"Hyväntahtoinen Jumala"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eikö teitä ihmetytä kristinuskon opetus taivaasta ja helvetistä? Että hyvät teot "palkitaan" taivaalla ja huonoista rangaistaan helvetillä. Miksi ihmistä halutaan rankaista iänikuisella kärsimyksellä ilman anteeksiantoa?

Oletetaan ensin, että Jumala on kaikkivoipa; kaikki mikä tapahtuu, tapahtuu tuon yhden ainoan tosiolevaisen, substanssin, käskemänä ja aikaansaamana. Mitään sellaista ei tapahdu, mitä kaikkivaltiaamme ei olisi synnyttänyt ja käskenyt. Ennen kuin hän luo ihmisen, hän luo taivaan sekä helvetin. Ihmiselle hän antaa vapaat kädet toimia niinkuin haluaa, mutta ihmisen "vapaus" on näennäistä, sillä lähtöoletuksiemme mukaan olevaisessa ei voi tapahtua mitään ilman Jumalaa. Nyt hän käskee ihmistä toimimaan antamiensa oppien mukaan, kertoen tälle, että oikein toimimisesta palkitaan taivaalla ja väärin toimimisesta rankaistaan ikuisella kidutuksella helvetissä.
Tilannetta voidaan verrata siihen, että muovaan saviukon jota käsken opettelemaan lentämään. Varoitan sitä niskuroimisesta ennakkoon kertomalla, että jos se ei toimi haluamallani tavalla ja ala opettelemaan lentämistä, lyön sen mäsäksi pöytää vasten. Sekään ei kuitenkaan vielä tule riittämään, vaan rakennan sen yhä uudestaan ja uudestaan ja hajotan aina samalla tavalla; ikuisesti.

Voisiko joku selventää tätä dilemmaa minulle? Minusta vaikuttaa että kristinuskon Jumala on ennemmin sadisti kuin mitään muuta.

Sivut

Kommentit (71)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kari Kuula: Helvetin historia. Loishtava opus aiheesta, joskin ehkä hivenen maustettu. Pureutuu helvetin ytimiin etenkin lähi-itäisistä monoteistisistä uskonnoista lähtien, mutta unohtamatta niitä muita.

Hinduilla on kuulemma helvetti jossa sataa palavia peniksiä.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Ja kun muistetaan, ett jumala tietää etukäteen, miten kukin duunaa elämänsä, niin selitys on, ett jumalalla oli tylsää ja lisäks hän oli tyytymätön itseensä. Ja kun itseään ei voi potkii päähän, niin potkitaan ihmisii, nautitaan niiden kärsimyksest ja silleen.

Raamatussahan sanotaan, ett jumala tietää kaikkien teot jo etukäteen ja takajalkaan.

Se hyväntahtosest jumalast.

jumalahan on tietty seemiläinen satuolento, mutt logiikan mukaan noin.

Vierailija

Helvetin duunaili itse Saatana, joka kyllä oli heikompi kuin Jumala, mutta sai silti tehtyä jotain paskaa meidänkin elämäämme.

Vierailija
Phoneman
Helvetin duunaili itse Saatana, joka kyllä oli heikompi kuin Jumala, mutta sai silti tehtyä jotain paskaa meidänkin elämäämme.

No kun tässä on taas aukko loogisuudessa, tuo Saatana-käsite. Nimittäin, jos Jumala on kaikkivaltias, mitään sellaista yksittäistä attribuuttia ei todellisuudesta löydy, jota Jumala ei olisi luonut. Näin ollen Saatanankin on oltava Jumalan käsialaa.

Vierailija

Ehkä hän halusi luoda itselleen vastuksen, että olisi joku, jota vastaan kilpailla. Joillakin ihmisillähän(vaikkei Jumala ole ihminen) on hirvittävä hinku kilpailla aina kaikesta.

Vierailija

Rakkaus rakentaa, viha yms. hajoittaa. Siispä, jos jotain vaikkapa taivaallisia ohjeita olisikin olemassa, ne olisivat tietenkin hyvyyteen perustuvia. Jos taas sivilisaatio olisi paha, se sitä todennäköisemmin hajoittaisi itsensä. Näin ollen vain hyvillä ohjeilla voidaan kehittyä pitkällä tähtäimellä.

Mitä tulee pahuuteen yleensä, niin on toki hyvä asia antaa ihmisille vapaus. Ei olisi kivaa, jos Jumala olisi luonut ihmisistä tahdottomia robotteja, jotka noudattavat ennalta ohjattuja suorite-käskyjä. Mutta koska ihmisillä on vapaa tahto, niin on sitten ihmisestä itsestään kiinni, kuinka elää elämänsä. Jumala on myös ohjeistanut kultaisella säännöllä, että miten olisi hyvä elää.

Toisaalta voidaan olettaa, että oikeasti vapaata tahtoa ei ole, koska aivojen kemiahan sanelee molekyylien liikkeillä, mitä ihminen tulee tekemään. Mutta kemiat ovat yleensä aika itsekkäitä evoluution ja kilpailun sanelemana. Silti, jos ihminen luopuu itsekkyydestä, hän ohittaa perinteisen fysiikan ja toteuttaa parempia ajatuksia.

Raamatun mukaan Saatana on langennut enkeli. Jos joku olisi enkeli, niin hänellä olisi paljon voimia. Mikään yhteisö ei voisi kestää saatanallista pahuutta, eivätkä mahdolliset enkelit ylentäisi ketään pahaa ihmistä voimakkaaksi olennoksi. Äiti Teresan kaltaisia nöyriä ja rakastavia ihmisiä voisi kyllä ylentää. Tämä on Jeesuksen sanoman mukaista, koska hän varoitti, että pienimpiäkään ei tule kiusata.

Vierailija
Yeshua
Kokeilkaapa Ayahuascaa tai DMT:tä ja tulkaa sen jälkeen puhumaan taivaasta/helvetistä..

Muunlaista päihtymistä en harrasta kuin pyhästä sanasta ja hengestä humaltumista, ne ovat ainoat päihteet jotka...no joo

Mutta tosissaan, sanotaan että Saatana on kaiken pahan alku ja juuri, mutta ei esitetä minkäänlaista selitystä sille, mistä Saatana tuli. Jos halutaan säilyttää johdonmukaisuus, havaitaan monien opetusten ja kertomusten välillä ristiriitoja ja epäjohdonmukaisuuksia, jotka ovat laadultaan hyvinkin keskeisiä ja samalla vääjäämättömiä.

Vierailija

Saatana on juutalais-kristillisestä maalimanselityksestä lähtenyt, omaan vapaaseen tahtoonsa kompastunut loistava, luotu, planeetalle langetettu henkiolento.

Aina joku keskustelee onko Jumala kaikkivaltias, niin iso että on voinut luoda itseään isomman entiteetin.

Loputonta

Vierailija
Miss Baker
Aina joku keskustelee onko Jumala kaikkivaltias, niin iso että on voinut luoda itseään isomman entiteetin.

Loputonta

Nii-in, ja vastaukseksi saa (uskovien taholta), että Jumala on jotakin niin suurta, ettivät meidän aivomme pysty sitä käsittämään loogisessa mielessä. Antakaa nyt sitten edes (jumalauta) jonkinlaiset loogiset raamit, joihin VOI turvautua!

Vierailija

Miten se logiikka/loogisuus niin tärkeää on?

Okei, voihan se olla, että tässä elämänuskojen miasmassa olisi aika tärkeää kuvitella, että HELAHOIDOSSA - lue: sekamelskassa on jotain joka tietää mikä järjestys on ja vielä hienompaa että että jos se Joku ei olis alkuaineiden marssijärjestys antimateriamaailman mukaan.

Elämässä ihmisen tai no ihmiseläimen prioriteeteilla vois olla: " Hengitys sisään - hengitys ulos" - toista lainausmerkkien sisäisten merkkien käskyjono vasemmalta oikealle -järjestyksessä.

Logiikasta ja muusta hengitystekniikasta: Ludwig Wittgnestein (vaikka ehkä hint.haara olikin) _ kaikki teokset.

______________
[size=75:347ccpuf]miten vois bannauttaa itsensä a) hengitysilman etyylipitoisuuden perusteella, b) vastaamis-, lähetysbatchien tiheyden tai c) järjenpuutteen, d) krijoitusvirheiden perusteella[/size:347ccpuf]

Vierailija
Kerberoosi
Antakaa nyt sitten edes (jumalauta) jonkinlaiset loogiset raamit, joihin VOI turvautua!

Raamit olet sinä itse.

Alkuperäiskirjoituksissa Luoja on kaiken ulkopuolella, toisin sanoen "maailmankaikkeuden" ulkopuolella. Maailmankaikkeuden ulkopuolelle sinä et näe maallisella tasolla (silmillä), vaan sinä näet sinne sielusi kautta.

Nykyihmisellä silmien ja sielujen välissä oleva mieli sisältää niin paljon ulkoapäin tullutta roskaa, että nykyihminen ei enää näe sielun silmin, vaan näkee saman kuin apina.

Ei Jumalan palveleminen ole sitä että kyykkii kirkossa, rukoilee ja veisaa ("Älä lausu jumalasi nimeä turhaan") koska sanasi menevät pakanalle joka johtaa seremoniaa. Eikä jumalan rakkaus ole sitä että maksat Jumalan rakkaudesta pakanalle joka johtaa seremoniaa ("Älä tee huorin").

Ainoa Jumalan palveleminen mitä on, on sanat ja teot joista Jumala meissä itsessämme tulee esille. Esimerkiksi älä anna rahojasi sille joka myy Jumalan rakkautta missään mielessä ("Älä tee huorin"), vaan lahjoita ne rahat ilman välikäsiä esimerkiksi lastensairaalaan.

Looginen ehodon on tai ei: Jos joku puhuu "taivasten valtakunnasta", mene ulos ja katso taivaalle. Mitä näet? Saman näkee apina. Sinä tiedät näkemäsi perusteella ettei siellä mitään "taivasten valtakuntaa" ole, mutta apina ei.

Uskovainen istuu synnytysosastolla ja katsoo "mummon pelargoniaa" ja toteaa että "tuossa mullassa on minun alkuperä". Mummo puolestaan katsoo vastasyntyttä lapsenlasta ikkunan läpi ja totetaa viisaudessaan, että "tuossa lapsessa olen minä ja kaikki ennen minua ja kaikki jotka jälkeeni tulevat. Lapsessa on menneisyys, nyt, ja tulevaisuus".

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
Matti E Simonaho
Kerberoosi
Antakaa nyt sitten edes (jumalauta) jonkinlaiset loogiset raamit, joihin VOI turvautua!

Raamit olet sinä itse.

Alkuperäiskirjoituksissa Luoja on kaiken ulkopuolella, toisin sanoen "maailmankaikkeuden" ulkopuolella. Maailmankaikkeuden ulkopuolelle sinä et näe maallisella tasolla (silmillä), vaan sinä näet sinne sielusi kautta.

Nykyihmisellä silmien ja sielujen välissä oleva mieli sisältää niin paljon ulkoapäin tullutta roskaa, että nykyihminen ei enää näe sielun silmin, vaan näkee saman kuin apina.

Ja sieltä saapui Matti, joka antoi LOOGISET raamit. Kiitän kaikkien meidän pakanoiden puolesta!

Jumala armahtakoon kaikki Ad Hominemimme.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Rasittavaa on se että miten melko yhdentekevät asiat voivat tuomita sinut ikuiseen kärsimykseen, ainakin joidenkin kuppikuntien mukaan. Vaikka olisit Jeesuksen reinkarnaatio, päädyt silti helvettiin ikuisiksi ajoiksi jos homoilet, et usko jumalaan tai tapat itsesi.

Ihminen ei edes voi tehdä rikosta jonka ansiosta hän ansaitsisi ikuisen kärsimyksen. Mitähän se kertoo jumalasta että ihmisten lait ja rangaistukset ovat järkevämmät ja inhimillisemmät?

No, minä veikkaan että jos jumala on olemassa niin häntä ei kiinnosta paskan vertaa jos joku ateisti homoilee ja vetää itsensä kiikkuun.

Vierailija
Eikö teitä ihmetytä kristinuskon opetus taivaasta ja helvetistä? Että hyvät teot "palkitaan" taivaalla ja huonoista rangaistaan helvetillä. Miksi ihmistä halutaan rankaista iänikuisella kärsimyksellä ilman anteeksiantoa?

Ei ihmetytä, kun opus ei ole otettavissa sanatarkasti, vaan tekstin voi ottaa puhutteluna. Kun teksti muhii... syntyy ajatuksia.

Helvettihän on täällä maailmassa. Ja niin on taivaskin.. pallohan killuu kaiken aikaa taivaassa.

Suomessa oli helvetti irti vähän aikaa sitten... oli sotatila.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat