Seuraa 
Viestejä45973

käännetään nyt sitten päälle. Kysymys siis kuuluu, että voiko olla olemassa sellaista avaruudessa liikkuvaa tukialusta, joka laskeutuisi matalalle kiertoradalle jolta hävittäjät ja muu kalusto voisi sitten tulla pinnan tuntumaan tekemään tihutöitään?

Eli siis jos hävittäjä pääsee matalalle kiertoradalle - sijaitseeko tämä jossakin 100 kilometrissä? - niin onko tukialuksesta enää hyötyä, että pääsisikö hävittäjä myös varsinaiseen avaruuteen eli +300km+ asti(jossa roina pysyy radalla hyvin pitkiä aikoja, kenties ikuisesti) jos se pääsee vaikka sinne 100 kilometriinkin? Ohessa asiaa havainnollistava tai sekoittava tökerö minuutissa tehty paint-projektio:

Sivut

Kommentit (35)

Matalin pysyvä kiertorata on kai joku 300-400km. Siellä kai jokusen kuukauden voi pysytellä. 100 kilsan korkeuteen pääseminen vaati ehkä 2% kiertoradalle tarvittavasta energiasta. Se ei millään tasolla hyödyllinen kiertorata.

Mäenpää
[Fiction] käännetään nyt sitten päälle. Kysymys siis kuuluu, että voiko olla olemassa sellaista avaruudessa liikkuvaa tukialusta, joka laskeutuisi matalalle kiertoradalle jolta hävittäjät ja muu kalusto voisi sitten tulla pinnan tuntumaan tekemään tihutöitään?

Eli siis jos hävittäjä pääsee matalalle kiertoradalle - sijaitseeko tämä jossakin 100 kilometrissä? - niin onko tukialuksesta enää hyötyä, että pääsisikö hävittäjä myös varsinaiseen avaruuteen eli +300km+ asti(jossa roina pysyy radalla hyvin pitkiä aikoja, kenties ikuisesti) jos se pääsee vaikka sinne 100 kilometriinkin? Ohessa asiaa havainnollistava tai sekoittava tökerö minuutissa tehty paint-projektio:


Mites meinasit ne "hävittäjät" saaha sillä nopeudella takas ilmakehän läpi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Niin. En tarkoittanutkaan, että tukialus oleskelisi matalalla kiertoradalla kauaa - vain iskun ajan. Esimerkiksi niin, että ensin se laskeutuu matalalle kiertoradalle, sitten hävittäjät lähtevät, tukialus kiertää kierroksen(1h?) ja hävittäjät palaavat ja koko hoito palaa takaisin avaruuteen.

Esimerkiksi ISS kiertää 319-346 kilometrin korkeudessa noin 15 kertaa vuorokaudessa maan ympäri ja menettää 88 metriä päivässä korkeutta.

MiG-25 nousee 20 kilometriin alta 9 minuutin. Se on käynyt 38 kilometrin korkeudessa hieman muokattuna.

Nasan X-15 on käynyt 108 kilometrissä.

Mäenpää
Niin. En tarkoittanutkaan, että tukialus oleskelisi matalalla kiertoradalla kauaa - vain iskun ajan. Esimerkiksi niin, että ensin se laskeutuu matalalle kiertoradalle, sitten hävittäjät lähtevät, tukialus kiertää kierroksen(1h?) ja hävittäjät palaavat ja koko hoito palaa takaisin avaruuteen.

Esimerkiksi ISS kiertää 319-346 kilometrin korkeudessa noin 15 kertaa vuorokaudessa maan ympäri ja menettää 88 metriä päivässä korkeutta.

MiG-25 nousee 20 kilometriin alta 9 minuutin. Se on käynyt 38 kilometrin korkeudessa hieman muokattuna.


Mig-25 nopeus on hieman eri luokkaa kuin kiertoradalla oleva alus.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Mäenpää
Niin. En tarkoittanutkaan, että tukialus oleskelisi matalalla kiertoradalla kauaa - vain iskun ajan. Esimerkiksi niin, että ensin se laskeutuu matalalle kiertoradalle, sitten hävittäjät lähtevät, tukialus kiertää kierroksen(1h?) ja hävittäjät palaavat ja koko hoito palaa takaisin avaruuteen.

Erinomainen suunnitelma. Vaan mistä energia moiseen poukkoiluun? Sitä tarvitaan nimittäin aika paljon!

100 kilometrin korkeudessa raketti/muu vastaava moottorihävittäjä voi saavuttaa suht helposti kiertoratanopeudet kunhan löpö ei lopu koska ilmanvastus on melko pieni pinnalla olevaan verrattuna.

Huomatkaa [Fiktio]-läpyskä. Nyt hoidetaan hommaa puolitieteellisesti viemättä sitä mihinkään pottah-maailmaan. Pohdiskellaan, onko homma periaatteessa mahdollista.

Mäenpää
100 kilometrin korkeudessa raketti/muu vastaava moottorihävittäjä voi saavuttaa suht helposti kiertoratanopeudet kunhan löpö ei lopu koska ilmanvastus on melko pieni pinnalla olevaan verrattuna.

Edelleen, mikä sitä "tukialusta" pitää pyrähdyksen aikana siinä nopeudessa, että hävittäjät voivat saapua ilmakehän läpi taistelukentälle???

Siis? Jos tukialus liikkuu 11 kilometriä sekunnissa, joka on ainakin ylempien ratojen liikenopeus ja pakonopeus, hävittäjät kaahaavat pihalle ja laskeutuvat alas pinnan tuntumaan. Vai onko olemassa jotakin mystisiä suihkuvirtauksia jotka pölläyttävät hävittäjät ulkoavaruuteen? Tukialuksen ei tartte olla kiertoradalla kuin tunnin-pari, sitten se voi joko ottaa lisää korkeutta tai lähteä menemään.

Mäenpää
Siis? Jos tukialus liikkuu 11 kilometriä sekunnissa, joka on ainakin ylempien ratojen liikenopeus ja pakonopeus, hävittäjät kaahaavat pihalle ja laskeutuvat alas pinnan tuntumaan. Vai onko olemassa jotakin mystisiä suihkuvirtauksia jotka pölläyttävät hävittäjät ulkoavaruuteen?

Mitäs sille hävittäjälle tapahtuu ku se "kaahaa" noilla nopeuksilla maapallon kaasukehään?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Mäenpää
100 kilometrin korkeudessa raketti/muu vastaava moottorihävittäjä voi saavuttaa suht helposti kiertoratanopeudet kunhan löpö ei lopu koska ilmanvastus on melko pieni pinnalla olevaan verrattuna.

Ja milläs se "löpö" sinne saadaan?

Volitans
Mäenpää
100 kilometrin korkeudessa raketti/muu vastaava moottorihävittäjä voi saavuttaa suht helposti kiertoratanopeudet kunhan löpö ei lopu koska ilmanvastus on melko pieni pinnalla olevaan verrattuna.



Ja milläs se "löpö" sinne saadaan?

Vaatinee aika paljon sitä mystistä löpöä moisiin koukkauksiin, alushan ei luultavasti ole mikään kevyehkö.

1) Lopeta jatkuva quoteaaminen. Ihan kuin kukaan ei itse osaisi lukea ylläolevaa tekstiä itse. Noh, tiede.fissä ihan ymmärrettävää..

Vauhtia voidaan aina hidastaa ja se hidastuu myös itsekseen. Alas ei tarvi tulla 90 asteen kulmassa. Noissa korkeuksissa ilmanvastus ei vielä ole hirvittävä, mutta kasvaa kyllä alaspäin mentäessä. Aivan varmaa että hävittäjä höyrystyy jos sieltä tullaan nokka edellä mutta vauhtia voi pudottaa joko omilla moottoreilla, liitelemällä tai muilla keinoin.

Roina on kuitskin saatava keinolla tai toisella ehjänä alas ja takaisin ehjänä ylös. Tämä on yksi ehdotus joka on tällä hetkellä loogisin. Jos jollakulla on oma ratkaisumallinsa niin heittää ihmeessä kehään. Tässä etsitään nyt ratkaisua miten roina saadaan alas ja takaisin ylös, ei sitä onko oma teoriani totuus.

Todella käytännöllistä. Hävittäjissä siis täytyisi olla löpöä jarrutusraketteihin, lisäksi niiden pitäsi pystyä myös kuljettamaan aseita mukanaan. Pitäisikö hävittäjien päästä vielä takaisin tukialukselle? onko hävittäjissä suihkumoottorit,vai liitävätkö ne vihollisen ilmatilassa? Jos ei ole suihkumoottoreita, niin ovatko hävittäjäsi kertakäyttöisiä?. Jos eivät ole, niin luonnollisesti tarvitsevat myös löpöä kiertoradalle paluuseen.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Mäenpää
1) Lopeta jatkuva quoteaaminen. Ihan kuin kukaan ei itse osaisi lukea ylläolevaa tekstiä itse. Noh, tiede.fissä ihan ymmärrettävää..

Lainaus on erittäin suositeltavaa väärinkäsitysten välttämiseksi. Näin selviää mihin kohtaan/asiayhteyteen kirjoittaja haluaa sanomansa kohdistaa.

Välillä, kun lainausta ei käytetä, ei kommenteista tiedä, mihin viestiin ne oli tarkoitettu - tällöin kirjoittajan alkuperäinen sanoma saattaa muuttua jopa päinvastaiseksi.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1313

Psuuuuuuuuh... poks!

Eli pari ohjusta ja koko höskä tulee tonttiin.. entässit?

Ja tukialus.. Sellanen 2-3 öljytankkerin kokonen klöntti.. Mitä helv.. Kuinka sä sen sinne kasaat ja pidät siellä?

Jo on unet sulla..

EDIT- Ja jos ne hävittäjät lentää 100km korkeudessa niin ei ne mitään tukialusta sinne tarvii.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Homma toimii tietenkin niin, että "Tukialuksessa" on pitkät vaijerit, jotka lasketaan alas. Tämä sitten kiskaisee hävittäjät takaisin avaruuteen.

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613

Homma onnistuu Tyliumilla*.

*=unobtainium, tai vastaava taika-aine jolla saadaan käytännössä mahdottomat energiatiheydet, jolloin verraten pieni ajoainemäärä riittää suuren ominaisimpulssin tuottamiseen kun ejektionopeuksista saadaan tarpeeksi suuret.

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

salai
Seuraa 
Viestejä8276

Mistähän saisi hankittua till-iumilla imeytettyjä päreitä?

Niitä voisi laittaa kainaloihin ja sukkuloida matalalla kiertoradalla lenkkivaatteissa. Matalalla tarkoitan tavanomaiseen tapaan sellaista korkeutta, missä voi keskustella kaverin kanssa hengästymättä.

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Mäenpää
Siis? Jos tukialus liikkuu 11 kilometriä sekunnissa, joka on ainakin ylempien ratojen liikenopeus ja pakonopeus, hävittäjät kaahaavat pihalle ja laskeutuvat alas pinnan tuntumaan.



Tartun nyt tähän asiaan, vaikka en tiedä, onko se kiinnostavaa. Alemmilla kiertoradoilla nopeudet ovat suurempia kuin korkeammilla. (noh, sillä ei liene tässä juuri merkitystä.) Keskeiskiihtyvyyden kaavasta saa suoraan karkean arvion lähellä maanpintaa olevien kiertoratojen nopeuksille. a = v²/r, josta v = sqrt(ar), johon laittamalla vaikkapa arvot 9,8 m/s² ja 6500 km saadaan, että kiertoradalla nopeus on vajaa 8000 m/s, eli alle 30 000 km/h. En väittäisi, että sellaisiakaan nopeuksia hävittäjällä hetkessä saavutettaisiin, vaikka ilmanvastus on yli parissa sadassa kilometrissä pienempi.


Tukialuksen ei tartte olla kiertoradalla kuin tunnin-pari, sitten se voi joko ottaa lisää korkeutta tai lähteä menemään.

Kuulostaa kohtuuttomasti polttoaineita vievälle poukkoilulle. Polttoaineen painon pitäisi olla varsin merkittävä osa painosta. (vrt raketit)

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Herra Tohtori
Seuraa 
Viestejä2613

Sitten on vielä semmoinen pikku juttu että hävittäjien pitäisi järjestää kohtaaminen kiertoratatukialuksen kanssa, mikä ei olekaan ihan pikku juttu.

Homma onnistuu kyllä matalalla kiertoradalla noin 90 minuutin välein - niin kauan kun pysytään päiväntasaajan lähettyvillä. Jos ratataso poikkeaa planeetan pyörimisakselin normaalitasosta, homma muuttuu hankalammaksi...

Sopii yrittää hommaa Orbiter-simulaattorissa. ISS-kiinteistöhuoltoyhtiön avaruuskonttori kiertää suht matalalla, se voi mallata tässä tuon tukialuksen virkaa; kokeile miten "helppoa" on irroittautua Delta Gliderillä (muista säätää polttoaine loppumattomaksi ja mielellään vauriomallinnuskin pois päältä ainakin alkuvaiheessa...), sukeltaa ilmakehään, lennellä jonkin aikaa ja sitten palata asemalle. Erinomainen konsti saada jonkinlaista perspektiiviä käytännön kiertoratamekaniikkaan...

Capito tutto, perchè sono uno
Persona molto, molto intelligente...

-Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

If you stare too long into the Screen, the Screen looks back at you.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat