Leusiini ja muut BCAA-aminohapot

Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005

[size=150:2up9ml54]Leucine supplements could promote weight loss [/size:2up9ml54]

A low-dose leucine supplement to a normal diet could increase body fat loss, say Brazilian researchers who have reported positive results on rats.

The new study, published in the journal Nutrition (Vol. 22, pp. 520-527), used 28 Wistar rats eating the model AIN-93M diet for three weeks. The rats were subsequently divided into two groups, one continued to eat the normal diet, while the second group ate the diet plus a 0.6 per cent L-leucine supplement for a further six weeks.

"Significant decreases in the amount (minus 24.5 per cent) and percentage (minus 22.6 per cent) of body fat were observed for the leucine group compared with the control group," reported lead author Jose Donato, Jr. from the University of Sai Paulo.
---
"The fact that even moderate doses of leucine have shown positive results is extremely relevant for the clinical application and extrapolation of these data to humans," concluded the researchers. 1

---

Abstract Branched chain amino acids (BCAA), particularly leucine, have been suggested to be ergogenic for both endurance and strength/power performance. This study investigated the effects of dietary leucine supplementation on the exercise performance of outrigger canoeists. Thirteen (ten female, three male) competitive outrigger canoeists [aged 31.6 (2.2) year, VO2max 47.1 (2.0) ml kg−1 min−1] underwent testing before and after 6-week supplementation with either capsulated L-leucine (45 mg kg−1 d−1; n=6) or placebo (cornflour; n=7). Testing included anthropometry, 10 s upper body power and work and a row to exhaustion at 70–75% maximal aerobic power where perceived exertion (RPE), heart rate (HR) and plasma BCAA and tryptophan concentrations were assessed. Leucine supplementation resulted in significant increases in plasma leucine and total BCAA concentrations. Upper body power and work significantly increased in both groups after supplementation but power was significantly greater after leucine supplementation compared to the placebo [6.7 (0.7) v. 6.0 (0.7) W kg−1]. Rowing time significantly increased [77.6 (6.3)–88.3 (7.3) min] and average RPE significantly decreased [14.5 (1.5)–12.9 (1.4)] with leucine supplementation while these variables were unchanged with the placebo. Leucine supplementation had no effect on the plasma tryptophan to BCAA ratio, HR or anthropometric variables. Six weeks’ dietary leucine supplementation significantly improved endurance performance and upper body power in outrigger canoeists without significant change in the plasma ratio of tryptophan to BCAA. 2

---

Aika kick-ass -kamaa tuo leusiini. Otin asian esille, koska olen käyttänyt l-leusiinia muutaman viikon ja hyvin potkii. Kommentteja?

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Kommentit (10)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Armitage
maistuu niin yrjölle että ruokahalut menee. Ei ihme että laihtuu.

No sekoita se vaikka jugurttiin. Vai syötkö sinä perunamuusijauheetkin suoraan pussista?

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005

Leusiinin sekoittaminen on tosiaan aika stuntti, koska se ei sekoitu oikein mihinkään juomaan.

Itse laitan sen beeta-alaniinin kans jogurttiin, eikä maistu miltään.

Leusiini tuntuu todella vähentävän lihasarkuutta. Kombona beetan kanssa toimii just bueno! Alle viidelläkympillä pääsee kokeilemaan jo muutaman kuukauden ajan molempia, suosittelen yhtä paljon kuin naistutkimuksen lukemista!

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Wikipedian mukaan leusiini toimii parhaiten juuri treenin jälkeen. Lihasrasituksen jälkeen lihakset menevät kataboliseen tilaan ja "syövät itseään" saadakseen rakennusaineita, jos leusiinia ei ole. Leusiinin kanssa taas kaikki menee kasvuun. Niinkin vähän kuin 3 grammaa on riittävä annos tämän vaikutuksen aikaansaamiseksi. Näin minä sen ainakin siitä jutusta ymmärsin.

BCAAs play an important role in protein synthesis. In general terms, after a bout of resistance training the muscle will be in a catabolic state, with a protein synthesis deficit. This is because post exercise the MAPK signaling pathway is activated to induce muscle growth. While this is a pathway that will increase protein synthesis, it is not as effective as when combined with the BCAA signaling cascade. The two pathways act independent of each other. Because of this, when adequate amounts of BCAAs are ingested post workout (studies demonstrate that as little as 3g can be sufficient) the body is placed in a greater state of hypertrophy with a positive amount of protein synthesis. Lähde
Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005

Joo, leusiinit treenien jälkeen ovat olleet hyvä idea – onpa tullut tehtyä mitä vaan vähänkin rankempaa. Viiveellä iskevä lihaskolotus on jäänyt historiaan. Lyhyen aikavälin kolotukset tuhoaa beeta-alaniini ainakin itselläni lähes täysin.

Eipä juuri tee ihan heti mieli palata aiempaan. Motivaatio treenaamiseen on huipussaan, kun voi tehdä mitä haluaa lähes milloin haluaa.

Etenkin beeta-alaniinin suhteen tutkijat ovat saaneet tutkittaviltaan vinkumista viimeistään 6 viikon päästä että "my training has started to suck without it".

Niinpä. Jotain troppia kannattaa kokeilla, jos liikkuu. Etenkin nousujohteisesti.

---

Ammoniakkiyhteys leusiinilla? Kuulostaa ilkeältä...

http://veteraaniurheilija.blogspot.com/ ... oille.html

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/122709.shtml
1. LÄÄKEVALMISTEEN NIMI
Aminess® N tabletti, kalvopäällysteinen
2. VAIKUTTAVAT AINEET JA NIIDEN MÄÄRÄT
1 tabletti sisältää:

Histidiini 45 mg, isoleusiini 60 mg, leusiini 90 mg, lysiiniasetaatti vast. lysiini 65 mg, metioniini 90 mg, fenyylialaniini 70 mg, treoniini 65 mg, tryptofaani 25 mg, tyrosiini 75 mg ja valiini 135 mg.

1 tabletti sisältää:
Aminohappoja 720 mg, typpeä 88 mg vast. 0,55 g proteiinia.

/.../ Aminess N sisältää 8 välttämätöntä aminohappoa sekä histidiiniä ja tyrosiinia, joiden synteesinopeus on alentunut kroonisessa uremiassa. Potilaita, joilla on krooninen munuaissairaus voidaan hoitaa vähän proteiinia sisältävällä ruokavaliolla uremian välttämiseksi. Yleisestä munuaistoiminnan asteittaisesta huononemisesta on seurauksena, että proteiinin saantia on usein asteittain pienennettävä, jotta vältettäisiin uremian oireet. Vähäproteiininen ruokavalio saa aikaan negatiivisen typpitasapainon ja tiettyjen välttämättömien aminohappojen alhaisen pitoisuuden plasmassa ja lihaksissa. /.../







http://www.kolumbus.fi/lootuskirja/aminohapot.htm#Aminohapot[/quote]


http://www.tay.fi/~sanna.p.virtanen/Harkkatyo/aminohapot.html[/quote]


http://terveesti.blogs.fi/2006/09/15/ravinnon_proteiinikoostumus_ja_terv...
Ravinnon aminohappojen perussaannin tulisi olla tasaista, jotta proteiinien synteesi olisi tehokasta. Pääsääntöisesti aminohapot imeytyvät tasaisemmin luonnonmukaisista tuotteista kuin teollisesti pitkälle puhdistetuista tuotteista. Kasvun ja kehityksen eri vaiheissa proteiinitarve on erilainen. Proteiinien liikasaannista on terveydellistä haittaa. Kansojen proteiinien saannin eroilla on vaikutus niiden eliniänodotteeseen. Proteiinien saannin lievä rajoitus lisää populaation eliniänodotetta.

Yksittäisistä aminohapoista haitallinen vaikutus populaation elinikäodotteeseen on eläinkokeissa todettu metioniinilla. On mahdollista, että ihmisilläkin proteiinien saannin rajoituksen elinikää pidentävä vaikutus selittyy pääosin metioniinin saannin vähenemisellä. Metioniini on kaikkein välttämättömin aminohappo. Lisäksi se poikkeaa muista aminohapoista myös siinä, että turvallisen saannin yläraja on hyvin lähellä välttämättömän saannin alarajaa.

Metioniinin liikasaannin haitat välittyvät homokysteiinin kautta, joka on monille soluille oksidatiivinen rasite. Metioniinin liikasaannin haittoja voidaan vähentää, jos metioniini ei ole nopeasti imeytyvässä muodossa. Käsittelemätön proteiinipitoinen sekaruokavalio nostaa veren homokysteiinitasoa noin 20 prosentilla. Monipuolinen kasvisruokavalio nostaa homokysteiinitasoa selvästi tätä vähemmän. Aikuinen saa helposti liikaa metioniinia esimerkiksi broilerin lihasta, maitotuotteista ja kananmunista. Merkittäviä määriä puhdasta metioniinia sisältävät proteiinikonsentraatit (esim. herasta valmistetut) ovat terveydelle haitallisimpia. Kasviksista seesaminsiemenet sisältävät runsaasti metioniinia. Niiden avulla voi olla mahdollista täyttää metioniinin tarve hitaasti imeytyvässä muodossa. Plasman homokysteiinin arvojen määrittämisellä ei yksilötasolla ole juurikaan arvoa.

Glutamaatin liikasaannista on epäilty joissain tilanteissa aiheutuvan haittoja. Glutamaatin veriaivoesteen läpäisy ja kulkeutuminen aivojen tyvialueen mm. kylläisyyttä sääteleviin tumakkeisiin on huonosti säädelty, ja glutamaatin liikasaannin onkin epäilty voivan olla haitallista sikiölle tai vastasyntyneelle.

Joidenkin aminohappojen saannin lisäämisellä näyttäisi olevan hyödyllisiä vaikutuksia. Arginiini on tärkeä aminohappo, joka vaikuttaa monin tavoin elimistössä. Useimpia sen vaikutuksista pidetään terveyttä edistävinä. Leusiinin määrää lisäämällä voidaan hidastaa ikääntymisen mukanaan tuomaa lihasmassan laskua. Haaraketjuisten ja aromaattisten aminohappojen määrällä ja niiden suhteella voidaan vaikuttaa sekä mielialaan että jaksamiseen.

Parhaat kasviproteiinit, kuten soija, eräät pähkinät ja linssit sekä viljat (esim. kauran ja vehnän proteiinit), sisältävät "terveyttä edistäviä" aminohappoja enemmän kuin eläinproteiinit. Toisaalta kasviproteiinit sisältävät yleensä vähemmän niitä aminohappoja, joiden liikasaannin tiedetään vaikuttavan haitallisesti elimistöön. Parhaille kasviproteiineille on ominaista runsas arginiinin ja vähäinen metioniinin pitoisuus. Lisäksi vehnässä ja punajuurissa sekä pinaatissa on huomattavia määriä betaiinia, joka suojelee elimistöä homokysteiinin haitallisilta vaikutuksilta. Betaiinia saadaan hyvin myös meren selkärangattomista jotka täydentävät hyvin esimerkiksi kasvisruokavaliota.

Kun haluaa vähentää ylipainoa, niin korkealaatuisen kasviproteiinin saantia pitää lisätä ja energian eli hiilihydraattien ja rasvan saantia pitää vähentää. Liikunta yhdistettynä korkealaatuisten, pääasiassa kasviperäisten, proteiinien saantiin ylläpitää sekä fyysistä, että psyykkistä "kuntoa" ja ehkäisee monia sairauksia.
/.../ IV. Haaraketjuiset ja aromaattiset aminohapot

Välttämättömät aminohapot leusiini, isoleusiini ja valiini ovat muodoltaan haaraketjuisia. Ne ovat tarpeellisia sekä kehon proteiinien että hermosolujen ja aivojen välittäjäainesynteeseissä. Haaraketjuiset aminohapot hajotetaan maksan ulkopuolella, jossa haaraketjuisten aminohappojen aminotransferaasi tekee niistä vastaavia ketohappoja. Haaraketjuisten alfa-ketohappojen dehydrogenaasikompleksi lyhentää oksidatiivisella dekarboksylaatiolla molekyyliä yhdellä hiilellä ja liittää sen koentsyymi A:han.

Aromaattisia bentsyylirenkaan sisältäviä aminohappoja ovat fenyylialaniini, tyrosiini, tryptofaani. Aivot tarvitsevat sekä haaraketjuisia että aromaattisia aminohappoja. Ne kilpailevat samasta kuljetusjärjestelmästä veri-aivo-esteen läpäisyssä. Haaraketjuisten ja aromaattisten aminohappojen määrällä ja niiden suhteella voidaan vaikuttaa sekä mielialaan että jaksamiseen.

Leusiinin keskimääräinen tarve aikuisella on 40 mg/kg, valiinin 17-25 mg ja isoleusiinin19 mg/kg vuorokaudessa. Haaraketjuisten aminohappojen kokonaistarve on siis noin 84 mg/kg vuorokaudessa (Kurpad 2006). Suurempiakin tarvearvioita on esitetty (110mg/vrk). Leusiinin tarve on iäkkäämmillä yllämainittua suurempi ja lisäksi lapsilla haaraketjuisten aminohappojen kokonaistarve on aikuisia suurempi./.../

Siinä perustietoa aminohapoista ja vaikutuksista.

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007
Anssi Manninen
Melkoista hölynpölyä. Ilmeisesti jonkun vegaanikiihkoilijan tekstiä.

Komppaan. Koko blogi näytti muutoinkin olevan pseudotieteellisen soopan kyllästämä ja tutkimustiedon käyttö tyyppiä "Tohtori Tolonen".

"between the click of the light; and the start; of a dream"

totinen
Seuraa 
Viestejä4876
Liittynyt16.3.2005

Koliinin nauttiminen muuntaa homokysteiinin takaisin metioniiniksi,

USDA
Betaine, a derivative of choline, is important for its role in the donation of methyl groups used in the conversion of homocysteine to methionine and for its folate sparing effect. The US Institute of Medicine has estimated an Adequate Intake (AI) of choline at 550 mg per day for men and 425 mg per day for women.
http://www.ars.usda.gov/research/public ... 115=162467

PDR health
Choline is a precursor for phosphatidylcholine, sphingomyelin, acetylcholine and the methyl donor betaine. Thus, choline is important for normal cellular membrane composition and repair, normal brain function and normal cardiovascular function.
http://www.pdrhealth.com/drug_info/nmdr ... 0283.shtml

joten broilerin rintafilettä ym. lihaa voivat kasvistenkin syöjät syödä tuvallisin mielin mikäli nauttivat samalla kananmunan keltuaisen, maksaa, leipää, vehnänalkioita tai ... lihaa.

Elintarviketurvallisuusvirasto
Suurimmat koliinikonsentraatiot ovat munan keltuaisessa, naudan maksassa ja vehnänalkioissa.
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... t/koliini/

Tolonen
B-ryhmään kuuluu kahdeksan varsinaista vitamiinia ja viisi vitamiininkaltaista yhdistettä. Ravinnossa ne esiintyvät yleensä yhdessä. Hyviä lähteitä ovat hiiva, maksa, kananmuna, liha, leipä ja vehnänalkiot.
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/tutk.html

Vierailija
rosewater
Anssi Manninen
Melkoista hölynpölyä. Ilmeisesti jonkun vegaanikiihkoilijan tekstiä.

Komppaan. Koko blogi näytti muutoinkin olevan pseudotieteellisen soopan kyllästämä ja tutkimustiedon käyttö tyyppiä "Tohtori Tolonen".

Minullekkin tuo piirre sattui heti silmiini, mutta siiinä on myös relevanttia tietoa tähän teemaan tai antamaan kokonaiskuvaa siitä mitä aiheen tiimoilta puuhataan.
Itselläni ei ole mitään suuntausta asian suhteen. Aloittajan kevyt perustelu vaati tarkempaa selvitystä.

Uusimmat

Suosituimmat