Miten alkoholi vahingoittaa elimistöä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Alkoholi suurina määrinä on tunnetusti epäterveellistä, mutta kuinka suuri määrä siihen tarvitaan ja miten se vaikuttaa? Kasvaako alkoholin vahingolliset vaikutukset lineaarisesti otettujen annosten määrän mukana, vai jyrkkeneekö käyrä tietyn rajan jälkeen, ja kuinka paljon? Kuoleeko aivosoluja kuuden kaljan jälkeen kuusi kertaa enemmän kuin yhden kaljan jälkeen? Jos ylletään tiettyyn promillemäärään, niin alkaako silloin oikein kunnon joukkokuolema aivoissa? Omien kokemuksien perusteella ns. kunnon känni ja sitä seuraava krapula tulee vasta tietyn rajan kohdalla, n. 8-10 annosta. Jos tuon rajan yli yhden illan aikana menee, niin seuraavana päivänä on melko väsynyt olo ja ajatus ei luista millään. Mutta jos jää alle, niin oireet ovat melko minimaalisia, lähes normaali olo.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Jos mä juon kolmena-neljänä päivänä viikossa sen verran, että mulle ei tuu krapula, niin kehittyykö mulle 10 vuodessa alkoholiriippuvuus? kyse ei oo siis määristä, vaan siitä että kuuntelee elimistöään ja päätään.

Vierailija
seita
Jos mä juon kolmena-neljänä päivänä viikossa sen verran, että mulle ei tuu krapula, niin kehittyykö mulle 10 vuodessa alkoholiriippuvuus? kyse ei oo siis määristä, vaan siitä että kuuntelee elimistöään ja päätään.

Riippuu myöskin että miten määrittelee alkoholiriippuvuuden. Jonkinasteinen riippuvuus syntynee hyvinkin nopeasti, pienilläkin annoksilla.

Vierailija

No alkoholin vahingollisuus kumuloituu ajan myötä. Mikäli siis juo vaikka kossupullon per päivä. Miten kauan tälläistä pitää harrastaa riippuu henkilöstä. Etanoli prosessoidaan Asetaldehydiksi joka on myrkkyä keholle. Alkoholin on todettu lisäävän erinäisiä syöpiä, altistavan haimatulehdukselle sekä aiheuttavan maksakirroosia. Alkoholi myös vaurioittaa hermosoluja, "Juodaan viinaa, tullaan viisammaksi vain" ei siis pidä paikkaansa. Kun maksa pamahtaa alkoholin takia niin sitten ollaan jo pulassa. Maksakirroosi kehittyy pikkuhiljaa kun maksa yhä etenevässä määrin keskittyy alkoholin hoitamiseen, jättäen muut toiminnot. näin kehittyy mm. "rasvamaksa". Maksa lopettaa bilirubiinin prosessoinnin ja iho muuttuu keltaiseksi. Vereen ei erity proteiineja ja näin koko keho turpoaa ja esiintyy verenvuotoa. Vatsaonteloon etenkin kerääntyy nestettä -> iso vatsa. Aineenvaihdunnan vajavaisuus vaikuttaa lopulta aivoihin jolloin voi jopa vaipua "maksakoomaan".

tässä mitä nopeasti tulee ainakin mieleen =P
En osaa sanoa miten nopeasti alkoholi tosiaan tuhoaa hermoja =)
Yleensä seuraavan päivän väsymys johtuu valvomisesta.. ainakin mulla

Edit: niin ja jos olen jossain väärässä. viisaammat huomauttakaa

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
Pohjoinen Zen
Kuoleeko aivosoluja kuuden kaljan jälkeen kuusi kertaa enemmän kuin yhden kaljan jälkeen?

Nykytietämyksen valossa alkoholi ei edes tapa aivosoluja? Vaikeuttaa tosin niiden välistä kommunikaatiota, mutta ei varsinaisesti tapa(liekkö niin kovin eri asia).

Vierailija
Jäärä
Pohjoinen Zen
Kuoleeko aivosoluja kuuden kaljan jälkeen kuusi kertaa enemmän kuin yhden kaljan jälkeen?

Nykytietämyksen valossa alkoholi ei edes tapa aivosoluja? Vaikeuttaa tosin niiden välistä kommunikaatiota, mutta ei varsinaisesti tapa(liekkö niin kovin eri asia).

Suurin huolenaiheeni opiskeluajan alkoholinkäytössä oli, että tyhmentääkö se minua? Railakas juominen aiheutti aina parina seuraavana päivänä sen, että ajatukset ei vaan tunnu luistavan. Miten kunnon känni viikossa sitten vaikuttaa vanhempana ajatteluun... Tuleeko aivoihin niin isoja muutoksia, että se näkyy jokapäiväisessä elämässä esim. tyyliin Ozzy Osbourne (vaikka hänellä on tainnut olla muitakin kemikaaleja käytössä).

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Koko joukko riskimuuttujia alkaa kunnolla vaikuttamaan vasta, kun kohtuukäytön raja (1-1½ annosta) menee yli per päivä pidempiä aikoja. Kohtuukäyttöhän lisää elinikää ja ehkäisee voimakkaasti mm. sydän- ja verisuonisairauksia. Kohtuukäyttäjät myös raportoivat mielialansa keskimäärin paremmiksi kuin absolutistit.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Neonomide
Kohtuukäyttöhän lisää elinikään ja ehkäisee voimakkaasti mm. sydän- ja verisuonisairauksia.

Tätä en ihan purematta nielisi. Sydän ja verisuonisairauksista kärsiville alkoholista voi olla apua, muttei terveelle. Hyödyt sydän ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisyys jäänee varjoon, kun otetaan huomioon syöpää yms aiheuttavat vaikutukset.
Edit: otetaan senverran takaisin että Suomessa kun on noin sydän ja verisuonisairaudet kansantautina, niin pieni kohtuullinen käyttö voi jäädäkkin positiivisen puolelle. Pitää kuitenkin muistaa että niiden ehkäisyyn löytyy kyllä terveellisempiä ja tehokkaampiakin ennaltaehkäisy tapoja. (myöskin ilman päihderiippuvuuden riskiä)

Tosta että kohtuu käyttö lisäisi elinikää näkisin mielelläni tutkimuksen. Siitähän oli se yksi tukeva tutkimus, mutta sehän vedettiin pois koska osottautui että verokkiryhmä ei ollut aivan sitä mitä luultiin, siinä absloutistien joukosta ei oltu rankattu pois entisiä alkoholisteja, joita oli joukkoon eksynyt paljon.

Tokihan päihteiden kohtuullinen käyttö (ei koske pelkästään alkoholia) voi parantaa elämänlaatua, joten sitä kautta se voisi heijastua myös elinikään.

Vierailija

Alkoholin kohtuukäytön hyötyä sepelvaltimotaudin ehkäisyssä ei enää kyseenalaisteta. Joka kongressissa tämä myönnetään.

Tässä on melko vanha tutkimus, mutta sanoma on vuosien saatossa pysynyt samana.

Viina kuin viina suojaa sydäntä

Lääkärilehti
1996;51(22-23):2246
Robert Paul

Alkaa olla varsin laajasti tunnettua, että 1–2 etanoliannosta vuorokaudessa vähentää sepelvaltimotaudin riskiä. Tuoreen meta-analyysin mukaan tuo annos vähentää keskimääräistä riskiä 17 % (95 %:n luottamusväli 23–11 %) täysraittiuteen verrattuna. Epäselvyyttä on sen sijaan, onko suojavaikutus yhteydessä siihen, missä muodossa etanoli nautitaan: oluessa, viinissä vai viinassa. Koska ensimmäiset etanolin suojavaikutusta koskevat tutkimukset tulivat Ranskasta, on varsin yleisesti arveltu, että suojavaikutus välittyy punaviinissä, osin siihen liittyvän antioksidanttivaikutuksenkin takia. Nyt julkaistu meta-analyysi pyrkii selventämään tietoa.

Amerikkalais-hollantilainen tutkijaryhmä haki kirjallisuudesta kaikki tutkimukset, joissa etanolin ja sepelvaltimotaudin yhteyksiä on tutkittu vuoden 1965 jälkeen. Haaviin tarttui 12 epidemiologista tutkimusta, 3 tapaus-verrokkitutkimusta ja 10 prospektiivista kohorttitutkimusta. Kirjoittajat eivät ole ynnänneet, kuinka monen henkilövuoden seurantaan data pohjautuu, mutta kyseessä on useisiin miljooniin nouseva luku.

Seikkaperäisen läpikäynnin tuloksena kirjoittajat päätyvät siihen, että etanolilla on sepelvaltimoita suojaava vaikutus kaikissa muodoissaan 1–2 päiväannoksena nautittuna. Valtaosa suojavaikutuksesta liittyy siis itse etanoliin eikä niinkään alkoholipitoisen juoman muihin komponentteihin.

Rimm EB, Klatsky A, Grobbee D, Stampfer MJ. Review of moderate alcohol consumption and reduced risk of coronary heart disease: is the effect due to beer, wine, or spirits? BMJ 1996;312:731–736.
Robert Paul

--------------------------------------------------------------------------------
Artikkelin tunnus: sll08211 (96222246.002)
© 2004 Suomen Lääkäriliitto

Vierailija

Lyhyesti sanottuna huono, ihmisten ja ympäristön luoma ilmapiiri on kohtuullista hiprakkaa monoinverroin haitallisempi ja ikävämpi terveyden ja voinnin kannalta.
Juopot ovat oma lukunsa. Heitä en puolusta.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Kas, MD ehti ensin...

EDIT: Olisi pitänyt tosiaan puhua etanolista vaikuttvana aineena, koska alkoholejahan on olemassa vaikka kuinka...

Syfilis
Neonomide
Kohtuukäyttöhän lisää elinikään ja ehkäisee voimakkaasti mm. sydän- ja verisuonisairauksia.

Tätä en ihan purematta nielisi.

Hienoa! Juuri tällaista tervettä epäilyä tarvitaan lisää!

Kelpaako lähteeksi Kansanterveyslaitoksen nettijulkaisu?

Kohtuullinen alkoholin käyttö ehkäisee eräitä sairauksia ja lisää elinikää. Elinajan piteneminen johtuu pääasiassa sepelvaltimotaudin vähentymisestä. Sairastuvuus diabetekseen, dementiaan ja eräisiin mielenterveyden häiriöihin näyttää myös vähentyvän. Kohtuukäyttäjä kokee vointinsakin paremmaksi kuin raitis tai runsaasti juova.
---
Syy-yhteys on todistettu niin hyvin kuin voi kohtuudella vaatia. Silti löytyy vielä henkilöitä, jotka eivät myönnä tätä todeksi. Ollakseen johdonmukaisia heidän olisi kiellettävä myös muut epidemiologisen tutkimuksen paljastamat syy-yhteydet, joista on samanlaiset todisteet.---

lähde

Minua kiinnostaakin, miksi johonkin 'alkoholigeeniin' tunnutaan uskovan enemmän kuin alkoholin terveelliseen vaikutukseen. Jälkimmäisestä on rekkatolkulla näyttöä, edellisestä tietääkseni enimmäkseen varovaista sairastumisalttiuteen liittyvää löpinää. Itse en tarvitse perusteluja kohtuukäytölle ja käyttämättömyydelle, vaikka hyviä tekosyitä voisin keksiä parikin, kuten isän aivoverenvuodon ja oman kroonisen sairauteni. Ilmeisesti aika monessa elämäntilanteessa ja vertaisryhmässä toimivat ihmiset kuitenkin tarvitsevat selityksen henkilökohtaiselle alkoholipolitiikalleen.

Syfilis
Sydän ja verisuonisairauksista kärsiville alkoholista voi olla apua, muttei terveelle.

Ei, vaan vaikutus on nimenomaan ehkäisevä, minkä tähden etenkin riskiryhmäläisille suositellaan säännöllistä & kohtuullista alkoholin nauttimista.

Alkoholikulttuurimme vaan tuntuu tuomitsevan myös tissuttelun joissain tapauksissa – kun olin viime vuonna tissuttelulinjoilla ja minua haastateltiin paikallislehteen, minulle tuli opiskelijoita kertomaan miten juttu antoi sellaisen kuvan kuin yliopistossa lähinnä juopoteltaisiin. Lehdessä kuitenkin luki "kalja per päivä – rentoutumiseen" (vaikka kyseessä olikin puolikas-litran siideri, niin idea säilyi).

Aika eriskummallista, suoraan sanoen. Tänä vuonna olen ottanut vain satunnaisesti ja aina vain yhden annoksen per viikko/pari, mutta näen silti vaikutuksen mielialaan aika nopeasti. Olen siis kohtuukäytön mielihyväefektin kannalta responder, ehdottomasti. Tänä vuonna jätän siis säännöllisen kohtuukäytönkin muille – keskityn fyysiseen harjoitteluun ja kilttien tyttöjen vokotteluun. Linja pitänyt täydellisesti vuoden alusta alkaen.

Syfilis
Hyödyt sydän ja verisuonisairauksien ennaltaehkäisyys jäänee varjoon, kun otetaan huomioon syöpää yms aiheuttavat vaikutukset.

Höpsis. Syöpäriskit ja verenvuotoriskit (mm. lukinkalvon alaisen verenvuodon riski) kasvavat merkittävissä määrin vasta suuremmilla annoksilla. Samoin verenpaine. Alkoholi ON pieninä määrinä terveellistä aikuisille keskivertoihmisille, piste.

Syfilis
Edit: otetaan senverran takaisin että Suomessa kun on noin sydän ja verisuonisairaudet kansantautina, niin pieni kohtuullinen käyttö voi jäädäkkin positiivisen puolelle.

Viittaan edelleen lähteeseeni – lisääntynyt kohtuukäyttö pelastaisi huomattavan määrän ihmishenkiä.

Syfilis
Pitää kuitenkin muistaa että niiden ehkäisyyn löytyy kyllä terveellisempiä ja tehokkaampiakin ennaltaehkäisy tapoja. (myöskin ilman päihderiippuvuuden riskiä)

Joo, toki. Monipuolinen kuntoliikunta, ruisleipä, vihreä tee, rasvainen kala, marjat ja niin edelleen. Kohtuullinen alkoholinkäyttö on hyvä lisä tähän listaan, jos haluaa vähentää riskipalloja omassa lottokoneessaan.

Syfilis
Tosta että kohtuu käyttö lisäisi elinikää näkisin mielelläni tutkimuksen. Siitähän oli se yksi tukeva tutkimus, mutta sehän vedettiin pois koska osottautui että verokkiryhmä ei ollut aivan sitä mitä luultiin, siinä absloutistien joukosta ei oltu rankattu pois entisiä alkoholisteja, joita oli joukkoon eksynyt paljon.

Surkeaa ja harhaanjohtavaa tiedeuutisointia jälleen. Aiemmat tutkimukset ovat olleet kansallisia ja ympäri maapalloa tehtyjä ja hyvin vertaiskontrolloituja. Alkoholilla on monia mekanismeja, joita kautta se vaikuttaa mm. verisuoniin suotuisasti. Punaviinin flavonoidit voivat tuoda lisäefektiä, mutta alkoholi on joka tapauksessa selkeästi vaikuttava ainesosa.

Syfilis
Tokihan päihteiden kohtuullinen käyttö (ei koske pelkästään alkoholia) voi parantaa elämänlaatua, joten sitä kautta se voisi heijastua myös elinikään.

No tehdään mikä tuntuu kivalta – kohtuudella – ja ilo lisääntyy.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Kiitokset lähteestä.
Ok. Hyväsyn tosiasian. Kohtuullisella alkoholin käytöllä (ainakin länsimaissa) on positiivinen vaikutus kansanterveyteen.

Itse en tohtisi kuitenkaan käyttää alkoholia ennaltaehkäisevästi, esim usemman kerran viikossa/päivittäin 1-2 annosta. Voi nimittäin olla että tämän miehen kohdalla alkaisi maistumaan turhankin hyvin

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Kyllä veikkaan että alkoholi nostaa verenpainetta. tai oikeastaan sen tuntee ihan hyvin päässään kun juo. Jos seuraava päivä on työpäivä niin en ota kyllä tippaakaan alkoholia. Happinaamarin tarvitsee seuraavana päivänä toimistotyössä, kokeiltu on.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat