Miten hyödyntäisin keksintöni?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla on hyvä tuoteidea. Olen varma, että tuotteelleni on maailmanlaajuiset markkinat. Asiakkaat olisivat valmiit maksamaan siitä hyvän hinnan.

Tuotteeni hyödyntää kuitenkin olemassa olevaa teknologiaa enkä voi saada tuotteelleni patenttia. Voisin perustaa firman ja alkaa valmistaa tuotettani itse. Olen kuitenkin varma, että tuotteen tultua tunnetuksi sitä alettaisiin valmistaa Kiinassa ja minä tekisin firmoineni konkan.

Onko minulla mitään keinoa saada tuoteideastani edes jonkinverran rahnua?

Vai vienkö ideani hautaan kanssani?

Sivut

Kommentit (36)

MaKo71
Seuraa 
Viestejä1467
Liittynyt15.11.2006

Ensimmäisenä teet ideastasi jonkinlaisen myyvän esitteen. Sitten tätä esitettä hyväksi käyttämällä joko (1) myyt idean jollekin, tai (2) haet sen avulla riskirahaa perustaaksesi firman ideaa valmistamaan & myymään.

Ei kannata lannistua, jos ensimmäisenä törmää vain pehmeään (tai kovaan) seinään - vielä enemmän paukkuja idean markkinointiesitteeseen ja erityisesti sellaisia seikkaperäisiä taikalauseita, että kuinka idealla tehdään rahaa. Niillä houkutellaan idealle rahoitusta.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Muista rahoitusta hakiessasi Hesarissakin mainittu "3F:ää":

- Family
- Friends
- Fools

Noilta irtoaa sen verran rahaa, että saat vuokrattua kehitysalueelta juuri maalatun teollisuushallin. Sinne haet sitten työkkäristä haalarimiehiä 10-15 kpl patsastelemaan ja teetät paikallislehdissä asiasta värikuvajutun. Sitten vaan vakuuttavat nettisivut pystyyn ja yritystä myymään sijoittajille!

Vierailija

Jos se idea on oikeasti tuottava tai ainakin lupaava niin kannattaako sitä lähteä noin vain myymään luottaen siihen ettei kukaan jolle sitä esittelee, omi sitä itselleen alihintaan tai korvauksetta? Jos patenttia ei voi saada eikä siis edes patenttihakemusta kannata tehdä niin miten turvata oikeutensa ideaan?

Vierailija

Ja kyllähän noita business ihmisiä kiertää kuuntelemassa ihmisiä ja sitten auttaa yrityksen pystyyn jos ideasta pitävät, ottaen samalla puolet tulevista osakkeista tai jotain vastaavaa. Sitten on tietenkin näitä kaiken maailman yrityspajoja. Sinne vain värkkäämään.

Vierailija

Keksintösäätiön (neuvontatoimintaa ja avustuksiakin) sivuilta saa salassapitosopimuksen, jonka tehtyään osapuolten kesken, siitä voi jutella. Siinä on aina riskinsä, mutta pöytälaatikkokuolema sen varmuudella vie jos et tee mitään. Sinulla on nyt vastuu asiasta kunnes siirrät sen muille. Kaikilla ideoilla ei keksijä rikastu, oli ne miten hyviä tahansa. Sitten on ne megajutut, mutta niin harvoin ja vaikeita ennakoida.

Älä sitten yritä vängertää kaikkea yksin, koska aina joku osaa homman paremmin. Omat rahkeet voi loppua kesken ja se on joskus korjaamatonta. Joskus taas homma vain etenee kuin junan vessa.

Muotoile se asiakokonaisuus niin että muut sitä kehuvat, niin ei kulu leuat ja se menee kaupaksikin paremmin. Hyvää mallia löytyy firmojen promojutuista ja puljujen esittelyistä. Älä isottele kuitenkaan, se haisee.

Vierailija

Ensin kannattaa tehdä jonkinlainen kuva tietokoneella ja sen jälkeen hakea EU-mallisuojaa: http://oami.europa.eu/en/office/default.htm

Sen jälkeen kaupittelet tuotettasi alan valmistajille sähköposteilla ja keskustelupalstoilla. Riippuu varmaan tuotteestakin, mutta uskallan veikata, ettei siitä kukaan kiinnostu. Itsekin olen yrittänyt kaupitella tätä 1,5-kerrosbussia jo monta vuotta tuloksetta. Vain harvoin kukaan kiinnostuu mistään uudesta:

Jos keksijä haluaa tuottensa markkinoille, on hänen käytännössä tehtävä kaikki itse alusta loppuun. Valmistuksesta markkinointiin.

Vierailija
Ertsu
Ensin kannattaa tehdä jonkinlainen kuva tietokoneella ja sen jälkeen hakea EU-mallisuojaa: http://oami.europa.eu/en/office/default.htm

Sen jälkeen kaupittelet tuotettasi alan valmistajille sähköposteilla ja keskustelupalstoilla. Riippuu varmaan tuotteestakin, mutta uskallan veikata, ettei siitä kukaan kiinnostu. Itsekin olen yrittänyt kaupitella tätä 1,5-kerrosbussia jo monta vuotta tuloksetta. Vain harvoin kukaan kiinnostuu mistään uudesta:

Jos keksijä haluaa tuottensa markkinoille, on hänen käytännössä tehtävä kaikki itse alusta loppuun. Valmistuksesta markkinointiin.

Miksi tuo on hyvä idea?

Vierailija

Idea kilpalee muiden kanssa vaikkei sitä huomaisi. Olikos niitä patentteja jo 50 miljoonaa. Jos nyt tarkkana haluaa olla niin toisen patenttia ei saa loukata, kun se voi tulla ja viedä kaiken, jos huomaa.

Se kannattaisi tarkistaa vaikka se hiton ikävä homma on mutta voihan siitä herua uusi ideakin, kun niitä kaivelee.

Muodollisuudet on eräs tehokas ideantappaja, mutta jotkin ihmiset ja järjestelmät toimivat muodollisesti koska se on hedän olemassaolonsa perusta. Jos ajatus kovin liihottaa, niin se on pakko panna pakkopaitaan jotta se olisi muodollisesti hyvä.

Vierailija
Torg
Miksi tuo on hyvä idea?

Mahtuu matkustajia enemmän kuin tavalliseen.
Snaut
Pidän kyllä tuota Eero Aitamaan kehittämää 1,5 kerrosbussin konseptia hyvinkin mielenkiintoisena,

Voi kiitos Snaut. Ihan tässä meinaa tulla tippa silmään.
vaikka ei nyt välttämättä kaupunkiliikenteeseen soveltuisikaan.

Kannattaa muistaa, että myös 2-kerrosbussit soveltuvat ja ovat käytössä nimenomaan kaupunkiliikenteessä. Lontoo, Berliini, Hong Kong, Singapore y.m:ssa kaupungeissa. Jostain kumman syystä ei kuitenkaan vielä Suomessa.

Vierailija
Ertsu
Torg
Miksi tuo on hyvä idea?

Mahtuu matkustajia enemmän kuin tavalliseen.
Snaut
Pidän kyllä tuota Eero Aitamaan kehittämää 1,5 kerrosbussin konseptia hyvinkin mielenkiintoisena,

Voi kiitos Snaut. Ihan tässä meinaa tulla tippa silmään. :cry:
vaikka ei nyt välttämättä kaupunkiliikenteeseen soveltuisikaan.

Kannattaa muistaa, että myös 2-kerrosbussit soveltuvat ja ovat käytössä nimenomaan kaupunkiliikenteessä. Lontoo, Berliini, Hong Kong, Singapore y.m:ssa kaupungeissa. Jostain kumman syystä ei kuitenkaan vielä Suomessa.

Kyllähän niitä toki kaupunkiliikenteessä paljon käytössä on, mutta esim. Lontoossa on tehty päätös luopua niistä mm. turvallisuussyistä. Jo pari vuotta sitten vanhat Routemasterit poistettiin Lontoosta paria turistilinjaa lukuunottamatta ja nyt kuulemma modernimmatkin kaksikerroksiset korvataan niveldösillä.

Vierailija
Ronski
Minulla on hyvä tuoteidea. Olen varma, että tuotteelleni on maailmanlaajuiset markkinat. Asiakkaat olisivat valmiit maksamaan siitä hyvän hinnan.
Tuotteeni hyödyntää kuitenkin olemassa olevaa teknologiaa enkä voi saada tuotteelleni patenttia. Voisin perustaa firman ja alkaa valmistaa tuotettani itse. Olen kuitenkin varma, että tuotteen tultua tunnetuksi sitä alettaisiin valmistaa Kiinassa ja minä tekisin firmoineni konkan.
Onko minulla mitään keinoa saada tuoteideastani edes jonkinverran rahnua? Vai vienkö ideani hautaan kanssani?

Rahnua saat siinä mielessä, että perusta ensin Starttirahalla (510-640 euroa/kk) oma firma. On vakuuttavampaa. Sen jälkeen testautat ideaasi asiantuntioilla. Oikeastaan toisinpäin. On paikallisia kunnallisia elinkeinoneuvojia, jotka osaavat neuvoa paremmin, miten edetä. Älä vaan lähde soitellen sotaan. Tyvestä latvaan vaan.

Kaikkia keksintöjä ei vielä ole tehty, eikä koskaan tehdäkkään. Tsemppiä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat