historiatietoa.. auton akun jännite..??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuossa lueskelin mukamas vanhaa autodataa. Silmiin pisti, että mukamas -30 luvulla oli ollut 12 voltin järjestelmä henkilöautossa. Käsittääkseni 6 volttia oli vallalla vielä -60 luvulla, kunnes 12 volttia yleistyi.

Totta vai tarua..

Onko ketään autohistoriaharrastajaa....??

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

http://automobiles.mapsofindia.com/usef ... ystem.html
"Originally, the electrical system of the automobile was limited to the ignition equipment. With the advent of the electric starter on a 1912 Cadillac model, electric lights and horns began to replace the kerosene and acetylene lights and the bulb horns. Electrification was rapid and complete, and by 1930, six-volt systems were standard everywhere. The electrical system comprised of a storage battery, generator, starting (cranking) motor, lighting system, ignition system, and various accessories and controls.

Increased engine speeds and higher cylinder pressures of the post-World War II cars made it increasingly difficult to meet high-ignition voltage requirements. The larger engines required higher cranking torque. Additional electrically operated features such as radios, window regulators, and multi-speed windshield wipers also added to system requirements. To meet these needs, 12-volt systems generally replaced the 6-volt systems in 1956 productions."

http://www.britannica.com/ebc/article-259047

Samaa.

Minulla on se tuntuma että 6 V oli vielä joissakin viiskytluvun autoissa. Käyttivät vanhoja varastoja pois?

Vierailija

Joo. Saattaa hyvinkin olla noin.

Homma pohjaa siihen, että lueskelin Teslan sähköautosta juttua, ja siellä oli:

"autoon oli jätetty paikalleen alkuperäinen 12 voltin akku"

Kyseessä oli -30 luvun Pierce Arrow, jossa ei todennäköisesti ollut 12 voltin järjestelmää..

Tämä asettaa kirjoituksen hieman kyseenalaiseksi. Joku on peukaloinut tekstiä, tai sitten kirjoitus ei ole ollenkaan -30 luvulta, vaan jotain uudempaa höpötystä

Vierailija
http://www.mmc.gov.uk/rep_pub/reports/1960_1969/fulltext/025c02.pdf
" /.../ Immediately after the war and onwards Lucas had been active in trying to interest vehicle makers in the advantages of standardisation. Early in 1949 the then Big Six formed their own Standardisation Committee and Lucas attended the meetings at which its products were discussed. /.../ We are told that before the war Lucas was producing 48 different dynamos, 38 starter motors, 68 distributors and 133 headlamps. By the early 1950's, however, the bulk of demand was concentrated on 3 dynamos, 5 starter motors, 3 distributors and 2 headlamps. /.../"

Kirjavaa on ollut, mutta nuo akkujännitteet ovat seurailleet tietenkin laitevalmistajien tarpeita, mutta valiintuneet noihin kahteen jännitetasoon.

Vierailija

Kyllä 1960-luvulla paljon vielä pikkuautoissa oli käytössä 6V sähköjärjestelmät, ja usein vielä Lucasin sellainen. Se oli siis se brittikaveri, joka kyllä oli ihan hyvä apostoli mutta surkea sähkäri.

Vierailija
Tuuskaaja
Ainakin -66 VM Opel kadetissa on 6V järjestelmä. Noin irtotietona mainittakoon...

Samoin kuplavolkkareissa oli 6 volttiset -60 luvulla.

Vierailija
hangover
Joo. Saattaa hyvinkin olla noin.

Homma pohjaa siihen, että lueskelin Teslan sähköautosta juttua, ja siellä oli:

"autoon oli jätetty paikalleen alkuperäinen 12 voltin akku"

Kyseessä oli -30 luvun Pierce Arrow, jossa ei todennäköisesti ollut 12 voltin järjestelmää..

Tämä asettaa kirjoituksen hieman kyseenalaiseksi. Joku on peukaloinut tekstiä, tai sitten kirjoitus ei ole ollenkaan -30 luvulta, vaan jotain uudempaa höpötystä

Mainittakoot, että Fordson Major traktorin sähkökaavioihin on piirretty alunperin kaksi kuuden voltin akkua, vaikka traktorin sähköjärjestelmä olikin 12 volttinen. Vähän veikkaan että tämä johtui siitä että 50-luvulla, etenkin alkupuolella oli vaikea saada 12 voltin akkuja, joten useimmissa 12 voltin järjestelmissä olisi tuolloin käytetty sarjaan kytkettyjä 6 voltin akkuja.

Vierailija
Snaut
Se oli siis se brittikaveri, joka kyllä oli ihan hyvä apostoli mutta surkea sähkäri.

No jaa... Surkea sähkäri tuskin rakentaa latausjärjestelmää joka kestää käytössä yli 50 vuotta.

Vierailija
Unterseeboot
Snaut
Se oli siis se brittikaveri, joka kyllä oli ihan hyvä apostoli mutta surkea sähkäri.



No jaa... Surkea sähkäri tuskin rakentaa latausjärjestelmää joka kestää käytössä yli 50 vuotta.

Muistelen että Lucas oli sähkäriä huonompi laakerintekijä, kun niistä meni puslat alta aikayksikön ja ainoa hyvä ratkaisu oli Bosch nimisen veijarin tuotteet saksanmaalta, joka sitten valtasi markkinat aika vahvasti.

Niin ja ???-ilmiö väheni romahduksenomaisesti kun merkki vaihtui...

Vierailija
Ertsu
Tuuskaaja
Ainakin -66 VM Opel kadetissa on 6V järjestelmä. Noin irtotietona mainittakoon...

Samoin kuplavolkkareissa oli 6 volttiset -60 luvulla.

Niin oli ainakin 60 luvun alun Ford Taunuksissakin. Lähti muuten hyvin käyntiin kovallakin pakkasella, jos heitti 12 V akun kiinni käynnistyksen ajaksi.

Vierailija
tietää
Unterseeboot
Snaut
Se oli siis se brittikaveri, joka kyllä oli ihan hyvä apostoli mutta surkea sähkäri.



No jaa... Surkea sähkäri tuskin rakentaa latausjärjestelmää joka kestää käytössä yli 50 vuotta.

Muistelen että Lucas oli sähkäriä huonompi laakerintekijä, kun niistä meni puslat alta aikayksikön ja ainoa hyvä ratkaisu oli Bosch nimisen veijarin tuotteet saksanmaalta, joka sitten valtasi markkinat aika vahvasti.

Niin ja ???-ilmiö väheni romahduksenomaisesti kun merkki vaihtui...

Kerro se minun laturillekin.

En väitä etteikö jollakin voisi olla huonoja kokemuksia ko. merkistä, mutta sanopa yksikin merkki josta kenelläkään ei ole huonoja kokemuksia.

On helppo kerätä kasaan tarinoita vaikkapa pettäneistä laakeroinneista, kun vikoja kirotaan kovaan ääneen, mutta ei kukaan jaksa meuhkata toimivista laitteista.

Ja kun lucaksen latureista puhutaan, niin täytyy ottaa huomioon, että 50-luvulla Fordsonin markkiosuus taisi olla Suomessa jotain 60% tienoilla. Eikä Fordson ollut suinkaan ainoa joka käytti lucaksen latausjärjestelmiä. Jotakuinkin kaikki englantilaiset tehtaat taisivat käyttää lucaksen latureita.

Eikä ole mikään salaisuus, että "lucaksen yleisavain" taitaa olla maailman yleisin avain. Niitä "avaimiksi" nimitettyjä peltilappuja on tehty sarjatuotantona ainakin viimeiset 50 vuotta vaivautumatta mitenkään yksilöimään niitä.

Vierailija
valtiokonttorin elatti
Ertsu
Tuuskaaja
Ainakin -66 VM Opel kadetissa on 6V järjestelmä. Noin irtotietona mainittakoon...

Samoin kuplavolkkareissa oli 6 volttiset -60 luvulla.



Niin oli ainakin 60 luvun alun Ford Taunuksissakin. Lähti muuten hyvin käyntiin kovallakin pakkasella, jos heitti 12 V akun kiinni käynnistyksen ajaksi.

Jos 6V vehekeissä on starttiongelmia niin tilalle voi laittaa 12V akun jossa on kennokohtaiset ulosotot ja kytkeä jännitteeksi 6V + 1 extrakenno.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat