Tehyn lakko

Seuraa 
Viestejä136
Liittynyt3.3.2007

"Suomessa on rahaa enemmän kun koskaan. Kun on lama, hoitohenkilöstön palkkausta ei voi korjata, ja kun on hyvät ajat sitä ei voi korjata. Onko tässä maassa joku yhteiskuntasopimus, että koulutettu hoitohenkilöstö on tuomittu matalapalkka-alaksi.” Sanoo Jaana Laitinen-Pesola.

Vihdoinkin hoitoala alkaa nostaa päätään. Mikä on tärkeämpää kuin yhteiskunnan terveydenhuolto? Se koskettaa kaikkia, ennemmin tai myöhemmin. Ainoa syy miksi siitä ei makseta kunnolla on se että nykyiset mittarit eivät osaa integroida sitä talouselämän laskelmiin oikein. Taseista puuttuvat ne työtunnit jotka moderni lääketiede ja hoitohenkilöstö niihin tuovat vähentyneiden sairaspäivien kautta.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Hallitus möhli heittämällä etukäteen kehiin 150 miljoonaa euroa jaettavaksi. Vaikka summa on suuri, lisäys kuukautta ja palkansaajaa kohden näyttää pieneltä. Kiiitosta ei kuulu ja hallituksen ele on jo nyt saavutettu etu, jota ei enää pidetä ylimääräisenä lisänä vaan pikemminkin loukkauksena. Tehokkaampaa olisi ollut heittää summa peliin myöhemmin.

Hallituksen vakavin virhe on räikeä sotkeutuminen järjestöjen välisiin tuloneuvotteluihin rahatukkoja heilutellen katteettomien vaalilupausten lunastamiseksi. Kunnat ajautuvat entistä pahempiin talousvaikeuksiin, kun nykyistä korkeasuhdannetta seuraavan laskusuhdanteenkin aikana kunta-alan palkat on maksettava. Valtio tuskin sitoutuu maksamaan jatkuvalla syötöllä provosoimiaan korotettuja palkkoja?

Tehylle ei valheellisesti luotujen odotusten luhistumisen jälkeen jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin hylätä tarjottu tulosopimus. Edessä on Tehyn lakkokassan tyhjentävä, yhteiskuntarauhaa haavoittava ja lopputulokseltaan neuvotteluosapuolia vahingoittava työtaistelu, jolle ei ole rakentavaa sopua näkyvissä.

Vierailija

Ihmiset ovat kiitollisia ja kehuvat kuinka hyvin tuttuja/sukulaisia/itseään hoidetaan sairaalassa ja kuinka hieno Suomen sairaalajärjestelmä on, jos
lopputulos on hyvä.
Vastakkaisessa tapauksessa mielipiteet usein ( ei aina ) ovat päinvastaisia.

Jokaisen kohdaltaan olisi ajateltava mitä terveyden/sairaanhoidolta ja ylipäätään sosiaalitoimelta odotamme.

Sen mukaan sitten mennään!

Terveydenhoitohenkilökunta luultavasti selviää tilanteesta heikommassakin tapauksessa, mutta sairaat kärsivät.

Eli kannattaa miettiä minne rahoja kohdennetaan.

Vierailija

Kyllä siitä tuli IKUINEN juopa suomen kansan ja kokoomuksen välille.
Kokoomus valehteli suomalaisille törkeämmin kun bush jenkeille irakkiin mennessä.
Valheilla lunastettu hallituspaikka on paskan arvonen mun silmissä. Sama pätee noihin keskustan ketkuihin.
Sionisti syskowiczi ei etes näytä suomalaiselta vaan pikemminkin joltain ählämiltä, ja aavikkokansaahan nuo juutalaiset ovatkin. Tuntee lojaaliutta enemmän israelia ja jenkkejä kohtaan kun suomea kohtaan.

P.s. Olis hyvä jos olisivat lakossa niin kauan kunnes Kokoomus on heitetty pois hallituksesta ja eduskunnasta. Joku raja valheillakin.

Vierailija
Enpäs
Valheilla lunastettu hallituspaikka on paskan arvonen mun silmissä. Sama pätee noihin keskustan ketkuihin.

Eipäs ole, vaan usean ministerinsalkun. Jos sairaanhoitajasta tuntuu että palkka on huono, muuttakoon ulkomaille tai lukekoon lääkäriksi. Tai hommatkoon toisen työpaikan ja tehköön kahta työtä. Ihme kitinää. Jos ei rahkeet riitä vaativampiin hommiin, ei kai se Kataisen vika ole?

Starman
Terveydenhoitohenkilökunta luultavasti selviää tilanteesta heikommassakin tapauksessa, mutta sairaat kärsivät.

Missä heikommassa tapauksessa? Ettei tule palkankorotusta? Miten sairaat siitä kärsivät? Alkavatko hoitajat velttoilla tahallaan? Vai hakeutuuko alalle toistaitoisia, kun palkat ovat huonot?

Vierailija

Sairaanhoitajien joukkovoimaa heikentää se, että he ylläpitävät kahta liittoa, TEHY ja SUPER. Parempi lopputulos syntyisi voimat ja liitot yhdistämällä ja lähtemällä lakkoon yhtenä liittona.

Vierailija

Onhan tämä suuri vääryys. Useat työttömät naiset (ilman omaa syytään) tulevat toimeen noin 500 euron korvauksilla kuukaudessa. Nyt pitäisi läiskäistä hoitsuille saman suuruinen palkankorotus. En oikein ymmärrä.

Olisko sitten parasta se, että kaikilla aloilla olisi sama palkka? Vois lopettaa yliopistot, korkeakoulut jne. Tasapäistetään vaan.

Paula Lehtomäkikin jäi taas äitiyslomalle [size=75:vfzjj6yk](jo toista kertaa ministerikautensa aikana)[/size:vfzjj6yk]. Mikäs siinä. Täydellä ministeripalkalla tulee hyvin toimeen. Tulisikohan Lehtomäki toimeen 500 euron työllistämistuella?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Ne tienaa jokun 2500 euroo keskimäärin ja on matalapalkkainen ala.

Näille ketkä tienaa 1700 voisi vaikka sen 500 euroa antaa, eikä noille ketkä tienaa jos sen keskiarvon.

Sairaanhoitajia tarkoitan. Kuitenkin nuoret tienaa vähempi, eihän mullakaan aloilla heti nuoret saa täyttä palkkaa.

Vierailija

Sairaanhoitajien työ on tärkeää. Siitä ei taida kukaan olla eri mieltä, ainakaan jos joskus on ollut esim. sairaalassa hoidettavana. Mutta julkisissa palveluissa on monia muitakin alipalkattuja ammatteja/aloja. Nyt sairaanhoitajilla on vaan kansan sympatiat puolellaan, saatika hallituksen lupaukset, johin he voivat vedota tässä tapauksessa. Saa nähdä vaan mikä tulee olemaan tilanne jos ja kun sairaanhoitajat menevät lakkoon. Kääntyykö yleinen mielipide vastaan, kun alkaa terveyspalvelut pragaamaan, vai pysyykö tuki edelleen.

Itse olen sitä mieltä, ettei tehyn kannattaisi liikaa kokeilla kepillä jäätä.

Vierailija
Ertsu
Sairaanhoitajien joukkovoimaa heikentää se, että he ylläpitävät kahta liittoa, TEHY ja SUPER.

Hoitajien joukkovoimaa heikentää se, etteivät ole mitään järjen jättiläisiä: Kuka sinunkin paskavaippasi siivoaa, jos eivät hoitajat saa lisää liksaa?

Eiköhän siihen pysty pikaisella koulutuksella vaikka SOL:in Aasiasta tuottama siivooja.

Vierailija
Dieter

Eiköhän siihen pysty pikaisella koulutuksella vaikka SOL:in Aasiasta tuottama siivooja.

No just. Ilman muuta on järkevintä lähettää kaikki suomalaiset suomessa koulutetut norjaan töihin ja palkata aasialaista halpatyövoimaa tilalle halvalla.

Eipäs ole, vaan usean ministerinsalkun. Jos sairaanhoitajasta tuntuu että palkka on huono, muuttakoon ulkomaille tai lukekoon lääkäriksi. Tai hommatkoon toisen työpaikan ja tehköön kahta työtä. Ihme kitinää. Jos ei rahkeet riitä vaativampiin hommiin, ei kai se Kataisen vika ole?

Niin, että Kataisenko ei tarvitse jostain syystä pitää lupauksia ?
Jos ei hallitus kohta itse älyä erota, alan terroristiksi, ja PISTÄN ne eroamaan.

Vierailija
Enpäs
Niin, että Kataisenko ei tarvitse jostain syystä pitää lupauksia ?.

Jos tämä on enpäsille epäselvää: puolueen puheenjohtajan toimenkuvana ei ole lupauksien pitäminen, vaan mahdollisimman suuren äänisaaliin hankkiminen puolueelle. Onko linkkiä Kataisen lupaukseen 500 euron korotuksesta? Minä en usko.

Matalapalkkanainen, joka kuvittelee kokoomusta äänestämällä saavansa valtavan palkankorotuksen, on harvinaisen tyhmä ämmä. Eikös suurin rikos ole se, jos ei kuseta idioottia vaikka siihen olisi tilaisuus?

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005
Dieter
Jos sairaanhoitajasta tuntuu että palkka on huono, muuttakoon ulkomaille
Niinhän tässä on käymässä. Olen itse havainnut hoitohenkilöstössä seuraavanlaista ajattelua: Tehdään työtä palkan eteen. Siis vain palkan eteen, ei enempää.

Kun henkilöstö vanhenee ja voimat hupenevat, vähenee myös motivaatio tehokkaaseen työntekoon. Jos motivaatio laskee, laskee myös hoidon laatu.

Tilannetta voidaan tietysti parantaa hankkimalla työvoimaa ulkomailta. Uskoisin Venäjältä löytyvän riittävästi hyvän Neuvostoliittolaisen koulutuksen saaneita hoitajia aivan riittävästi.

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
Finlandes
Dieter
Niinhän tässä on käymässä. Olen itse havainnut hoitohenkilöstössä seuraavanlaista ajattelua: Tehdään työtä palkan eteen. Siis vain palkan eteen, ei enempää.

Kun henkilöstö vanhenee ja voimat hupenevat, vähenee myös motivaatio tehokkaaseen työntekoon. Jos motivaatio laskee, laskee myös hoidon laatu.

Tilannetta voidaan tietysti parantaa hankkimalla työvoimaa ulkomailta. Uskoisin Venäjältä löytyvän riittävästi hyvän Neuvostoliittolaisen koulutuksen saaneita hoitajia aivan riittävästi.

Tietääkseni ulkomaalaisten palkaamisessa ongelmaksi tulee se, että vaikka he oppisivat nopeasti suomea, he eivät opi eivätkä osaa ruotsia, joka estää palkkaamisen. Myöskään maahanmuttajia ei voi kouluttaa sairaanhoitajiksi, koska heiltä puuttuu ruotsin taito.

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
Finlandes
Dieter

Tietääkseni ulkomaalaisten palkaamisessa ongelmaksi tulee se, että vaikka he oppisivat nopeasti suomea, ehei eivät opi eivätkä osaa ruotsia, joka estää palkkaamisen. Myöskään maahanmuttajia ei voi kouluttaa sairaanhoitajiksi, koska heiltä puuttuu ruotsin taito.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat