Seuraa 
Viestejä45973

Tuossa lueskelin mukamas vanhaa autodataa. Silmiin pisti, että mukamas -30 luvulla oli ollut 12 voltin järjestelmä henkilöautossa. Käsittääkseni 6 volttia oli vallalla vielä -60 luvulla, kunnes 12 volttia yleistyi.

Totta vai tarua..

Onko ketään autohistoriaharrastajaa....??

Kommentit (20)

http://automobiles.mapsofindia.com/usef ... ystem.html
"Originally, the electrical system of the automobile was limited to the ignition equipment. With the advent of the electric starter on a 1912 Cadillac model, electric lights and horns began to replace the kerosene and acetylene lights and the bulb horns. Electrification was rapid and complete, and by 1930, six-volt systems were standard everywhere. The electrical system comprised of a storage battery, generator, starting (cranking) motor, lighting system, ignition system, and various accessories and controls.

Increased engine speeds and higher cylinder pressures of the post-World War II cars made it increasingly difficult to meet high-ignition voltage requirements. The larger engines required higher cranking torque. Additional electrically operated features such as radios, window regulators, and multi-speed windshield wipers also added to system requirements. To meet these needs, 12-volt systems generally replaced the 6-volt systems in 1956 productions."

http://www.britannica.com/ebc/article-259047

Samaa.

Minulla on se tuntuma että 6 V oli vielä joissakin viiskytluvun autoissa. Käyttivät vanhoja varastoja pois?

Joo. Saattaa hyvinkin olla noin.

Homma pohjaa siihen, että lueskelin Teslan sähköautosta juttua, ja siellä oli:

"autoon oli jätetty paikalleen alkuperäinen 12 voltin akku"

Kyseessä oli -30 luvun Pierce Arrow, jossa ei todennäköisesti ollut 12 voltin järjestelmää..

Tämä asettaa kirjoituksen hieman kyseenalaiseksi. Joku on peukaloinut tekstiä, tai sitten kirjoitus ei ole ollenkaan -30 luvulta, vaan jotain uudempaa höpötystä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
http://www.mmc.gov.uk/rep_pub/reports/1960_1969/fulltext/025c02.pdf
" /.../ Immediately after the war and onwards Lucas had been active in trying to interest vehicle makers in the advantages of standardisation. Early in 1949 the then Big Six formed their own Standardisation Committee and Lucas attended the meetings at which its products were discussed. /.../ We are told that before the war Lucas was producing 48 different dynamos, 38 starter motors, 68 distributors and 133 headlamps. By the early 1950's, however, the bulk of demand was concentrated on 3 dynamos, 5 starter motors, 3 distributors and 2 headlamps. /.../"

Kirjavaa on ollut, mutta nuo akkujännitteet ovat seurailleet tietenkin laitevalmistajien tarpeita, mutta valiintuneet noihin kahteen jännitetasoon.

Kyllä 1960-luvulla paljon vielä pikkuautoissa oli käytössä 6V sähköjärjestelmät, ja usein vielä Lucasin sellainen. Se oli siis se brittikaveri, joka kyllä oli ihan hyvä apostoli mutta surkea sähkäri.

Tuuskaaja
Ainakin -66 VM Opel kadetissa on 6V järjestelmä. Noin irtotietona mainittakoon...

Samoin kuplavolkkareissa oli 6 volttiset -60 luvulla.

hangover
Joo. Saattaa hyvinkin olla noin.

Homma pohjaa siihen, että lueskelin Teslan sähköautosta juttua, ja siellä oli:

"autoon oli jätetty paikalleen alkuperäinen 12 voltin akku"

Kyseessä oli -30 luvun Pierce Arrow, jossa ei todennäköisesti ollut 12 voltin järjestelmää..

Tämä asettaa kirjoituksen hieman kyseenalaiseksi. Joku on peukaloinut tekstiä, tai sitten kirjoitus ei ole ollenkaan -30 luvulta, vaan jotain uudempaa höpötystä

Mainittakoot, että Fordson Major traktorin sähkökaavioihin on piirretty alunperin kaksi kuuden voltin akkua, vaikka traktorin sähköjärjestelmä olikin 12 volttinen. Vähän veikkaan että tämä johtui siitä että 50-luvulla, etenkin alkupuolella oli vaikea saada 12 voltin akkuja, joten useimmissa 12 voltin järjestelmissä olisi tuolloin käytetty sarjaan kytkettyjä 6 voltin akkuja.

Snaut
Se oli siis se brittikaveri, joka kyllä oli ihan hyvä apostoli mutta surkea sähkäri.

No jaa... Surkea sähkäri tuskin rakentaa latausjärjestelmää joka kestää käytössä yli 50 vuotta.

Unterseeboot
Snaut
Se oli siis se brittikaveri, joka kyllä oli ihan hyvä apostoli mutta surkea sähkäri.



No jaa... Surkea sähkäri tuskin rakentaa latausjärjestelmää joka kestää käytössä yli 50 vuotta.

Muistelen että Lucas oli sähkäriä huonompi laakerintekijä, kun niistä meni puslat alta aikayksikön ja ainoa hyvä ratkaisu oli Bosch nimisen veijarin tuotteet saksanmaalta, joka sitten valtasi markkinat aika vahvasti.

Niin ja ???-ilmiö väheni romahduksenomaisesti kun merkki vaihtui...

Ertsu
Tuuskaaja
Ainakin -66 VM Opel kadetissa on 6V järjestelmä. Noin irtotietona mainittakoon...

Samoin kuplavolkkareissa oli 6 volttiset -60 luvulla.

Niin oli ainakin 60 luvun alun Ford Taunuksissakin. Lähti muuten hyvin käyntiin kovallakin pakkasella, jos heitti 12 V akun kiinni käynnistyksen ajaksi.

tietää
Unterseeboot
Snaut
Se oli siis se brittikaveri, joka kyllä oli ihan hyvä apostoli mutta surkea sähkäri.



No jaa... Surkea sähkäri tuskin rakentaa latausjärjestelmää joka kestää käytössä yli 50 vuotta.

Muistelen että Lucas oli sähkäriä huonompi laakerintekijä, kun niistä meni puslat alta aikayksikön ja ainoa hyvä ratkaisu oli Bosch nimisen veijarin tuotteet saksanmaalta, joka sitten valtasi markkinat aika vahvasti.

Niin ja ???-ilmiö väheni romahduksenomaisesti kun merkki vaihtui...

Kerro se minun laturillekin.

En väitä etteikö jollakin voisi olla huonoja kokemuksia ko. merkistä, mutta sanopa yksikin merkki josta kenelläkään ei ole huonoja kokemuksia.

On helppo kerätä kasaan tarinoita vaikkapa pettäneistä laakeroinneista, kun vikoja kirotaan kovaan ääneen, mutta ei kukaan jaksa meuhkata toimivista laitteista.

Ja kun lucaksen latureista puhutaan, niin täytyy ottaa huomioon, että 50-luvulla Fordsonin markkiosuus taisi olla Suomessa jotain 60% tienoilla. Eikä Fordson ollut suinkaan ainoa joka käytti lucaksen latausjärjestelmiä. Jotakuinkin kaikki englantilaiset tehtaat taisivat käyttää lucaksen latureita.

Eikä ole mikään salaisuus, että "lucaksen yleisavain" taitaa olla maailman yleisin avain. Niitä "avaimiksi" nimitettyjä peltilappuja on tehty sarjatuotantona ainakin viimeiset 50 vuotta vaivautumatta mitenkään yksilöimään niitä.

valtiokonttorin elatti
Ertsu
Tuuskaaja
Ainakin -66 VM Opel kadetissa on 6V järjestelmä. Noin irtotietona mainittakoon...

Samoin kuplavolkkareissa oli 6 volttiset -60 luvulla.



Niin oli ainakin 60 luvun alun Ford Taunuksissakin. Lähti muuten hyvin käyntiin kovallakin pakkasella, jos heitti 12 V akun kiinni käynnistyksen ajaksi.

Jos 6V vehekeissä on starttiongelmia niin tilalle voi laittaa 12V akun jossa on kennokohtaiset ulosotot ja kytkeä jännitteeksi 6V + 1 extrakenno.

Vaikkapa tiepalvelu tai autokatsastus voisivat kertoa sen miten autojen vikatyypit ovat muuttuneet vuosikymmenten varrella.
Se on varmaa että sähköviat ovat vähentyneet jyrkästi. Tekniset ratkaisut ovat sen mahdollistaneet.

Eivät ne vanhat ongelmat aina valmistajasta johtuneet. Niitä ei vain älytty huoltaa niin paljon kuin ne olisivat vaatineet. Suojapellityksiä jätettiin pois huollon helpottamiseksi ja sen aiheuttama kosteus ja likaantuminen sitten aiheutti häiriöitä ja vikoja. Tai kun hapettunut akunnapa esti käynnistyksen, käytiin laturin kimppuun kovin ottein.

Nykyään mobilistien parissa tavallinen neuvo sähköongelmiin on suositus soveltaa uudempien autojen latureita ym. ja säästää niitä alkuperäisiä museovehkeisiin.

Lyde
valtiokonttorin elatti
Ertsu
Tuuskaaja
Ainakin -66 VM Opel kadetissa on 6V järjestelmä. Noin irtotietona mainittakoon...

Samoin kuplavolkkareissa oli 6 volttiset -60 luvulla.



Niin oli ainakin 60 luvun alun Ford Taunuksissakin. Lähti muuten hyvin käyntiin kovallakin pakkasella, jos heitti 12 V akun kiinni käynnistyksen ajaksi.



Jos 6V vehekeissä on starttiongelmia niin tilalle voi laittaa 12V akun jossa on kennokohtaiset ulosotot ja kytkeä jännitteeksi 6V + 1 extrakenno.

En tiedä onko 6 V vehkeitä/vaihtovirtalaturi ollut liikkeellä. Varmuuden vuoksi kuiteski. 60-luvun autoista useimmat ottivat latauksensa tasavirtalaturista. Ekat vaihtovirtalaturin haltijat eivät aina uskoneet, että akkua ei saa vaihtaa lennossa (eli auton käydessä). Seuraus oli johtojen näyttäväkin kärähdys.

tietää
Vaikkapa tiepalvelu tai autokatsastus voisivat kertoa sen miten autojen vikatyypit ovat muuttuneet vuosikymmenten varrella.
Se on varmaa että sähköviat ovat vähentyneet jyrkästi. Tekniset ratkaisut ovat sen mahdollistaneet.

Eivät ne vanhat ongelmat aina valmistajasta johtuneet. Niitä ei vain älytty huoltaa niin paljon kuin ne olisivat vaatineet. Suojapellityksiä jätettiin pois huollon helpottamiseksi ja sen aiheuttama kosteus ja likaantuminen sitten aiheutti häiriöitä ja vikoja. Tai kun hapettunut akunnapa esti käynnistyksen, käytiin laturin kimppuun kovin ottein.

Nykyään mobilistien parissa tavallinen neuvo sähköongelmiin on suositus soveltaa uudempien autojen latureita ym. ja säästää niitä alkuperäisiä museovehkeisiin.

Se on varmaa, että sähköviat ovat lisääntyneet jo ihan lisääntyneiden sähkölaitteiden takia. Yksittäisten osien viat ovat toki saattaneet vähentyä jopa huomattavasti ja kärjettömään sytytykseen siirtyminen on "sähkövioista" yhden poistanut jopa kokonaan.

Tietenkin nykyautojen kohdalla on sellainen ilmiö, että moni, kuka on kotonaan autojaan korjannut, ei enää uskalla mennä räveltämään konepellin alle, mitä kys. henkilön ei olisi aiemminkaan pitänyt tehdä, ja auto kiikutetaan korjaamolle, jossa se ihan oikeasti saadaan kuntoon.

Katsastuskonttorit eivät ole vanhojen vikatilastojen suhteen kovin luotettava lähde, nimittäin katsastusasemien toiminta oli aikamoista mielivaltaa ennen niiden yksityistämistä.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat