Oletteko koskaan valmistaneet ruutia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli oletteko? Itse olen. Ostin rautiasta Jääkarhua ja jauhoin 20 grammaa sitä noin puoli tuntia ja lisäsin 4 grammaa hiiltä. Hiiltä tuli ehkä liian vähän koska jauhosta ei tullut ihan mustaa vaan tumman harmaata. Pitäisiköhän minun käyttää kunnon vaikka takasta otettua (puu)hiiltä mielummin kuin tuota BBQ hiiltä? Minun ruutiani pitää sytyttää sytkärillä *hiukan* kauemmin kuin tuota ihan ilotuliteruutia koska ruudistani puuttu rikki.
Ruutini palaa myös ehkä vähän liian hitaasti. Kertokaa kokemuksianne

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Rikkiä saa mukavasti rikkitikuista. Mikä tuo "jääkarhu" on mitä ostit? Haluaisin suorittaa mielenkiintoisia kokeiluja uutenavuotena ja muutenkin.

Vierailija

Ei muuten saa, suurin osa tikuista kun sattuu olemaan rikittömiä. Yle Teemalta tuli taannoin jotain tiede-ohjelmaa, missä tekivät kaikennäköistä yksinkertaisilla välineillä. Muistaakseni tekivät rikkiä akkuhaposta. Miten tuo onnistuu kun en nyt tähän hätään muista?

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Joo, pienempänä tuli tehtyä, useastikin.

Mutta nythän tuota ei saa tehdä, se on rikollista - suunnittelukin taitaa olla jo tuomittavaa. Supo tulee kohta ja pidättää terrori-iskun suunnittelemisesta.

Vierailija

Ai anteeksi unohdin kertoa. Jääkarhua saa 1 kilon pusseissa ainakin rautiasta ja kuulemma myös k-raudasta. Se on betonin lisäainetta joka suojaa jäätymiseltä (?) mutta toisinsanoen kaliumnitraattia tai natriumnitraattia. Molemmat käyvät ruudin valmistukseen.

1kg jääkarhua maksaa 7 € ainakin täällä keravalla.

Vierailija

Natriumnitraatti voi aika nopesti tehdä ruudista heikko laatuisempaa. Natriumnitraatti imee ilmasta kosteutta ja muodostaa kidevedellisen natriumnitraatin. Kun ruuti sytytetään, syntyy lämpöä josta kuluu suurin osa kuluu kideveden haihduttamiseen, jolloin ruudin "palaminen" hidastuu.
Veikkaan että natriumnitraatti on lisätty juuri tämän takia.

Vierailija
http://cc.oulu.fi/~histwww/aoh/7.htm
/.../
1800-luvulla salpietarinvalmistus saattoi olla rahvaalle tärkeä sivutoimi. Sara Lidman on teoksessaan Vihan lapset kuvannut herkullisesti kuinka Ida, eräs kirjan hahmoista, keittää salpietaria turve- ja kaarnamassasta. Massa oli peräisin salpietariladosta, johon lehmien virtsa kaadettiin.

Näin Sara Lidman kuvaa Idan työtä:

"Kun virtsa oli tarpeeksi imeytynyt lattian turpeeseen, massa lapioitiin puuammeeseen jonka pohjan vierellä oli juoksutusaukko. Mutta ensin hän oli asettanut kerroksen pulikoita sammion pohjalle ja sen päälle kerroksen kuusenhavuja: ne toimivat siivilänä. Sitten sammion seoksen päälle kaadettiin vettä. Se sai seistä vetäytymässä muutaman tunnin ennen kuin pohjatappi avattiin ja raakamehu tyhjennettiin pienempiin saaveihin. Jokainen sammiontäysi huuhdottiin kahdesti. Huuhtomisen jälkeen massa kuljetettiin pellolle ja perunamaalle lannoitteeksi.

Siivilöintiä seurasi raakamehun keittäminen. Valtavankokoinen valurautapata täytettiin mehulla ääriä myöten. Tulen sytyttäminen padan alle ei ollut leikin tekoa, koska sitä ei saanut päästää sammumaan niinä kolmena neljänä viikkona jotka mehun oli kiehuttava jotta salpietari olisi valmista.

Sitä mukaan kuin vesi haihtui höyrynä pataan lisättiin raakamehua. Ida heitti silloin tällöin perunan kiehuvaan keitokseen. Niin kauan kuin peruna vajosi pohjaan, kiehuttamisen ja lisäilyn oli jatkuttava. Mutta kun peruna kohosi pintaan oli ensimmäinen kiehutus tehty. Silloin padan sisältö kaadettiin puusammioon ja Ida aloitti uuden keitoksen kunnes kaikki raaka-aine oli käytetty." (Suom. Liisa Ryömä)

Ennen kuin salpietari alkoi saostumaan, vaadittiin uusi kiehutus. Vasta viikkojen tulen ääressä valvomisen jälkeen - tuli ei saanut sammua - neste oli tarpeeksi voimakasta. Se kaadettiin puusammioon ja salpietari voitiin kuoria nesteen pinnalta. On helppo ymmärtää, miksi tarvittiin valtavia määriä puuta ennen kuin salpietari oli valmista. /.../

Siinä historiallista syvyyttä aiheeseen.

Vierailija

yläasteella tuli kemiantunnilla opettajan johdolla valmistettua muutama paukku, sitten mentiin pihalle räjäyttämään

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Kyllähän joskus penskana tuli ostettua apteekista uudenvuodenaattona pari kiloa salpietaria "kinkun suolausta varten".. Ei mihinkään epäsosiaalisiin tarkoituksiin vaan huvikseen paukuteltiin takametsikössä.

Vierailija
Imperator
Ei muuten saa, suurin osa tikuista kun sattuu olemaan rikittömiä. Yle Teemalta tuli taannoin jotain tiede-ohjelmaa, missä tekivät kaikennäköistä yksinkertaisilla välineillä. Muistaakseni tekivät rikkiä akkuhaposta. Miten tuo onnistuu kun en nyt tähän hätään muista?

Niin, akuissahan on rikkihappoa. Veikkaisin näin kylmiltään, että ensin neutraloidaan happo emäksellä ja enempää en osaakaan varmasti sanoa. Kemian jutut katoaa niin nopeasti muistista kun niitä käytännössä kovin harvoin tarvitsee. Olen vakuuttunut, että reaktiot ja menetelmät eivät ole kuitenkaan monimutkaisia.

En usko rikin olevan niin vaikeasti saatavaa etteikö sitä jostain kaupasta voisi ostaa tai tilata.

Vierailija

Kun lisää alumiinijauhoa minulla ainakin tuli ruudista paljon kirkkaampi pamaus.

Mistä muuten johtuu että Al jauho boostaa monia räjähteitä?

Vierailija
Egazim
Kun lisää alumiinijauhoa minulla ainakin tuli ruudista paljon kirkkaampi pamaus.

Mistä muuten johtuu että Al jauho boostaa monia räjähteitä?

Se hapettuu hyvin väkivaltaisesti kuumuuden ansiosta ja luovuttaa paljon lämpöä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat