Indusointi ja ilmainen energia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin tuossa eräs päivä ollessani auton kyydissä moottoritiellä, että olisiko taloudellisesti kannattevaa tai edes käytännössä mahdollista asettaa esim. moottoritien alle metallilevyjä ja kytkeä niitä suurempaan sähköverkkon niin, että niiden päältä ajavat autot indusoisivat niihin sähkövirtaa. Tällä tavallahan olisi mahdollista ottaa hyöty irti suurista liikennemääristä.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Olisi taloudellisempaa pysäyttää autoja, ja imaista niiltä muutama litra polttoainetta tankista pois.

Vai luulitko ettei auton jarruttaminen sähkö- tai magneettikentällä hidastaisi autoa ? Eli etteikö jarruttaminen veisi niiltä bensaa ?

Vierailija

Siis autojen liikehän aiheuttaisi sinällään magneettikentän muutoksen joka indusoisi levyihin sähkövirtaa. Esimerkiksi liikennevalojen tunnisteet toimivat siten että auto indusoi asfaltin alla oleviin levyihin sähkövirran ajaessaan risteykseen. Auton massanhan ollessa kuitenkin melko suuri, induktio tuskin kauheammin sitä jarruttaisi.

Vierailija

Energia siirtyy kuitenkin siten, että mitä voimakkaammin jarrutetaan, sitä enemmän sähköä syntyy. Toisaalta voisihan risteysten lähelle tehdä sellaisia jarrutusgeneraattoreita, että niillä korvattaisiin (avustettaisiin) autojen omia jarruja. Vihreillä valoilla ne olisivat tietysti poiskytkettyinä.

Vierailija
Ertsu
Energia siirtyy kuitenkin siten, että mitä voimakkaammin jarrutetaan, sitä enemmän sähköä syntyy. Toisaalta voisihan risteysten lähelle tehdä sellaisia jarrutusgeneraattoreita, että niillä korvattaisiin (avustettaisiin) autojen omia jarruja. Vihreillä valoilla ne olisivat tietysti poiskytkettyinä.

mm ehkä kannattaa haudata idea teie alaisista levyistä, mutta "jarrutusgeneraattorit" kannattaisi sijoittaa auton renkaiden sisään. Jarruttaessa työntyisivät renkaiden keskelle, muuten pysyisivät lähempänä auton keskustaa, jolloin jarruttava vaikutus olisi mitätön

Vierailija
GoldenBanana
Ertsu
Energia siirtyy kuitenkin siten, että mitä voimakkaammin jarrutetaan, sitä enemmän sähköä syntyy. Toisaalta voisihan risteysten lähelle tehdä sellaisia jarrutusgeneraattoreita, että niillä korvattaisiin (avustettaisiin) autojen omia jarruja. Vihreillä valoilla ne olisivat tietysti poiskytkettyinä.



mm ehkä kannattaa haudata idea teie alaisista levyistä, mutta "jarrutusgeneraattorit" kannattaisi sijoittaa auton renkaiden sisään. Jarruttaessa työntyisivät renkaiden keskelle, muuten pysyisivät lähempänä auton keskustaa, jolloin jarruttava vaikutus olisi mitätön

No sehän ei tarvitse muuta kuin että veto välitetään sähkömoottoreilla vetäville pyörille. Sähkömoottori toimii myös jarruna silloin, kun sitä käytetään generaattorina.
Mihin säilöisit syntyvän energian ? Akkuautoissa k.o. systeemi on tietääkseni jo käytössä.
Samoin tietääkseni ratikat syöttävät jarrutussähkönsä takaisin verkkoon.

Vierailija
GoldenBanana
Ertsu
Energia siirtyy kuitenkin siten, että mitä voimakkaammin jarrutetaan, sitä enemmän sähköä syntyy. Toisaalta voisihan risteysten lähelle tehdä sellaisia jarrutusgeneraattoreita, että niillä korvattaisiin (avustettaisiin) autojen omia jarruja. Vihreillä valoilla ne olisivat tietysti poiskytkettyinä.



mm ehkä kannattaa haudata idea teie alaisista levyistä, mutta "jarrutusgeneraattorit" kannattaisi sijoittaa auton renkaiden sisään. Jarruttaessa työntyisivät renkaiden keskelle, muuten pysyisivät lähempänä auton keskustaa, jolloin jarruttava vaikutus olisi mitätön

Noni...

Olisiko kuitenkin helpompaa suorittaa jarrutus lisäämällä kuormaa piiriin. Ts. mekaniikka on paikalla koko ajan mutta jarruttaessa suljetaan kytkin.

Vierailija

Mikä jarrutus ? Miksei luovuta liikennevaloista mieluummin ?

Liikennevalot on ihan turhia, mutta valitettavasti tieverkon uudelleen rakentaminen veisi kymmeniä vuosia.

Tasoristeyksen voi tehdä liikenneympyrällä ja vieläkin fiksummin, mihin tässä yritin viitata.

Vierailija
oge
Mikä jarrutus ? Miksei luovuta liikennevaloista mieluummin ?

Liikennevalot on ihan turhia, mutta valitettavasti tieverkon uudelleen rakentaminen veisi kymmeniä vuosia.

Tasoristeyksen voi tehdä liikenneympyrällä ja vieläkin fiksummin, mihin tässä yritin viitata.

Liikenneympyrä vie valtavasti tilaa varsinkin lähiöissä ja kaupunkien keskustojen liepeillä, ja ärsyttävät suunnattomasti jos on pitempi tienpätkä jossa kaikki risteävä liikenne on hoidettu liikenneympyröillä älykkäiden liikennevalojen sijaan.

Ympyröiden kanssa joutuisit joka ikinen kerta jarruttamaan parin sadan metrin välein ja veivaamaan sen kehän läpi, kun liikennevaloista voi yleensä ajaa suoraan läpi ruuhka-aikojen ulkopuolella.

Tässä lähistöllä pilasivat pätkän entistä nelostietä liikenneympyröin. Suurin osa liikenteestä menee suoraan ja risteävää liikennettä on suhteellisen harvoin. Kunnollisilla liikennevaloilla ja ryhmittymiskaistoilla hommasta olisi päästy halvemmalla ja tyylikkäämmin. Nyt kaikki läpiajava liikenne joutuu sompaamaan näistä ympyröistä läpi aivan turhaan ja kaikkia vituttaa.

Samaten pitäisi kieltää pikkukyliä lyömästä noita ympyröitä keskelle valtaväylää niinkuin on tehty esimerkiksi Iissä. Kaksi ympyrää parin sadan metrin välein kyllä vähentää tehokkaasti liikenteen nopeutta, mutta aiheuttaa vaikeuksia rekkaliikenteelle ja varsinkin ylileveille/ylipitkille kuljetuksille ja aiheuttaa liikenteen pakkautumisia. Monesti näkee, että yön pimeinä tunteina rekkamiehet ovat ottaneet ratkaisuksi yksinkertaisesti painaa siitä pohjoispuolen ympyrästä suoraan läpi, kun se on keskeltä kivetty tasaiseksi kummuksi. Vai olisivatko nuo pirulaiset miettineet asian juuri niin? En tosin usko, koska kalevassa luki joskus että meinaavat pistää siihen jonkun patsaan.

Vierailija
GoldenBanana
Ajattelin tuossa eräs päivä ollessani auton kyydissä moottoritiellä, että olisiko taloudellisesti kannattevaa tai edes käytännössä mahdollista asettaa esim. moottoritien alle metallilevyjä ja kytkeä niitä suurempaan sähköverkkon niin, että niiden päältä ajavat autot indusoisivat niihin sähkövirtaa. Tällä tavallahan olisi mahdollista ottaa hyöty irti suurista liikennemääristä.

Korkeintaan sellaisessa paikassa voisi olla etäisesti kannattava, jossa on alamäki ja heti mäen jälkeen tiukka mutka tai risteys. Tällöin auton liike-energia siirtyisi induktiossa sähköverkkoon tms, sen sijaan että muuttuisi lämmöksi jarrulevyissä. Tämä liike-energian hyötykäyttö onkin toteutettu sähköautoissa, joissa jarruttaminen lataa auton omia akkuja.

Vierailija

Jos induktio kytkeytyisi päälle kun auto jarruttaa, niin sen saisi talteen järkevästi. Laitteistokin sinne missä jarrutellaan. Mutta ne sen laitteiston tuottamat sähköiset häiriöt?

Vierailija
GoldenBanana
Esimerkiksi liikennevalojen tunnisteet toimivat siten että auto indusoi asfaltin alla oleviin levyihin sähkövirran ajaessaan risteykseen. Auton massanhan ollessa kuitenkin melko suuri, induktio tuskin kauheammin sitä jarruttaisi.



Ei pidä paikkaansa.

Nuo tunnisteet toimivat siten, että auton sisältämä metalli toimii rautasydämen tavoin, ja muuttaa siten asfaltin alle piilotetun kelan ominaisuuksia, ja liikennevalojen ohjausjärjestelmä sitten mittaa säännöllisesti kelan arvoja, ja tunnistaa muutokset kelan arvoissa.

Auton massanhan ollessa kuitenkin melko suuri, induktio tuskin kauheammin sitä jarruttaisi.

Ei massalla ole tässä suhteessa mitään merkitystä, oleellista on se että tehoa ei synny tyhjästä... Vai miten kuvittelit generaattoreiden kehittävän tehoa? Eiköhän tavallinen generaattori perustu ihan vaan induktioon, ja näin syntyvä sähköteho on todellakin pois roottorin mekaanisesta energiasta, minkä vuoksi roottoria pitää jatkuvasti pyörittää jollain voimakoneella jotta se voisi tuottaa sähköä.

Jos nyt olettaisiinkin että yksittäisestä autosta otettaisiin tehoa todella vähän, niin silti se teho olisi pois jostain, ja näkyisi polttoaineen kulutuksessa, jopa huolimatta siitä ettei niin pientä kulutuksen kasvua välttämättä edes huomaisi. Valtakunnan tasolla tämä kuitenkin näkyisi polttoaineen kulutuksen ja päästöjen kasvuna, ja tämä polttoaineen kulutus olisi ihan suorassa suhteessa tällä tavalla tuotetun energian määrään. Paljon tehokkaampaa olisikin ostaa iso dieselmoottori ja laittaa generaattori sen perään, se on kuitenkin paljon kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempääkin.

Vierailija
Dredex
Tuulimyllyjä teiden reunoille. Kun auto kulkee ohi, syntyy ilmavirta, joka pyörittää tuulimyllyä.

Loistoidea. Parannellaan vielä siten, että lisätään ajoneuvojen ilman vastusta, jotta saadaan aikaiseksi parempi ilmavirta ja siten enemmän tuulisähköä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat