klo 1:51 | 1.10.2007
Auton moottorin pyörähihna (esim. vesipumpun) pyörittää samalla
laturiakin..
Laturin hihnapyörän vastus on suhteellisen pieni, eikä siitä muutu, laitat sitten vaikka stereot päälle, niin miten muka bensan kulutus kasvaisi sen vuoksi???
Olen ymmällä.. (usein..)
no ei se hirveesti muutukkaan ellei ole ihan helevetin moisia ämyreitä ja liutaa vahvareita, vaikka pari Jackhammer subbaria niin kyllä siinä rupeaa laturi huutamaan leipää ja moottorikin huomaa jo jotain.
22 tuumanen, 6kW jatkuva ja 12kW huipputeho, painoo 369lbs eli tommonen karvan alta 200 kiloa...
http://www.mtx.com/caraudio/products/su ... Hammer.cfm
Ei oo vielä insinöörit keksineet tarvittaessa päällä olevaa laturin pyöritystä. Ohjaustehostimissa on kuitenkin havaittavissa siirtymistä sähkökäyttöön. Ei tartte pyörittää pumppua koko ajan.
Laturin pyörintävastus kasvaa kun siitä otetaan virtaa ulos.
Nimenomaan, suhteellisen pieni. Oletetaan että autossa olisi esim. 100 ampeerin laturi, näin äkkiseltään laskien sen teho latausjännitteellä (14,4) on noin 1440 wattia, eli 1,4 kW, jos samassa autossa on vaikkapa 100 kW moottori, niin suurin latausteho on vain 1,4% moottorin tehosta. Reilun prosentin tehoa ei juuri huomaa, ja taitaa laturi aika harvoin edes täydellä teholla toimia... Mutta prosentin lisäys bensankulutuksessa näkyy kuitenkin pitkässä juoksussa. Vaikka eipä sekään mitenkään päätähuimaava ole, siis jos sen taas suhteuttaa siihen kokonaiskulutukseen. Jos esim. auto kuluttaisi 10 litraa satasella, niin se 1% tekisi näin äkkiseltään laskien yhden desin lisää...
Toisaalta tässä kohden pitää kuitenkin huomata, että kaavassa on yksi pikkuvirhe, nimittäin pitkän matkan kulutus on keskiteholla, mutta yllämainitut suhteet on laskettu nimellistehoon nähden, eli oikeasti vaikutus kulutukseen on huomattavasti suurempi kuin nimellistehoon nähden. Se nimellistehon ja lataustehon suhde kuitenkin näkyy käytännössä siinä, että suuri nimellisteho antaa sellaisen tehoreservin, ettei lataustehoa edes huomaa.
Eniten bensiininkulutukseen vaikuttaa tämä ajovalopakko päivälläkin. Kun vaikka 100W (2 x 50W) (vai onko nykyiset ajovalopolttimot 2x100W) kertoo autojen lukumäärällä, niin melkoisista hukkatehoista on kysymys. Kun ottaa vielä huomioon laturin hyötysuhteen ja polttomoottorin hyötysuhteen, niin melkoinen määrä kallista bensiiniä menee harakoille. Viherpiipertäjät eivät kai ole vielä huomanneet tätä turhaa ympäristön saastuttamista.
Eikö päiväsajan huomiovaloja voisi korvata led-valotekniikalla, jonka hyötysuhde on parempi ja siten kuluttaa vähemmän sähköä. Uudemmissa autoissa takaikkunan lisävarruvalo on tehtykin näillä ledivaloilla.
Luin joskus jostain lehdestä ohimennen että uusissa Bemareissa olisi teknologia, joka säätää laturin tehoa ajotilanteen mukaan? Eli alamäkeen rullatessa ja moottorijarrutettaessa laturi ottaisi enemmän tehoa, ja muulloin vähemmän, laskien siten kulutusta.
Pitääkö paikkansa?