Sähkölämmitin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on mökillä 700 vatin(meniköhän oikein) sähköpatteri. Sen sisällä on jotain öljyä.
Olen miettinyt sitä, että jos minä laittaisin 7 kpl 100 vatin lamppua palamaan, olisiko se edullisempaa lämmittämistä.
Kuinka on?

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

Jos niihin lamppuihin saisi termostaatin niin saman asian ajaa. Lämmityspuhaltimissa on siihen sopiva bi-metallitermari, mutta se pitää purkaa siitä ja soveltaa.

Lamput voi sijoittaa erilleen, jolloin lämpö jakautuu halutulla tavalla, mutta johtoja tulee paljon.

Vierailija

Niin. Voisiko se olla termarilla toimiva 7 -vaiheinen valokatkaisija. Vieläkö olisi värilamppuja, niin olisi tunnelma kuin jouluna bordellissa.
Todellisuudessa mökki on talven suljettuna.

Jatkoin: Hyvä tietää
Mietintämyssy päähän vaan

Vierailija

Jos ne lamput ovat hehkulankasellaisia, niin lämpövaikutus ja energiankulutuskin olisi suunnilleen sama kuin lämmittimesi kanssa.

Mutta koska tuo lämmittimesi on öljytäytteinen niin siinä on se etu, että sen pintalämpötila ei hirveästi vaihtele ja todennäköisesti sen pintlämpötilakin pysyy sen varran matalana, ettei pöly siinä pala ja täten hajuja aiheuta. Pelkästään hehulamppuja lämmitykseen käytettäessä voi nimittäin tulla ongelmaksi sen pölyn "palamisesta" aiheutuvat haju- ja partikkelihaitat. Näin on myös joskus asianlaita läpivirtauslämmittimien kanssa.

Vierailija

Ihan sama mikä sähkölaite sen 700 W kuluttaa, lämmitysteho on aina sama. Jos sinulla on läjä loisteputkia kuristimineen, joiden ottoteho on 700 W, niin lämmitysteho on täysin sama kuin 700 W lämpöpatterin. Lämmöksi ne fotonitkin muuttuvat.
Paitsi jos mökkisi seinäalasta on 100 m² ikkunaa, niin osa fotoneista karkaa ulos ja lämpötilan kasvu saattaa olla muutamia mikrokelvineitä vähemmän, kuin öljypatterin kanssa.

Vierailija

Hehkulamppu on hyvin lähellä lämpöpatteria:
IR-säteilyä 70
Konvektiota 20
Valoa 10

Valoa kyllä riittää, mutta termarin ohi kannattaa pari lamppua liittää ettei mökissä tule pimeä välillä.
Pienitehoinen lamppu ei polta pölyä. Halogeeni sen tekee.

Vierailija

Suora sähköpatteri sanoi sopimuksen irti kun kolme viikkoa sitten laitoin sen kesän jälkeen päälle. Snaut, se patteri haisi aina kun se oli vähän aikaa käyttämättä.
Siinä minä sitten mietin, että hehkulampuilla lämmittäessä valon saisi ilmaiseksi.
Hege. Ei meidän mökkiin noin isoa ( 100 neliömetriä) lasiaukkoa saa mahtumaan, että fotonin karkaamisista ei ole sanottavasti pelkoa.
Pitäisi vain saata jostain termarilla toimivan seitsemällä katkaisimella varustettu kytkinarmiraatti. Taidan kilauttaa tiäremiähelle, jospa häneltä saisin apua pulmaani.

Vierailija

Saa sen termarin jousilämpömittaristakin, kunhan siihen kytkee releen johtamaan ne tehot lämmittimelle. Mittarin viisari kestää releen ohjausvirran.
Hysteresis siihen jotenkin on saatava aikaan?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Sähkölämmitystaloissa voisi aivan huoletta valaista talvella kasvilampulla vihannesviljelmää. Olen tuollaista harkinnut. Enkä mitään kannabisruohoa vaan yrttejä. Sekä aivan silkkaa salaattia, paprikoita, chilejä jne.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija
markent
Suora sähköpatteri sanoi sopimuksen irti kun kolme viikkoa sitten laitoin sen kesän jälkeen päälle. Snaut, se patteri haisi aina kun se oli vähän aikaa käyttämättä.
Siinä minä sitten mietin, että hehkulampuilla lämmittäessä valon saisi ilmaiseksi.

Jos patteri haisee aina päälle kytkettäessä, se on merkki siitä, että se on joko pinta-alaltaan liian pieni kyseiseen tilaan (pintalämpö tulee liian suureksi) tai sitten olet totaalisesti unohtanut sen imuroimisen. Myös tavallinen vesiradiaattori saattaa dunkata lämmityskauden alkaessa, ellei sen edes kohtuullisesta puhtaanapidosta (imurointi & pölyjen pyyhintä) ole viitsinyt huolehtia! Myös hehkulamput voivat hyvinkin dunkata hetken sen jälkeen kun niihin on valo kytketty pitemmän seisokin jälkeen!

Vierailija

Snaut:
"Jos patteri haisee aina päälle kytkettäessä, se on merkki siitä, että se on joko pinta-alaltaan liian pieni kyseiseen tilaan (pintalämpö tulee liian suureksi) tai sitten olet totaalisesti unohtanut sen imuroimisen."
Mustaaminen minun.

Snaut!
Pitikö sinun paljastaa kaiken kansan tietoon, että minun parhaimpiin ominaisuuksiin ei kuulu suorasähkölämpöpattereiden pölynpoiston muistaminen.
Onneksi vuodesohva on vielä kunnossa. Kun sen aikanaan Kurikan huonekalusepät vievät uusiokäyttöön ehostettavaksi, niin ties mitä kuulen sen pölyjen ominaisuuksista. No, ei se vielä ainakaan haise.

Kun vävy sen lämmitysrakkineen avasi, niin todellakin, siellä sisällä oli huomattavasti pölyä.

Vierailija

Vain muutamankin viikon käyttämätön sähköpatteri haisee päälle laitettaessa yleensä sen vuoksi, että patterin seinän puolella olevaa kotipölyä ei yleensä voi imuroida tai pyyhkiä, vaan se kuumenee hajuksi huoneilmaan.
Sen sijaan olen eri mieltä siitä, kuluttaako 7 kpl 100 w:n sähkölamppua saman verran kuin 700 w:n patteri. Patteri (kunnossa oleva) on termostaattiohjattu ja antaa lämpöä vain silloin, kun huoneilma sitä "pyytää". Lamput tykittävät lämpöä aina päälläollessaan, riippumatta siitä, onko huone muutoin kylmä tai kuuma.

Vierailija

Tarkkailija:
"Sen sijaan olen eri mieltä siitä, kuluttaako 7 kpl 100 w:n sähkölamppua saman verran kuin 700 w:n patteri. Patteri (kunnossa oleva) on termostaattiohjattu ja antaa lämpöä vain silloin, kun huoneilma sitä "pyytää". Lamput tykittävät lämpöä aina päälläollessaan, riippumatta siitä, onko huone muutoin kylmä tai kuuma."

Mutta kun laittaa sinne jonnekin väliin sellaisen termarin, joka säätää montako lamppua tarvitaan kulloinkin kerralla "palamaan" huoneen vakiolämpötilan säilyttämiseksi.

Vierailija

"Mutta kun laittaa sinne jonnekin väliin sellaisen termarin, joka säätää montako lamppua tarvitaan kulloinkin kerralla "palamaan" huoneen vakiolämpötilan säilyttämiseksi."

Tuohon en keksi muuta keinoa kuin kokeilemalla. Kuinka monta lamppua tarvitaan kulloinkin palamaan riippuu tietysti myös siitä, mikä on ulkoilman lämpötila, eli kuinka kovalla teholla ulkoiset olosuhteet jäähdyttävät huonetta. -20 C:ssa todennäköisesti ei järkevä määrä lamppuja riitä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tavallisen makuuhuoneen lämmitysteho vaihtelee 600W ja 1000 W välillä. 600W jos on lämpimät tilat molemmin puolin ja lähemmäs 1000 jos on nurkkahuone. Nuo siis patteritehoja eli laskenta antaa jonkin verran vähemmän. Tavallinen makkari tarkoittaa tässä 10...14 m2.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Oletteko käyttänyt vanhaa pölynimuria? Pattereiden tuoksahdus on usein melko vähäistä tuohon "lämmittimeen" verraten.
Se käy myös siihen hätätilanteessa, kunhan poistaa pölypussin ja rajoittaa ilmankiertoa.

Laaja tiilimuuri on hyvin miellyttävä lämmitin. Kun sen uunilla lämmittää, se hohkaa lämpöä kauan ja mukavasti. Eli sähkölämmitinkin on hyvä rakentaa tiilimassan sisälle ja käyttää yösähköä, joka on edullisempaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat