Ystävä/kaveri?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ystävä vai kaveri. Mitä merkityksellistä eroa koet noilla sanoilla.
Olen naiseläjä ja tunnen ällöä kun eräät miesnimimerkit kirjoittavat ystävästä ja ystävyydestä
Meidän seinien sisällä jos mies alkaa puhua ystävästään ja naiset ystävättärestä, niin silloin minä alan katselemaan pitkin seiniä.
Naamanikin muuttuu tuollaiseksi.
Kaveri on rehti ja kaunis sana.
Tuossa kun funtsin tuota, niin ajattelin, että sama miestyyppi, joka kirjoittaa ystävästä ja ystävyydestä, sama miestyyppi ei ehkä puhekielessä käytäkään noita ilmaisuja.
Minulla ei ole yhtään ystävää, on vain hiton paljon hyviä kavereita.

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Myös Anandan elämässä on tapahtunut asioita, jotka ovat saaneet (taas) pohtimaan mitä ystävyys tarkoittaa.

Kuitenkaan tässä sen syvempään diskurssianalyyttiseen tarkasteluun hyppäämättä, muistelisin että ikimuistoinen näyttelijä ja ihastuttava edesmennyt persoona Tarmo Manni pohti myös aikanaan ystävyyden dilemmaa.

Ja jos nyt muistan oikein, nuo ajatukset, tai joitakin sanoja asiaan liittyen löytynee myös tuosta YLEn Elävän arkiston arkistotallenteesta - Tarmo Mannin värikäs elämä:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 143&a=2054

Vierailija

Jos kysymyksessä on vastakkainen sukupuoli, ystävää naidaan myötäelämisen tähden, kaveria vähän niin kuin säälistä...

Vierailija

Jos mies puhuessa käyttää ystävä -sanaa ilman sekstaalista merkitystä, hän on minusta vähän sellainen napsu (muka olevinaan jotain, sievistelevä. suom. huom.) tyyppi.
Se ei ole minusta miehekästä.
Ananda, minä tosiaankin ihmettelen omaa suhtautumista tuohon ystävä -sanaan.

Vierailija
markent
Ystävä vai kaveri. Mitä merkityksellistä eroa koet noilla sanoilla. Olen naiseläjä ja tunnen ällöä kun eräät miesnimimerkit kirjoittavat ystävästä ja ystävyydestä

Ettei ällötä (oletettujen) naisnimimerkkien kirjoitukset ystävästä ja ystävyydestä?

Miksi ystävyys sana, tai vaikkapa rakkaus sanan käyttö ällöttää... oisko kyse tottumattomuudesta. Suomalaisilla kun ei ole ystäviä, on kavereita, ja ei suomalainen rakasta, se tykkää tms.

Jos esim. kumppani ei ole myös ystävä, eikö se ole jotenkin omituista?

Vierailija

Hä hää, ystävä himottaa pikkuisen, kaverin kanssa ollaan muuten vaan. Ts. aloittaja ilmaisee tuon ajatuksen rivienkin välistä.

No, ehkei asia ole noin. Kaveri on käytännöllisempi ja keveämpi ihmissuhde, ystävän kanssa on tunnettu vuosia ja ehkä koettu jotain joka yhdistää- vaan ei seksuaalisesti vaan emootiotasolla voimakkaammin. Olematta silti varsinaisesti rakkautta.

Vierailija

markent kirjoitti:
"Ystävä vai kaveri. Mitä merkityksellistä eroa koet noilla sanoilla. Olen naiseläjä ja tunnen ällöä kun eräät miesnimimerkit kirjoittavat ystävästä ja ystävyydestä."

qaz:
"Ettei ällötä (oletettujen) naisnimimerkkien kirjoitukset ystävästä ja ystävyydestä? Miksi ystävyys sana, tai vaikkapa rakkaus sanan käyttö ällöttää... oisko kyse tottumattomuudesta. Suomalaisilla kun ei ole ystäviä, on kaverita, ja ei suomalainen rakasta, se tykkää tms.
Jos esim. kumppani ei ole ystävä, niin eikö se ole jotenkin omituista?"

Toisiaan ällöttää, jos miehet ja naiset puhekielessä käyttävät ystävä/ystävätär ilmaisuja.
Myönnän, että minulla noiden sanojen käyttäminen kirjoitetussa muodossa on helpompaa. Ja niin myös itsekin niitä tulee kirjoitetussa muodossa käytettyä.
Tämä voi olla henkilökohtainen ominaisuus. Nuo sanat, ystävä/ystävätär, eivät ole koskaan kuuluneet oman henkilöhistorian aikana lähipiirin luonnolliseen puhekieleen.

Vierailija

qaz:
"Miksi ystävyys sana, tai vaikkapa rakkaus sanan käyttö ällöttää."

Rakkaus -sanan käyttö lähipiirissä on ihan luonnollista. Sillä sanalla on niin voimakas tunnearvo, ettei sitä tarpeettomasti käytetä.

Vierailija

Taitaa olla murre-eroja. Minulle ystävä/ystävätär on läheisempi kuin kaveri. Kaverin kanssa pidetään hauskaa ja jutellaan niitä näitä, mutta ystävän kanssa voidaan puhua syvällisiä tai parantaa maailmaatuntitolkulla.

Minä vierastan sanaa meidän porukat, kun ihmiset puhuu perheestään tai muuten lähimmistään. Minulle porukka merkitsee jotain löyhää, tilapäisehköä yhteenliittymää.

Minä rakastan sinua ei tule luontevasti, sen sijaan voin sanoa olet mulle rakas. Sanan orja onnellinen olen ma.

Vierailija
Mummo
Taitaa olla murre-eroja. Minulle ystävä/ystävätär on läheisempi kuin kaveri. Kaverin kanssa pidetään hauskaa ja jutellaan niitä näitä, mutta ystävän kanssa voidaan puhua syvällisiä tai parantaa maailmaa tuntitolkulla.

Minä vierastan sanaa meidän porukat, kun ihmiset puhuu perheestään tai muuten lähimmistään. Minulle porukka merkitsee jotain löyhää, tilapäisehköä yhteenliittymää.

Olen kanssasi täysin samoilla linjoilla

Vierailija
Mummo
Taitaa olla murre-eroja. Minulle ystävä/ystävätär on läheisempi kuin kaveri. Kaverin kanssa pidetään hauskaa ja jutellaan niitä näitä, mutta ystävän kanssa voidaan puhua syvällisiä tai parantaa maailmaatuntitolkulla.

Juu, samaa täälläkin päin.

Maailmaakin on parannettu - joskin vain kuvitelmissa.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kuten Mummo sanoi. Tosin harvoin varsinaisesti puheessa tulee käytettyä ystävää, se on vähän niinkuin liian raskas sana. Kuten rakkauskin. Se vaatii omanlaisensa tilanteen.

Tietysti siihen saa sävyjä ja sävyjä, niinkuin "se ja sen ystävät..."

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Totean edelleen, murteen luomaa tai ei, että ihminen on toisen ihmisen paras kaveri. Ystävyys, ystävä ja ystävätär ovat tekoläheisyyttä.

Vierailija
markent
Totean edelleen, murteen luomaa tai ei, että ihminen on toisen ihmisen paras kaveri. Ystävyys, ystävä ja ystävätär ovat tekoläheisyyttä.

Sinun mielestäsi asia on noin, monen muun mielestä ei Eläköön mielipiteiden erilaisuus.

Vierailija

Ystävä, kaveri, lähimmäinen, puoliso, rakas, rakastaja, bestis, muusa, veriveli, toveri, bestman, kaaso jne.

Kuka määrittelee termien arvojärjestyksen – ja minkä vuoksi? Eikö tärkeintä ole se, että jokaisella ihmisellä olisi sellainen läheinen ihminen, johon voi luottaa ja jonka puoleen kääntyä, missä tahansa elämän tilanteessa…

Vierailija

markent kirjoitti:

Desi:
Sinun mielestäsi asia on noin, monen muun mielestä ei Eläköön mielipiteiden erilaisuus.

Samaa mieltä.
Mutta ällöö tuo silti, sano minun sanoneen.
Hyvää yötä kaikilla!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat