen toiminnasta niin puutteellinen, ettei häntä pitäisi päästää luokkahuoneeseen lainkaan.

http://blogit.hs.fi/tiede/kasvatustiede ... ta-jaloin/

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
Neonomide
Juttelin eilen Joensuun opiskelijapoliitikkojen kanssa Savonlinnasta ja näkemykset olivat sitä, että "Savonlinna seisoo paikallaan". Kielen kääntäjäthän siirrettiin vastikään Joensuuhun.

Mitä sieltä valmistuu, käsityönopettajia ja musanopettajia enää? AInakin ziljoona tenttikirjaa ovat sinne hommanneet kirjastoon, mitkä EIVÄT KOSKAAN OLE LAINASSA.

Hyvähyvä, Joensuussa olisi niille niteille käyttöä joka helvetin kuukausi. Olisi ainakin jossain mielessä kirveelle töitä, kun kerran kehutaan maasta taivaisiin miten meillä on vapaa sivuaineoikeus ja miten se OMISTAA.

.......

Lopettamisen sijasta opettajakoulutuksen toimintoja pitää kehittää Savonlinnassa, olisi ajateltava hivenen laajemmin kysymystä ja ... huomista.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
Ertsu
Ihan hyvä vastaus. Ei kuitenkaan noihin esittämiini kysymyksiin.

....

voitaisiinko ajatella, että yo-sivistys toisi laaja-alaisuutta ymmärtää moninaisuutta paremmin, ikäänkuin hyväksyy vaihtoehtoja paremmin, koska on opiskelussaan huomannut ettei ole yhtä kaiken tietävää totuutta... ?? --- Samoin asioiden tuntemus ja vähintäänkin teoriatietämys on syvempää ja yleissivistävämpää, --- olisi parempi mahdollisuus keskustella aiheesta kuin aiheesta, ... toivottavasti oppilaat olisivat mahdollisimman uteliaita, ja tämä aiheuttaisi vaateita myös opettajille.

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Ilkka Luoma
Seuraa 
Viestejä7172
Liittynyt9.9.2005
Neonomide
Juttelin eilen Joensuun opiskelijapoliitikkojen kanssa Savonlinnasta ja näkemykset olivat sitä, että "Savonlinna seisoo paikallaan". Kielen kääntäjäthän siirrettiin vastikään Joensuuhun.

Mitä sieltä valmistuu, käsityönopettajia ja musanopettajia enää? AInakin ziljoona tenttikirjaa ovat sinne hommanneet kirjastoon, mitkä EIVÄT KOSKAAN OLE LAINASSA.

Hyvähyvä, Joensuussa olisi niille niteille käyttöä joka helvetin kuukausi. Olisi ainakin jossain mielessä kirveelle töitä, kun kerran kehutaan maasta taivaisiin miten meillä on vapaa sivuaineoikeus ja miten se OMISTAA.

.......

Savonlinnaa on vaivannut tietty "verenvähyys", pitääkö nyt sitä entisestäänkin heikentää, kun niin opettajat kuin oppilaatkin pitävät opiskeluympäristöstään. Savonlinnalaisten olisi syytä nyt puhaltaa yhteen hiileen ja ikudemari Backmann valaa joukkoihinsa puhtia, jos enää jaksaa ja kiinnostaa... ?

Ilkka Luoma

"Sanat ovat vaillinaisuutta, mutta yritettävä on ~ kunnes kuvat aukeavat mieliin harmonisena jatkumona. Tajunnanvirta on ajallista vilinää sielun peilissä - silmissä, mutta jäikö yhteys ymmärrykseen ja mieleen saavuttamatta? ..."

Uusimmat

Suosituimmat