impedanssisovitus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mite tollane impedanssisovitus toimii?

Sivut

Kommentit (100)

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Pitäisi tarkentaa kysymystä, en ole varma mitä haluat tietää.

Oletetaan nyt sitten että haluat tietää miten tuo konkreettisesti lasketaan, eikä teoreettinen tausta niinkään kiinnosta.

Noiden kaavojen lisäksi pitää tietää, että

XC = 1/wC = 1/(2*pii*f*C) --> C = 1 / (2*pii*f*XC)

ja

XL = wL = 2*pii*f*L --> L = XL / (2*pii*f)

joissa w = kulmataajuus ja f = taajuus. Sovitus pätee vain tällä taajuudella.

Sinun pitää siis tietää kuorman ja lähteen resistanssit ja toimintataajuus, ja näillä kaavoilla voit laskea millä C- ja L-komponenteilla voit sovittaa ne yhteen niin että teho siirtyy maksimaalisesti kuormaan.

Tämä ei ollut kovin perusteellinen selitys. Minä tai joku muu varmaan selittää tarkemmin jos tämä ei riittänyt.

Korjatkaa jos tuli virheitä.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10657
Liittynyt16.3.2005

Asiaa voi tarkastella esimerkiksi seuraavasti:

Kytketään lähteen napoihin sarjaan kela ja kondensaattori. Jos komponentit ovat häviöttömiä, niin resonanssitaajuudella virta piirissä kasvaa äärettömäksi. Kondesaattorilla on kuitenkin reaktanssinsa, ja ääretön virta aiheuttaa sen napoihin äärettömän jännitteen. Piiri toimii muuntajana, joka kohottaa lähteen jännitettä. Jos kondensaattorin rinnalla on vastus, niin kondensaattorin jännite ei kasva äärettömäksi, mutta kuitenkin suuremmaksi kuin lähdejännite. Muuntosuhdetta voidaan säätää valitsemalla kela ja kondensaattori sopivasti tai käyttämällä säädettäviä komponentteja.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Impedanssisovittimen tarkoituksena on muuntaa jonkin vaihtovirtalähteen impedanssi ("vaihtovirtavastus") samaksi kuin sitä hyödyntävän laitteen sisääntulon impedanssi. Silloin saadaan siirrettyä maksimiteho. Kela/kondensaattorikytkennöillä määritetään taajuusaluetta.

Yksinkertaisemmin: suurin teho saadaan siirrettyä, kun generaattorin ja kuorman impedanssi on sama. Tämä pätee myös tasavirralle.

Impedanssisovittimessa on tavallaan kaksi eri generaattoria/kuormaa: impedanssi A, esim. 50ohmia, jolla tulo&lähtö ja impedanssi B esim. 240ohmia, jolla myös on tulo&lähtö. Hmm... ehkä tuo vain sotki asiaa. No, se varsinainen sovitus tapahtuu noiden välissä.

myös symmetria/epäsymmetria-muunnos (maapotentiaalin nähden) tehdään usein näissä pulikoissa. en ole ihan varma, mutta silloin taitaa symmetrisellä puolella aina olla vaatimuksena muuntaja (hyvin pienikin riittää).

Vierailija
Vastaaja_s24fi

Yksinkertaisemmin: suurin teho saadaan siirrettyä, kun generaattorin ja kuorman impedanssi on sama. Tämä pätee myös tasavirralle.

Impedanssi sovitetaan, jotta kaikki teho saataisiin kuormaan. Epäsovitus aiheuttaa heijastumista. Tasavirralle on nyt ihan sama mikä on kuorman impedanssi (resistanssi), kunhan on muutaman kertaluokan suurempi kuin generaattorin. Näin minä sen näen radiotekniikan pakolliset peruskurssit suorittaneena.
Alkuperäisessä kysymyksessä en osaa auttaa. Jotain SWR:ää kai pitäisi laskea ja Smithin karttaa pyöritellä. Onneksi ei tarvi enää sekaantua.

Vierailija
bena
Vastaaja_s24fi

Impedanssi sovitetaan, jotta kaikki teho saataisiin kuormaan. Epäsovitus aiheuttaa heijastumista. Tasavirralle on nyt ihan sama mikä on kuorman impedanssi (resistanssi), kunhan on muutaman kertaluokan suurempi kuin generaattorin. Näin minä sen näen radiotekniikan pakolliset peruskurssit suorittaneena.
Alkuperäisessä kysymyksessä en osaa auttaa. Jotain SWR:ää kai pitäisi laskea ja Smithin karttaa pyöritellä. Onneksi ei tarvi enää sekaantua.

"Tasavirralle on nyt ihan sama mikä on kuorman impedanssi (resistanssi),"
Ei ole, jos halutaan saada maksimiteho.

Vierailija
Vastaaja_s24fi

No ehkä ymmärrän nyt jotain väärin. Ideaalisessa tasavirtageneraattorissahan on sisäinen vastus nolla ja kuormaan saatava teho saadaan ohmin lain mukaan. Jos generaattorin ja kuorman resistanssit ovat samat, niin puolet tehosta lämmittää generaattoria.

Vierailija
bena
Vastaaja_s24fi

No ehkä ymmärrän nyt jotain väärin. Ideaalisessa tasavirtageneraattorissahan on sisäinen vastus nolla ja kuormaan saatava teho saadaan ohmin lain mukaan. Jos generaattorin ja kuorman resistanssit ovat samat, niin puolet tehosta lämmittää generaattoria.

rakenna vain se ideaalinen tasavirtageneraattorisi, mutta älä sotke sitä generaattorin ja kuorman impedanssien vaikutuksesta luovutettavaan tehoon. ja minkä pirun säännön mukaan se olisi eri kuin vaihtovirralla?

Vierailija
Vastaaja_s24fi

rakenna vain se ideaalinen tasavirtageneraattorisi, mutta älä sotke sitä generaattorin ja kuorman impedanssien vaikutuksesta luovutettavaan tehoon. ja minkä pirun säännön mukaan se olisi eri kuin vaihtovirralla?

En minä ala sinulle mitään sääntöjä tähän kaivamaan. Etsi itse jostain radiotekniikan kirjasta. RF-teho heijastuu kuormasta, DC-teho ei.

Edit. ei pitänyt muokata, olisiko nyt taas alkuperäinen vastaus.

Vierailija
bena
Vastaaja_s24fi

En minä ala sinulle mitään sääntöjä tähän kaivamaan. Etsi itse jostain radiotekniikan kirjasta. RF-teho heijastuu kuormasta, DC-teho ei.

Joku tyhmempi olisi voinut luulla, että sulla on semmosia sääntöjä jossain etsimättäkin, kun aloit nipottamaan tästä mitään:

[size=75:2tz5uvuu]bena kirjoitti:
Vastaaja_s24fi kirjoitti:

Ei ole, jos halutaan saada maksimiteho.[/size:2tz5uvuu]

Vierailija
Vastaaja_s24fi
bena
Vastaaja_s24fi

Joku tyhmempi olisi voinut luulla, että sulla on semmosia sääntöjä jossain etsimättäkin, kun aloit nipottamaan tästä mitään:

"Minkä pirun säännön mukaan se olisi eri kuin vaihtovirralla?"

Impedanssi on taajuudesta riippuva. Impedanssin kaavassa on taajuus. Siinä sinulle se sääntö. Tasavirran taajuus on nolla. Voin sen sinulle kyllä kaivaa jos olosi paranee.

Vierailija
bena
Vastaaja_s24fi
bena
Vastaaja_s24fi

"Minkä pirun säännön mukaan se olisi eri kuin vaihtovirralla?"

Impedanssi on taajuudesta riippuva. Impedanssin kaavassa on taajuus. Siinä sinulle se sääntö. Tasavirran taajuus on nolla. Voin sen sinulle kyllä kaivaa jos olosi paranee.

Taajuus se on nolla hertziäkin. Kaiva vain ne säännöt.

[size=75:2q2nmpjo]bena kirjoitti:
Vastaaja_s24fi kirjoitti:

Ei ole, jos halutaan saada maksimiteho.[/size:2q2nmpjo]

Vierailija
Vastaaja_s24fi
Taajuus se on nolla hertziäkin. Kaiva vain ne säännöt.

Heh. Mitä muuta nolla on? Nolla on nolla. Nolla ei ole taajuus. 0.0001 Hz on taajus, mutta nolla ei ole. Et voi olla tosissasi.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Tuollainen kela-kondensaattoriviritys antaa samaa impedanssia laajalla taajuusalueella. Vertaa koaksiaalikaapeliin. Sillä on kapasitanssinsa, mutta myös iduktanssi. 75 ohm koaksiaali on sitä jokseenkin koko käyttötaajuudella, kunhan kaapeli on äärettömän pitkä tai päätetty 75 ohmin vastukseen. Siinä kun kapasitanssin vaikutus lisääntyy, induktanssin vähenee ja lopputilanne säilyy vakiona.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat