Koiran käytös

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voisiko joku viisas kertoa ja todentaa oman käsitykseni asiasta? Miksi koira heti synnytettyään pennut vihaa sellaista pentua jolle on annettu maidon vastiketta . Vihaaminen kestää niin noin kolme vuorokautta.

Kommentit (8)

Vierailija

^Heikot sortuu elon tiellä, pennussa on todnäk jotain vikaa, emä saattaa tappaa heikon/viallisen pennun. 3 päivässä pentu yleensä vahvistuu sen verran että siitä tulee kelpo.

Vierailija
paavo lujapipo
^Heikot sortuu elon tiellä, pennussa on todnäk jotain vikaa, emä saattaa tappaa heikon/viallisen pennun. 3 päivässä pentu yleensä vahvistuu sen verran että siitä tulee kelpo.

Minulla on oma käsitys siitä. Pentu oli terve ja syntynyt ensimäisenä,sillä ajattelin että synnytyksen venyessä annan vähän vastikettä ettei pentu joudu olemaan pitkään ravinnotta. Olisiko se korvikkeen haju syynä että emo ei tuntenut pentua omakseen ?Kaikki Jackrussellin pennut samankokoisia 200g

Vierailija

Hajuaisti on koiran ylivoimaisesti tärkein aisti; ihminen ei ehkä täysin edes ymmärrä, miten tarkasti koira haistaa.
Jos saan arvata, kysytty oire johtuu vieraasta hajusta, jota vastike aiheuttaa pennulle. Emo ehkä erehtyy luulemaan, ettei pentu ole sen oma.

Vierailija
Tarkkailija
Hajuaisti on koiran ylivoimaisesti tärkein aisti; ihminen ei ehkä täysin edes ymmärrä, miten tarkasti koira haistaa.
Jos saan arvata, kysytty oire johtuu vieraasta hajusta, jota vastike aiheuttaa pennulle. Emo ehkä erehtyy luulemaan, ettei pentu ole sen oma.

Kiitos! tuohon tulokseen minäkin tulin. Koirakohtaista tuokin näkyy olevan

Vierailija

Nuoliko emä pennun ja siirsikö nisälle? Pennun pitäisi siirtyä nisälle jollei narttu itse sitä siirrä, siirrä sinä. Emä voi imettää, hoitaa ja synnyttää pentuja samaan aikaan. (polttojen välillä)

Vierailija
paavo lujapipo
Nuoliko emä pennun ja siirsikö nisälle? Pennun pitäisi siirtyä nisälle jollei narttu itse sitä siirrä, siirrä sinä. Emä voi imettää, hoitaa ja synnyttää pentuja samaan aikaan. (polttojen välillä)

Kyllä emo nuoli ja hoiti pentua samalla lailla kuin muitakin heti synnyttyä niin kauan kuin annoin sitä vastiketta. Siitä lähtien emo hylki ja yritti purra pentua. Olin pakotettu pitämään pennut erillään emosta reilut 2,5 vuorokautta, antaen imeä emoa joka toinen tunti. Laitoin aina ko. pennun taakse ettei emo sitä haistaisi, mutta haistoi, siten jouduin pitämään emon päätä kiinni. Sitten tilanne rauhottui ja kaikki oli hyvin.

Vierailija

Kannattaa käydä kasvattajakurssi, siellä opitaan perusasiat koiranhoidossa ja kasvattamisesta. Vastiketta annetaan vain jos emä ei pysty jostain syystä imettämään (sairas/kuollut/maitoa ei riitä).

Vierailija
paavo lujapipo
Kannattaa käydä kasvattajakurssi, siellä opitaan perusasiat koiranhoidossa ja kasvattamisesta. Vastiketta annetaan vain jos emä ei pysty jostain syystä imettämään (sairas/kuollut/maitoa ei riitä).

Kiitos vihjeestä. Kasvattajakurssi käyty ja kasvatettu ainakin neljää rotua, 25vuosikokemuksella. Sepä siinä onkin narttu ei syönyt pariin viikkoon ennen synnytystä ns. kunnolla ja sen vuoksi annoin ensimmäiselle pennulle kun synnytys venyi ja venyi, tiedän myöskin aika paljon koirien hoidosta mm. orpopentujen ruokinnasta, olen ruokkinut ja ollut keinoemona 9:lle koiranpennulle ja kaikki selvisivät hengissä, emon maidonerityksen vähyydestä sun muusta sun muusta. Kiitos kuitenkin.

Uusimmat

Suosituimmat