Biopolttoaineet ja energiatehokkuus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Lueskelin tuossa eilen odotusjonossa viime heinäkuisesta Seura-lehdestä (28/2007) juttua, jossa FEVT Oy:n väki ajelutti ministeri Pekkarista sähkökäyttöisellä bussilla. Pekkarisella oli tapausta varten melko vähän aikaa, mutta keskustelua oli kuitenkin käyty energiapolitiikasta melko kiivaaseenkin sävyyn.
Pekkarinen painotti sitä, kuinka tärkeää on, että Suomi panostaa vahvasti biopolttoaineiden tuotantoon ja käyttöön. Jutusta sai sen käsityksen, että Pekkarisen mielestä ainoa tapa biopolttoaineiden käyttöön on polttaa niitä polttomoottorissa. FEVT:n Jukka Järvinen tuskaili tämän näkemyksen kanssa sitä, että miksi tällä tavalla hukattaisiin n. 50% suurella vaivalla tuotetun polttoaineen energiasisällöstä taivaan tuuliin, sillä polttomoottorin hyötysuhde (mekaaniseksi työksi) on maksimissaankin n. 40%. Lisäksi jokainen polttomoottorilla käyvä laite tuottaa omat päästönsä ja vaativat omat päästöjenkäsittelylaitteensa (esim. katalysaattorit). Järvinen esitti, että jos biopolttoaineilla tuotettaisiin keskitetysti sähköä ja sillä ladattaisiin sähkökäyttöisten autojen akkuja, niin päästäisiin paljon parempaan kokonaishyötysuhteeseen, sillä sähkömoottorin hyötysuhde on yli 90% ja laturi-akut-sähkömoottori -ketjunkin hyötysuhde on selvästi polttomoottorin hyötysuhdetta parempi. Lisäksi päästöt syntyisivät keskitetyssä paikassa, jolloin niiden hallinta ja käsittely olisi huomattavasti helpompaa.
Koneviesti-lehden numerossa 11/2007 oli juttu sieviläisestä Eero Kangasojasta, joka tukijoukkoineen on kehittänyt uudentyyppisen puukaasutuslaitteiston, jonka avulla n. 30% kosteasta hakkeesta saadaan hyvälaatuista kaasua (ilmeisesti huomattavasti enemmän vetyä kuin "perinteisen" mallisten häkäpönttöjen tuottamassa kaasussa eli reilusti yli 20%). Kangasojan systeemissä kaasu puhdistetaan pelkästään imemällä se vesipatjan läpi, jolloin kaikki tuhka ja muut kiinteät aineet sekoittuvat veteen muodostaen kasviravinteeksi kelpaavaa lietettä. Kangasojan porukka oli rakentanut 2x2x2,5 metrin kokoiseen konttiin sovitetun demolaitteiston, jossa oli kaasunkehitin ja polttomoottorikäyttöinen generaattori. Kangasojan kontin hinnaksi arvioitiin noin kolmasosaa vastaavantehoisen biokaasulaitoksen hinnasta. Kangasoja on kokeillut laitoksensa polttoaineena myös talousjätettä ilmeisen hyvin tuloksin. Kangasojan tuottaman laitoksen kaasu lienee myös sen verran hyvälaatuista, että se sopisi suoraan nestemäisten polttoaineiden tekoon Fischer-Tropsch -menetelmällä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tr ... telm%C3%A4)

Eli ei siis muuta kuin "kaasukontteja" sopiviin paikkoihin, niiden yhteyteen sähköautojen latausasemat ja autoihin vaihdetaan polttomoottorien tilalle modernit litiumakut ja sähkötekniikka...

Kommentit (3)

Vierailija

Sitten kun vielä modifioi autonmoottorista generaattorin tuottamaan talouden tarvitseman sähkön ja ottaa lauhdelämmötkin talteen joko suoraan asuntoon tai varaa massaan, niin jo on hyvä.

Onkos siinä häkäkontissa automaattisyöttö?

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005
tietää
Sitten kun vielä modifioi autonmoottorista generaattorin tuottamaan talouden tarvitseman sähkön ja ottaa lauhdelämmötkin talteen joko suoraan asuntoon tai varaa massaan, niin jo on hyvä.

Suunnitelmissa on ollut. Mitä tulee tuohon jakelujärjestelmään, mitä edellä ehdotettiin, niin se on varmasti ihan hyvä pitkän tähtäimen suunnitelma. Nykytilanteessa voidaan kuitenkin hyödyntää jo olemassa olevalla polttomoottoritekniikalla biopolttoaineita, tästä kait on lähinnä kysymys. Jatkossa kannattaa sähköä ja vetyperusteista polttoainetta tai sähköä tuottaa isommissa laitoksissa. Akkujen käytännöllinen käyttöaika / matka on kuitenkin lyhyt. Kaupungeissa vielä onnistuu, mutta maaseudulla ei kauheasti kiinnosta ruveta lataamaan akkuja joka 50km:n välein.

Vierailija
David
tietää
Sitten kun vielä modifioi autonmoottorista generaattorin tuottamaan talouden tarvitseman sähkön ja ottaa lauhdelämmötkin talteen joko suoraan asuntoon tai varaa massaan, niin jo on hyvä.

Suunnitelmissa on ollut. Mitä tulee tuohon jakelujärjestelmään, mitä edellä ehdotettiin, niin se on varmasti ihan hyvä pitkän tähtäimen suunnitelma. Nykytilanteessa voidaan kuitenkin hyödyntää jo olemassa olevalla polttomoottoritekniikalla biopolttoaineita, tästä kait on lähinnä kysymys. Jatkossa kannattaa sähköä ja vetyperusteista polttoainetta tai sähköä tuottaa isommissa laitoksissa. Akkujen käytännöllinen käyttöaika / matka on kuitenkin lyhyt. Kaupungeissa vielä onnistuu, mutta maaseudulla ei kauheasti kiinnosta ruveta lataamaan akkuja joka 50km:n välein.

Tuossa kontissa näkyy olevankin polttomoottori-generaattori, joten se lauhdelämmönkeräys ja automaattisyöttö siihen niin kokonaishyötysuhde on hyvä.
Haja-asutusalueille tai maatalouteen varsin hyvä ratkaisu, koska säästytään siirtokustannuksilta ja biojäteetkin päätyvät energiantuottoon tehokkaasti.

Uusimmat

Suosituimmat