Matematiikka ongelmia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ajattelin taas laittaa tällaisen vähän avuttoman kysymyksen, jotta kertoisitte minulle missä mennään.Taidan laittaa samanaiheen alle montakin tällaista jotta en turhaa rasittaisi keskustelupalstaa.Muutkin voivat myös laittaa tänne saman tapaisia kysymyksiä jos haluavat.
Joten asiaan. Miten tämä lasketaan?

Lasku:

( (2^k)^3 * 2^(2-k) ) / 8

Oikea vastaus: 2^(2k-1)

Olen itse miettinyt näin tuloksetta:

2^3k kun (a^m)^n = a^(mn)

Sitten tuosta: 2^(2-k)

Mietin, että pitääkö se laskea näin:

2^2/2^k kun a^m/a^n = a^m-n

vai pitääkö nuo eksponentit laskea yhteen ja kantalavut kertoa
jolloin siitä tulisi

4^(2-2k)

Todella vaikea minun mielestäni. Teidän ei tarvitse itse alkaa kirjoitella vaikeita sulku,numero,merkki häkkyröitä jos ette halua, vaan sanallisesti kertoa laskujärjestys ja miksi juuri näin pitää laskea.

Kommentit (14)

Vierailija

Lähinnä yhdys sana ongelmia, sanoisin. Mutta (2^k)^3 on todellakin 2^(3k). Muistanet myös, että a^m*a^n=a^(m+n), joten näin saat osoittajan sievennettyä. Sitten hyödynnät kaavaa a^m/a^n=a^(m-n), jolloin saat sisällytettyä nimittäjän osoittajaan, ja vastaus onkin valmis.

Toivottavasti en nyt liikaa auttanut. Enkä osaa järjestystä sen kummemmin perustella, tuo nyt on se luonnollisin tapa laskea.

Vierailija

Miten lasketaan renkaan käänteisalkio? Huomasin unohtaneeni. Onneksi sain sen selville brute forcella ja onneksi ei ollut matikan harkka.

Vierailija

Lisäänpä itse vielä omaankysymykseeni sen, että minua ihmetyttää miten vastaus voi olla: 2^(2k-1). En olleenkaan käsitä!

Eli:

( (2^k)^3 * 2^(2-k) ) / 8

= ( 2^3k * 2^(2-k) ) / 8
= ( 2^(2+2k) ) / 8
= mitä sitten: - kantaluvut on erit joten ei voi vähentää eksponentteja
- supistaa ei voi kun siitä tulisi jotain 1/4
Mitä minä teen?

Vierailija

Jopas Imperator vinkin lykkäs. Tuo nimittäjä kahdeksan siis piti saada samankantaiseksi osoittajan kanssa.

Miksi siinä niin pitää tehdä? Onko se niin, että kun kaikki muut mahdolliset sievennykset on tehty. Pitää mahdollinen nimittäjä muuttaa saman kantaiseksi osoittajan kanssa jos se on mahdollista.

Itse en olisi tuota huomannut. Mitä sääntöä tähän pitää jatkossa soveltaa?

Vierailija
nuclear
Mitä sääntöä tähän pitää jatkossa soveltaa?

Siisteys-sääntöä, eli vastaus mahdollisimman yksinkertaiseksi.

Edit: Vai tarkotitko, että miten tuosta saadaan vastaus? (a^m)/(a^n)=a^(m-n)

Vierailija

Minä ajattelin, että se pitää varmaan muuttaa niin, että voimme laskea tulon sen säännöllä a^m * a^n = a^(m+n) eli samat kantaluvut pitää olla jotta tuo voidaan laskea. Jotenkin näin siis:

4^(2-k) = 2^(1-2k) * 2^(1+k)

Vai saako luvun 4 edes jakaa niin, että sen tulontekijöillä on erit eksponentit, kuten minä tuossa ylhäällä tein?

pöhl
Seuraa 
Viestejä875
Liittynyt19.3.2005

Sinun kannattaisi edes kerran vilkaista jotakin matematiikan kirjaa. Kysymys on todella helppo selvittää mistä tahansa yläasteen matematiikan kirjasta. Et tule koskaan oppimaan matematiikkaa jos et viitsi opiskella perusasioita itse.

Vierailija
Puuhikki
Sinun kannattaisi edes kerran vilkaista jotakin matematiikan kirjaa. Kysymys on todella helppo selvittää mistä tahansa yläasteen matematiikan kirjasta. Et tule koskaan oppimaan matematiikkaa jos et viitsi opiskella perusasioita itse.

Aivan, se kirja on sitä varten että sitä luetaan ja katotaan siitä neuvoa. Et opi koskaan ellet edes yritä opiskella itsenäisesti.

Vierailija

Hauskaa, miten foorumi on täynnä mukavia, avuliaita ihmisiä...Oppii sitä kysymälläkin.

4^(2-k) = 2^(1-2k) * 2^(1+k) ei käy, sillä nythän siinä lukee 2a^(m+n)=a^m+a^n

Vierailija

En nyt tajua miksi kaikkien pitää olla niin epäkohteliaita. Luuletteko te, että kaikki tässä pienessä maailmassa on yhtä täydellisiä viisaudessaan kuin te. Minä en ole mitään tänään muuta tehny kuin lukenu matematiikankirjoja, koska en minä noita päästä osaa keksiä. Miksi ihmeessä pitää olla niin ns.kusi päässä, kun itse on jotain oppinu eikö yhtään kiinnostaa opettaa sitten itseään tyhmempiä marisematta jos kerran osaa?

Vierailija
nuclear
En nyt tajua miksi kaikkien pitää olla niin epäkohteliaita. Luuletteko te, että kaikki tässä pienessä maailmassa on yhtä täydellisiä viisaudessaan kuin te. Minä en ole mitään tänään muuta tehny kuin lukenu matematiikankirjoja, koska en minä noita päästä osaa keksiä. Miksi ihmeessä pitää olla niin ns.kusi päässä, kun itse on jotain oppinu eikö yhtään kiinnostaa opettaa sitten itseään tyhmempiä marisematta jos kerran osaa?

No katotaanpas aikaisempia viestejäsi niin nehän on täynnä kysymyksiä niin matematiikasta kuin kemiastakin. Kysy muilta luokan oppilailtasi mistä he hankkivat tietonsa; ei varmaankaan TIEDE-foorumilta. Siellä kirjassa ne kaikki on selvästi selitettynä ja sieltä niitä on aina ennenkin luettu, voihan opettajaltakin kysyä. Varmasti myös sinunkin kannaltasi parempi lukea ne itsenäisesti sieltä, silloin oivallat ne paljon paremmin. Matematiikka ei tosiaankaan ole ulkoa opettelemista vaan omaa soveltamista ja oivaltamista.

Ei tässä mihinkään epäkohteliaisuuksiin mennä.

Uusimmat

Suosituimmat