Floristiikka

Seuraa 
Viestejä7533
Liittynyt17.2.2006

Carter kasvatteli kesällä erinlaisia kasveja kuten:Chili-pippureita(F1 hybrid),basilikaa,sitruunamelissaa,rakuunaa,oreganoa,mäkimeira-
mia,sitruunabasilikaa,salviaa,maustekirveliä,ruohosipulia,minttua,rosma-
riinia,tilliä,kesäkynteliä,jne..

Hyvin näyttivät Suomen kesässä kasvavan(tosin osan laitoin kasvamaan jo sisätiloissa varhain keväällä)ja aurinkoa saavan.

Nyt olen jo kuivannut suurimman osan yrteistä mausteiksi,joilla pärjää hyvin ensi kesään asti,tarvitsematta ostaa niitä kaupasta.

Talvella voisi hyvin kasvattaa samoja kasveja myös sisätiloissa esim,tällaisessa ruukussa:
http://www.viherpeukku.com/rainforest_2 ... cat=1_1001
käytännössä jokainen voisi kasvattaa tällaisella vaikka kerrostalo yksiössään omat vihanneksensa ja yrttinsä.

Onko kenelläkään palstalaisista kokemuksia edellä mainitusta kasvatusmetodista?

Tähän threadiin voi jokainen palstalainen kertoa omista floristiikkaan liittyvistä harrastuksistaan.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kysessähän on vesiviljely-, tarkemmin ilmaviljelyjärjestelmä.
Laitteessa on tarkoitus kasvattaa kasvit suihkuttamalla vapaana riippuville juurille (jotka ovat siis halutussa väliaineessa, jotta kasvi pysyy pystyssä) ravinneliuosta.
Tehokas tapa kasvattaa. Itse rakennan vesiviljelyjärjestelmäni itse. Tulee hieman halvemmaksi. Käytän perus "bubbler" -tekniikkaa, josta löytyy paljon juttua internetistä. sekä ohjeita. Hyvä suomalainen sivusto on http://www.fatalii.net/ , jossa hydroponiikkaa tutkitaan hyvinkin laajasti.
Kuitenkin tuon järjestelmän lisäksi tarvit lannoitteita (ei mitää substralia, liikaa typpeä vesiviljelyyn), ja kunnon valonlähteen (spna valaisin).
Lannoitteisiin kannattaa satsata, sanoo kokemus. Samaten kuin valoon.

Tästä aiheesta voisi jauhaa tuntikausia. Lue ensin fataliin sivuilta, ja jos tulee kysymyksia niin vastailen minkä kerkeän.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
John Carter

Talvella voisi hyvin kasvattaa samoja kasveja myös sisätiloissa esim,tällaisessa ruukussa:
käytännössä jokainen voisi kasvattaa tällaisella vaikka kerrostalo yksiössään omat vihanneksensa ja yrttinsä.

Kaverilla on tuollainen. Se pitää sitten aikamoista meteliä - siis todella. Siinä on pumppu, joka ruiskuttaa korkapaineista vettä pienien suuttimien läpi saaden ravinneliuoksen sumuksi juurille.

Tee itse Ebb&Flow tyyppinen vesiviljelyjärjestelmä - sellaista olen juuri itse rakentelemassa. Lisätietoja löytyy Suomen chiliyhdistyksen keskustelupalstalta:

http://javu.kapsi.fi/inferno/

Loisteputket sopivat erinomaisesti vegetatiiviseen kasvuun. Itselleni tulee 10x36 W:n loisteputket.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7533
Liittynyt17.2.2006

Eikö spna tai esl-valaistus tuottaisi enemmän valotehoa ja takaisi paremman kasvun.(varsinkin jos käyttäisi vielä polttimona sellaista joka omaa sinisemmän valon spektrin)

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006

Spna valon väri ei ole useimmille mieleen, joten sen vuoksi sitä ei ehkä kannata käyttää samassa tilassa jossa asuu. Loisteputkia sen sijaan löytyy eri värejä, joiden valossa itsekin viihtyy. Tosin valoteho jää kasvin kannalta kuitenkin pienemmäksi (ellei lisää lamppujen määrää).

Minua kiinnostaisi tietää mikä valoteho riittää esim. chilien hedelmöittämiseen asti? Siis täysin ilman auringon valoa. Riittääkö esim. 400W:n spna, vai tarvitaanko enemmän?

Vierailija
Clarkki
Spna valon väri ei ole useimmille mieleen, joten sen vuoksi sitä ei ehkä kannata käyttää samassa tilassa jossa asuu. Loisteputkia sen sijaan löytyy eri värejä, joiden valossa itsekin viihtyy. Tosin valoteho jää kasvin kannalta kuitenkin pienemmäksi (ellei lisää lamppujen määrää).

Minua kiinnostaisi tietää mikä valoteho riittää esim. chilien hedelmöittämiseen asti? Siis täysin ilman auringon valoa. Riittääkö esim. 400W:n spna, vai tarvitaanko enemmän?

Oma chilini viihtyy oikein mainiosti 100W spna valaisimen alla. Hyvin on tehnyt hedelmää. Keltainen valo saa lisäksi asuntoon kesäisen tunnelman

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006
Cosmic-Fairy
Oma chilini viihtyy oikein mainiosti 100W spna valaisimen alla. Hyvin on tehnyt hedelmää. Keltainen valo saa lisäksi asuntoon kesäisen tunnelman

Hyvä tietää, että jo 100W spna riittää jo hedelmien tekoon.

Tosin itse ajattelin rakentaa tuollaisen Volitansin mainitseman Ebb&Flow järjestelmän ja kasvatella siinä pari chiliä loisteputken voimin talven yli. Keväällä tuleekin taas aurinko avuksi, joten spna:ta en itselleni tarvitse.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Clarkki

Kyllä ne aika hämärässäkin satoa tekevät. Kasvu tosin hidastuu ja kukkia/hedelmiä voi putoilla - eli sato varmasti jää pienemmäksi. Kasvi joutuu myös tekemään uutta kasvustoa - se kun luulee, että on jäänyt muiden varjoon ja alkaa lykkäämään uutta vartta ja lehtiä. Kasveista tulee vaaleita, pitkiä ja honteloita. Voi jopa käydä sitten niin, että kasvavan hedelmän paino saa varren katkeamaan.

400 W:n SpNa riittää useammalle pienikokoiselle chillille. Tai yhdelle isolle. Valaisee noin 4 m2 kohtuullisesti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
John Carter
Eikö spna tai esl-valaistus tuottaisi enemmän valotehoa ja takaisi paremman kasvun.(varsinkin jos käyttäisi vielä polttimona sellaista joka omaa sinisemmän valon spektrin)

Hehkulamput, ~15 lm/W
Loisteputket, ~100 lm/W
SpNa, ~150 lm/W

Ero valotehossa on merkittävä!

On myös erityisiä kasviloisteputkia, mutta niiden valovirta on luokkaa alle 40 lm/W, joten vaikka spektri on periaatteessa parempi, niin valoa tulee sen verran vähän, että kirkas päivänvaloputki toimii paremmin ja ovat edullisempia.

Sinisempi valo sopii vegetatiiviseen kasvuun ja sadon tuottoon sitten punertavampi. Tämä siksi, että luonnossakin useilla kasveilla kasvukauden alussa aurinko paistaa korkeammalta ja on siten sinisempää spektriltään - myöhemmin syksyllä aurinko ei enää nouse niin korkealle, jolloin spektrikin on punaisempaa. Loisteputket ovat tässä mielessä erinomaisia, ne kun ovat edullisia ja ne voi vaihtaa helposti.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7533
Liittynyt17.2.2006

Optimaalisimpaan tulokseen pääsisi kahdella 400W/600W Spna valaisimella joiden polttimoiden spektri on punaisempi ja sijoittamalla niiden väliin yhden sinisellä valontaajuudella olevan valaisimen kuten 250W monimetalli tai kaksi sinisemmällä polttimolla olevaa 200W ESL-valaisinta.(Valaisimien tuottaman lämmön takia cooltube järjestelmä olisi suositeltava.)

Edellä mainitussa tapauksessa vegetatiivisessa vaiheessa sekä hedelmien/kukintojen tuotto vaiheessa kasvin saaman valon määrä olisi optimaalinen.

Aeroponinen kasvatusjärjestelmä soveltunee chileille hyvin kuten tämä:

Vierailija

Yrttiharrastelua ei voi verrata oikeaan floristiikkaan. Se on sama kuin vertaisi
piereskelyä hajuvesitehtailuun...

Mahtuuko sinne valopömpeliin esim. mäntybonsai, puuvilla, pitahaya, tai vaikka reippaasti kasvava kahvipensas tms?

Itse kasvattelen noita trooppisia myös lisäysmielessä, eli annan tutuille versoja jotka juurtuvat tahi siemeniä. Kun Aweb on arvostellut kasviharrastustani, niin jotkut harvinaiset rehut innostuvat huoneoloissa kukkimaan ja siementämään urakalla kiitokseksi valohoidosta ja viherravinteista. Jos laji olikin harvinainen, niin se silti kasvaa ja leviää asunnoissa jollei muualla.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Otin kolmisen viikkoa sitten 12 pistokasta ranskalaisesta rakuunasta. Hyvin ovat juurtuneet ja uutta kasvuakin on Tästä olen erityisen mieltynyt, sillä kyseinen yrtti on fantastisen makuinen ja taimikaupassa keväällä pistokkaat maksavat n. 5 EUR/kpl. Täytynee ottaa vielä lisääkin pistokkaista ja laittaa emokasvi kylmään. Rosmariinipuska kukkii juuri!

Kohta kylvän useampiakin eri chilejä (myös erittäin harvinaisia/uhanalaisia) ja yrttejä. Nyt on kasveilla 5x36 W:n loisteputket. Toinen samanlainen valaisin on jo lähes valmis - noilla ajattelin kasvatella kokkauksessa tarvittavat yrtit ja chilien esikasvatuksen.

Itse chilit laitan 400 W:n SpNa:n alle valmistautumaan kesää varten, jolloin osa siirtyy ulos. Noille olisi ajatuksissa rakentaa massiivinen vesiviljeljelyjärjestelmä.

Uusi maustekaappi on kehitteillä ja sinne ajattelin laittaa 2x30 W:n loisteputket ja alle vesiviljelyjärjestelmän. Tuonne saisi sitten kivasti kasvamaan pienen määrän yrttejä suoraan käyttöpaikalle. Vesiviljely on tehokasta ja siistiä. Ei ole ihan triviaalia kuitenkaan tuollaisen maustekaapin suunnittelu - jäähdytyksen pitää olla hyvää, sillä kuivat mausteet pitäisi olla viileässä ja pimeässä. 120 mm:sen tuulettimen laitan kylkeen. Loisteputkille ehkä laitan säätimen, jotta saa optimoitua lämpökuormaa/valotehoa. Sitten koko "hökötys pitäisi vielä asentaa kiskoille, jolloin sen voi työntää komeron sivutäytteeseen osittain piiloon.

Vierailija

Volitans, onks sulla ns. Bird Chilejä joitain sortteja? Oikein kovaa kapsaisiinijytyä, joka olis vielä nättikin kasvina? ne kiinnostaisi, saisit vastalahjaksi jotain erikoisempia yrttejä. Vaikka Gingsengin tai thai Eggplantin tms jyväsiä...

Gingsen on tosi hyvä, itse pidän siitä rohdosta.

Clarkki
Seuraa 
Viestejä438
Liittynyt1.11.2006

Miten kannattaa toimia loisteputkien kanssa? Kasvithan kasvavat jatkuvasti pituutta ja eri lajit vielä eri tahtiin. Pitääkö lamppuja nostaa nopeimmin kasvavan vauhdissa, jolloin matalimmat jäävät vähemmälle valolle? Vai onko parempi leikkata pisimpiä tarpeen mukaan lyhyemmiksi tai taivuttaa ne kasvamaan vinoon lampun alle?

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
Clarkki
Miten kannattaa toimia loisteputkien kanssa? Kasvithan kasvavat jatkuvasti pituutta ja eri lajit vielä eri tahtiin. Pitääkö lamppuja nostaa nopeimmin kasvavan vauhdissa, jolloin matalimmat jäävät vähemmälle valolle? Vai onko parempi leikkata pisimpiä tarpeen mukaan lyhyemmiksi tai taivuttaa ne kasvamaan vinoon lampun alle?
lyhyempien alle kannattaa järjestää jonkinlaisia korokkeita jotta latvat olisivat samalla tasolla lähellä lamppuja (5-10cm)
Tietty jos puskat ovat jo isoja voi niitä myös leikkaamalla pitää kurissa jos siltä tuntuu. Itse en ole kyllä koskaan chilejäni leikellyt

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
taiteilijatyyppi
Volitans, onks sulla ns. Bird Chilejä joitain sortteja? Oikein kovaa kapsaisiinijytyä, joka olis vielä nättikin kasvina? ne kiinnostaisi, saisit vastalahjaksi jotain erikoisempia yrttejä. Vaikka Gingsengin tai thai Eggplantin tms jyväsiä...

Gingsen on tosi hyvä, itse pidän siitä rohdosta.

Bird's eye chilejä löytyy kyllä:

Zimbabwe Bird's Eye (C. annuum)
Malawi Bird's Eye (C. annuum)
Birds Eye Baby (C. annuum 2004)
Thai Sun (C. annuum 2003)

Pieniä, tuuheita ja terhakoita nuo kaikki - ja tulisia!

Jos oikein nättiä haluat, niin se on sitten:

Boliwian Rainbow (C. annuum)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat