Seuraa 
Viestejä45973

Pystyykö esimerkiksi 10l säiliöön jollakin 100-1000bar paineella säilömään ilmaa sen vertaa että esim.ajelis tunnin jollakin pyörällä jossa olisi moottorina paineilmamoottori?

Sivut

Kommentit (26)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447

Periaatteessa pystyisi, mutta esim. 10 litran paineilmasäiliöllä ei moottoria pyöritettäisi montaa sekuntia. Lisäksi paineilman energiatehokkuus on hyvin huono, jos ensin käytetään energiaa kompressorin pyörittämiseen jotta voidaan näin syntynyt paineilma purkaa liike-energiaksi. Kokonaishyötysuhde alle 10 %.

Edit: typo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eikös tässä joskus tiedelehdessä ollut piirros autosta, joka käyttää sen paineilman lisäksi siitä paineilman rajusta laajenemisesta johtuvaa lämpötilaeroa hyväksi voiman tuotossa ja täten ajeli paljon pitemmälle tankillisella.

Turbon välijäähdytintä voisi sillä paineenlaskun jäähdyttämällä imuilmalla jäähdyttää ja käyttää se sama imuilman painetta lisäämään, kun tarvitaan erityistä potkua. Sitten pumppailla muutoin siihen painetta.

En tunne vastaavia järjestelmiä olevan, mutta tuokin toimii.

Veikko
Eikös tässä joskus tiedelehdessä ollut piirros autosta, joka käyttää sen paineilman lisäksi siitä paineilman rajusta laajenemisesta johtuvaa lämpötilaeroa hyväksi voiman tuotossa ja täten ajeli paljon pitemmälle tankillisella.

Se ilma kylmenee laajetessaan. Mitenkäs siitä potkua saa lisää?

Hege
Veikko
Eikös tässä joskus tiedelehdessä ollut piirros autosta, joka käyttää sen paineilman lisäksi siitä paineilman rajusta laajenemisesta johtuvaa lämpötilaeroa hyväksi voiman tuotossa ja täten ajeli paljon pitemmälle tankillisella.



Se ilma kylmenee laajetessaan. Mitenkäs siitä potkua saa lisää?

No sillä muistaakseni jäähdytettin sylinterissä olevaa ilmaa jollain läpiviennillä, jolloin vastaavasti se sylinteri imaisi mäntää. En muista tarkkaa toimintaperiaatetta, mutta periaatehan on se että aina kun saadaan aikaan lämpötilaero, niin joku lämpövoimakone sillä toimii.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081

Äsken tuli Mythbusters -ohjelmassa ideointia ja kokeilua voisiko ruudinpaineella liikuttaa mäntää. Samalla tuli idea voisiko paineilmamoottoriin värkätä eräänlaisen varatankin missä ajelusta tyhjentyneen tankin voisi ladata ruutipanoksella?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

lierik
Seuraa 
Viestejä4922

Polttomoottorien kehityksen alkuaikoina rakennettiin koneita, jotka toimivat hienoksi jauhetulla hiilipölyllä. Nestemäiset polttoainneeet ovat kehityksen aikaa sitten pysäyttäneet. Ehkä tuollainen toimisi vieläkin suurissa dieselkoneissa?

Paineilma-apumoottereista on turha haaveilla. Kuten edellä on mainittu hyötysuhde on kovin huono ja riittävän paineilman mukana raahaaminen on mahdotonta. Paineilman tuottamiseen tarvitaan jatkuva teholähde ja sitä voi sitten käyttää jo sellaisenaan, kun energiaa tarvitaan.

Lierikki Riikonen

On niitä lentokoneen moottoreita käynnistelty ruutipanoksilla

The F-100 Super Sabre had a large chamber to accept a large gas generating cartridge. When ignited by electrical current, the expanding gas from the black powder-like pyrotechnic cartridge drove a starter turbine which brought the engine up to a self-sustaining RPM via a drive system.

This eliminated the need for heavy and bulky ground starting units, but the starter cartridge spewed out a characteristic dense cloud of choking black smoke, which was often mistaken by inexperienced ground crews for an engine fire.

http://www.1370th.org/HUMOR/humor.html

tietää
On niitä lentokoneen moottoreita käynnistelty ruutipanoksilla

The F-100 Super Sabre had a large chamber to accept a large gas generating cartridge. When ignited by electrical current, the expanding gas from the black powder-like pyrotechnic cartridge drove a starter turbine which brought the engine up to a self-sustaining RPM via a drive system.

This eliminated the need for heavy and bulky ground starting units, but the starter cartridge spewed out a characteristic dense cloud of choking black smoke, which was often mistaken by inexperienced ground crews for an engine fire.

http://www.1370th.org/HUMOR/humor.html




Vähän off-topiccina mutta suomalaisittainkin tutussa Saab 35:sessakin eli tutummin Drakenissa oli myös räjähdekäynnistys. Aine oli isopropyleeninitraattia nestemäisessä muodossa. Sitä tuhautettiin suuttimesta polttokammioon ja kipinää perään, saadulla paineiskulla saatiin korkeapaineturbiini pyörimään ja käyttämään ahdinta jolloin massavirta moottorin sisällä kasvoi vaadittavaan suuruusluokkaan ja moottori pyörähti käyntiin. Toimenpiteeseen ei kauaa ainaa kulunut, noin 20-30 sekunttia hälyytyksestä moottori oli jo käynnissä. Vertailun vuoksi Hornetilla siihen menee noin 2minuuttia. Oi niitä aikoja...

Hege
Veikko
Eikös tässä joskus tiedelehdessä ollut piirros autosta, joka käyttää sen paineilman lisäksi siitä paineilman rajusta laajenemisesta johtuvaa lämpötilaeroa hyväksi voiman tuotossa ja täten ajeli paljon pitemmälle tankillisella.



Se ilma kylmenee laajetessaan. Mitenkäs siitä potkua saa lisää?



Muistaisin nähneeni joskus netissä aircarin sivuilla periaatepiirroksen jota ei enää löytynyt, siinä puristettiin moottorissa ilmaa, jolloin lämpötila nousee, sen jälkeen se jäähdytettiin äkisti suurpaineisesta paineilmasäiliöstä tulevalla kylmällä ilmalla, jolloin kaasu taas laajenee vomakkaasti, ja saa siis näin energiaa hyödyntämällä lämpötilaeroa, tässä on siis eräänlainen stirlingmoottorin ja paineilmamoottorin risteytys.
Tässä moottorissa oli myös kaksi sylinteriä, isompi ja pienempi, kuten stirlingmoottorissakin.
Suoraa paineilmaa hyödyntämällä ei kummoisia tehoja tai toimintasädettä olisikaan mahdollista saada.
Voisi ehkä ajatella, että laite toimii perustuu lämpötilaeron tuottamiseen paineilman avulla.

Jos paineilmamoottori olisi toiminut edes kohtuullisesti ei tehdashalleissa olisi muita moottoreita trukeissa nähtykään. Niillä on kaikki muu paitsi toimiva ilmamoottori.

tietää
Jos paineilmamoottori olisi toiminut edes kohtuullisesti ei tehdashalleissa olisi muita moottoreita trukeissa nähtykään. Niillä on kaikki muu paitsi toimiva ilmamoottori.



Toki näin, jos tuo keksintö olisi aiemmin keksitty.
Minusta tuo oli ainakin ideana kerrassaan mainio, odotellaan nyt ensin miten tuon kanssa käy, ymmärtääkseni lopullinen tuotekehittelykin on vielä kesken.

Stirlingmoottorihan on sinänsä hieno ja toimiva laite, ja sitä on kokeiltu autoissa ennenkin. Suurin ongelma vaan on ollut tuon lämpötilaeron tekeminen edullisesti.
Tässä tuo lämpötilaero tehdään paineilman avulla.
Tämä on siis ehkä enemmin stirlingmoottorin sovellus, kuin paineilmamoottori.
Voisin kuvitella, että käyttämällä paineilman sijasta ko. mootorissa jotakin suurpaineista kylmäainekaasua saataisiin hyötysuhde hyvinkin korkeaksi, mutta ajaminen maksaisi maltaita.
Jospa ne tulevaisuuden kisakoneet kulkeekin isobutaanilla (R600) tai ehkä jopa hiilidioksidilla (R744) joita mm. nykyisin käytetään haitattomina kylmäaineina.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä7546
Wiljam Shakes beer
Stirlingmoottorihan on sinänsä hieno ja toimiva laite, ja sitä on kokeiltu autoissa ennenkin. Suurin ongelma vaan on ollut tuon lämpötilaeron tekeminen edullisesti.
Tässä tuo lämpötilaero tehdään paineilman avulla.

Eikös lämpötilaero olisi helpointa tehdä ilmalämpöpumpulla ?
Kuulostaa muuten vähän ikiliikkujamaiselta, mutta energia olisi itseasiassa peräisin ilman lämmöstä. Pakokaasut olisivat kylmää ilmaa.

Ertsu
Wiljam Shakes beer
Stirlingmoottorihan on sinänsä hieno ja toimiva laite, ja sitä on kokeiltu autoissa ennenkin. Suurin ongelma vaan on ollut tuon lämpötilaeron tekeminen edullisesti.
Tässä tuo lämpötilaero tehdään paineilman avulla.

Eikös lämpötilaero olisi helpointa tehdä ilmalämpöpumpulla ?
Kuulostaa muuten vähän ikiliikkujamaiselta, mutta energia olisi itseasiassa peräisin ilman lämmöstä. Pakokaasut olisivat kylmää ilmaa.



No siihen ilmalämpöpumppuunkin pitäisi sitten taas saada jostain energiaa sen pyörittämiseen. Akuista tai polttomoottorista?
Eikä sitä kylmää saa niin nopeasti "sumutettua" sinne sylinteriin yhtä nopeasti kuin sumuttamalla suoraan pullosta sylinteriin.
Vaatisi vieläpä pirun suuritehoisen ILP:n

Ertsu

Eikös lämpötilaero olisi helpointa tehdä ilmalämpöpumpulla ?
Kuulostaa muuten vähän ikiliikkujamaiselta, mutta energia olisi itseasiassa peräisin ilman lämmöstä. Pakokaasut olisivat kylmää ilmaa.



Tuostahan päästäänkin siirtymään minun pohdiskelemaani stirling sovellukseen. Polttomoottori/ stirling-hybridiin.
Polttomoottorissa menee suurin osa energiasta "harakoille" hukkalämmön muodossa.
Olenkin pohtinut olisiko mahdollista ottaa osa tuosta hukkalämmöstä esim. sijoittamalla stirlingmoottorin kuuma pää ottamaan lämpöenergiaa suoraan polttomoottorin sylinterinkannesta ja pakokaasuista? Kylmäpää jäähtyisi sitten tuttuun tapaan vesikiertoisen jäähdyttimen avulla. Tämä tuotettu energia voitaisiin hyödyntää vaikkapa hybridin akkujen lataukseen, josta otettaisiin sitten lisätehoa kiihdytyksiin ym. kuten hybridit tekevät.
Stirlingmoottorin hidas lämmittäminen on toinen ongelma, joten tassä päästäisiin heti liikkeelle polttomoottorin ja akkujen voimin, kunnes riittävä toimintalämpötila olisi saavutettu.
Stirlingmoottori olisi mahdollista rakentaa hyvinkin kevyeksi ja vastaavasti polttomoottori ja akusto suhteessa vieläkin pienemmäksi kuin nyky hybrideissä.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat