Jäin traktorin alle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka moni palstalaisista on ollut jossain vakavammassa onnettomuudessa joskus? Itse jäin nassikkana, n. 5-vuotiaana traktorin alle peltohommissa.

Traktorina oli Valmet 502, painoa n. 3000-4000 kiloa.

Isäni oli kyntämässä pellolla, eikä suostunut traktorin hytin pienuuden takia ottamaan minua kyytin, ennenkuin pellosta oli enää pieni pätkä kyntämättä.
Isäni pysähtyi ottaakseen minut kyytiin, sammuttamatta kuitenkaan traktoria, jalka kytkimellä. Nousin lyhykäisen varteni kanssa kohti traktorin kajuuttaa, ja olin jo päässyt nousemaan korkeimmalle astinraudalle.. kunnes mutaiset saappaani eivät pitäneetkään, lipesin ja jäin housuistani roikkumaan astinrautaan. Isä yritti saada minusta otetta, kun vähä vähältä putosin yhä alemmas, jääden roikkumaan taas seuraavaan astinrautaan, jne jne.. Kunnes isäni oli jo melkein polvillaan traktorin lattialla, ja samaan aikaan housuni repesivät lopullisesti, pudottaen minut maahan. Tässä vaiheessa traktori lähti liikkeelle, ja minä jäin vyötäröni kohdalta sen takarenkaan alle. Kuset tuli housuun, ja koko mahan kokoinen mustelma. Nousin pystyyn välittömästi, ja ambulanssi haki minut sirrat soiden kanta-hämeen keskussairaalaan, jossa minut röntgenkuvattiin.. Ja siitä teholle tippaan. Vietin yhden yön teholla, jonka jälkeen minut siirrettiin vuode-osastolle. Mitään suurempia vammoja ei löytynyt, röntgenissä kuitenkin näkyi jotain 'tuhrua' selkärangassa.

Kaikki oli ohi sekunneissa, mutta tässä ollaan. Ainoa mikä vaivaa, on lääkärini diagnosoima rakenteellinen vika alimmissa selkänikamissa, joka jumittaa toisen jalkani aika-ajoin liikkumattomaksi.. ja säteilevä hermokipu molemmissa jaloissa, jos istun kovin pitkään. Armeijassa en esimerkiksi pystynyt menemään korkeaan polviasentoon laisinkaan, koska vasen jalkani ei tuossa asennossa toiminut, se jäi ikäänkuin lukkoon. Nämä vaivat ilmenivät vasta täytettyäni 20-vuotta. Siihen saakka olin harrastanut monipuolisesti kaikenlaista urheilua, niinkuin muutkin ikäiseni kaverit.

Onko muilla vastaavia kokemuksia puristuksiin jäämisestä/kovista painoista/onnettomuuksista?

Kommentit (8)

Vierailija

En elä pyörätuolissa, eikä minulla ole mitään muitakaan vaivoja tuosta koitunut, ainoastaan edellämainitsemani jalkojen 'lukkiutumiset' ja ajoittaiset hermosäryt. Näitäkin vaivoja esiintyy kuitenkin aniharvoin. Pystyn elämään edelleenkin täysipainoitteista elämää, joskin liikkuminen on töiden paljouden takia jäänyt entistä huomattavasti vähemmälle. Mitä enemmän liikun, sitä vähemmän näitä kipuja/lukkiutumisia esiintyy.

-Terveiset palstalaisille maailmalta!

Finlandes
Seuraa 
Viestejä1399
Liittynyt19.6.2005

Noin kymmenen vuotta sitten vasemmalle kaartuvassa mutkassa vastaantulevan rekan perävaunu luisui kylkeeni. Autoni kimposi tien oikeaan kallioleikkaukseen ja sieltä tien vasemmalle pientareelle.

Autoni oli tukeva maastoauto, onneksi. Siitä autosta ei enää kalua tullut, mutta itse sain vain pienehkön määrän vaatteet ja ihon lävistäneitä lasinkappaleita kehooni.

Jokunen yksittäinen palanen on jäänyt koteloituneena rintaani, mutta muuten ei sattunut mitään. Olin ihan kävelykunnossa. Eniten kirpaisivat lahjukset joita jouduin maksamaan paikalle saapuneille poliiseille. Tämä ei tapahtunut suomessa. Rekka jatkoi matkaa hidastamatta.

Vierailija

Olin todella pieni, joku kaksivuotias, kun vetelin veitsellä edestakaisin uuninluukun ja uunin säätöpaneelin välisessä raossa. Sattuipa sitten niin huonosti, että siinä välissä oli joku johto, johon veitsi sitten osui. Sitten puolen metrin mittaiset tulenlieskat leimahtivat raosta, mutteivät onneksi osuneet minuun. Ja onneksi siinä veitsessä oli muovikahva, sillä muuten olisin kai hautuumaalla.

Tuo veitsi on muuten vielä tallessa, ja siinä näkyvät sähköiskun aiheuttamat kolot.

Pienenä sattui myös pieni kommellus, josta ei sinänsä ollut vaaraa. Kaaduin, ja poskeeni upposi pieni kivi, joka taitaa olla siellä vieläkin.

Vierailija

Harioitin masturbatiota ollessani 10 vuotta vanha.Yritin saada pikku-olliani kovettumaan ja hakkasin sitä toistuvasti nyrkiraudoilla ja ruuvipenkillä
jonka yhteydessä kivekseni pulpahtivat ulos poimuistaan.En saanut sitä jäykkenemään koskaan ja katkeroidun elämälle.Isä ja äitikin aina nauroivat jonka johdosta ahdistuin ja lukittauduin omaan rangaistus huoneeseeni vuosiksi eteenpäin

onneksi äiti nyt kuitenkin tukee minua ja puhdistaa poimuni joka ilta.

Vierailija
Olli suomalainen
Harioitin masturbatiota ollessani 10 vuotta vanha.Yritin saada pikku-olliani kovettumaan ja hakkasin sitä toistuvasti nyrkiraudoilla ja ruuvipenkillä
jonka yhteydessä kivekseni pulpahtivat ulos poimuistaan.En saanut sitä jäykkenemään koskaan ja katkeroidun elämälle.Isä ja äitikin aina nauroivat jonka johdosta ahdistuin ja lukittauduin omaan rangaistus huoneeseeni vuosiksi eteenpäin

onneksi äiti nyt kuitenkin tukee minua ja puhdistaa poimuni joka ilta.

Miten niin "pulpahtivat ulos poimuistaan?"

Vierailija

Kesällä monta vuotta sitten astuin mökillä ponttoonilaiturin ja rampin välissä olevaan rakoon, jossa oli sopivasti ne pultinpäät. Tämä johtui siitä että isäni huusi kysyäkseen onko känny mukana ja kun käännyin vastaamaan niin thumps! Jalka vaan luiskahti sinne väliin polvea myöten. Noh, vetäsin sen sieltä pois tyhmästi, kunnes huomasin, että sääressä oli n.20cm pitkä repeämä vissiin luuhun asti. Pitihän siinä sitten säikähdyksestä vähän parahtaa ja muut kirmasivat paikalle. Äiti soitti hätäkeskukseen ja rajavartiosto tuli hakemaan puolen tunnin päästä. Tikkejä piti laittaa kahteen kerrokseen jonkun viitisenkymmentä kipaletta, mutta mitään ei murtunut. Kiitos julkisen sairaanhoidon haavan parantuminen kesti pitkälle syksyyn asti, noin puolivuotta. Homma lähti parantumaan vasta, kun mentiin yksityiselle.

Sähköllä on kanssa tultu leikittyä. Tuumin jotta laserdiodista saisi reippaammin potkua irti tuikkaamalla sen johdon päähän. Tuumasta toimeen, mankasta johto irti, töpseli seinään ja diodin johtimet sinne mankan liitinpäähän. P-U-M, ympäri huonetta lenteli hehkuvia metallinpalasia ja samalla hetkellä valot sammu oikosulun takia ja sulake paloi. Vaikka pitelin diodia paljailla sormilla, ei niihin tullut yhtikäs mitään jälkiä tai muutakaan. Sanoin isälle että sulake palo, se kävi laittaas uuden sulakkeen ja siirryin muiden leikkien pariin.

Moottorikelkalla olen kaatunut kerran, mönkijällä kolme kertaa. Moottorikelkkaa en kekannu vetästä etusuksesta pystyyn joten talsin umpihangessa täysin pimeässä keskiyöllä pari-kolme kilometriä mökille hakemaan apujoukkoja. Mönkijällä kerran mettässä turhan kaltevassa mäessä kupsahti vähän kyljelleen, toisen kerran talvella. Kolmannella kerralla kypärästä oli hyötyä, kun kaarsin kalliolla vähän turhan lujaa ja vekotin kaatu, KUPS kun kolahti potta graniittiin ja vähän päässä tärähti, mutta ei sen pahempaa. Veneellä en ole vielä(onneksi) kaatunut, koska se on vähän hankalampi saada takaisin menoon kun kelkka

Vierailija

Hiukan yli kaksikymppisenä olin kallovedossa 3 viikkoa + 3kk niskatuki. Kolarin seurauksena.

Sain myös tärskyn päähäni - puolesta naamasta kuoriutui iho pois. Sen päätärskyn jäljiltä kirjoittelen sekavia ja olen muutenkin ihan dille.

Ei vaan - sen jälkeen olen ajatellut eläväni annettua lisäaikaa.

Edit:
Ajettiin metsätyötraktorin perään pimeällä tieosuudella - traktori oli ilman valoja pääväylällä.

Uusimmat

Suosituimmat